Universele Ladder Volumeregeling
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Het eindresultaat. 
Te gebruiken als 64, 128 of 256 stappen volumeregeling met stappen van 0,5 of 1 Db.
Op deze 2 printen zit een regeling van 4 maal 47k.
Te gebruiken als 64, 128 of 256 stappen volumeregeling met stappen van 0,5 of 1 Db.
Op deze 2 printen zit een regeling van 4 maal 47k.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Inderdaad een handige site voor het berekenen van een "R-2R" (dat is het natuurlijk niet!) ladder.
Ik heb het nagerekend en gesimuleerd: Dit is de 100k uitvoering met gewone E12 weerstandswaarden en zoals je ziet gaat dat ook prima: de overdracht is logaritmisch geplot zodat je een lineair verloop ziet.
Ik heb er in het blauw de verzwakker van de RelaiXed bijgezet, maar die heeft een impedantie verloop van 22k tot 110k, beetje dom ontwerp dus, als het ook anders kan!
Wat je wel ziet, zijn gemene spijkers bij het omschakelen van de relais', ik heb hier ca. 5ms vertraging aangehouden.
In de praktijk zal dat wel niet opvallen, omdat de relais' ook al klikken geven.
Ik heb het nagerekend en gesimuleerd: Dit is de 100k uitvoering met gewone E12 weerstandswaarden en zoals je ziet gaat dat ook prima: de overdracht is logaritmisch geplot zodat je een lineair verloop ziet.
Ik heb er in het blauw de verzwakker van de RelaiXed bijgezet, maar die heeft een impedantie verloop van 22k tot 110k, beetje dom ontwerp dus, als het ook anders kan!
Wat je wel ziet, zijn gemene spijkers bij het omschakelen van de relais', ik heb hier ca. 5ms vertraging aangehouden.
In de praktijk zal dat wel niet opvallen, omdat de relais' ook al klikken geven.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Met niet al te nauwkeurige weerstanden kom je toch redelijk uit.Wat opvalt is dat de RelaiXed meer verzwakt,niet nagerekend,vermoed dat de stapgrootte daar iets meer dan 1dB is genomen.
Dat de ingangsweerstand nogal verandert kan normaal geen kwaad,hangt aan een tegengekoppelde opa-uitgang.
Kan zo z'n voordelen hebben,ben aan een 4053 variatie gaan rekenen pdlood +japanner).Dan kom je voor de -32dB op nogal lage weerstand uit.Door die eerst na de ingang te zetten kan die deler hoog-ohmiger,de rest blijft 47k,heb je geen last van de IC schakelweerstand.Kijk maar 's of dit klopt.
Anne
Dat de ingangsweerstand nogal verandert kan normaal geen kwaad,hangt aan een tegengekoppelde opa-uitgang.
Kan zo z'n voordelen hebben,ben aan een 4053 variatie gaan rekenen pdlood +japanner).Dan kom je voor de -32dB op nogal lage weerstand uit.Door die eerst na de ingang te zetten kan die deler hoog-ohmiger,de rest blijft 47k,heb je geen last van de IC schakelweerstand.Kijk maar 's of dit klopt.
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Mooie simulatie MTB.
Ik ga hem ook puur passief gebruiken. Dit doe ik nu ook met de thaise variant met 6 relais. Hiermee geen bijgeluiden in het audiosignaal alleen het lichte klikken van de relais. Ik vind het een zeer prettige volume regeling.
In de grafiek kun je meteen het verschil zien in de impedantie die bij passief gebruik van de relaixed wel storend kan zijn.
Anne , ik gebruik liever zo min mogelijk zand. De relais zijn belachelijk goedkoop(€0,14) en Argon gevuld met speciale contacten. Maar jou schema zal vast goed werken, vroeger heb ik de 4053 en 4066 veel gebruikt met goede resultaten voor het schakelen van audio en video signalen. Videosignalen schakelen deed ik in de Filmnet decoders, een zeer mooie periode.
Ik ga hem ook puur passief gebruiken. Dit doe ik nu ook met de thaise variant met 6 relais. Hiermee geen bijgeluiden in het audiosignaal alleen het lichte klikken van de relais. Ik vind het een zeer prettige volume regeling.
In de grafiek kun je meteen het verschil zien in de impedantie die bij passief gebruik van de relaixed wel storend kan zijn.
Anne , ik gebruik liever zo min mogelijk zand. De relais zijn belachelijk goedkoop(€0,14) en Argon gevuld met speciale contacten. Maar jou schema zal vast goed werken, vroeger heb ik de 4053 en 4066 veel gebruikt met goede resultaten voor het schakelen van audio en video signalen. Videosignalen schakelen deed ik in de Filmnet decoders, een zeer mooie periode.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Aha,ook gecodeerde programma's zitten bekijken,zonder abokoifarm schreef:Mooie simulatie MTB.
Ik ga hem ook puur passief gebruiken. Dit doe ik nu ook met de thaise variant met 6 relais. Hiermee geen bijgeluiden in het audiosignaal alleen het lichte klikken van de relais. Ik vind het een zeer prettige volume regeling.
In de grafiek kun je meteen het verschil zien in de impedantie die bij passief gebruik van de relaixed wel storend kan zijn.
Anne , ik gebruik liever zo min mogelijk zand. De relais zijn belachelijk goedkoop(€0,14) en Argon gevuld met speciale contacten. Maar jou schema zal vast goed werken, vroeger heb ik de 4053 en 4066 veel gebruikt met goede resultaten voor het schakelen van audio en video signalen. Videosignalen schakelen deed ik in de Filmnet decoders, een zeer mooie periode.
Had je hier (Belgiê) op de kabel,pos.neg. beeld schakelen.Er was er hier nog een ander met schijnbaar willekeurig verschuiven van de beeldlijnen,lastig.
Waar haal je relais voor 14cent/stuk
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Beste Anne, volgens mij heb je de schakelaars verkeerd aangesloten en ook de berekening klopt niet helemaal.
Het is makkelijker om de schakelaar(s) los te tekenen: Dit is een van de trappen die belast wordt met Rt van de volgende trap of de afsluitweerstand.
Deze Rt is dus uiteindelijk ook de ingangsimpedantie.
Elke trap verzwakt een factor a (of niet), je kan a berekenen met 10^(dB/20), voor -32dB is a dus 0,025, voor -16dB is a 0,158 enz.
De ingangsimpedantie per trap moet Rt bedragen en dat is ie als de schakelaar Rb kortsluit, met de schakelaar naar Ra is ie Rb+Rp waarin Rp=Ra//Rt en de verzwakking a=Rp/(Rp+Rb).
Als je deze vergelijkingen combineert, wordt Rb=(1-a).Rt en Ra=Rt/(1-a)-Rt.
Het is makkelijker om de schakelaar(s) los te tekenen: Dit is een van de trappen die belast wordt met Rt van de volgende trap of de afsluitweerstand.
Deze Rt is dus uiteindelijk ook de ingangsimpedantie.
Elke trap verzwakt een factor a (of niet), je kan a berekenen met 10^(dB/20), voor -32dB is a dus 0,025, voor -16dB is a 0,158 enz.
De ingangsimpedantie per trap moet Rt bedragen en dat is ie als de schakelaar Rb kortsluit, met de schakelaar naar Ra is ie Rb+Rp waarin Rp=Ra//Rt en de verzwakking a=Rp/(Rp+Rb).
Als je deze vergelijkingen combineert, wordt Rb=(1-a).Rt en Ra=Rt/(1-a)-Rt.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Klopt wel hoor,weerstanden zijn wel afgerond.mtb schreef:Beste Anne, volgens mij heb je de schakelaars verkeerd aangesloten en ook de berekening klopt niet helemaal.
Bij jou wordt de verzwakking ingeschakeld als pin 9 nul is,bij mij is dat omgekeerd,leek me logischer
De -32dB zit met opzet als eerste,weerstand veranderd bij schakelen om de waarde van de weerstanden niet te klein te maken (naar massa zou 1k2 zijn bij in en uit 47k).
Als Rt de belasting is en ook aan de ingang niet mag veranderen kom ik op Rp=Rt/(W-1) en Rs=Rt(W-1)/W met W=Vi/Vu.
Voor -32dB heb ik W=39,8
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Da's mooi,da's heel mooikoifarm schreef:Nog goedkoper.
Alleen,bij Meder willen ze 'm niet kennen
Moet je er al een op proef kopen om er achter te komen
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Het is een 2 x wissel kontakt, voor aansluitingen zie mijn printontwerp.
De spoel heeft geen diode. Spoelweerstand is ongeveer 200 ohm. Spoelspanning 5v.
Vandaag een ontwerp voor een universele ingangskeuze print gemaakt die prima bij de volumeregeling past. Krijgt een eigen topic. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19362
Ronny
De spoel heeft geen diode. Spoelweerstand is ongeveer 200 ohm. Spoelspanning 5v.
Vandaag een ontwerp voor een universele ingangskeuze print gemaakt die prima bij de volumeregeling past. Krijgt een eigen topic. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19362
Ronny
Laatst gewijzigd door koifarm op di 19 nov 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Kan die relais ook best dienen in de RelaiXedkoifarm schreef:Het is een 2 x wissel kontakt, voor aansluitingen zie mijn printontwerp.
De spoel heeft geen diode. Spoelweerstand is ongeveer 200 ohm. Spoelspanning 5v.
Vandaag een ontwerp voor een universele ingangskeuze print gemaakt die prima bij de volumeregeling past. Krijgt een eigen topic.
Ronny
Voor je ontwerp hier is maar één omschakeling nodig.Je zou de ander voor tweede kanaal kunnen gebruiken maar dan geen balansregeling hiermee mogelijk
Benieuwd of de ingangs-schakeling nog "specialiteiten" heeft.Zal 't zeker volgen
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Ik ben van relais' uitgegaan en dan is het logischer dat je bij NC (normally closed) van de maximale verzwakking uitgaat, bijv. zonder voedingsspanning.Ah!buis schreef:Klopt wel hoor,weerstanden zijn wel afgerond.
Bij jou wordt de verzwakking ingeschakeld als pin 9 nul is,bij mij is dat omgekeerd,leek me logischer![]()
De -32dB zit met opzet als eerste,weerstand veranderd bij schakelen om de waarde van de weerstanden niet te klein te maken (naar massa zou 1k2 zijn bij in en uit 47k).
Als Rt de belasting is en ook aan de ingang niet mag veranderen kom ik op Rp=Rt/(W-1) en Rs=Rt(W-1)/W met W=Vi/Vu.
Voor -32dB heb ik W=39,8
Anne
En wat is het probleem van een lage weerstand zoals 1k2 ? er zit toch 47k in serie.
Nu heb je 270k+8k2//47k=277k ingangsweerstand bij -32dB!
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Die 1k2 moet als parallel-weerstand naar massa geschakeld.Met zo'n IC als schakelaar zou 't zomaar 1k3 of nog meer kunnen worden,niet de bedoeling (klopt de verzwakking niet meer).En ook niet nodig,zolang de verzwakker spanning aangeboden krijgt.mtb schreef:En wat is het probleem van een lage weerstand zoals 1k2 ? er zit toch 47k in serie.
Nu heb je 270k+8k2//47k=277k ingangsweerstand bij -32dB!
Anne
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Is geen probleem bij relais', met CMOS-schakelaars kan je beter van 100kΩ (of hoger) uitgaan en de ingangsweerstand eventueel verlagen met een weerstand over de ingang.
Een constante ingangsweerstand lijkt me belangrijker en je kan eventueel de schakelweerstand (100Ω voor CD-type's en 40Ω voor 74HC) meenemen in je afronding.
Een constante ingangsweerstand lijkt me belangrijker en je kan eventueel de schakelweerstand (100Ω voor CD-type's en 40Ω voor 74HC) meenemen in je afronding.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Hier zijn toch complete ic's voor op de markt digitaal aan te sturen in 256 stappen zoals deze:
http://www.ams.com/eng/Products/Sensor- ... ers/AS1502
http://www.ams.com/eng/Products/Sensor- ... ers/AS1502
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Martin, jou voorstel zal ook prima werken.
Maar voor mij heb ik alleen liever dat er in een volume regeling alleen maar weerstanden zit en geen halfgeleiders. Zal wel tussen de oren zitten.
Maar voor mij heb ik alleen liever dat er in een volume regeling alleen maar weerstanden zit en geen halfgeleiders. Zal wel tussen de oren zitten.
Re: Universele Ladder Volumeregeling
Net als bij de universele ingangskeuze print zit hier ook een fout op de print. De spoelen van de relais hebben een gemeenschappelijke min maar dit moet een plus zijn. Dit komt omdat de ULN2803a de uitgangen naar de min schakelen en niet plus maakt zoals ik eerst dacht.
Morgen zal ik het printontwerp aanpassen. Ik heb dit zelf met enkele draden en printbaan onderbrekingen hersteld. Hierna de volumeregeling getest. Deze regelt met bijna onhoorbare klikjes het volume zonder storende bijgeluiden in het audiosignaal, perfect.
Morgen zal ik het printontwerp aanpassen. Ik heb dit zelf met enkele draden en printbaan onderbrekingen hersteld. Hierna de volumeregeling getest. Deze regelt met bijna onhoorbare klikjes het volume zonder storende bijgeluiden in het audiosignaal, perfect.
