Universele Ladder Volumeregeling

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

:boos:
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 05 okt 2014, 20:52, 2 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Het eindresultaat. :rock:

Te gebruiken als 64, 128 of 256 stappen volumeregeling met stappen van 0,5 of 1 Db.

Op deze 2 printen zit een regeling van 4 maal 47k.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Zweitse »

Ziet er leuk uit.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door mtb »

Inderdaad een handige site voor het berekenen van een "R-2R" (dat is het natuurlijk niet!) ladder.
Ik heb het nagerekend en gesimuleerd:
RLX-sim.PNG
Dit is de 100k uitvoering met gewone E12 weerstandswaarden en zoals je ziet gaat dat ook prima: de overdracht is logaritmisch geplot zodat je een lineair verloop ziet.
Ik heb er in het blauw de verzwakker van de RelaiXed bijgezet, maar die heeft een impedantie verloop van 22k tot 110k, beetje dom ontwerp dus, als het ook anders kan!
Wat je wel ziet, zijn gemene spijkers bij het omschakelen van de relais', ik heb hier ca. 5ms vertraging aangehouden.
In de praktijk zal dat wel niet opvallen, omdat de relais' ook al klikken geven.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

Met niet al te nauwkeurige weerstanden kom je toch redelijk uit.Wat opvalt is dat de RelaiXed meer verzwakt,niet nagerekend,vermoed dat de stapgrootte daar iets meer dan 1dB is genomen.
Dat de ingangsweerstand nogal verandert kan normaal geen kwaad,hangt aan een tegengekoppelde opa-uitgang.
Kan zo z'n voordelen hebben,ben aan een 4053 variatie gaan rekenen pdlood +japanner).Dan kom je voor de -32dB op nogal lage weerstand uit.Door die eerst na de ingang te zetten kan die deler hoog-ohmiger,de rest blijft 47k,heb je geen last van de IC schakelweerstand.Kijk maar 's of dit klopt.
Anne
Bijlagen
Rlooos.JPG
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Mooie simulatie MTB.

Ik ga hem ook puur passief gebruiken. Dit doe ik nu ook met de thaise variant met 6 relais. Hiermee geen bijgeluiden in het audiosignaal alleen het lichte klikken van de relais. Ik vind het een zeer prettige volume regeling.

In de grafiek kun je meteen het verschil zien in de impedantie die bij passief gebruik van de relaixed wel storend kan zijn.

Anne , ik gebruik liever zo min mogelijk zand. De relais zijn belachelijk goedkoop(€0,14) en Argon gevuld met speciale contacten. Maar jou schema zal vast goed werken, vroeger heb ik de 4053 en 4066 veel gebruikt met goede resultaten voor het schakelen van audio en video signalen. Videosignalen schakelen deed ik in de Filmnet decoders, een zeer mooie periode.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Mooie simulatie MTB.

Ik ga hem ook puur passief gebruiken. Dit doe ik nu ook met de thaise variant met 6 relais. Hiermee geen bijgeluiden in het audiosignaal alleen het lichte klikken van de relais. Ik vind het een zeer prettige volume regeling.

In de grafiek kun je meteen het verschil zien in de impedantie die bij passief gebruik van de relaixed wel storend kan zijn.

Anne , ik gebruik liever zo min mogelijk zand. De relais zijn belachelijk goedkoop(€0,14) en Argon gevuld met speciale contacten. Maar jou schema zal vast goed werken, vroeger heb ik de 4053 en 4066 veel gebruikt met goede resultaten voor het schakelen van audio en video signalen. Videosignalen schakelen deed ik in de Filmnet decoders, een zeer mooie periode.
Aha,ook gecodeerde programma's zitten bekijken,zonder abo :shock:
Had je hier (Belgiê) op de kabel,pos.neg. beeld schakelen.Er was er hier nog een ander met schijnbaar willekeurig verschuiven van de beeldlijnen,lastig.
Waar haal je relais voor 14cent/stuk :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door mtb »

Beste Anne, volgens mij heb je de schakelaars verkeerd aangesloten en ook de berekening klopt niet helemaal.
Het is makkelijker om de schakelaar(s) los te tekenen:
RLXa.PNG
Dit is een van de trappen die belast wordt met Rt van de volgende trap of de afsluitweerstand.
Deze Rt is dus uiteindelijk ook de ingangsimpedantie.
Elke trap verzwakt een factor a (of niet), je kan a berekenen met 10^(dB/20), voor -32dB is a dus 0,025, voor -16dB is a 0,158 enz.
De ingangsimpedantie per trap moet Rt bedragen en dat is ie als de schakelaar Rb kortsluit, met de schakelaar naar Ra is ie Rb+Rp waarin Rp=Ra//Rt en de verzwakking a=Rp/(Rp+Rb).
Als je deze vergelijkingen combineert, wordt Rb=(1-a).Rt en Ra=Rt/(1-a)-Rt.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Nog goedkoper.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Beste Anne, volgens mij heb je de schakelaars verkeerd aangesloten en ook de berekening klopt niet helemaal.
Klopt wel hoor,weerstanden zijn wel afgerond.
Bij jou wordt de verzwakking ingeschakeld als pin 9 nul is,bij mij is dat omgekeerd,leek me logischer :sure:
De -32dB zit met opzet als eerste,weerstand veranderd bij schakelen om de waarde van de weerstanden niet te klein te maken (naar massa zou 1k2 zijn bij in en uit 47k).
Als Rt de belasting is en ook aan de ingang niet mag veranderen kom ik op Rp=Rt/(W-1) en Rs=Rt(W-1)/W met W=Vi/Vu.
Voor -32dB heb ik W=39,8
Anne
Bijlagen
OK.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Nog goedkoper.
Da's mooi,da's heel mooi 8)
Alleen,bij Meder willen ze 'm niet kennen :o .Is 't niet duidelijk hoeveel kontakten er schakelen,de aansluitingen en of er al dan niet een diode inzit :? .
Moet je er al een op proef kopen om er achter te komen :( .
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Het is een 2 x wissel kontakt, voor aansluitingen zie mijn printontwerp.
De spoel heeft geen diode. Spoelweerstand is ongeveer 200 ohm. Spoelspanning 5v.

Vandaag een ontwerp voor een universele ingangskeuze print gemaakt die prima bij de volumeregeling past. Krijgt een eigen topic. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19362

Ronny
Laatst gewijzigd door koifarm op di 19 nov 2013, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

koifarm schreef:
Het is een 2 x wissel kontakt, voor aansluitingen zie mijn printontwerp.
De spoel heeft geen diode. Spoelweerstand is ongeveer 200 ohm. Spoelspanning 5v.

Vandaag een ontwerp voor een universele ingangskeuze print gemaakt die prima bij de volumeregeling past. Krijgt een eigen topic.

Ronny
Kan die relais ook best dienen in de RelaiXed :D .
Voor je ontwerp hier is maar één omschakeling nodig.Je zou de ander voor tweede kanaal kunnen gebruiken maar dan geen balansregeling hiermee mogelijk :( ,of was dat toch al niet de bedoeling :? .
Benieuwd of de ingangs-schakeling nog "specialiteiten" heeft.Zal 't zeker volgen :roll: .
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Klopt wel hoor,weerstanden zijn wel afgerond.
Bij jou wordt de verzwakking ingeschakeld als pin 9 nul is,bij mij is dat omgekeerd,leek me logischer :sure:
De -32dB zit met opzet als eerste,weerstand veranderd bij schakelen om de waarde van de weerstanden niet te klein te maken (naar massa zou 1k2 zijn bij in en uit 47k).
Als Rt de belasting is en ook aan de ingang niet mag veranderen kom ik op Rp=Rt/(W-1) en Rs=Rt(W-1)/W met W=Vi/Vu.
Voor -32dB heb ik W=39,8
Anne
Ik ben van relais' uitgegaan en dan is het logischer dat je bij NC (normally closed) van de maximale verzwakking uitgaat, bijv. zonder voedingsspanning.
En wat is het probleem van een lage weerstand zoals 1k2 ? er zit toch 47k in serie.
Nu heb je 270k+8k2//47k=277k ingangsweerstand bij -32dB!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
En wat is het probleem van een lage weerstand zoals 1k2 ? er zit toch 47k in serie.
Nu heb je 270k+8k2//47k=277k ingangsweerstand bij -32dB!
Die 1k2 moet als parallel-weerstand naar massa geschakeld.Met zo'n IC als schakelaar zou 't zomaar 1k3 of nog meer kunnen worden,niet de bedoeling (klopt de verzwakking niet meer).En ook niet nodig,zolang de verzwakker spanning aangeboden krijgt.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door mtb »

Is geen probleem bij relais', met CMOS-schakelaars kan je beter van 100kΩ (of hoger) uitgaan en de ingangsweerstand eventueel verlagen met een weerstand over de ingang.
Een constante ingangsweerstand lijkt me belangrijker en je kan eventueel de schakelweerstand (100Ω voor CD-type's en 40Ω voor 74HC) meenemen in je afronding.
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door Martin V »

Hier zijn toch complete ic's voor op de markt digitaal aan te sturen in 256 stappen zoals deze:

http://www.ams.com/eng/Products/Sensor- ... ers/AS1502
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Martin, jou voorstel zal ook prima werken.

Maar voor mij heb ik alleen liever dat er in een volume regeling alleen maar weerstanden zit en geen halfgeleiders. Zal wel tussen de oren zitten. :D
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Net als bij de universele ingangskeuze print zit hier ook een fout op de print. De spoelen van de relais hebben een gemeenschappelijke min maar dit moet een plus zijn. Dit komt omdat de ULN2803a de uitgangen naar de min schakelen en niet plus maakt zoals ik eerst dacht.

Morgen zal ik het printontwerp aanpassen. Ik heb dit zelf met enkele draden en printbaan onderbrekingen hersteld. Hierna de volumeregeling getest. Deze regelt met bijna onhoorbare klikjes het volume zonder storende bijgeluiden in het audiosignaal, perfect. :rock:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Universele Ladder Volumeregeling

Bericht door koifarm »

Printontwerp is aangepast.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”