De gemiddelde, zichzelf respecterende, ijzerboer heeft dat gewoon op voorraad..
Mocht het een probleem zijn, dan wil ik wel even voor je naar mijn handelaar toe fietsen (Buijtendijk in Den Helder)
Zeg niet dat het de goedkoopste oplossing is, maar die RVS boutjes kun je wel hoogglans polijsten.
Kees
Rob had ook wat moois, in een soortgelijke constructie. Ook toen vreesde ik de uitboren van de huidige 5mm gaten. (Ivm scheuren)
De trespa schroeven zien er daarentegen veiliger uit. Meer vlees en ook vlak tov uitboren...
speakerkabel moet ik ook nog kopen. En gezien dit later niet meer te upgraden is, zit ik al op marktplaats te loeren..
Valt wel mee met dat breken van plexiglas, zeker als je de gegoten variant hebt (Cast Acryl). Je moet de boel ook niet kwartslag voor afbreken aandraaien. En met dat rubbertje er onder zal dat niet gebeuren..
En je speakerkabel niet meer kunnen upgraden? waarom gebruik je dan schroeven om dat plexiglas te monteren??
Het boren in plexiglas is trouwens het meest enge.. Zorg dat je boor niet gaat happen en anders is het misschien de mooiste en beste oplossing om dat op het machien van Rob te doen.. Frezen kan zo mooi gaan en dan kun je ook hele mooie verzonken gaten laten maken. Polijsten kun je dan zelf wel weer met je Makita..
(had je de wijziging op mijn vorige post gezien?)
Valt wel mee met dat breken van plexiglas, zeker als je de gegoten variant hebt (Cast Acryl). Je moet de boel ook niet kwartslag voor afbreken aandraaien. En met dat rubbertje er onder zal dat niet gebeuren..
En je speakerkabel niet meer kunnen upgraden? waarom gebruik je dan schroeven om dat plexiglas te monteren??
Het boren in plexiglas is trouwens het meest enge.. Zorg dat je boor niet gaat happen en anders is het misschien de mooiste en beste oplossing om dat op het machien van Rob te doen.. Frezen kan zo mooi gaan en dan kun je ook hele mooie verzonken gaten laten maken. Polijsten kun je dan zelf wel weer met je Makita..
(had je de wijziging op mijn vorige post gezien?)
Kees
Plexiglas is inmiddels gelaserd. Daarbij is het niet mogelijk om verzonken gaten te maken. Nafrezen lijkt me dan ook niet mogelijk.
Vandaar dat ik er tegenop zie om in het plexiglas te boren. Van alle opties zijn de trespaschroeven het veiligst.
Als er al een gat zit is het nafrezen en het maken van een kamertje echt een peulenschilletje:
Je hebt de DXF van dat zij paneel en daar staan de gaten ook op.. die kun je heel prima gebruiken om de freesmachine uit te lijnen.. heb ik zat gedaan namelijk.
DKM schreef:
Van alle opties zijn de trespaschroeven het veiligst.
Als er al een gat zit is het nafrezen en het maken van een kamertje echt een peulenschilletje:
Je hebt de DXF van dat zij paneel en daar staan de gaten ook op.. die kun je heel prima gebruiken om de freesmachine uit te lijnen.. heb ik zat gedaan namelijk.
DKM schreef:
Van alle opties zijn de trespaschroeven het veiligst.
Maar geen kroon op je werk... IMHO
Kees
Ik zal het met Rob er over hebben, zoals het ernaar uit ziet zit daar het belangrijkste en meeste werk in, relatief is dit niet de moeilijkste van het forum...
Ben trouwens de d55 nagaoka maar het bouwen om de fostex 206 te horen in een normale behuizing. Heb ik ook wat te doen...
Ze vallen echter erg groot uit
Ik heb een kabelsetje op mp gescoord. Dacht deze zonder tussenkomst van terminals maar direct van speaker naar versterker in te zetten.
Dacht met 10m dat ik wel uit de voeten zou moeten kunnen. Het is 11 geworden. schaar erin en klaar...
Ik had zelf al eens 4mm2 in mijn handen gehad en kwam dus vanDamme speakerkabel tegen, welliswaar 6mm2 maar ja dikker is niet erg toch??
Maar het zijn wel snoepveters hoor Jesus... Ben benieuwd wat Rob gaat zeggen
Als er geen opschrift op zou staan, dan zou ik zweren dat dit een caraudio voedingskabel zou zijn (zou je de strengen plus en min niet zien).
Bijlagen
Laatst gewijzigd door DKM op di 19 nov 2013, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dan zou ik zweren dat dit een caraudio voedingskabel zou zijn (zou je de strengen plus en min niet zien).
Stevige kabel. Aandachtspuntje is misschien dat je het gewicht niet aan de speakerterminals laat hangen, die zouden dan door de belasting en trillingen kunnen afbreken.
Valt wel mee met dat breken van plexiglas, zeker als je de gegoten variant hebt (Cast Acryl). Je moet de boel ook niet kwartslag voor afbreken aandraaien. En met dat rubbertje er onder zal dat niet gebeuren..
En je speakerkabel niet meer kunnen upgraden? waarom gebruik je dan schroeven om dat plexiglas te monteren??
Het boren in plexiglas is trouwens het meest enge.. Zorg dat je boor niet gaat happen en anders is het misschien de mooiste en beste oplossing om dat op het machien van Rob te doen.. Frezen kan zo mooi gaan en dan kun je ook hele mooie verzonken gaten laten maken. Polijsten kun je dan zelf wel weer met je Makita..
(had je de wijziging op mijn vorige post gezien?)
Kees
Niet dat ik de goedbedoelde adviesen in de wind wil slaan,gezien enerzijds 2 platen mogelijk niet gegoten zijn(aangegeven door de Snijders lasertechniek) en anderzijds het opnieuw frezen toch een risico is, kies ik toch voor de veilige weg en ga voor de trespaschroeven.
Het handmatig uitboren zonder te happen is me even te risicovol. Mocht het over een tijdje mij toch niet aanstaan, dan kan ik dit natuurlijk alsnog proberen.
Een extra sleuf zal gefreesd worden de speakerkabels. Na verlijming kan je niet zomaar andere een kabel doorheen jagen. De huidige kabel is natuurlijk overkill, en zal ik hem deels moeten strippen van zijn buitenste laag. Anders lukt het gewoon niet.
Gisterenavond hebben we een start gemaakt, met een goed resultaat maar ook een tegenslag...
Vanavond meer daar ik de foto's toch niet bij me heb...
Zoals beloofd de foto's en video's van gisterenavond.
Wat een machine! Een natte droom voor de doet het zelver. Echt indrukwekkend als je weet dat het ook nog eens door Rob zelf gemaakt is . Die doet al wat jaartjes aan zelfbouw...
Het ging erg vlot en makkelijk, dankzij de voorbereidingen van Rob. Misschien ging het wel te makkelijk
Na de eerst plaat werden we overmoedig. Met behoud van het hoog toerental wilde we de looprichting van de frees omdraaien om mooier eindresultaat te krijgen. Nu hadden we resthout met een gladdere zijde tov het werkstuk. Helaas gaf die verandering waarschijnlijk teveel trillingen, zodat de frees afbrak. En tot overmaat van ramp brak ook een bovenstukje van de plexiglas afzuiging af, toen de frees klem zat en de machine doorliep.
Maar goed we gaan morgen nog een poging wagen. Even duimen met z'n allen.
Bijlagen
Deel van de platen die we erdoorheen moeten jagen
Zelfgemaakt, geloof jij het?
De directeur aan de knoppen :-)
Werkstuk wordt vastgezet on verschuiven tegen te gaan.
En zowaar de eerste plaat in +/- 30 minuten 45 incl de voorbereidingen
En de gaten komen precies uit met de gaten van het plexiglas. (op de foto zie je dat niet)
Laatst gewijzigd door DKM op vr 22 nov 2013, 23:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat een machine! Een natte droom voor de doet het zelver.
Zie ik 'm ook eens werken.. we hebben er heel wat uren over getelefoneerd voor het zover was.
Trillingen in de frees ben ik niet bang voor.. Kwaliteit van de frees misschien.. Ik heb zo ooit eens een setje frezen gekocht die bij het aanraken van het materiaal al willen breken.. waardeloos... terwijl andere bijna een jaar mee gaan..(Onsrud, Kyocera bijv.)
En inderdaad.. de mooiste kant zit aan de meelopende kant...(Binnenkant-tegen de klok in.. buitenkant met de klok mee)
De eerste was meelopend gefreesd en de andere zijde was het mooist.
Dus dacht draai het om dan zit de mooiste kant op de speaker en ondertussen vergat ik te zeggen dat hij aan de rechter zijde moest frezen dus een plaat verprutst en een frees.
Het was een goede frees van festool maar wel al enkele jaren oud heb nu een nieuwe.
Morgen weer een dag gaat goed komen.
Ik weet niet wat de diameter van die frees is maar volgens mij kun je bij die snelheid (3650mm/min) best wel wat harder draaien (24K RPM bijvoorbeeld). Ook moeten de spanen goed afgevoerd kunnen worden dus een 2 snijder is wel een beetje wat je moet gebruiken... Dan heb je ook nog genoeg vlees aan de frees om sterk te zijn.
Kees
Ja een 8mm 2 snijder recht dus geen spoed en geprogrammeerd op 12000 RPM 2000 mm/m 8mm diep.
Het is ook een lange frees en steekt 50mm uit de spindel en je hoorde dat hij trilde en het hout was niet mooi glad.
Later heb ik de de snelheid en toerental opgevoerd om te kijken of dat beter ging en dat hielp wat maar het ging niet helemaal weg.
De chinese frees geprobeerd gevolgd door de duurdere jongen. Die deet het geweldig dus die mocht blijven!
En toen ging het rap...
a.s. donderdag weer...
Ja dat klopt na het breken van de frees ben ik maar weer gewoon terug gegaan wat goed ging en een paar verschillende frezen geprobeerd namelijk met rechte messen positieve spoed en negatieve spoed alle 2 snijders en de negatieve spoed werkt het beste.
Linksom frezen heb ik niet meer geprobeerd.
Volgens velen experts zou je hout linksom moeten frezen.
Mijn uurtarief is enorm hoog, je kunt beter eerst bij audiomanics prijs opvragen als je wat wil laten frezen.
Mijn uurtarief is enorm hoog, je kunt beter eerst bij audiomanics prijs opvragen als je wat wil laten frezen.
Jou machine is uiteindelijk ook iets duurder geworden dan de mijne, maar dat komt door de inflatie
Mijn machientje is ook net even te klein voor die C-Horn in een keer.. ik kom niet verder dan 90 x 60 cm... Soms kan ik doorschuiven, dan wordt 't ca 180 x 60cm maar dat werkt alleen goed met eenvoudige rechte ontwerpen.
Rob Dingen schreef:
Volgens velen experts zou je hout linksom moeten frezen.
Dat moeten hun dan weten, maar ik frees toch redelijk veel hout en dan is met meelopend frezen het object glad glad glad en het afval gestreept..
Zelfs op mijn onderstebovenfrees frees ik met de nerf mee altijd eerst meelopend... Goed opletten en de frees moet ook wel erg goed vast zitten anders gaat het echt verkeerd.. Maar zo blijft het materiaal wel aan het object zitten tenminste.
Bijna twee weken zijn verstreken sinds ik de platen bij Rob heb opgehaald.
Nogmaals bedankt Rob, zodra ze af zijn ben je als eerste uitgenodigd natuurlijk. Al hoop ik wel dat ze een beetje in de buurt komen van jouw 'setje'. Want je hebt wel een referentie neergezet die laatste avond
Tijd voor wat foto updates:
Bijlagen
Een testplaat met de gaten voor dwarsstokken gebruik ik even om de versplinteren van het hout tegen te gaan als ik de deuvels erdoorheen sla.
Een markering voor de diepte, want anders krijg ik de hem niet van de testplaat af.
En dan een voor een erin meppen. Zonder het inkorten van die lange deuvels gaat het echt niet.
Even controle of onderzijde nog heel is gebleven zonder beschadigingen, want dit wordt de zichtzijde. Deuvels heb ik expres wat uit laten steken.
Voor de verdere verlijming gebruik ik de hele plaat niet meer. Een uitgefreesde (test)frame plaats ik onder het geheel. Op deze manier kan ik met mijn lijmklemmen overal bij en raakt de zichtzijde niet beschadigd met het aandraaien van de klemmen.
Verlijmen is ook een uitdaging. Het is vechten tegen de klok Een dun laagje droogt echt snel uit, te veel en je hebt overal druipers.
Uitsmeren is noodzakelijk kwaad met het geringe aantal lijmklemmen die ik heb. Bij de laatste plaat kan ik zelfs een aantal niet gebruiken vanwege de lengte. Dan moet je van armoede gebruikte lijmklemmen op nieuwe plekken gebruiken.
En de nieuwe plaat kan dan geplaatst worden.
De deuvels zitten echt strak. Temeer als de plaat overal gelijk in moet dalen maar dat gaat niet in je eentje. Een klosje en een hamer is dan de oplossing, maar dat gaat onder tijdsdruk echt niet zachtzinnig.
Met aandraaien en losdraaien van de klemmen ben je zo eeltplekken rijker. Ik ben ze nog niet kwijt van de bouw van de D-55 en dit gaat echt een stuk makkelijker.
Wattenstaafjes gebruikt om lijm in de gaten en op de stokken aan te brengen. Dit is voor de eerste plaat die mocht natuurlijk niet verlijmt worden met de testplaat.
Lijm gaat als eerste op de deuvels (of gaten).
Langer dat deze lengte is niet wenselijk. Voordat je de plaat op zijn plaats hebt, is de lijm al ver opgedroogd
Rob heeft de tekening aangepast voor een plaat voor doorvoer van de speakerkabel. Natuurlijk pefect passend 1
We dachten dat het krap zou worden maar ik moest ze kabel zelfs verlijmen om ze in positie het houden.
En zo spendeer je je vrije week om tot dezelfde stapel te komen, maar dan verlijmd.