welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door TubeHead »

Ook plaatjes draaien ja ? Gelijk inkopen doen voor de PhonoDude van Triodedick :rock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Ah!buis »

peter11 schreef:
de radio is een oude shaub lorenz (goldy 20) uit ongeveer 1960, en staat alleen en apart van deze set.
Dan heb je misschien al een EL84 SE versterker in huis :o :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Barry2001 »

Welkom in buizenland! je had denk ik wel beter je eerst kunnen orienteren op een versterker voor je die behuizing kocht, die is echt vrij krap. Misschien dat je iets kunt doen met de voeding apart oid, maar als er en een dikke voedingstrafo op moet, UGT's en misschien nog wel smoorspoelen..

Er staan genoeg voorbeelden hier op het forum zoals je al ziet, succes met de keus en de bouw!
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

Dat lukt wel, ik heb wel ideetjes om er een stukje bij te maken met het behuizingsontwerp, dat gaat wel !.
de juiste keuze is nog van belang !

de anastasia is nog niet weg, de el84 SE, en nog eentje die hier vermeld stond en die lekker klonk.

moet me er nog ff meer in verdiepen !
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

Ooit wel eens een projectje opgestart met Nils_vn.... wat daar ooit van terecht gekomen is weet ik niet maar het moest wel iets moois worden en ook niet al te duur meen ik..
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=6184

Misschien nog een keer doorrekenen (Ah!buis?)

Ik denk dat ik de meeste info nog wel naar boven kan halen (waardes, typenummers etc..) ALS je tenminste interesse hebt..

Kees
Gebruikersavatar
Chupachps
Berichten: 54
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 23:32
Locatie: Dordrecht

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Chupachps »

ik had mijn oog op de volgende website laten vallen als projectje voor de toekomst: http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/

misschien ook interessant voor jouw. zeker als een SE versterker je interesse heeft, maar je wilt ook nog verschillende buizen uitproberen. Deze versterker werkt met KT88, 6L6 en EL34.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

mooie versterker om te zien !, kan alleen het vermogen niet terug vinden wat er uit komt,
Gebruikersavatar
Chupachps
Berichten: 54
Lid geworden op: di 09 okt 2012, 23:32
Locatie: Dordrecht

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Chupachps »

peter11 schreef:
mooie versterker om te zien !, kan alleen het vermogen niet terug vinden wat er uit komt,
als je mijn link bedoeld. wat ik er over terug gevonden heb, maar ook afhankelijk is van welke buis je gebruikt. in triode stand rond de 8w en in UL 12w
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Ah!buis »

Je zou de russische EL84 = 6P14P kunnen gebruiken.Iets steviger,mag 14W verstoken tegen 12W.En dan twee parallel,gloeit er ook meer :lol:
Daarmee haal je dan ong. 5W als triode en richting 12W als penthode.
Anne
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ik heb de order geanuleerd en dat lukte nog !
ben overgegaan naar een grotere oppervlakte namelijk 432x305. is best een grote oppervlakte maar is inderdaad beter voor de keuze zoals al eerder werd geopperd in dit draadje !

nieuwe bestellinge gedaan dus, en zal maandag/dinsdag er we zijn.

ik voel zeker wel wat voor een single ended buizenversterker, alleen wil ik het vermogen wat hoger hebben, het zou zomaar kunnen dat er eens andere boxen komen deze zijn al wat ouder ( en jaar of 15), ik vind 3-5 watt te beperkt, en zou best 2x12 watt ofzo willen.
het mag ook best wel wat kosten, ik doe er toch heel lang over.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door RobertD »

Wanneer je toch een EL84 single ended bouwt kun je die vast wel weer doorverkopen. Je doet dan een hoop ervaring op voor een volgend project. Het chassis dat je nu hebt gekozen is voor een zwaardere versterker wat klein, maar EL84SE past best wel.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Jan Geert »

Niet om het enthousiasme te dempen, maar toch mijn 2 cent:
Kan je echt niet een paar van dat soort versterkers een uitproberen op jouw Dali's? De reden waarom ik dit vraag: Mijn eigen speakers zijn ook 4 ohm, en nog iets gevoeliger dan de jouwe (91.5db/1W/1m bij 4 ohm dus) en vinden een 300b SE bijvoorbeeld niet super ok. Het gaat er wel mee, met het is niet bijzonder, en in orkestwerk komt het gewoon tekort. Op een 8ohm/94db/1w speaker van hetzelfde merk doet die 300b het uitstekend. De 4 ohms hebben liever toch wel een 845SE of zo, of een PP.
Gelukkig heb ik dat allemaal beschikbaar. :mrgreen:
Ik heb geen ervaring met single ended penthodes.
Ik heb soms het idee dat je het met 4ohm speakers toch even moet proberen vwb buizenversterkers.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Barry2001 »

Jan Geert schreef:
Niet om het enthousiasme te dempen, maar toch mijn 2 cent:
Kan je echt niet een paar van dat soort versterkers een uitproberen op jouw Dali's? De reden waarom ik dit vraag: Mijn eigen speakers zijn ook 4 ohm, en nog iets gevoeliger dan de jouwe (91.5db/1W/1m bij 4 ohm dus) en vinden een 300b SE bijvoorbeeld niet super ok. Het gaat er wel mee, met het is niet bijzonder, en in orkestwerk komt het gewoon tekort. Op een 8ohm/94db/1w speaker van hetzelfde merk doet die 300b het uitstekend. De 4 ohms hebben liever toch wel een 845SE of zo, of een PP.
Gelukkig heb ik dat allemaal beschikbaar. :mrgreen:
Ik heb geen ervaring met single ended penthodes.
Ik heb soms het idee dat je het met 4ohm speakers toch even moet proberen vwb buizenversterkers.
Goede opmerking, met 4 Ohm moet het er allemaal wat harder aan trekken. Leiden - Tuitjenhorn is een uur rijden? Misschien een idee dat jullie...

Of een KT88 PP, 'Bill' Triode Dick is veelgebouwd hier op het forum, is dat een optie? 50W UL, en nog 25W in Triode. Vermogen zat.. niet goedkoop, was alles bij elkaar (kast, trafoset AE) ongeveer 1k EUR kwijt.
Bijlagen
DSC00651.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Ah!buis »

Nog een mooie,de EL156A.Triode SE ongeveer 15W.
Anne
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

het is wat hoor met die buizenversterkers, mischien is het wel verstandig om er eentje met wat meer vermogen te bouwen zodat ik hem ook kan meenemen naar een wat grotere ruimte op andere boxen.

en zo begint er een verhaal te komen wat zich ontwikkeld, ik heb ff naar de bill gekeken en dat ziet er ook erg goed uit, wat mij daar erg van bevalt is de sublieme bouwbeschrijving en uitleg, ik denk dat ik aan de bill geen verkeerde versterker heb.
en de kast maten is bijna de zelfde als ik heb aangeschaft (toeval) !

We hebben tijd genoeg voor de beslissing ! eerst de ombouw maken met hout en en de kanten klare metalen bak en dan de rest !.

en dan gaan we verder, maar de bill is ook een mooie optie !
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

peter11 schreef:
wat mij daar erg van bevalt is de sublieme bouwbeschrijving en uitleg,!
Is een Kit dan geen optie? Op zich zijn die ook best leuk en je hebt in ieder geval alle onderdelen in een keer in huis.
Kijk maar eens naar zo'n Velleman K4040 bijvoorbeeld, of die VAA kitjes. Ook in triode heb je dan nog ruim voldoende vermogen.
En op Marktplaats zie ik toch ook regelmatig setjes voorbij komen (met 2A3 bijv) voor weinig geld (en dan bedoel ik ergens tussen de 250 en 500 euro)

Kees
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Barry2001 »

Fijne versterker, Bill, maar ik weet niet of de look aan je wensen voldoet. Echt een spectaculaire lichtshow geven ze niet :idea:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door ray5150 »

Misschien zijn de bouwpakketten van Menno van der Veen een idee ?
Ze zijn niet echt goedkoop te noemen, maar wel helemaal compleet geleverd, met een afgewerkte kast.
En dat is ook wat waard. :wink:
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/high-e ... -kits.html
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ik ga bouwen ...punt

wat ga ik bouwen ...weet ik nog niet!

ik heb wel wat electrotechnische ervaring met hoogfrequent bouw en een buizenzendertjes 20 jaar geleden, en heel lang modelvliegtuigen gebouwd.

maar ik wil een zelfgebouwde buizenversterker. en ik ga vermoedelijk voor de bill, eventueel wat ledjes onder de buizen).
zeer mooie bouwbeschrijving en er zijn er op dit forum al een hele hoop gemaakt.
dus als ik vast loop of iets niet snap ga ik het hier netjes vragen.
ik ga natuurlijk wel een mooie foto reportage maken enzo.

dus de rest van mijn leven staat hier dan een mooie buizenversterker die ik zelf heb gemaakt.

hij krijgt alleen een andere naam, deze staat al een tijdje vast en heeft een bijzondere emotionele betekenis. deze vertel ik als hij klaar is en speeld.

dus geen bouwpaketten en goedkopere markplaats of china spullen ,,maar eentje die ik zelf heb gemaakt. kijk dat is me wel heel wat meer waard.
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door maikbike »

in de tijd dat je moet sparen kan je mooi alvast bookmarks maken van pagina's waarin word gezocht naar een mogelijk oplossing tegen de brom :mrgreen:
Nee serieus, kt88 zijn mooie buisjes, zet de verlichting gedimd als je van de blauwe gloed wilt genieten :)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door TheoK »

Als je ledjes onder de KT88 wil maken zul je de centreerpen van die buis moeten verwijderen.
Dit is niet zonder risico. Je kunt de buis beschadigen en je kunt hem verkeerd plaatsen op de voet.
Met alle gevolgen van dien.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

Niet meteen te specifiek worden hoor, ik wel een beetje enthosiast worden.

Wel een gave buis en flinke hoge spanningen in de bill, ach durf ik wel aan.
en anders heb ik mijn eigen ''green mile ""gebouwd.

nee hoor dat gaat goed ! werk veilig en bewust.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ja wijk toch af, is ook allemaal een beetje nieuw, ik ga als eerste een SE el84 maken, leuk om deze koude maanden een projectje te hebben.

Dus het allerbeste schema ga ik nu zoeken.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Zweitse »

Heb je al een schema? en weet je al welke UGT en voedingstrafo je gaat gebruiken?
Laatst gewijzigd door Zweitse op vr 22 nov 2013, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie