Zoals zovaak ben ik aangestoken door dit forum bezig met het maken van een luisterruimte. Het fysieke deel is nu af, maar heeft natuurlijk te maken met de kenmerken zoals deze zijn in een nieuwbouwhuis: rechthoekig, hard, kaatstend, versmerend, kletsend geluid wat geen recht doet aan de muziek die ik er afspeel.
Omdat ik me nu een beetje aan het inlezen ben over akoestiek dacht ik dat ik gerust mijn zoektocht kan documenteren. Makkelijk voor mezelf zodat ik dingen snel kan terugvinden, en misschien makkelijk voor anderen. Zo niet, het draadje kan rustig links blijven liggen voor ervaren akoestici die dit allemaal van haver tot gort kennen. Wel ben ik erg benieuwd naar input van hen natuurlijk, al moet ik waarschuwen dat ik niet zo snugger ben in exacte wetenschap
Enfin, dit deel gaat dus over basstraps!
Als ik ga zoeken op youtube kom ik al erg gauw bij Art Noxon. Deze man heeft een eenvoudige manier om uit te leggen hoe eenvoudige akoestiek in huizen werkt. Ook hij heeft te maken gehad met het feit dat bassen zich verzamelen in de hoeken van de kamer en daarmee de ruisvloer verhogen. Zelf het begrip ruisvloer legt hij uit.
Voorzover ik het begrijp wat ie te zeggen heeft
* je heb direct geluid (recht uit de bron; luidspreker of instrument)
* je hebt indirect geluid wat bestaat uit reflecties (geluid wat uit de bron komt en weerkaatst is via een oppervlak bijvoorbeeld muur of kast)
* reflecties bestaan uit de eerste reflectie, maar ook uit opgebouwde geluidsgolven.
* Geluidsgolven kunnen opbouwen omdat de (bepaalde) lengte(n) van de golven exact in de ruimte passen en daarmee zichzelf steeds versterken alsof je een schommel aan het bewegen brengt of in bad op bepaalde tijden op het water duwt het water aan bewegen brengt, maar dan dus op een dergelijke manier dat ze zichzelf gaan versterken. Dit worden dan roommodes genoemd, welke verschillende orde's hebben. Welke er exact zijn is me nog niet geheel duidelijk, ook niet hoe je 1/4 mode kunt hebben enzo. Als iemand me dit kan uitleggen in jip en janneke taal: graag!!
* Omdat basgeluiden zich op lagere frequentie's bevinden en behoorlijk veel kinetische energie in zich hebben zijn ze lastiger te verminderen, omdat er zoveel energie is wat moet worden geabsorbeerd. Sommige methoden zijn er meer of minder geschikt voor. In ieder geval moet deze energie worden omgezet in warmte of worden weggelaten via een opening
* in de hoeken van kamers worden basssen "opgehoopt" (waarom?), waardoor er erg veel energie in de ruimte blijft en het directe geluid ernstig verstoren
* De mate waarin het directe geluid wordt verstoord door indirect geluid is uit te drukken in ruisvloer. Ruis omdat ruis een ander geluid wat wel wenselijk versluierd en daarmee de accuracy van het directe geluid verminderd. Vloer omdat deze ruis zich op een bepaalde afstand van het directe geluid bevind uitgedrukt in (logaritmisch) decibel. Hoe dichter de vloer (in Db) het directe geluid (in Db) nadert des te meer last je van de ruisvloer hebt.
* Als indirecte (ongewenste) bassen gedempt worden blijven er meer directe (gewenste) bassen over. De reden dat je dit wil is dus om de ruisvloer te verlagen (Signal to Noise ratio, SNR) maar ook dat bassen op meerdere plaatsen in de ruimte hetzelfde volume hebben.
Praktisch voorbeeld hiervan: in mijn luisterruimte heb ik in de hoek mijn PC staan, als ik hier aan het werken ben heb ik last van vibrerende en bonkende bassen in zeer grote hoeveelheden (komt door de ultrasub Zyklop, mijn Zizoklo). Terwijl ik middenin de kamer, mijn plekkie om te luisteren naar muziek en te kijken naar de films, dan perfecte bassen ervaar! Frustrerend kan ik jullie meedelen.....
Als ik die bassen nu een wat meer kan controleren (lees meer directe bassen en veel minder indirecte bassen en roommodes) dan heb ik mogelijk een prettigere luisterruimte.
Later zal ik proberen de ruimte te behandelen voor de andere regionen.
Oplossingen zijn er grofweg 2:
1 De ruimte zelf aanpassen (basstraps, absorbers, diffusers etc etc)
2 De muziek aanpassen aan de ruimte (roomacoustische software, dsp, behringer ultracurcve en feedbackdestroyers etc etc)
Nu kan ik natuurlijk bij een winkel verschillende basstraps kopen en ze gaan uitproberen, maar zelf maken is leuker, goedkoper, beter toegespitst op mijn situatie en misschien leerzaam voor anderen op het forum! Hobby weet je nog???
Ik heb ooit eens van een lid een feedbackdestroyer overgenomen dus daar kan ik mee gaan fiedelen.
Ik heb voor mijn speakers een meetmicrofoon en de rataplan aangeschaft om metingen te maken
Dit topic gaat over basstraps, dus daar ga ik me toe beperken.
Nu ben ik aan het kijken naar site's waar basstraps te vinden zijn en dan begin ik natuurlijk op dit forum:
Hans-B van Daudio met "dempers" Later in het draadje gaan ervaren acoestici zich ermee bemoeien en wordt het helemaal interessant.
Roland met zijn basstrap met passieve radiatoren; niet af helaas
Meer is er nog niet te vinden over specifiek basstraps op dit forum, wel is er erg veel te vinden over paneeldempers, maar die zijn dus niet specifiek voor bassen, maar voor hogere lage tonen en midden tonen (klopt dat wat ik zeg?)
Een erg interessant draadje is het volgende draadje, waarin erg veel informatie staat.
Op het www zijn wel enkele interessante site's te vinden,
Een van de meest interessante is het Acoustics forum. Hier is Eric desart ook actief geloof ik.
ASC
De (onvolledige) wiki
Een leuke PDF met een how to
nog een pdfje
andere link
het abc van tube-traps van ASC inclusief patenttekeningen
geluidforum: een verschrikkelijk interessant forum
Toine Dingemans zijn site!
Er gaan nog meer links komen hoor; dit is allemaal nog lopende
Mochten jullie nog goede bijdragen hebben voor basstraps (even de andere dempingszaken niet meetellen) dan zie ik dat graag hier verschijnen!
groetjes
Jan