welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwen?

Bericht door peter11 »

ga starten met de zelfbouw van een buizenversterker, na jaren er over nadenken ga ik beginnen!
de reden ik heb nu een versterker die niet klinkt ,waardeloos geluid ! mijn vorige versterker was en audio innovasions, die fantastische klonk
maar meerdere keren kapot is gegaan, en besloten er niets meer mee te doen na de derde keer voor reparatie.
daarna als nood zeg maar een tuner/versterker erop nu , maar geluid is drie keer niks.

ik wil dus een mooie buizenversterker maken die ook lekker smoelt( mah meterjes, voltage metertjes enzo op het front).

mijn woonkamer is zo een 40 vierkante meter, en ik heb dali boxen van 93 db (2,83v/1m) impedance 4 ohm ( freq 43-25.000 hz) +/-3db.
en deze klonken op de adio innovasion (alto) erg goed .

en nu wil ik dus een buizenversterker maken die me ook de kop niet kost ( ga er 1 jaar over doen en verspreid de kosten).
ik dacht zelf aan de anastasia , maar mieschien zijn er betere versterkers .....ik hou ook van grote gloeibuizen voor het zichtwerk.
ik luister veel jazz en hou van saxofoon en drum.
en natuurlijk en warm vol geluid.

wie heeft er een tip, ben geen expert maar kan wel een beetje bouwen(modelbouw) en heb wel iets verstand van electronica.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Muug »

ik heb hier sinds enkele weken alle onderdelen van de annastasia liggen. Ben momenteel de behuizing aan het lakken, nadien alles nog monteren. Gaat toch naar de 800 euro toe. Betere versterkers zullen er wel zijn, maar dan ga je nog dieper in je buidel moeten tasten.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ja dat had ik al gelezen, maar 800 euro is goed te doen, dan doe ik er maar wat langer over !.

bij de anastasia ben ik ook blijven hangen, en vermoedelijk gaat die het ook worden, wel wil ik dan vu metertjes in de eindtrap monteren ( vind ik gewoon leuk. en mijn vraag is dan waar komen die.

dus 2x 1vu metertjes en 1 voltmeter die de spanning aangeeft, en een mah meter voor de totale stroomopname.

alleen die vu meters weet ik niet teplaatsen in het schema.

weet je dat?

groetejs peter
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Muug »

Daarin kan ik je niet helpen. Ik ben een leek in de electronica. :oops: Me aan het standaardschema houden gaat al moeilijk genoeg zijn. :-& Voorlopig heb ik dikke fun met de behuizing, maar dat is natuurlijk metaal- en houtbewerking, geen elektronica. Ik heb een topic lopen (afin, huppelen) over mijn exemplaar, maar daarin ga je nog niet veel nuttigs vinden denk ik. Of misschien net wel, hangt af van hoeveel elektronica je al kent.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door RobertD »

Met zulke gevoelige speakers heb je echt geen Annastasia nodig. Een goede Single ended versterker is dan een veel betere keuze. Vooral met een voorliefde voor Jazz kan ik je dat echt aanbevelen. Zelfs een simpele EL84 SE moet jouw speakers al oorverdovend hard kunnen laten klinken.

Waar kom je vandaan (waarom zet toch niemand meer zijn woonplaats bij zijn zichtbare gegevens?) misschien is er iemand in de buurt met een versterker die je eens kunt beluisteren op jouw boxen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Muug »

RobertD schreef:
Waar kom je vandaan (waarom zet toch niemand meer zijn woonplaats bij zijn zichtbare gegevens?)
ik zie twee redenen : omdat het een extra inspanning vraagt om dat te gaan opzoeken en aanpassen in je profiel en uit achterdocht tav het alziende internet. :? Zelf heb ik de "gulden middenweg" bewandeld. Zo zal Ah!buis wel al gezien hebben dat hij en ik waarschijnlijk vrij dicht bij elkaar wonen. :-s
Laatst gewijzigd door Muug op wo 20 nov 2013, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ja single end had ik ook al voorbij zien komen, goedkoper is natuurlijk gewoon eerder klaar bij mij !

ben er nog niet uit.

is er ergens een mooie bouwbeschrijving van zo een versterker.

ik zal kijken of ik de woonplaats erbij kan zetten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door RobertD »

Jouw woonplaats is niet zo gek ver van AE-Europe vandaan, vroeger hadden ze een luisterruimte maar ik weet niet of dat nog zo is.
Mijn schoonouders wonen in Medemblik, als we weer eens in de buurt zijn kan ik best eens een buizenbakje meebrengen hoor.

Er is een zgn. "Sticky" over de RH84, een goed single ended EL84 ontwerp.
Forumlid TheoK uit Smilde heeft een Single Ended EL34gebouwd.
Het resultaat toen het nog een "plankjesversterker" was heb ik gehoord en ik was erg onder de indruk.
Waarschijnlijk begin ik in de kerst vakantie aan een Single ended met de 807 als eindbuis, met dezelfde stuurtrap met de E80F die TheoK heeft toegepast.

Op marktplaats komen regelmatig leuke Kontakt versterkers voorbij die je kunt gebruiken als donor voor de transformatoren.
Als je toch PushPull wilt is een Bocama LA224B een goed alternatief.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

we komen wel wat verder met de keuze, ik ga mij nog even wat verdiepen in de single end versterkers.
het blijkt dus dat mij speakers weing vermogen nodig hebben ! mooi dat scheeld
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door Muug »

toen ik bij AEurope was, halverwege september, heb ik een rondleiding gekregen maar er was geen bezoek bij aan een luisterruimte, dus misschiein is die er niet meer.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ik ga wel eens kijken bij hun, is toch vlakbij!

net wel alvast de behuizing gekocht bij jukebox-revival , zwarte van 305mmx 200mmx70 en twee mooie oud geel verlichte vu metertjes.
plus de bodem, dus de eerste 45 euro is er al uit.

Aan de zijkant van de zwart metalen behuizing komen hardhouten (noten)plankjes.
de look was ik al een half jaartje mee bezig!

ik kan nog elke kant uit met de keuze van de versterker, maar single ended is toch wel in de picture.

maar na ruim 1 jaar er zo nu en dan over nadenken ben ik dus echt begonnen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

Ik zou ook niet voor een 300B gaan, de buizen die ik er in (gehad) heb gaven niet of nauwelijks licht en dat is een van de dingen die je wel graag wil zien, las ik.. Ook met een EL34 / KT88 bijvoorbeeld moet je even kijken hoe je 'm neer zet.. Meestal heb je aan de zijkant wel een mooi doorkijkje op de gloeidraden.
Misschien wat te gewaagd voor een beginner maar er zijn ook van die hoogspanningsbuisjes (1200V enzo) die mooi veel blauw licht geven..
Het plaatsen van allerlei metertjes zou ik toch wel even overwegen.. Het meest zijn dat toch gewoon zelfinducties die je zomaar in je circuit hangt.. Bij een SE is de totaal stroom ook niet zo belangrijk. Veel interessanter is het hoe de instelling van de buis is, dus de stroom door de buis.
Kees
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

metertjes is een must, geen buizenversterker zonder die metertjes, ik heb wel vroeger hoogfrequent gebouwd, dus dat zwevend bouwen lukt mij wel !....en buiten het geluid om moet ie gewoon echt smoelen, dus ook de artistieke en kunstzinnige waarde vind ik van belang.
dus de keuze van de buizen vind ik ook wel meetellen.
nu vind ik blauw niet zo bijzonder, en zeker 1200 volt niet ! maar die ouderwetse gele gloed is wel grappig.
vandaar dat ik grote bolle buizen ook leuk vind.
Laatst gewijzigd door peter11 op wo 20 nov 2013, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door RobertD »

Met zo'n klein chassis beperk je de keuze wel...
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

nou daar heb ik naar gekeken en toch is dat iets groter dan een a4 , en dat is dus de ruimte, dat moet toch best kunnen !

dat is het bebouwbare oppervlakte, wordt best een flinke versterker, aangezien er ook wat houtwerk aan de zijkanten komt.

en de versterker hoeft zoals ik heb begrepen maar weinig vermogen te leveren voor de aansturing van de dali boxen aangezien ze een best hoog redement hebben.

en zo ben ik vandaag wel wat verder gekomen.

nu op zoek naar een schema en of bouwbeschrijving van een geschikte buizenversterker.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

nou daar heb ik naar gekeken en toch is dat iets groter dan een a4 , en dat is dus de ruimte, dat moet toch best kunnen !

dat is het bebouwbare oppervlakte, wordt best een flinke versterker, aangezien er ook wat houtwerk aan de zijkanten komt.

en de versterker hoeft zoals ik heb begrepen maar weinig vermogen te leveren voor de aansturing van de dali boxen aangezien ze een best hoog redement hebben.

en zo ben ik vandaag wel wat verder gekomen.

nu op zoek naar een schema en of bouwbeschrijving van een geschikte buizenversterker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

Ach, en als 't dan nog niet zichtbaar gloeit, doe je toch iets met een lampje?
setje.jpg
Kees
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

gaaf om te zien die versterkers
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door ray5150 »

Hier staat hoe de onderste gebouwd is :
http://members.ziggo.nl/techgraphix/Amplifier.html

:shock: :shock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door audiomanics »

SSSssstt :-$ (anders krijg ik weer commentaar :evil: )

Die andere staat hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... ilit=E1148

Kees
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

ongeloofwaardig wat een knap staaltje werk zeg, daar krijg ik wel wat ideetjes van
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door TheoK »

Of deze. Ook zwaar genoeg voor jou speakers en kamer.
Een 10 watt PP versterker.
Het draadje staat hier. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 2#p1612622

Qua klank een echte aanrader. En ledjes onder in de voetjes.
Bijlagen
P1050913.JPG
P1050925.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door TubeHead »

Als ik jou was zou ik inderdaad voor een EL84 SE of PP gaan. Voor wat grotere buizen en vermogen met een leuke gloei de EL34 SE. Minder mooi (teminste voor de meeste mensen) en minder gloei.. GU50 buis.

Als je het nog gekker wilt maken KT88 of 6C33.. maar die laatste is volgens mijn een lastige kanidaat.
peter11
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 1:00
Locatie: tuitjenhorn

Re: welke buizenversterker is het beste voor mij om te bouwe

Bericht door peter11 »

El 84 SE zit ik inderdaad naar te kijken, ook vanwege de wat lagere bouwkosten, immers hij staat gewoon in huis op de dali luidspeakers.
en niet in een zaal !

ik heb het idee dat singel ended wel past bij mij ..wel moet er een pickup op aangesloten worden en een cd speler ( goeie).

de radio is een oude shaub lorenz (goldy 20) uit ongeveer 1960, en staat alleen en apart van deze set.
Plaats reactie