Reference Monitor, Fineermannetjes Style: KLAAR!!!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Na het nodige stofhappen vandaag dan toch eindelijk: First Blood ;-)

Nummer 1 ligt op z'n rug te spelen. Ik wil testen hoeveel angelhair ik in de kast moet doen, en of ik wel alle wanden met BAF moet bekleden. De eerste testen met enkel een plaatje BAF tegen de achterwand achter de woofer en tegen de bovenzijde laten een wat hol geluid horen. Morgen eens wat stuffen...

Zijwanden zijn 25 mm MDF met loodbitumen opgebouwd, achterwand van 25mm MDF heeft 12 mm Trespa gekregen en de baffle bestaat uit 2 lagen 16mm MDF, 1 laag 12mm MDF, 1 laag 12mm Trespa en loodbitumen. Overkill is gaaf :-D
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Denk dat je er niet gauw te veel demping in doet. Bij een tweeweg-BR in een zuiltje liggen altijd gevaren op de loer als de staande golf in lengterichting van de kast en BR-output van middenfrequenties. Plus de gebruikelijke 'backlash'. Met goede BD/CSD-metingen achterhaal je zulke resonanties trouwens wel.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Tom Magchielse »

Een d'Appolito opstelling is bedacht voor relatief lage crossover frequenties,eigenlijk voor 2 x W +M. Als je deze opstelling gebruikt voor 2 x LM + T met een crossover rond de 2 kHz ( een typisch twee-weg systeem) krijg je te maken met twee problemen: de woofers werken tot 2 kHz samen met een HoH afstand van ten minste Dw +Dtw (D=diameter) Dit levert in het hoge midden een forse verticale bundeling; dat is de reden dat dit soort constructies "in your face" klinkt. Deze bundeling verdwijnt dan weer in het tweeterbereik, waardoor één en ander nogal onevenwichtig kan worden.
Probleem 2 is dat de prettige eigenschap van 3e orde Butterworth crossovers, nl dat de geluiddruk frequentie-onafhankelijk kan worden, verloren gaat door de fasedraaiing die in de tweeter ontstaan t.g.v. diens eigen resonantie. Mijn conclusie: d'Appolito is ongeschikt voor twee-weg toepassingen.
groet, Tom
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Heren, het gaat over de Reference Monitor ;-)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Marp »

... in 2-weg d'Appolito opstelling toch?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Porcino schreef:
Heren, het gaat over de Reference Monitor ;-)
In een zuilvormige kast toch?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Klopt Mark, alleen Tom heeft er een overigens leerzaam stukje over d'appo tegenaan gezet, en refmon is niet d'appo... Was als ludieke opmerking bedoeld maar ik ben niet zo grappig :rofl:
erik van voorst
In memoriam †
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door erik van voorst »

Bizarre dat je Dennis ziet posten zeg. :?
Wel cool dat je het opgezocht hebt en weer oppakt, ik hoop dat het allemaal gaaf uitpakt :wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

erik van voorst schreef:
Bizarre dat je Dennis ziet posten zeg. :?
Wel cool dat je het opgezocht hebt en weer oppakt, ik hoop dat het allemaal gaaf uitpakt :wink:
Ja Erik, het is wat raar zo. Maar ja, hoe is het ook al weer, je bent pas echt heen gegaan als de mensen die je gekend hebben zijn heengegaan! Iedere keer als ik naar mijn MUS luidsprekers kijk zie ik het fantastische fineer van Dennis en vaak denk ik dan even aan die paar keer dat ik hem heb ontmoet. En nu dus met het houtpakket van de RefMon wederom...

Gezien de eerdere ontmoetingen met het ontwerp van Rolf verwacht ik van de klank niets dan goeds. Alleen hebben ze wat sap-honger... :-S
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door audioot »

dit doet me aan het weergaloze nummer "testament" van bram vermeulen denken:
en als ik dood ben huil dan niet-'tis maar een lichaam moet je weten
en als ik dood ben huil dan niet-dood ben ik pas als jij me bent vergeten
mvg
audioot
erik van voorst
In memoriam †
Berichten: 23
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 13:42

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door erik van voorst »

Yepp, ik vind het nog steeds een gaaf gevoel dat toen ik eens bij hem langskwam ( vlak voor zijn dood) dat hij teleurgesteld zei dat hij nog vele weken moest wachten voordat .........( naam weggelaten) tijd had om zijn filters erin te zetten.... :shock:

Uiteraard heb ik terplekke zijn filters erin gezet...met minimaal gereedschap.... hij hielp gaaf mee ...zij het met 1 arm
..ik zit gatver bijna te janken nu..... :cry:

Sorry voor offtopic...maar ook eigenlijk weer niet.

Veel succes en als iets niet lukt kom je maar langs...een succesvol eindresultaat zijn we aan Dennis verplicht! :wink:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Even een update... Wat denken jullie: Nog wat van dat witte spul en dan dichtmaken?
Bijlagen
dsc_0007a.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door markbakk »

Zorg ervoor dat tegenoverliggende wanden elkaar niet kunnen 'aankijken' zonder dat er minstens één laag Pritex of een flinke dot BAF tussen zit. Het lijkt zo wel goed, maar je zou het moeten verifiëren met een meting aan de basmiddentoner om te kijken of er nog resonanties in de behuizing zitten.

[Edit] Ik zou rond de BR-poort en bij de unit vooral Pritex op de wanden toepassen, en de ruimte ertussen hooguit losjes vullen met BAF. De luchtsnelheden bij de unit en de poort zijn rond de resonantie vrij hoog, wanneer je dat gaat dempen met BAF maak je de werking van de BR rap minder sterk.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

OK, boven- en onderzijde, en de rug is bekleed met BAF. 1,5 plaat van dat witte intertechnik spul per speakerkast. (angelhair moest ik bestellen en kan naderhand er toch nog goed bij om evt te vervangen).

Mik er nog wat bij en dan dicht om te meten. Leuk man, ben echt benieuwd naar de 990000 tweeter...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Tijd voor een update...

Fast Forward naar nu:
Bijlagen
IMG_0764.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door AatV »

Ik denk dat we ook een prijs moeten gaan instellen voor het langstlopende topic! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

:twisted:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door asterduc »

indrukwekkend fineer, eveneens de manier van aanbrengen zo bookmatched en doorlopend rond de hoeken. Mooi!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hallo Ed, leuk van je te horen!

Ja, dit zo bookmatched fineren was voor mij een eerste keer. Gelukkig had Fineermannetje een geweldig stuk Pallisander bij Kuiper zo op een papierrug laten voegen. Werkte hij daar niet?

Ik heb net de Osmo Hardwax binnen en ga vanavond hier mee experimenteren. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden...
Rob Haas
Berichten: 3
Lid geworden op: za 01 dec 2007, 1:07

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Rob Haas »

Goed dat je ze uiteindelijk gaat voltooien !
Mooi hoor, kun je wat meer laten zien hoe je dit fineer hebt aangebracht ?
Ben sinds een aantal jaar ook weer een nieuw project begonnen en wil de zuiltjes (Nomex 164 van Troels Gravesen) ook gaan fineren. Ik zal eens een topic starten...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hoi Rob,

Helaas even Radiostilte gehad, maar speciaal voor jou een fotoverslag van het fineren van de tweede. Ik weet het, er zijn legio manieren maar deze werkt voor mij wel aardig. Het grootste probleem is nog wel het voldoende vlak krijgen van de ondergrond.

Ik begin met een vel Kuiperflex, wat ik op de grond neerleg om de tekening goed te kunnen 'lezen' en de voegen te vinden. Deze voegen herken je redelijk eenvoudig: het zijn de spiegellijnen. Zoals Ed hierboven aangaf is het hele zaakje gespiegeld gefineerd, maar dit is met dank aan Fineermannetje/Dennis die een werkelijk fenomenaal mooi stuk Santos heeft laten voegen op een papierrug. De hele spiegeling zit er al in :-)

Daarna bepaal ik de uitslag van de speaker. In mijn geval een bovenzijde van netto 20x27 cm (loopt door in het front), een frontje en een rug van netto 20x100 cm, en twee zijpanelen van netto 27x100 cm. Bij al deze maten tel ik 2,5 mm op, aan alle kanten. Deze laat ik oversteken zodat ik ze later kan wegfreesen met een volgfrees in de bovenfrees.

Omdat je graag de tekening wil laten rondlopen moet je nu op zoek in het vel fineer hoe het netjes past. Dit doe ik zo:
Ik zoek de spiegellijnen in het vel fineer, daarna kies ik die spiegellijn waarbij ik 20+(2x0,25) mm + 28+(2x0,25) mm ruimte heb tot aan de rand van het vel. Dit wordt de hartlijn over het frontje. Nu kan ik alle andere maten uitzetten. Zie bijgevoegde foto.

Is stap 1 zo duidelijk?
Bijlagen
DSC_7411.jpg
DSC_7411-2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door ray5150 »

't zal eens tijd worden, na dik 6 jaar... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Weet je Ray, t'is net als met goede wijn: Wordt beter met de jaren...

Om eerlijk te zijn, sinds de start van dit project is de interesse naar hoogrendement weergevers verlegd. Dit is een project wat daar niet aan voldoet: Je hebt hier aan 8W niet voldoende om een stevig geluidsbeeld neer te zetten, ze zijn ongeveer 86dB aan 8 ohm. Ik maak ze af omdat ze af moeten komen. Een heel dierbare muziekvriend van mij krijgt dit paartje voor de materiaalkosten. Hij verdient ze. En dan kunnen ze eindelijk doen waar ze goed in zijn: Muziek maken!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Shadow »

Ook al zijn ze niet voor jezelf, je wilt er toch het beste van jezelf in laten zien.
Prachtig werk en zo te lezen met een zéér persoonlijke geschiedenis, dat zijn herinneringen voor het leven :goeie:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Reference Monitor, Fineermannetjes Style

Bericht door Porcino »

Hierna is het uitknippen volgens de lijntjes. Let wel op dat de schaar echt goed scherp is. Ikzelf heb een nieuwe huishoudschaar van Fiskars gekocht welke ik alleen voor fineer gebruik:
Bijlagen
DSC_7413.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”