Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Gerrit »

Ze bevielen erg goed, ik heb er twee jaar met plezier naar geluisterd. Op een gegeven moment klapte toch van één voeding een diode eruit (solid state diodes, R-C-L-C filter en hoogspanningsregelaar) en heb ik een paar Black Gates in rook zien opgaan. Dat was voor mij het signaal het eens over een heel andere boeg te gooien. De 300B versterker stuurde toen een paar Replikon BVR's aan en die waren mij uiteindelijk ook te beperkt (niet in omvang, wel te verstaan), ik miste altijd de ruimtelijkheid die ik van full range elektrostaten ken. Nu heb een paar Linkwitz Orion's staan met Thor sub's aangestuurd door allemaal Hypex UcD Hg modules, deze set heeft de openheid en ruimtelijke weergave van elektrostaten, de punch van de Replikon en meer dynamiek dan beide.

Gerrit

P.S. De voeding was nogal extreem, de versterker had slechts 70µV brom en ruis op de uitgang :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Inschakelvertraging voor de hoogspanning. Requirements, ik wil graag met 1 led (en dan geen meerkleuren led kermis toestand) de status aangeven, kleine minuut vertraging, en zo simpel mogelijk, universeel. Knipperen als alleen de gloeispanning erop staat, continue als de hoogspanning ingeschakeld is.

Middagje prutsen, heb wat verschillende schakelingetjes geprobeerd, het is een beetje een slagveld geworden.
DSC00715.jpg
Ik ben op een 4060 uitgekomen, naar een idee zoals íe oa op de site van John Eekels staat. Na 45 sec (oscillator op pin 9, 10 en 11) wordt uitgang 2 hoog en wordt deze stand 'onthouden' door de diode naar pin 11. Ik gebruik uitgang 4 om de led te laten knipperen, verder is íe niet veel anders. Er komt in mijn geval nog een 2e relais bij omdat de relais die ik heb liggen enkel om zijn, en ik 2 gelijkrichters met 2 voedingsspanningen gebruik. Komt er dan zo uit te zien:
Inschakel foto.jpg
Ik ga er een printje van tekenen, zoals gezegd universeel zodat íe in elke buizenbak gebruikt kan gaan worden. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door audiomanics »

Je hebt al wat, maar een IC'tje dat dat allemaal doet heb ik in mijn SE300B zitten: LS7213
En ik moet er ergens nog een hebben liggen.

Kees
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Ah!buis »

Leuk schakelingetje.
Twee opmerkingen :o
Liefst een diode tussen pin 12 en 8 ,pijl aan 8.Anders duwt C1 bij uitschakelen pin 12 onder nul,niet zo goed voor 't IC en als je te vlug weer inschakelt (C1 niet leeg) reset ie soms niet.
Dan Q3 hoeft niet,gewoon R7 aan de basis van Q2.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

audiomanics schreef:
Je hebt al wat, maar een IC'tje dat dat allemaal doet heb ik in mijn SE300B zitten: LS7213
En ik moet er ergens nog een hebben liggen.

Kees
Kende ik niet, even google geraadpleegd: programmeerbare timer, was misschien nog eenvoudiger geweest ipv de 'teller' 4060. Is dat al een oud ding ofzo Kees? Een Farnell bv heeft 'm zelfs niet in het assortiment.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Leuk schakelingetje.
Twee opmerkingen :o
Liefst een diode tussen pin 12 en 8 ,pijl aan 8.Anders duwt C1 bij uitschakelen pin 12 onder nul,niet zo goed voor 't IC en als je te vlug weer inschakelt (C1 niet leeg) reset ie soms niet.
Dan Q3 hoeft niet,gewoon R7 aan de basis van Q2.
Anne
Dank voor het meedenken. Die diode snap ik (alhoewel ik denk dat het zo ook goed gaat), R7 aan de basis van Q2 niet. Tijdens opstarten zorgt uitgang pin 4 voor het knipperen van de led, ik wil er niet direkt een led aan hangen vandaar Q3. R7 aan de basis van Q2 voegt toch niets toe?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door audiomanics »

Barry2001 schreef:
Is dat al een oud ding ofzo Kees? Een Farnell bv heeft 'm zelfs niet in het assortiment.
Hij bestaat al wel een paar jaar, maar dat Farnell 'm niet heeft bevreemd me niets... Het scheen nogal een bijzonder IC'tje te zijn dat ook gebruikt wordt (of werd) in cruise-missiles.. Ik heb heel wat formulieren moeten invullen en bewijzen wat ik voor baan had eer ik er twee mocht kopen, direct vanaf de fabriek. (de prijs was het niet want ik betaalde iets van 1,75$ per stuk + nog wat verzendkosten..)
Dus dat ook Farnell ze niet heeft is niet zo vreemd.. Ik moet er nog wel een hebben, als het goed is...
Maar ja, het had ook zomaar kunnen zijn dat het nu algemeen goed is geworden..
Het maakte mijn SE300B nog weer wat specialer in ieder geval...

Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

audiomanics schreef:
Barry2001 schreef:
Is dat al een oud ding ofzo Kees? Een Farnell bv heeft 'm zelfs niet in het assortiment.
Hij bestaat al wel een paar jaar, maar dat Farnell 'm niet heeft bevreemd me niets... Het scheen nogal een bijzonder IC'tje te zijn dat ook gebruikt wordt (of werd) in cruise-missiles.. Ik heb heel wat formulieren moeten invullen en bewijzen wat ik voor baan had eer ik er twee mocht kopen, direct vanaf de fabriek. (de prijs was het niet want ik betaalde iets van 1,75$ per stuk + nog wat verzendkosten..)
Dus dat ook Farnell ze niet heeft is niet zo vreemd.. Ik moet er nog wel een hebben, als het goed is...
Maar ja, het had ook zomaar kunnen zijn dat het nu algemeen goed is geworden..
Het maakte mijn SE300B nog weer wat specialer in ieder geval...

Kees
Ha, mooi verhaal. Lijkt me niet verstandig zo'n 'moeilijk' te verkrijgen bouwsteentje te gebruiken voor deze toepassing, ik zou het graag zo universeel mogelijk willen houden. Grappig dat de datasheet dan wel openbaar is, aan de andere kant zul je die ook vast van een Kalashnikov kunnen vinden :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
Dank voor het meedenken. Die diode snap ik (alhoewel ik denk dat het zo ook goed gaat), R7 aan de basis van Q2 niet. Tijdens opstarten zorgt uitgang pin 4 voor het knipperen van de led, ik wil er niet direkt een led aan hangen vandaar Q3. R7 aan de basis van Q2 voegt toch niets toe?
Natuurlijk pin 4 niet aan de led,daar zit R7.Die kan R7 kan aan basis Q2 (dan zitten er twee aan),dient zo ook voor knipperen,Q3 is niet nodig.
Zou maar niet met dat IC van audiomanics beginnen,voor je 't weet wordt je ook afgeluisterd :shock:
Anne
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door audiomanics »

Ah!buis schreef:
voor je 't weet wordt je ook afgeluisterd :shock:
Dat wordt je toch al en ze weten ook precies wat je op je computer hebt staan... niets nieuws onder de zon dus..
Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:
Dank voor het meedenken. Die diode snap ik (alhoewel ik denk dat het zo ook goed gaat), R7 aan de basis van Q2 niet. Tijdens opstarten zorgt uitgang pin 4 voor het knipperen van de led, ik wil er niet direkt een led aan hangen vandaar Q3. R7 aan de basis van Q2 voegt toch niets toe?
Natuurlijk pin 4 niet aan de led,daar zit R7.Die kan R7 kan aan basis Q2 (dan zitten er twee aan),dient zo ook voor knipperen,Q3 is niet nodig.
Zou maar niet met dat IC van audiomanics beginnen,voor je 't weet wordt je ook afgeluisterd :shock:
Anne
De andere kant van R7. Goede morgen, nog niet helemaal wakker hier. Ja natuurlijk, scheelt een tor, ga ik doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

audiomanics schreef:
Ah!buis schreef:
voor je 't weet wordt je ook afgeluisterd :shock:
Dat wordt je toch al en ze weten ook precies wat je op je computer hebt staan... niets nieuws onder de zon dus..
Kees
Ze mogen alles van me weten, maar niet wanneer de versterker staat voor te gloeien!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Schema aangepast. Heb ook het relais uit het schema gehaald, vind het eigenlijk mooier het relais van het printje te halen. Kan deze eenvoudiger dicht bij de hoogspanning worden geplaatst, en hoeft deze spanning ook niet de print op.

Geschikt relais hiervoor gevonden, kan mooi met z'n achterkant tegen de kast worden geschroefd. Spoelstroom valt mee, 20mA, had 'm ook met een BC547 kunnen aansturen maar ik laat de BD139 zitten, kan er (universeel) ook nog eens een vetter relais achter.
Bijlagen
Inschakel foto.jpg
DSC00716.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

En een print getekend. De inschakelvertraging print is universeel, kan in principe voor elke buizenversterker gebruikt worden.
Bijlagen
Inschakel print layout 10.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Printjes besteld, in afwachting hiervan heb ik verloopjes gemaakt van een restje 1mm dik alu, om de 6SN7 voet in het bestaande (te grote) gat te kunnen monteren. De gaten in de bovenplaat zitten ook iets verder uit elkaar, is opgelost door een kabelklemmetje door midden te zagen zodat ze de ring rond de buisvoet klemmen.

Het zit muurvast, en is van de buitenkant niet meer te zien 8)
Bijlagen
DSC00723.jpg
DSC00721.jpg
DSC00722.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door TheoK »

Ziet er strak uit Barry.
Zeer netjes gemaakt.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Dankjewel Theo. Heb de 6SN7 aangesloten, en ook het andere monoblok onder handen genomen, Op de labtafel getest, ziet er goed uit. Toch wel zin om even te luisteren, dus de boel hier in m'n hobbyhok even aangesloten. De voorversterker staat nog op het programma, dus tot die tijd even tijdelijk een Quad 34 ervoor gezet die ik nog had staan, ooit eens van Hans overgenomen :mrgreen: komt het apparaat ook eens van pas.

Luidsprekers op deze kamer zijn de Refmon's met relatief weinig rendement, en met het beperkte signaal uit van de Quad gaat het al hard genoeg om iemand op straat te doen omkijken zag ik net :rock: Hoe klinkt het, als het voluit staat hoor ik wat vervorming, ik weet zo even niet waar dat vandaan komt. De monoblokken meten goed, Refmon's zijn in orde de laatste keer dat het zo hard ging, zou de Quad kunnen zijn, die heb ik niet doorgefloten. Ik laat het eerst even zo, de inschakelvertraging komt erin als de printen binnen zijn en dan moet de voorversterker verder afgemaakt worden. Op 'gewoon' luisterniveau klinkt het veel anders dan de oude Elektuur 100Watter die ik hiervoor gebruikte. Eigenlijk staan de Refmon's wat te dicht bij elkaar, maar het klinkt nu veel opener. Grappig om dat te constateren.

Verbruik he, heb daar toch wat mee, voor de grap gemeten: Met alleen gloei aan 100W, komt de HS erbij is het 185W, voor beide blokken samen.

Dan nog enkele picjes ter illustratie!
Bijlagen
IMG_0238.jpg
IMG_0240.jpg
IMG_0241.jpg
IMG_0242.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door hannesie »

Je hebt de Quad dus aan de praat gekregen?
Leuk dat te lezen. :)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door RobertD »

De overstap naar de 6SN7 heeft dus meer gain gebracht?
Is het nu voldoende?

Het ziet er allemaal prachtig uit Barry.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door democles »

Mooi werk,Barry :wink:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Heb 'm inderdaad weer aan de praat gekregen Hans, wat is het, alweer 3 jaar geleden ofzo? Dacht dat ik een opamp vervangen heb, weet het niet eens precies meer. Al die tijd niets mee gedaan, komt íe toch nog van pas. Wel apart, nog met die din stekkers achterop.

Versterking is nu voldoende Robert, was de gouden tip, nog dank daarvoor! De 6SN7 versterkt een 20x, daarna nog 2,5 keer op de 300B. Kijk maar eens een aantal posts terug, daar staan wel de meetplaatjes, hij is bij Dalojan op de pijnbak geweest. Vermogen is iets van 7W, komt met name door de 5k UGT's. Als ik hier 3.5k zou gebruiken zou het richting de 9W gaan, maar dat doet het 'm ook niet natuurlijk, ik laat het lekker zo. Hij lust wel wat aan de ingang met de enkele buis als voorversterking, gemeten is met 4V in. De vv wordt iets op basis van Classic Three, waar zo'n 4V uitkomt, moet goed gaan. Ben er al een beetje mee begonnen, hoop in de kerstvakante er wat tijd aan te kunnen besteden, binnenkort meer daarover. Kijk trouwens eens goed naar die 6SN7's, die moet je bekend voorkomen :D

Hoe gaat het bij jou Demo, kun je nog wat doen met 't pootje in het gips?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door democles »

Pootje nog in het gips :evil:

De 23e gaat het er af,,kunnen we eindelijk weer los.................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door RobertD »

Die buisjes zijn zeker bekend, Barry. Binnenkort ga ik weer verder met een heel bekende toonarm ;-)
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Martin V »

Inschakelvertraging voor de hoogspanning. Requirements, ik wil graag met 1 led (en dan geen meerkleuren led kermis toestand) de status aangeven, kleine minuut vertraging, en zo simpel mogelijk, universeel. Knipperen als alleen de gloeispanning erop staat, continue als de hoogspanning ingeschakeld is.

Middagje prutsen, heb wat verschillende schakelingetjes geprobeerd, het is een beetje een slagveld geworden.
Ik begrijp je opzet om de inschakelvertraging toe te passen voor de 'gloei' van de eindbuizen.
Een andere manier is om de gloeistroom te meten; bij een koude gloeidraad is de stroomopname hoog -dat is dus bij het inschakelen-.
Die stroom meet je in een comparator, wanneer de gloeidraad op tempratuur is gekomen daalt het stroom verbruik en daarmee schakelt de comparator in.

Om de inschakelstroom van de hoogspanning te beperken is op een soortgelijke manier; door een weerstand te gebruiken tussen de gelijkrichter en de elco's.
Vanaf de hoogspanning een spanningsdeler opnemen die wederom naar een comparator gaat die op zijn beurt de voorschakelweerstand overbrugt met een relais. De voeding mag dan niet belast worden anders schakelt dat relais natuurlijk nooit in; pas nadat het relais ingeschakeld word word de buis ook ingeschakeld (met een extra relais o.i.d).

De schakeling met de CD4060 kende ik niet, op zich kan je het natuurlijk ook zo doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'

Bericht door Barry2001 »

Ik begrijp wat je bedoelt Martin, maar veel eenvoudiger dan dit wordt het zeker niet. Ik wilde de schakeling ook universeel houden zodat íe in elke willekeurige buizenbak kan worden gebruikt. De enige simpelere oplossing is denk ik een stroombegrenzer gebruiken in de hoogspanning, bv met een FET ofzo. Maar dan is het ook weer niet universeel, en je hebt geen led aanduiding van de status.
Plaats reactie