propere stroom : hoe ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Muug
Contacteer:

propere stroom : hoe ?

Bericht door Muug »

Uit eigen ervaring weet ik dat er een verschil is tussen propere stroom en vervuilde stroom. Ik heb nl een klein simpel phonovoorversterkertje (jawel, phono dude is een volgende project) en dat kan via een trafootje op netstroom werken maar er is ook een leuke 9V-aansluiting voor een batterijtje. (check this voor meer info: http://www.canuckaudiomart.com/details/ ... es/246113/) Wel, als het op het net is aangesloten komt er verdomd veel ruis uit de luidsprekers. Is het batterijtje aangesloten dan hoor je simpelweg .... niks. Maar een hele stereoketen op een accu laten draaien is ook weer zo'n gedoe, dus zit ik me af te vragen of jullie al mooie oplossingen - met een eerlijke prijs - gevonden hebben om propere stroom te verkrijgen? En zo ja, dewelke natuurlijk. :D
ray5150

Re: propere stroom : hoe ?

Bericht door ray5150 »

Zal het niet eerder zo zijn dat de voeding dan gewoon slecht en/of goedkoop ontworpen is ?
D'r zit dan ook 3 x niks in dat kastje. :shock:
images.jpg
images.jpg (9.37 KiB) 710 keer bekeken
Bron : http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/QED.htm
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 25 nov 2013, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zonnepanelen op het dak plaatsen?
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

????????????????????????????????

is wat ik hier zonet gepost heb verwijderd? Censuur ? Zonder verwittiging?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Misschien moet je gewoon een betere netadapter gebruiken of een lineaire voeding bouwen met een LM317 erin oid.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

blijkbaar wordt mijn vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik zoek GEEN voeding voor dat pruts-voorversterkerke. Mijn vraag is ALGEMEEN van aard.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Aparte audiogroep aanleggen met een eigen aardpen, met mogelijk nog een netfilter. Goedkoop, nee.

Nog wat leesvoer.
http://www.kempelektroniks.com/Site_fil ... 3fc2d4.pdf
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

o jee, een "ingespeeld" stopcontact ... :-#
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Muug schreef:
blijkbaar wordt mijn vraag verkeerd geïnterpreteerd. Ik zoek GEEN voeding voor dat pruts-voorversterkerke. Mijn vraag is ALGEMEEN van aard.
Waarom begin je met je verhaal over dat voedinkje en batterij dan? Als dat phonotrapje ruist met dat voedinkje, dan is dat voedinkje gewoon slecht! Heeft niks met lichtnetvervuiling te maken!

Als ik de foto van dat phonotrapje zo zie ( geen stabilisator) is dat ding simpelweg stront in stront uit.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

doemdidoemdoem...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Muug schreef:
????????????????????????????????
is wat ik hier zonet gepost heb verwijderd? Censuur ? Zonder verwittiging?
er is niets verwijderd door de mods
mss net een hickup tijdens het posten of een dronken byte
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Toen ik ,een tijdje terug :D ,een slechte internetverbinding had kwam het ook nogal's voor dat er niks bleek te staan.
Vanaf toen eerst een copy en als 't mis ging gewoon nog's doen.Hoeft nu niet meer :sure: ,hoop ik 8-[ .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Toen ik ,een tijdje terug :D ,een slechte internetverbinding had kwam het ook nogal's voor dat er niks bleek te staan.
Vanaf toen eerst een copy en als 't mis ging gewoon nog's doen.Hoeft nu niet meer :sure: ,hoop ik 8-[ .
Anne
Roger!
rikpost

Bericht door rikpost »

Zweitse schreef:
Aparte audiogroep aanleggen met een eigen aardpen, met mogelijk nog een netfilter. Goedkoop, nee.

Nog wat leesvoer.
http://www.kempelektroniks.com/Site_fil ... 3fc2d4.pdf

Leuk stukje maar.
ik niet waarom je los van je afschakeltijden (ten gevolgen van een fase aardesluiting) een laag ohmige aarde een beter geluid zou geven.
En wanneer je al rotzooi op je fase hebt word dat niet beter door het daarna door een aparte groep te sturen.

De meeste mensen vervuilen hun net overigens gewoon zelf ,of je buren.
Fijn zo'n setje zonnepanelen monteren met een goedkope blok golf generator vraagt om problemen

Als je een aard brom hebt heeft dat andere oorzaken, impedantie verschillen in de keten.

En een ingespeeld stopcontact begint toch weer verdacht naar Gehakt te ruiken :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Morgen is het weer gehaktdag! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Leon

Bericht door Leon »

Bedorven stroom moet je weggooien. :wink:
Ofwel: gooi er eens een shunt voeding tegenaan. Hoge PSRR nemen en dan kijken wat je krijgt.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Over bedorven stroom gesproken: kreeg vandaag een telefoontje van MKB collectieven. Waren op zoek naar de assistent(e) van de tandarts zodat de gegevens even ingevuld konden worden....... :-& :-& :-& :-&
AatV

Bericht door AatV »

Heb nu een aantal jaren groene stroom. Wel een verbetering! :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
Heb nu een aantal jaren groene stroom. Wel een verbetering! :mrgreen:

groet,
Aat
Witte of bruine bonen? :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Muug schreef:
Dat je met een betere voeding in dit geval een batterij beter geluid kreeg kan heel goed.
Dit moet je eerder aan de brakke adaptor wijten dan aan de stroomvoorziening.
Je kunt namelijk in het algemeen stellen dat elke versterker zo goed is als de voeding.
Dat houd in dat de schakeling van de versterker belangrijk is maar als deze geen mooie schone DC krijgt zonder voldoende reserve zal het nooit wat gaan worden.
Dat verklaard ook gelijk waarom de voeding vaak ook het duurste deel van een versterker is.
Het loont gewoon om daar goed aandacht aan te geven. Sommige fabrikanten gaan daar heel ver in, kijk maar eens naar de ontwerpen van Nelson Pass.
Het is niet voor niets dat zulke apparatuur vaak boven gemiddeld presteert, natuurlijk is het niet alleen de voeding die het geluid bepaald en is het de som der delen die bepaald hoe iets presteert maar als er al rommel ingaat word het wel erg lastig om er nog wat moois van te maken.
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

Hoe belangrijk de voeding is moge wel duidelijk zijn..... aan de netzijde heb ik ook vaak geexperimenteerd en hierbij gebruik gemaakt van UPS, scheidingstrafo, powerplant van PS audio en diverse kabels tot liefst 5K euro per stuk.
Wat helpt is een eigen groep dat aangelegd is met een afgeschermde kabel, een stekkerblok dat goed is afgeschermd in bijv een alu behuizing, goede afgeschermde net kabels.
De grootste stoorbron is vaak de eindversterker..... doel is om zoveel mogelijk storingen die veroorzaakt worden door apparatuur vooral door afscherming te onderdrukken, netkabels dienen getwist te zijn...dat scheelt ook.

Om te beginnen kun je al een beetje gaan schuiven met de kabels, houd de netkabels uit de buurt van de gevoelige interlinks...dat scheelt ook.
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Mr Tube schreef:
.... vaak geexperimenteerd en hierbij gebruik gemaakt van UPS, scheidingstrafo, powerplant van PS audio en diverse kabels tot liefst 5K euro per stuk.
.....een afgeschermde kabel, .....afgeschermd ......afgeschermde .........storingen .......afscherming .....
Om te beginnen kun je al een beetje gaan schuiven met de kabels, houd de netkabels uit de buurt van de gevoelige interlinks...dat scheelt ook.
Dank om je ervaringen te delen! Je zou zo denken dat afscherming een goed idee is ! :mrgreen:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

De essentie is dat storingen ergens bij het signaal kunnen komen of via een andere weg de schakelingen kunnen binnendringen, er onstaan modulaties en of vervormingen die de klank beinvloeden. Uiterraard kun je een versterker imuum maken maar dat lukt noot voor 100%, daarom blijf je kabel invloed altijd houden en kabels zijn nu eenmaal de zend en ontvang antennes.

Het verwarrende is wellicht dat in een droge akoestiek of gewoon een mat klinkende set een beetje vervorming best welkom kan zijn, dat extra mid/hoog wordt als prettig ervaren (werking van een harmonic enhancer). In mijn beleving niet de juiste weg....
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”