welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwen?
Moderator: Beheerdersteam
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Ook plaatjes draaien ja ? Gelijk inkopen doen voor de PhonoDude van Triodedick 
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Dan heb je misschien al een EL84 SE versterker in huispeter11 schreef:de radio is een oude shaub lorenz (goldy 20) uit ongeveer 1960, en staat alleen en apart van deze set.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Welkom in buizenland! je had denk ik wel beter je eerst kunnen orienteren op een versterker voor je die behuizing kocht, die is echt vrij krap. Misschien dat je iets kunt doen met de voeding apart oid, maar als er en een dikke voedingstrafo op moet, UGT's en misschien nog wel smoorspoelen..
Er staan genoeg voorbeelden hier op het forum zoals je al ziet, succes met de keus en de bouw!
Er staan genoeg voorbeelden hier op het forum zoals je al ziet, succes met de keus en de bouw!
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Dat lukt wel, ik heb wel ideetjes om er een stukje bij te maken met het behuizingsontwerp, dat gaat wel !.
de juiste keuze is nog van belang !
de anastasia is nog niet weg, de el84 SE, en nog eentje die hier vermeld stond en die lekker klonk.
moet me er nog ff meer in verdiepen !
de juiste keuze is nog van belang !
de anastasia is nog niet weg, de el84 SE, en nog eentje die hier vermeld stond en die lekker klonk.
moet me er nog ff meer in verdiepen !
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Ooit wel eens een projectje opgestart met Nils_vn.... wat daar ooit van terecht gekomen is weet ik niet maar het moest wel iets moois worden en ook niet al te duur meen ik..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=6184
Misschien nog een keer doorrekenen (Ah!buis?)
Ik denk dat ik de meeste info nog wel naar boven kan halen (waardes, typenummers etc..) ALS je tenminste interesse hebt..
Kees
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=6184
Misschien nog een keer doorrekenen (Ah!buis?)
Ik denk dat ik de meeste info nog wel naar boven kan halen (waardes, typenummers etc..) ALS je tenminste interesse hebt..
Kees
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
ik had mijn oog op de volgende website laten vallen als projectje voor de toekomst: http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/
misschien ook interessant voor jouw. zeker als een SE versterker je interesse heeft, maar je wilt ook nog verschillende buizen uitproberen. Deze versterker werkt met KT88, 6L6 en EL34.
misschien ook interessant voor jouw. zeker als een SE versterker je interesse heeft, maar je wilt ook nog verschillende buizen uitproberen. Deze versterker werkt met KT88, 6L6 en EL34.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
mooie versterker om te zien !, kan alleen het vermogen niet terug vinden wat er uit komt,
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
als je mijn link bedoeld. wat ik er over terug gevonden heb, maar ook afhankelijk is van welke buis je gebruikt. in triode stand rond de 8w en in UL 12wpeter11 schreef:mooie versterker om te zien !, kan alleen het vermogen niet terug vinden wat er uit komt,
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Je zou de russische EL84 = 6P14P kunnen gebruiken.Iets steviger,mag 14W verstoken tegen 12W.En dan twee parallel,gloeit er ook meer
Daarmee haal je dan ong. 5W als triode en richting 12W als penthode.
Anne
Daarmee haal je dan ong. 5W als triode en richting 12W als penthode.
Anne
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
ik heb de order geanuleerd en dat lukte nog !
ben overgegaan naar een grotere oppervlakte namelijk 432x305. is best een grote oppervlakte maar is inderdaad beter voor de keuze zoals al eerder werd geopperd in dit draadje !
nieuwe bestellinge gedaan dus, en zal maandag/dinsdag er we zijn.
ik voel zeker wel wat voor een single ended buizenversterker, alleen wil ik het vermogen wat hoger hebben, het zou zomaar kunnen dat er eens andere boxen komen deze zijn al wat ouder ( en jaar of 15), ik vind 3-5 watt te beperkt, en zou best 2x12 watt ofzo willen.
het mag ook best wel wat kosten, ik doe er toch heel lang over.
ben overgegaan naar een grotere oppervlakte namelijk 432x305. is best een grote oppervlakte maar is inderdaad beter voor de keuze zoals al eerder werd geopperd in dit draadje !
nieuwe bestellinge gedaan dus, en zal maandag/dinsdag er we zijn.
ik voel zeker wel wat voor een single ended buizenversterker, alleen wil ik het vermogen wat hoger hebben, het zou zomaar kunnen dat er eens andere boxen komen deze zijn al wat ouder ( en jaar of 15), ik vind 3-5 watt te beperkt, en zou best 2x12 watt ofzo willen.
het mag ook best wel wat kosten, ik doe er toch heel lang over.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Wanneer je toch een EL84 single ended bouwt kun je die vast wel weer doorverkopen. Je doet dan een hoop ervaring op voor een volgend project. Het chassis dat je nu hebt gekozen is voor een zwaardere versterker wat klein, maar EL84SE past best wel.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Niet om het enthousiasme te dempen, maar toch mijn 2 cent:
Kan je echt niet een paar van dat soort versterkers een uitproberen op jouw Dali's? De reden waarom ik dit vraag: Mijn eigen speakers zijn ook 4 ohm, en nog iets gevoeliger dan de jouwe (91.5db/1W/1m bij 4 ohm dus) en vinden een 300b SE bijvoorbeeld niet super ok. Het gaat er wel mee, met het is niet bijzonder, en in orkestwerk komt het gewoon tekort. Op een 8ohm/94db/1w speaker van hetzelfde merk doet die 300b het uitstekend. De 4 ohms hebben liever toch wel een 845SE of zo, of een PP.
Gelukkig heb ik dat allemaal beschikbaar.
Ik heb geen ervaring met single ended penthodes.
Ik heb soms het idee dat je het met 4ohm speakers toch even moet proberen vwb buizenversterkers.
Kan je echt niet een paar van dat soort versterkers een uitproberen op jouw Dali's? De reden waarom ik dit vraag: Mijn eigen speakers zijn ook 4 ohm, en nog iets gevoeliger dan de jouwe (91.5db/1W/1m bij 4 ohm dus) en vinden een 300b SE bijvoorbeeld niet super ok. Het gaat er wel mee, met het is niet bijzonder, en in orkestwerk komt het gewoon tekort. Op een 8ohm/94db/1w speaker van hetzelfde merk doet die 300b het uitstekend. De 4 ohms hebben liever toch wel een 845SE of zo, of een PP.
Gelukkig heb ik dat allemaal beschikbaar.
Ik heb geen ervaring met single ended penthodes.
Ik heb soms het idee dat je het met 4ohm speakers toch even moet proberen vwb buizenversterkers.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Goede opmerking, met 4 Ohm moet het er allemaal wat harder aan trekken. Leiden - Tuitjenhorn is een uur rijden? Misschien een idee dat jullie...Jan Geert schreef:Niet om het enthousiasme te dempen, maar toch mijn 2 cent:
Kan je echt niet een paar van dat soort versterkers een uitproberen op jouw Dali's? De reden waarom ik dit vraag: Mijn eigen speakers zijn ook 4 ohm, en nog iets gevoeliger dan de jouwe (91.5db/1W/1m bij 4 ohm dus) en vinden een 300b SE bijvoorbeeld niet super ok. Het gaat er wel mee, met het is niet bijzonder, en in orkestwerk komt het gewoon tekort. Op een 8ohm/94db/1w speaker van hetzelfde merk doet die 300b het uitstekend. De 4 ohms hebben liever toch wel een 845SE of zo, of een PP.
Gelukkig heb ik dat allemaal beschikbaar.
Ik heb geen ervaring met single ended penthodes.
Ik heb soms het idee dat je het met 4ohm speakers toch even moet proberen vwb buizenversterkers.
Of een KT88 PP, 'Bill' Triode Dick is veelgebouwd hier op het forum, is dat een optie? 50W UL, en nog 25W in Triode. Vermogen zat.. niet goedkoop, was alles bij elkaar (kast, trafoset AE) ongeveer 1k EUR kwijt.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Nog een mooie,de EL156A.Triode SE ongeveer 15W.
Anne
Anne
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
het is wat hoor met die buizenversterkers, mischien is het wel verstandig om er eentje met wat meer vermogen te bouwen zodat ik hem ook kan meenemen naar een wat grotere ruimte op andere boxen.
en zo begint er een verhaal te komen wat zich ontwikkeld, ik heb ff naar de bill gekeken en dat ziet er ook erg goed uit, wat mij daar erg van bevalt is de sublieme bouwbeschrijving en uitleg, ik denk dat ik aan de bill geen verkeerde versterker heb.
en de kast maten is bijna de zelfde als ik heb aangeschaft (toeval) !
We hebben tijd genoeg voor de beslissing ! eerst de ombouw maken met hout en en de kanten klare metalen bak en dan de rest !.
en dan gaan we verder, maar de bill is ook een mooie optie !
en zo begint er een verhaal te komen wat zich ontwikkeld, ik heb ff naar de bill gekeken en dat ziet er ook erg goed uit, wat mij daar erg van bevalt is de sublieme bouwbeschrijving en uitleg, ik denk dat ik aan de bill geen verkeerde versterker heb.
en de kast maten is bijna de zelfde als ik heb aangeschaft (toeval) !
We hebben tijd genoeg voor de beslissing ! eerst de ombouw maken met hout en en de kanten klare metalen bak en dan de rest !.
en dan gaan we verder, maar de bill is ook een mooie optie !
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Is een Kit dan geen optie? Op zich zijn die ook best leuk en je hebt in ieder geval alle onderdelen in een keer in huis.peter11 schreef:wat mij daar erg van bevalt is de sublieme bouwbeschrijving en uitleg,!
Kijk maar eens naar zo'n Velleman K4040 bijvoorbeeld, of die VAA kitjes. Ook in triode heb je dan nog ruim voldoende vermogen.
En op Marktplaats zie ik toch ook regelmatig setjes voorbij komen (met 2A3 bijv) voor weinig geld (en dan bedoel ik ergens tussen de 250 en 500 euro)
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Fijne versterker, Bill, maar ik weet niet of de look aan je wensen voldoet. Echt een spectaculaire lichtshow geven ze niet 
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Misschien zijn de bouwpakketten van Menno van der Veen een idee ?
Ze zijn niet echt goedkoop te noemen, maar wel helemaal compleet geleverd, met een afgewerkte kast.
En dat is ook wat waard.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... -kits.html
Ze zijn niet echt goedkoop te noemen, maar wel helemaal compleet geleverd, met een afgewerkte kast.
En dat is ook wat waard.
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... -kits.html
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
ik ga bouwen ...punt
wat ga ik bouwen ...weet ik nog niet!
ik heb wel wat electrotechnische ervaring met hoogfrequent bouw en een buizenzendertjes 20 jaar geleden, en heel lang modelvliegtuigen gebouwd.
maar ik wil een zelfgebouwde buizenversterker. en ik ga vermoedelijk voor de bill, eventueel wat ledjes onder de buizen).
zeer mooie bouwbeschrijving en er zijn er op dit forum al een hele hoop gemaakt.
dus als ik vast loop of iets niet snap ga ik het hier netjes vragen.
ik ga natuurlijk wel een mooie foto reportage maken enzo.
dus de rest van mijn leven staat hier dan een mooie buizenversterker die ik zelf heb gemaakt.
hij krijgt alleen een andere naam, deze staat al een tijdje vast en heeft een bijzondere emotionele betekenis. deze vertel ik als hij klaar is en speeld.
dus geen bouwpaketten en goedkopere markplaats of china spullen ,,maar eentje die ik zelf heb gemaakt. kijk dat is me wel heel wat meer waard.
wat ga ik bouwen ...weet ik nog niet!
ik heb wel wat electrotechnische ervaring met hoogfrequent bouw en een buizenzendertjes 20 jaar geleden, en heel lang modelvliegtuigen gebouwd.
maar ik wil een zelfgebouwde buizenversterker. en ik ga vermoedelijk voor de bill, eventueel wat ledjes onder de buizen).
zeer mooie bouwbeschrijving en er zijn er op dit forum al een hele hoop gemaakt.
dus als ik vast loop of iets niet snap ga ik het hier netjes vragen.
ik ga natuurlijk wel een mooie foto reportage maken enzo.
dus de rest van mijn leven staat hier dan een mooie buizenversterker die ik zelf heb gemaakt.
hij krijgt alleen een andere naam, deze staat al een tijdje vast en heeft een bijzondere emotionele betekenis. deze vertel ik als hij klaar is en speeld.
dus geen bouwpaketten en goedkopere markplaats of china spullen ,,maar eentje die ik zelf heb gemaakt. kijk dat is me wel heel wat meer waard.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
in de tijd dat je moet sparen kan je mooi alvast bookmarks maken van pagina's waarin word gezocht naar een mogelijk oplossing tegen de brom
Nee serieus, kt88 zijn mooie buisjes, zet de verlichting gedimd als je van de blauwe gloed wilt genieten
Nee serieus, kt88 zijn mooie buisjes, zet de verlichting gedimd als je van de blauwe gloed wilt genieten
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Als je ledjes onder de KT88 wil maken zul je de centreerpen van die buis moeten verwijderen.
Dit is niet zonder risico. Je kunt de buis beschadigen en je kunt hem verkeerd plaatsen op de voet.
Met alle gevolgen van dien.
Dit is niet zonder risico. Je kunt de buis beschadigen en je kunt hem verkeerd plaatsen op de voet.
Met alle gevolgen van dien.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Niet meteen te specifiek worden hoor, ik wel een beetje enthosiast worden.
Wel een gave buis en flinke hoge spanningen in de bill, ach durf ik wel aan.
en anders heb ik mijn eigen ''green mile ""gebouwd.
nee hoor dat gaat goed ! werk veilig en bewust.
Wel een gave buis en flinke hoge spanningen in de bill, ach durf ik wel aan.
en anders heb ik mijn eigen ''green mile ""gebouwd.
nee hoor dat gaat goed ! werk veilig en bewust.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
ja wijk toch af, is ook allemaal een beetje nieuw, ik ga als eerste een SE el84 maken, leuk om deze koude maanden een projectje te hebben.
Dus het allerbeste schema ga ik nu zoeken.
Dus het allerbeste schema ga ik nu zoeken.
Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe
Heb je al een schema? en weet je al welke UGT en voedingstrafo je gaat gebruiken?
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 22 nov 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
