Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset?? -> bouw Boominator

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Yupp

Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset?? -> bouw Boominator

Bericht door Yupp »

Ik wil een mobiel audiosysteem maken/hebben voor het team van mijn dochter.
Hier staat een Klipsch iFi (200 watt) en een varta accu (uit een Volvo diesel) en ik
heb ook ergens nog een converter liggen die 220V levert. Daarmee kan ik een
redelijk krachtig mobiel systeem maken dat echter niet al te mobiel is. Ook vind
ik het een beetje zonde om zo'n duur systeem te gebruiken voor hitzone op het
sportveld ;-)

Zelf ben ik niet zo'n techneut maar ik ben bereid te leren. Dus een zelfbouwproject
durf ik wel aan met alle info die hier op het forum te vinden is. Mijn vraag is: wat
raden jullie mij aan? De Klipsch set gebruiken, lekker makkelijk of aan de slag met
zelfbouw. En in dat laatste geval, kan ik dan een systeem krijgen dat minstens
zoveel output heeft en goed klinkt als de Klipsch?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.
jappa

Re: Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset??

Bericht door jappa »

Is altijd een leuk project!
Qua accu is het niet ideaal om dat dit soort accu's recht moeten blijven staan en erg hard slijten wanneer ze ver worden ontladen. Dit kan je natuurlijk voor lief nemen.
Kijk hier eens Hier staat enorm veel info. Die converter zou ik niet gebruiken, dan krijg je 12v gelijkspanning naar wissel spanning 230v die je dan weer bijvoorbeeld 12v gelijkspanning word gemaakt dus zijn er veel verliezen. Ook zal de geluidskwaliteit zonder de converter beter zijn. Een ta2024 werkt bijvoorbeeld priema op 12 volt
Yupp

Bericht door Yupp »

De thread op Tweakers had ik inmiddels zelf ook gevonden. Erg veel info inderdaad. Je zegt dat ik de converter beter niet kan gebruiken.
Is er misschien ook een mogelijkheid om de Klipsch rechtstreeks aan te sluiten op accu?
En zo ja hoe moet dat? Subwoofer openbreken (want daar zit de transformator in)
jappa

Bericht door jappa »

Dat word een stuk lastiger aangezien je aangeeft weinig ervaring te hebben. Kan je bijvoorbeeld schema's lezen en solderen? Er zijn veel mensen op die forum die daar meer weten over wat mogelijk is (ik ben zelf ook beginner)
Wel is het handig om te weten welke Klipsch je hebt.
Yupp

Bericht door Yupp »

Kan iemand mij uitleggen hoe ik de Klipsch iFi rechtstreeks op de accu kan aansluiten (zonder de converter naar 220 volt te gebruiken)

@ Jappa
Het is de Klipsch iFi (staat ook in de titel van de thread en een link in de openingspost).
;-)
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik denk niet dat deze set op 12Vdc werkt, sets die op 12Vdc werken kunnen maximaal iets in de orde van 20W + 2x 10W leveren. Sets als de Logitech X-230 werken op 15-16Vdc (van een 12Vac trafo), deze zouden het wel op 12Vdc moeten doen.
Yupp

Bericht door Yupp »

Thanx Casper,
dan blijft over de Klipsch met accu en converter
of
zelfbouw

Kan iemand aangeven wat ik ongeveer ( of redelijk precies) nodig heb om een zware zelfbouw te maken die toch noch redelijk mobiel is.
De Klipsch met een zware accu is dat eigenlijk al niet meer (ok, wieltjes onder een karretje dan kan hij een stuk over het veld)

Ik heb de Klipsch 1x op een camping gehad en dat was toch wel redelijk indrukwekkend (vergeleken met de andere "kistradios")
Maar dat is al 5 jaar geleden.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Als dit systeem wil gebruiken op een sportveld zal je waarschijnlijk tot te ontdekking komen dat je niet ver zal komen, verwacht je dat het aan de overzijde van het veld nog hoorbaar zal zijn dan kan het wel eens tegen vallen.
Als je slim bent probeer dan eerst eens of je voldoende geluid krijgt met iets van een verlengsnoer.
werkt dat voldoende dan komt probleem 2 namelijk hoelang wil je dat de accu het uit moet houden?
Je zal dus moeten uitzoeken hoeveel sap het ding verbruikt als deze op volle kunnen staat te draaien.
Ik bedoel dan het opgenomen vermogen.
Dit kan je het beste zelf meten met een simpele meter die je tussen het stopcontact en de stekker plaatst, deze zijn bij elke bouwmarkt te krijgen. je kunt dan zien wat het verbruik is bij een uur spelen en daarmee bepalen of de omvormer die je wil gebruiken zwaar genoeg is.
Dan heb je nodig het rendament van de omvormer om zo te kunnen berekenen of de capaciteit van de accu voldoende is om het lang genoeg uit te houden.
Ik hoop dat je hier mee op pad kunt.

Groetjes George
Yupp

Bericht door Yupp »

Zoals al geschreven, ik heb de Klipsch wel eens op de camping (van de Antilliaanse feesten) op de auto accu gehad (auto uit) en dat was behoorlijk
heftig. Dat gaat zeker een hockeyveld over, geen probleem. Ik heb alles (Klipsch, converter, accu) hier, dus zal het eens aanzetten en checken.

Maar terugkomend op mn vorige post:

Kan iemand aangeven wat ik ongeveer ( of redelijk precies) nodig heb om een zware zelfbouw te maken die toch noch redelijk mobiel is.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

een aanhanger?
Of een pope wagen maar een wandelwagen zou ook prima kunnen.
het is maar wat je wil.
Misschien kan je aangeven wat je in gedachte had.
er is veel mogelijk om een accu en een paar speakers mobiel te maken.
je kan dit simpel doen een kar pakken en daar alles opzetten of wil je er een kast voor maken en daar wielen onder zetten.
bedenk dan wel dat alles wat je er aan toevoegt het geheel zwaarder maakt.
Yupp

Bericht door Yupp »

Sorry, met zwaar bedoel ik een systeem waar een flinke bak geluid uit komt.
Ik weet dat er veel mogelijk is maar ik hoop op dit forum wat ideeën op te doen.
En had gehoopt dat iemand mij in de goede richting kan wijzen, hopelijk met wat
voorbeelden van bestaande uitvoeringen. Of tips zoals: gebruik die versterker,
dat soort speakers, een schema van een kast.

Ik wil er graag wat tijd en geld in stoppen maar ik heb de Klipsch iFi al. Een te bouwen
systeem moet of mobieler (lichter) zijn of beter klinken. En het moet ook nog een
beetje betaalbaar zijn.

Anyone??
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Yupp schreef:
Ik weet dat er veel mogelijk is maar ik hoop op dit forum wat ideeën op te doen.

Ik wil er graag wat tijd en geld in stoppen maar ik heb de Klipsch iFi al. Een te bouwen
systeem moet of mobieler (lichter) zijn of beter klinken. En het moet ook nog een
beetje betaalbaar zijn.

Anyone??
Kom op, zelf een beetje zoeken moet toch wel lukken? Klik

Edit, nog een:
Met wielen
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Yupp schreef:

beetje betaalbaar zijn.

Anyone??
Zo als op het linkje te zien is kan je voor de versterking gebruik maken van een auto versterker.
Wil je het simpel houden dan kan je die achter op een bestaande speaker schroeven.
Het mooiste is natuurlijk om een kast zelf te bouwen en als carnevals wagen alles in een te maken.
Als dat over een veld moet rijden dan kan je het beste grote wielen gebruiken dat rolt het makkelijkst.
Het gevaarte zal namelijk best wat wegen.
Een andere optie is om het verhaal in twee delen te maken zo dat het wat beter te transporteren is.

Eigenlijk kan je het net zo gek maken als je maar wil.
ik zou dus zeggen laat je fantasie maar eens gaan en geef eens aan hoe jij het voor je ziet.
Dan hebben wij een idee waar je heen wil en kunnen we je gerichter helpen.
Nu stel je een al gemene vraag waar vele antwoorden op zijn.
We hebben wel iets van richting nodig om een goed advies te kunnen geven.
Zo is het ook wel goed om te weten wat je kan.
Wil je zelf een speaker systeem bouwen of ga je liever uit van iets dat kantenklaar is en dan wat samen stellen het kan allemaal.
Yupp

Bericht door Yupp »

Dank voor jullie reacties. Ja, het is een hele nieuwe wereld dat zelfbouwen. Ik ben nu een beetje aan het lezen
en oriënteren en weet nog niet welke kant het op moet gaan. Als je niet oppast heb je zo een nieuwe hobby.
Het verhaal van de Boominator uit Denemarken spreekt me wel aan (nog niet helemaal uitgelezen) maar is misschien
wat te hoog gegrepen. Ik heb ook een offerte van doehetzelfaudio voor rond de 300 euro op basis van de Topping TP21
versterker en Pioneer TS-G1323i speakers, uiteraard zelf bouwen.

Ik denk dat ik het Klipsch idee laat varen. Die blijven lekker hier op mn bureau staan (heb trouwens ook nog een nieuwe,
ongeopende set in de kelder staan ;-) ). Ook heb ik nog 2 (!) JVC Boomblasters (NVRB10 geloof ik). Spelen 4 uur op 10
grote batterijen.

Eerst nog maar eens even verder lezen om wat bekender in dit nieuwe landschap te worden. Ik zag op Marktplaats een T-Amp
Topping TP 20 mark2 voor 40 euro. Kopen en daar wat mee bouwen, of eerst veel lezen en vragen en dan pas beginnen ?
Ik weet het nog niet. Ondertussen nog geen muziek op het hockeyveld.
;-)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

qua versterking zou ik wel iets zoeken dat op 12V draait, ik weet niet wat de T amp nodig heeft?
Yupp

Bericht door Yupp »

Weet iemand hier wat de kosten zijn voor het maken van de boominator.
En heeft iemand ervaring met de Thodio producten. Die XC is wel heel erg mooi (en duur)
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Yupp schreef:
Weet iemand hier wat de kosten zijn voor het maken van de boominator.
En heeft iemand ervaring met de Thodio producten. Die XC is wel heel erg mooi (en duur)
Hoi Yupp,

De kosten hangen af van de componenten die je kan vinden.
Zo kan je natuurlijk naar de eerste de beste winkel stappen en de mooiste componenten halen die er te vinden zijn, dan kan het best wel duur uitvallen.
je kunt ook kijken of je ergens spullen kunt vinden die je gaat hergebruiken.
Dat is dus maar net wat je wil.

Het slimst is om eerst eens te kijken wat je nodig hebt aan componenten volgens het originele ontwerp.
De volgende stap is kijken of je die ook kunt vinden en zo niet is er een alternatief.
Dat geeft al een aardig inzicht die kosten.
vervolgens ga je tekenen met wat je hebt en de kast precies berekenen.
Dan weet je ook wat je nodig hebt aan hout en kan je aardig noukeurig bereken en wat je kwijt bent.

neem ook een post mee voor de afwerking dat kan nog aardig oplopen als je ook hoekjes, roostertjes en hantvatten wil gebruiken.
Veel zoeken op internet kan een hoop geld schelen.
verwacht ook niet dat het een one stop shop wordt, er zullen weinig winkels zijn die dit compleet kunnen aanleveren.

Ik wil je niet ontmoedigen met het verhaal hier boven, vaak is juist de weg er naartoe het leukste van het zelf bouwen.
Heb je eenmaal je ontwerp rond en de spullen huis dan kan het meestal snel gebeurd zijn.
Afhankelijk natuurlijk van hoe je het bedacht hebt natuurlijk.
Yupp

Bericht door Yupp »

Ik ben op zoek naar een parts list en mogelijk gekoppeld daaraan een leveranciers lijst
Zoals dat bijvoorbeeld gebruikelijk is bij Tweakers BBG (Best Buy Guide)

De Boominator is een relatief uitontwikkeld concept. De onderdelen zijn allemaal bekend dus zoveel vrije keuze is er volgens mij niet. Heb inmiddels aardig wat uurtjes in het onderwerp zitten maar de informatie is zo verspreid. De originele boominator thread is meer dan 400 pagina's. Als iedereen die zo'n ding wil maken dat allemaal moet gaan doorlezen. ...

Daarom mijn vraag: Zijn er mensen (hier in Nederland, maar dit is een Nederlands forum dus ik verwacht niet teveel reacties van Denen enz) die ervaring hebben met het bouwen van een Boominator.
En wat heeft dat dan gekost... ongeveer??
Yupp

Bericht door Yupp »

Speakers voor de boominator zijn binnen....
boom01.jpg
boom02.jpg
Bijlagen
boom01.jpg
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik snap echt niet waarom het "boominator" ontwerp alles dubbel uitvoert. (stereo)

Jij hebt 4 woofers en 4 tweeters gekocht ?

(mijn bescheiden mening is dat je in mono, met 1 goede (andere) woofer en tweeter beter/goedkoper uit was)

die piezo tweeter kost 36€ per stuk zag ik :shock: :shock: 150€ aan piezo tweeters is veel geld voor units die ook nog eens echt inzetbaar zijn vanaf 5khz..

zie bijlage uit hobby hifi blad.

Had ik dit nu wat eerder gelezen, had ik je misschien nog tips kunnen geven.

Wat doe je met het naar achter stralende geluid ? Dat is toch zinloos in mijn ogen.

Dan nog wat rare ontwerp uitgangspunten die ik zo snel oppik uit de 1e pagina. (de rest niet gelezen)

Er wordt gepraat over een response hoger dan 100hz. (en winisd laat dit ook zien, deze woofers in dat volume)
Het is echter niet logisch als bastonen die je wel verstookt met je versterker niet uit je speaker+kast komen.

(Dat ze niet ver dragen buiten is een ander verhaal)

Als je echt pas vanaf een 100hz wilt weergeven, dan moet je zorgen dat er voor de versterker een high-pass zit. Zo verstook je ook echt geen energie die er niet uitkomt.

Of, en dat zou ik doen, kijk naar een beter passend ontwerp dat wel laag komt met wat punch.
Hitzone zonder punch is niks :mrgreen:
Ga er een octaaf onder zitten en je hebt echt veel meer body.
Bijlagen
pht407ge1.jpg
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Mocht je het interessant vinden zou ik zeker even het boominator topic doornemen. Je zult zien dat juist elke keuze doordacht is, integendeel tot wat je nu vermoed wellicht.

Kort samengevat,
De boominator is ontworpen als ultieme party boombox. Boominator in het midden van het feest op de grond, en 360 graden muziek. Doordat de woofers met de magneet tegen de magneet van de tegengestelde woofer aanzit is er een 3dB geluidswinst om het maximale uit een 12V bron te halen.
Ik geloof dat het -3dB punt op 82Hz ligt, om de reden dat echt laag gaan buiten erg lastig is, en de Boominator hoort buiten gebruikt te worden.
De tweeters die Yupp gebruikt zijn voor de Boominator versie met een mini DSP, er kan dus gemakkelijk een high pass filter gemaakt worden.

Zo zijn er nog vele andere designkeuzes die zeer doordacht zijn. Allemaal voor het maximale volume, klank en batterijduur.
Ik ben er zelf ook een aan het maken momenteel :)
bartsegers

WesleyK schreef:
De boominator is ontworpen als ultieme party boombox. Boominator in het midden van het feest op de grond, en 360 graden muziek.
Voor een hockeyveld dus niet de meest logische keuze. (ik neem aan dat je vanaf de zijlijn muziek wilt.)
WesleyK schreef:
Doordat de woofers met de magneet tegen de magneet van de tegengestelde woofer aanzit is er een 3dB geluidswinst om het maximale uit een 12V bron te halen.
In mijn ogen een geval van klok en klepel.
Het maximale uit een 12v accu halen met 8 speakers is echt niet slim doordacht.
WesleyK schreef:
Ik geloof dat het -3dB punt op 82Hz ligt, om de reden dat echt laag gaan buiten erg lastig is, en de Boominator hoort buiten gebruikt te worden.
Buiten gebruiken begrijp ik, maar -3db rond 80hz en daar ook nog 4 woofers voor gebruiken vind ik raar.
Dat kan eenvoudig beter. Neem een goede 15" bijvoorbeeld met een veel beter rendement in het laag.
Ik kan namelijk nergens 1 2 3 lezen dat er ook een dsp wordt toegepast om daadwerkelijk een 80hz highpass in te stellen.
Dan spaar je natuurlijk wel echt de batterij.
We doen het zelf met carnaval ook, een 50hz highpass. Ben je ergens binnen, haal je hem eraf en heb je een volwaardige disco :mrgreen:
WesleyK schreef:
De tweeters die Yupp gebruikt zijn voor de Boominator versie met een mini DSP, er kan dus gemakkelijk een high pass filter gemaakt worden.
Met of zonder highpass, het blijft voor 150 euro piezo tweeters. De kwaliteit die ik ken van piezo weergevers is vaak slecht.
Zijn deze dure dan net zo goed als een 50 euro dynamische driver met een goede hoorn met betere spreiding?
WesleyK

Bericht door WesleyK »

bartsegers schreef:
WesleyK schreef:
...
Voor een hockeyveld dus niet de meest logische keuze. (ik neem aan dat je vanaf de zijlijn muziek wilt.)
Eens. Voor die specifieke toepassing niet, wel voor vele andere toepassingen.
WesleyK schreef:
..
In mijn ogen een geval van klok en klepel.
Het maximale uit een 12v accu halen met 8 speakers is echt niet slim doordacht.
Nogmaals, lees de thread eens vlug door als je wilt. De woofers zijn parallel geschakeld, voor een 4 ohm belasting. Edit: Oh, ik zie dat je bedoeld dat er 8 speakers gebruikt worden, ik las 8 ohm. In dat geval, er is voor 2 woofers per klankkast gekozen ivm de dipoolwerking voor een kleinere klankkast, magnet to magnet constructie waardoor er een hoger rendement mogelijk is. "gratis" stijfheid doordat de speakers aan elkaar verlijmd zijn waardoor het hout dunner kan. En tenslotte ziet de versterker 2 parallel geschakelde 8 ohm speakers als 4 ohm.
WesleyK schreef:
...
Buiten gebruiken begrijp ik, maar -3db rond 80hz en daar ook nog 4 woofers voor gebruiken vind ik raar.
Dat kan eenvoudig beter. Neem een goede 15" bijvoorbeeld met een veel beter rendement in het laag.
Ik kan namelijk nergens 1 2 3 lezen dat er ook een dsp wordt toegepast om daadwerkelijk een 80hz highpass in te stellen.
Dan spaar je natuurlijk wel echt de batterij.
We doen het zelf met carnaval ook, een 50hz highpass. Ben je ergens binnen, haal je hem eraf en heb je een volwaardige disco :mrgreen:
4 speakers zijn vooral gekozen om de klankkast klein te houden en winst te behalen door de magnet to magnet constructie, niet zo zeer om laag te gaan, wat teveel energie kost. Verder het 360 graden muziek idee. Vergis je niet dat deze speaker meerdere dagen kan spelen op 2 7Ah accu's. Met zonnepanelen nagenoeg oneindig. Klopt, niemand doet dat volgens mij, maar is wel een goed verbeter punt, als je dan toch een MiniDSP hebt.
WesleyK schreef:
...
Met of zonder highpass, het blijft voor 150 euro piezo tweeters. De kwaliteit die ik ken van piezo weergevers is vaak slecht.
Zijn deze dure dan net zo goed als een 50 euro dynamische driver met een goede hoorn met betere spreiding?
Om deze reden gebruiken Yupp en ik dan ook PHT-407N tweeters, geen piezo's. De piezo's gebruikt in de normale versie van de Boominator zijn erg goedkoop, en presteren daar ook naar. Overigens heb ik 88 euro ex shipping (vanuit de UK) betaald voor deze tweeters, 22 euro per stuk. Verder is de prijs natuurlijk 2x zo hoog omdat er in dit geval 4 tweeters gebruikt worden voor het 360 graden idee.
bartsegers

Re: Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset?? -> bouw Boomin

Er kloppen toch echt een aantal zaken niet aan het hele verhaal.

magnet to magnet? dat is geen isobarische opstelling. het blijven gewoon 2 woofers in 1 kast.
je halveert hiermee niet het benodigde volume.

Ik meende dat de PHT-407N piezo tweeters waren, maar blijkbaar niet.

Hoe dan ook, het rendement t.o.v. de prijs is niet hoog.
er zijn heel veel echte PA drivers die dat rendement op de sloffen halen en zelfs 4-5 db luider spelen.
(dat wil je dus, rendement)

het hele idee achter mobiel herrie maken is rendement.
En natuurlijk geen vermogen verstoken in een versterker met signalen die niet hoorbaar zijn.

Ik had het hoe dan ook anders aangepakt.

Hoog rendement 12 of 15" met een goede driver erboven met goede hoorn. (ook daar heb je rendement winst in het(mid) hoog)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”