Hoi Rob,
Helaas even Radiostilte gehad, maar speciaal voor jou een fotoverslag van het fineren van de tweede. Ik weet het, er zijn legio manieren maar deze werkt voor mij wel aardig. Het grootste probleem is nog wel het voldoende vlak krijgen van de ondergrond.
Ik begin met een vel Kuiperflex, wat ik op de grond neerleg om de tekening goed te kunnen 'lezen' en de voegen te vinden. Deze voegen herken je redelijk eenvoudig: het zijn de spiegellijnen. Zoals Ed hierboven aangaf is het hele zaakje gespiegeld gefineerd, maar dit is met dank aan Fineermannetje/Dennis die een werkelijk fenomenaal mooi stuk Santos heeft laten voegen op een papierrug. De hele spiegeling zit er al in
Daarna bepaal ik de uitslag van de speaker. In mijn geval een bovenzijde van netto 20x27 cm (loopt door in het front), een frontje en een rug van netto 20x100 cm, en twee zijpanelen van netto 27x100 cm. Bij al deze maten tel ik 2,5 mm op, aan alle kanten. Deze laat ik oversteken zodat ik ze later kan wegfreesen met een volgfrees in de bovenfrees.
Omdat je graag de tekening wil laten rondlopen moet je nu op zoek in het vel fineer hoe het netjes past. Dit doe ik zo:
Ik zoek de spiegellijnen in het vel fineer, daarna kies ik die spiegellijn waarbij ik 20+(2x0,25) mm + 28+(2x0,25) mm ruimte heb tot aan de rand van het vel. Dit wordt de hartlijn over het frontje. Nu kan ik alle andere maten uitzetten. Zie bijgevoegde foto.
Is stap 1 zo duidelijk?