de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

zo en de trafoos zijn binnen, nou ja zien er wel heel netjes uit.
en dan de voedingstrafo, er zaten geen bevestigingsbeugeltjes onder, waardoor ik min of meer werd gewongen om hem plat te monteren.
En dan kom je op wat vaardigheden uit, metaal zagen en boren en vijlen, begonnen en best netjes geworden.
de opstelling even bekeken en besloten om de ugt,s haaks op elkaar te monteren (ergens gelezen).

de hele voedingstrafo wel ff onder handen genomen en alles verwijderd ( ez81 en houders en spanningsswiths ).
ben benieuwd of ik alles goed heb bekeken, ff een plastic dopje erop i.p.v de voedigs elko want die heb ik nog niet.

tjonge wordt best een zwaar gevaarte zo.
Bijlagen
DSCF6453.JPG
DSCF6457.JPG
Laatst gewijzigd door peter11 op wo 04 dec 2013, 9:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Muug »

peter11 schreef:
maarre om een buizen versterker knap te bouwen, mag je best over wat gereedschap en vaardigheden beschikken. stappenboor of trekponzen en ga zomaar door.
best eenhoop verschillende vaardigheden zeg !
Jep, had ik ook wat onderschat. Maar wél fun. Ben al een maand bezig om de houten behuizing en de alu plaat van de juiste kleur en glans te voorzien. Eens dat ok is kan ik alle componenten monteren en dan beginnen bedraden. Ondertussen wacht ik nog even met wat te posten. Tegen dat de dagen weer langer duren dan de nachten wil ik de mijne kunnen beluisteren !
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

nou toch wat opgeschoten vandaag, trafo gemonteerd en doorgemeten, aangesloten en ez81 op de gloeidraden aangesloten en het gloeit !
wel tegen de 7 volt bij iets van 1,1 A stroomopname, dus de 220volt kant een soldeerlipje opgeschoven naar een hogerre spanning en nu is de gloeispanning, 6,33 volt
en 271-0-271 volt.

dus zo is ie wel goed ! de smoorspoel ook zwart gespoten.
van de week weer verder, da smoelt het wat beter.

leuke sinterklaas nog morgen gewenst voor idereen die dit nog leest van mij.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

drama vandaag en ik stop er ff mee, ik moet 4 gaten maken van 22 mm in de metalenkast en dat lukt niet zonder gatenboor of pons, en een gatenboor wil ik eigelijk niet kopen met die tanden, dus na een uurtje klooien besloten om een trekpons te kopen en deze besteld via internet.
Ik zal vermoedelijk pas komende maandag/dinsdag weer verder gaan.
gelukkig niets beschadigd!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

Mmm, een trekpons is op zich een heel mooi stuk gereedschap, maar heeft als nadeel dat er maar één diameter gaten mee gemaakt kan worden. is op zich geen probleem als je alleen maar Noval voetjes moet plaatsen. maar als je ook eens een RCA chassideel, Jack aansluiting oid. wilt plaatsen, is een trappen boor (en dat is iets anders dan een gatenboor) toch een stuk veelzijdiger.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Snap niet wat 'r zo moeilijk is aan een gat maken :lol:
Had vroeger ook niet al dat (duur) gereedschap.Cirkeltje tekenen,passer met pin.Binnen de cirkel rondom gaatjes boren tot het stuk eruit valt.Eventueel met een kniptang wat meehelpen.En dan tot de lijn vijlen :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door AatV »

tja, om met Grolsch te spreken: vakmanschap is meesterschap! :mrgreen:

groet,
Aat
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

tja vroeger was je gewent om het zo te doen, ik doe het maar met een trekpons.
4 gaten zo op zicht is veel mooier dan ik kan bereiken met gaatjes boren en vijlen, al zal ik met een beetje oefenen ook best een eind kom.
maar een trekpons is wel mooi voor dit !

als ik een heel groot gat moet maken doe ik het met een boortke zoals anne het beschrijft.

Maar 4 buis gaten gaan met de trekpons !

Ben best benieuwd hoe de versterker gaat klinken !

fotootje komt komende dinsdag/woensdag
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door sander1238 »

heb je geen metaal bewerkings bedrijf in de buurt, zij hebben vaak ponsen per mm oplopend, lijkt mij goedkoper als zelf een pons aanschaffen
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

is al besteld en ook nog verzendkosten ! tja 27 euro extra aan kosten !
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door maikbike »

Stappenboor ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Zweitse »

maikbike schreef:
Stappenboor ?
http://www.ecotools.nl/stappenboor-4-20mm/
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door maikbike »

Dat ja.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ierdeen zit er tissen door met zijn stappen boren, jongens hou mijn topic een beetje schoon.

ik heb ee gat gemaakt van 35 mm voor de elko, netjes met gaatjes en gevijlt, wat een drama ! wel netjes geworden maar op plaatstaal is dat lastig, toch blij dat ik voor de 4 buis gaten een trekpons heb besteld.

oke het volgende, ik heb de ugt een s goed bekeken en er zitten kaartjes aan met tekst,alles is mij duidelijk maar over een ding zit ik een beetje in
en dat is namelijk een aansluiting en daar staat dat deze wordt aangesloten op de hoogspanning maar wel met serieweerstand van 1000 ohm 5watt.
ik weet dat wel in het schema aan te sluiten, maar in het schem staat geen serie weerstand en dus is mijn vraag waarom want deze geeft een vermogensverlies toch !
weet iemand dit hier, ja toch ..ik weet dat vermoedelijk deze zit voor een impedantie aanpassing.
wie weet dit ?

peter
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door maikbike »

peter11 schreef:
ierdeen zit er tissen door met zijn stappen boren, jongens hou mijn topic een beetje schoon.

peter
excuses voor het aanreiken van één van de goedkoopste en simpelste oplossing.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

Een tekening gemaakt zoals ik vermoed dat 't zit.De meest linkse is wat vaak in Philips toestellen werd gedaan.Een soort besparing,laat kleine elco's toe omdat de brom in de trafo uitbalanceerd (min of meer toch).Er gaat daarbij wel wat vermogen verloren in die R.
Bij deze versterker kan het op verschillende manieren,hangt ook wat af van de wikkelverhouding en de LS impedantie.
Zet er wat netspanning op (voorzichtig !) en ga de verschillende andere spanningen meten.Weten we waar we aan toe zijn.
Anne
Bijlagen
TrV.JPG
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

wat en mooie tekeningetjes heb jij anne ! ik vermoed dat het de linkse is, al heeft deze de weerstand tussen massa zitten en bij mij op het kaartje staat dat hij tussen de + zit, en dat kan ergens niet, al maakt het volgens mij niets uit, ik ga wel ff meten van de week.

ik ga ze alvast monteren op de kast, want ik kan er goed bij om te meten zo!.

zijn wel mooie ugts, ze wegen samen zo een 1,2 kilo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door ray5150 »

maikbike schreef:
peter11 schreef:
ierdeen zit er tissen door met zijn stappen boren, jongens hou mijn topic een beetje schoon.
excuses voor het aanreiken van één van de goedkoopste en simpelste oplossing.
+1
Tsja, jij bouwt een buizenversterker, je loopt tegen problemen aan. daar maak je melding van.
Dan is het logisch dat forumleden met ideeën en suggesties komen om je probleem op te lossen of te omzeilen.
Als je dat liever niet wilt, geen probleem.

Van buizen heb ik geen verstand, van schakelingen in kasten bouwen des te meer.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

nee das het probleem niet maar hele discussies onderling kan ook prive, zo hou ik de ontwikkeling en ook de probleemgebiedjes leuk leesbaar voor iedereen.

enne nu de trekpons binnen, en wauw, zeg dat werkt makkelijk, daar zou ik best en hele set van willen hebben !
met alle gangbare maten.

goed gereedschap is het halve werk zeggen ze , maar met een buizenversterker is dat helemaal zo.
alle gaten zitten erin en het subframe ook gemonteerd met de keramische buisvoetjes.

de UGT heeft aan elke kant drie aansluitingen links boven wordt aangesloten op pootje 7 van de el84 ,de middelste is niet aangesloten en de onderste staat massa/aarde op, das simpel aansluiten.

de rechterkant heeft ook drie aansluitingen waavan de onderste twee de speaker is en de bovenste op de 270volt + met in serie een 1000 ohm weerstand .

dat staat erop.

het tekeningetje van anne heeft het via de min.
Wat ik ook nog moet weten is de driestanden schakelaar voor de input keuze cd/radio/ enz. heb ik daar een schakelaar voor nodig met 2 moedercontacten zoals bij julebox revival ze verkoopt.

volgend fotootje komt eraan , dan staan alle trafoos erop en gloeit het gelijkrichterbuisje al. (das erg leuk)
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door sander1238 »

misschien een tip, ik heb ooit zo'n ding gekocht waarbij het heel erg makkelijk is om en bramen van een gat af te halen en om gaten netjes te verruimen, een gat is handig een paar mm te vergroten, scheelt je de aanschaf van een heel aantal ponsen
moet wel zeggen dat ik hem alleen gebruik met aluminium, weet niet hoe hij zich met staal gedraagt
31n-ByYpR-L._SL500_AA300_.jpg
31n-ByYpR-L._SL500_AA300_.jpg (3.91 KiB) 187 keer bekeken
deze is van het merk shaviv. weet niet waar ze ze nog verkopen
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

ja ik ken ze ergens van, alleen vergeten dat ze bestaan...zal er eens eentje aanschaffen..thanks afbramen is lastig en ik doen dat met een vijl of overmaatse boor wat natuurlijk meer klooien is met een redelijk resultaat.

vandaag zag ik op you tube een soort buisjes als vu meter, die gaven een groen waaiertje van licht in de buis op de muziek , erg gaaf om te zien.
komende dagen wat fotootjes van de versterker die al best wat opschiet.
het is de eerste versterker die ik bouw en dat geeft natuurlijk het effect dat elke stap onbekenden nieuw is, maar het wordt al wat!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Ah!buis »

peter11 schreef:

de UGT heeft aan elke kant drie aansluitingen links boven wordt aangesloten op pootje 7 van de el84 ,de middelste is niet aangesloten en de onderste staat massa/aarde op, das simpel aansluiten.

de rechterkant heeft ook drie aansluitingen waavan de onderste twee de speaker is en de bovenste op de 270volt + met in serie een 1000 ohm weerstand .

dat staat erop.

het tekeningetje van anne heeft het via de min.
Waar zit dan de min aan de trafo op m'n tekening :o .De enige massa (-)aansluiting is de negatieve kant van een elco :-s .
Om de bomen nog te zien,ordelijk werken :shock: .Tekening van de trafo,aansluiting benoemen A,B,....Dan de ohm-meter erbij.Groepen maken van wat aan elkaar zit (evt.met wat weerstand).
Zou je twee groepen moeten krijgen,een secundaire groep met heel laagohmige verbindingen en een groep met wat meer weerstand.
Die hoogohmige kant zou uit drie aansluitingen moeten bestaan.De twee met de grootste weerstand zijn dan de twee uiteinden van de primaire wikkeling en de derde de aftakking.
Tussen die twee uiteinden het lichtnet en dan de spanningen tussen al de aanluitingen meten (zie m'n tekening).Daar kunnen we dan iets mee.
Eigenlijk is er een aansluiting teveel.Kan zijn dat er niks aanzit (onderboken gemeten naar alle andere aansluitingen) maar kan ook dat er een aftaking zit voor een andere soort luidspreker.
Bij de tekening zijn drie(vier) manieren van verbinden.De meest linkse zoals het vermoedelijk oorspronkelijk is gebruikt.De anderen zijn mogelijheden voor de RH84,hangt af van je metingen.
Anne
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

zo en nu wat fotootjes
DSCF6461.JPG
verzonken buisvoetjes op het subframe
verzonken buisvoetjes op het subframe
DSCF6463.JPG
DSCF6466.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door Kappa7 »

Ga je de buizen er nog wel in krijgen zo?
Normaal zitten de bovenkant van de buisvoeten ongeveer gelijk aan de bovenzijde van de bovenplaat.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: de gehele bouw van de RH84 VAN PETER11

Bericht door peter11 »

zit ongeveer 7mm tussen , dus dat valt erg mee, en heb ze geprobeerd.
nu ff met wat houtwerk bezig en de bstelling klaar maken die ik over twee weken ga doen voor de rest van de onderdelen.
ik vermoed nog een 3 weken en dan is ie klaar.
nog ff een fotootje van de hardhouten zijkantjes die ik er voor de fotoo ff opgezet heb, deze moeten nog naar notenkleur toe.
DSCF6469.JPG

ik heb ff de ugt uitgetekend en ohm doorgemeten ,maar daar schiet ik niks mee op vermoed ik, mischien kan ik beter spanning gaan zetten op de speakeruitgang en spanningen gaan meten. zoiets las ik ergens op het forum.

ff een tekeningetje gemaakt.
ugt.jpg
voor de duidelijkheid A kant boven EN B kant boven is 712 ohm, A kant onderste 2 0,1 ohm, A EN B onderste aansluitingen onderling 0,7 ohm, speaker aansluitingen B onderste 2 aansluitingen 470 ohm. het zal allemaal wel , snap er geen hout van

nu even wat spanning er op gezet van een voedingkje 11,3v en deze op de speaker aansluitingen gezet. de onderste twee aansluitingen op de b kant, i had verwacht zeg maar ergens hoogspanning te meten, maar ik meet wel een spanning van zeg maar 20 volt op de bovenste 2 aansluitingen, snap er nog niks van ! ik kan hem wel aansluiten volgens de stickertjes dat wel ! en anders moet ik nieuwe ugt s hebben!@!@

moeilijk meten zo eigenlijk moet je een impedantie meter hebben, ondertussen een mail gehad over de verkoper van de ugt,s en ik weet nu hoe ik ze moet aansluiten, weerstand van 1000 ohm 5 watt kan ik vergeten, gewoon primair en secondair aansluiten, en daar ben ik mee bezig nu.
Plaats reactie