Filter Calinda

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
arfarf27

Filter Calinda

Bericht door arfarf27 »

Heb hier 2 Calinda's staan waarvan ik het geluid tegen vind vallen.
Weet nu niet of het door de ruimte komt die nogal "hard" is ( marmoleum en gestucte muren ) of dat door ouderdom er iets "mis" is.

Wat ik mis is bas .....

Ze worden aangestuurd door Quad 33/405. Alles uit '78 als ik het goed heb .....

Heb ze net even opengemaakt en een foto gemaakt van beide filters.
Wat me gelijk opvalt is dat er bepaalde componenten behoorlijke uitslag hebben. Lijkt me niet optimaal om zo maar te zeggen.

Heb hier al wel lijstjes gevonden van onderdelen dus die kan ik wel bestellen ( nog ) .

Nu heb ik 3 vraagjes als beginnende zelfbouwer.
  • Kan dit de oorzaak zijn van slecht geluid en heeft het nut om dit te optimaliseren ( beetje naar de bekende weg vragen waarschijnlijk maar weet t graag zeker).
    Hoe kan ik de onderdelen controleren. Kan dat op de printplaat of moet alles los ( meen me dat van vroeger te herinneren ).
    Kan ik via het filter de bassen meer naar voren laten komen?
Hoop dat dit juiste subforum is .....
Bijlagen
DSC_0025.JPG
DSC_0025a.JPG
markbakk

Re: Filter Calinda

Bericht door markbakk »

Je moet van luidsprekers van 35 jaar oud niet meer verwachten dan van auto's van 35 jaar oud. Ze kunnen goed versleten zijn: de ophanging van de luidsprekermembranen veroudert na jaren en laat ze niet meer zo soepel bewegen als vroeger. Tegelijk staan KEF-units uit die tijd wel bekend om hun degelijkheid. Het filter is er waarschijnlijk beter aan toe: spoelen verouderen nauwelijks en foliecondensatoren ook niet. Elektrolytische condensatoren doen dat wel, maar die zitten niet in het filter en kunnen ook nauwelijks een verklaring geven voor wat je beschrijft.

Het kan overigens heel goed aan je ruimte liggen. Harde, steenachtige vloeren en wanden met gladde afwerkingen zorgen ervoor dat je heel veel weerkaatst geluid hoort en weinig van het originele geluid uit de speakers. Dit badkamer-effect is niet bepaald goed voor de kwaliteit van je geluid.

Probeer eens een setje speakers uit waarvan je weet dat ze wel goed moeten klinken. Goede kans dat je kamer de boosdoener is.
richard

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Elektrolytische condensatoren doen dat wel, maar die zitten niet in het filter ...
Weet je dat wel zeker? Die Elcap condensators van het plaatje zijn toch nonpolaire (NP) elco's? Daarvan kan de waarde na zoveel jaren behoorlijk zijn verlopen (maar dat hoeft niet zo te zijn).

Wel denk ik dat je met een goede plaatsing en stoffering van je kamer betere resultaten krijgt, mits de boel verder nog heel is.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad allemaal ELectrolytic CAPacitors, kennelijk low loss types. De bovenste (5 MFD) is onderdeel van het lowpass filter, de linkse (7 MFD) maakt deel uit van het parallelle notchfilter daarvan om het opbreken van de conus te dempen. Zijn deze elco's slecht (de overigen zijn dat dan waarschijnlijk ook), dan kunnen bepaalde middenfrequenties worden benadrukt en onprettig klinken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Deze elco's zitten ook in oude Rogers luidsprekers, metingen toonden aan dat de waardes 1/3 opgelopen waren.

Verder niet zo spannend, echter de rubberen randen wel.

Afgelopen zaterdag heb ik een scanspeak woofer met rubberen rand ingewreven met siliconenspray ingesmeerd (meerdere malen) en met papier/ keukenrol afgenomen net zo lang tot er weinig af kwam. De meting toonde ruim 2 dB winst onder de 100 Hz!!!

Kortom, rubber wordt vaak stug. Bij KEF b110 heb ik dit exact zo meegemaakt, veel soepeler na behandeling
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

wouter schreef:
Deze elco's zitten ook in oude Rogers luidsprekers, metingen toonden aan dat de waardes 1/3 opgelopen waren.
Kan je mij/ons uitleggen hoe het kan dat waardes oplopen , op een ander forum zei ook al eens iemand dat waardes kunnen oplopen .

Zo ver ik altijd heb begrepen lopen waardes omlaag .
markbakk

Bericht door markbakk »

richard schreef:
markbakk schreef:
Elektrolytische condensatoren doen dat wel, maar die zitten niet in het filter ...
Weet je dat wel zeker? Die Elcap condensators van het plaatje zijn toch nonpolaire (NP) elco's?
Ja, te snel gekeken. Er zitten uiteraard elko's in oude KEF-filters. Maar die kunnen nauwelijks de klank verklaren die de TS benoemt.
richard

Bericht door richard »

markbakk schreef:
Maar die kunnen nauwelijks de klank verklaren die de TS benoemt.
Zeker, de klachten duiden eerder op een vrij hard ingerichte kamer met bijvoorbeeld marmoleum op de vloer en muren van stucwerk. Stoffering op reflectiepunten en aanbrengen van geluidsabsorberend materiaal is dan de eerste aangewezen oplossing.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

En voor het geval dat je ze tweedehands mocht hebben aangeschaft , kijk even of er de juiste units in zitten die in de Calinda thuis horen en niet de varianten die in lichtere systemen thuishoren maar het zelfde uiterlijk hebben.
in de Calinda hoort als bas unit de b200 sp1054 samen met de passieve resonator BD139 - SP1042
Je kunt ook mijn draadje even doorkijken voor de leukigheid waarin ik de KEF Calinda herbouw:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=7980
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Afgelopen zaterdag heb ik een scanspeak woofer met rubberen rand ingewreven met siliconenspray ingesmeerd (meerdere malen) en met papier/ keukenrol afgenomen net zo lang tot er weinig af kwam. De meting toonde ruim 2 dB winst onder de 100 Hz!!!
Dat is een behoorlijk effect!

Van siliconenvloeistof is bekend dat het rubber beschermt door afdichting van het oppervlak, en dat het verdroogde oppervlakken opfrist. Ook weet ik dat eenmaal verdroogd rubber feitelijk verduurd is en nooit meer elastisch wordt. Wat ik niet wist is dat het zo diep in rubber doordringt dat het inwendige wrijving vermindert, waarmee ook bij verouderd rubber de levensduur nog kan worden gerekt.

Een mogelijk vraagteken wat dan van ondergeschikt belang kan zijn: betekent 2dB winst ook daadwerkelijk een (groten)deels herstel van de oorspronkelijke weergave, of is meer het bereik onderin omlaag verschoven?
arfarf27

Bericht door arfarf27 »

Even een update ..... Project is niet van tafel maar is als een dieseltje .....

Heb een LC-meter gekocht om de condensatoren na te meten want alleen dan weten we wat. Tegelijkertijd had ik hier http://www.falconacoustics.co.uk/kef-ca ... r-set.html dat setje ook gekocht. Meter kwam later dus eerst 1 box gedaan......
Geen noemenswaardig verschil te horen !!
Toen de meter binnen was werd dat bevestigd want alles zat nog binnen de toleranties.

Blijft dus over dat of de conussen zijn versleten, de ruimte of de spoelen ..... Spoelen zijn zoals ik begrijp niet echt twijfelaars te noemen omdat die niet slijten ......

Nu heb ik inmiddels ook mijn Quad 33 en de 405 via DaDa gereviseerd en dat bracht duidelijk een verbetering !!
Helaas treed de gewenning al na een paar dagen op en begin je te twijfelen of je bevindingen juist zijn. Ik heb bij de revisie net zoals bij de Kefjes niet maar aan 1 kanaal gedaan waardoor ik een referentie zou hebben ( durfde ik niet aan, onterecht misschien maar wilde daarmee geen risico's lopen ).
Overigens prima begeleid door DaDa ... !!

Wat mij inmiddels wel is opgevallen is dat er waanzinnig verschil zit in af te spelen materiaal. Eerlijk gezegd speel ik vrijwel niet meer af van cd-speler of platenspeler maar dat zullen er meerdere zijn hier. Ik speel via een mediaspeler altijd flacjes af maar ik vrees dat daar een toch erg groot verschil zit ondanks dat het lossless is. Heb al eens wat gelezen over mensen die mp3tjes van discutabele kwaliteit weer flac maken. Dan ga je dus de mist in.

Heb inmiddels spotify ook op mijn stereo draaien ,de gratis versie welke een mindere kwaliteit schijnt te zijn dan de premium maar ben daar een artiest tegen gekomen ( Cristobal Tapia de Veer ) en hierin zit een partij bas .... Niet te geloven. De ramen trillen eenvoudig in de sponningen. Lijkt me dan dus niet in de Calinda's te zitten ..... ?

Zal het nu zo zijn dat de Kef Calinda misschien meer een probleem heeft met bepaalde muziek zoals ik noem maar wat rock of blues ?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”