passieve pre maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

passieve pre maken

Bericht door janjaimy »

hoi,

ik ben in het bezit gekomen van twee buizeneindversterkers , ontwikkeld en gebouwd door Bert Fruitema , het zijn alfi eindblokjes , bestaand uit 4 x el 84 en 2x ecc85 rep monoblok,

nu wil ik deze gaan gebruiken icm een passieve regelaar, nu is de vraag met welke volumepot of stappenschakelaar kun je hier wat moois mee bouwen, ik zou dan graag weten welke waardes 50 k of 100k , en waar dat afhankelijk van zou zijn, ik woon in het Noorden des lands , dus als iemand hier info of desnoods een passieve pre heeft staan zou ik graag wat info willen hebben, reacties uit hele land zijn natuurlijk welkom
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: passieve pre maken

Bericht door Kappa7 »

Mooi Bert heeft hele mooie dingen gebouwd.
Van harte met je aanwinst.
Een passieve pre is niet meer als een volumeregelaar en een ingangselectie.
Voor een buis is vaak een 100K pot een goede keuze.
Je kunt hiervoor een mooie alps nemen of een stappen schakelaar.
Verder is het natuurlijk de vraag wat wil je, moet er ook een remote bij en een phono ingang dan wordt het al wat gecompliceerder.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: passieve pre maken

Bericht door Porcino »

Ikzelf heb nu een aantal buizenversterkers gecombineerd met een DIY passieve pre op basis van de TVC inductieve volumeregelaar van Tribute. Niet goedkoop maar allemachtig goed:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18128
http://www.tribute-audio.nl/

Ingangskeuze is bij mij ELMA, verder paar draadjes en voilá :-)
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: passieve pre maken

Bericht door janjaimy »

Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.

Hoe zit je met de lengte van je interlinks? Die mogen in dit geval niet al te lang worden natuurlijk.

Heb op de site van tribute gekeken en zoon volume regelaar is zeker behoorlijk aan de prijs , ziet er wel heel mooi afgewerkt uit .

Hier op het forum ook niemand die nog een mooi volumepot heeft liggen die ik kan overnemen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: passieve pre maken

Bericht door dre »

Anders bestel je er toch een bij Analog Metric. :wink:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: passieve pre maken

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
Anders bestel je er toch een bij Analog Metric. :wink:
Vertel.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: passieve pre maken

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: passieve pre maken

Bericht door ray5150 »

janjaimy schreef:
Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.

Hoe zit je met de lengte van je interlinks? Die mogen in dit geval niet al te lang worden natuurlijk.
Een beetje CD speler spuugt 1.5 a 2 Volt uit. dus kabels van een paar meter moeten geen probleem vormen.

Kijk ook eens hier :
http://www.acoustic-dimension.com/volum ... n-page.htm

Zit gewoon in NL (Delft) en heeft prijzen van redelijk beschaafd tot :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: passieve pre maken

Bericht door Ah!buis »

janjaimy schreef:
Ik hoef alleen maar volume regeling omdat ik alleen een cd speler als bron gebruik , dus kan het allemaal simpel gehouden worden.
Waarom zet je dan niet gewoon een potmeter in je versterker :? .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: passieve pre maken

Bericht door AatV »

Dacht ik oorspronkelijk ook, maar het zijn monoblokjes. Dan blijf je regelen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: passieve pre maken

Bericht door Ah!buis »

Misschien heb je gelijk.Maar het waren toch "nep monoblokjes" dus dacht ik ze zitten zeker aan elkaar :o .
Anne
janjaimy
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 07 nov 2007, 20:45

Re: passieve pre maken

Bericht door janjaimy »

Hoezo Nep monoblokjes ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: passieve pre maken

Bericht door Ah!buis »

janjaimy schreef:
hoi,
ik ben in het bezit gekomen van twee buizeneindversterkers , ontwikkeld en gebouwd door Bert Fruitema , het zijn alfi eindblokjes , bestaand uit 4 x el 84 en 2x ecc85 rep monoblok,
Oei,verkeer gelezen :oops:
dacht dat 'r nep stond,omdat de twee in een kast zouden zitten :o
Anne
Plaats reactie