[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Arno »

Oké, komt voor elkaar.
Met die €6,75 koop je dus een potentiële 10KG aan materiaal. Zal ik er dan wat 6mm dik zelfklevend vilt bij doen? Is speciaal gemaakt voor geluidsabsorptie, al heb ik geen cijfers/meetgegevens van het spul. Ik heb hier een flinke hoeveelheid restanten liggen van dat spul, en gezien jouw filosofie rond hergebruik... :wink:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ja, doe maar. lijkt me een uitstekend plan. :D :D :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Twee mooie trompetters... :lol: met veel dank aan Dré... :D

Ik was eerst van plan om ze aan de achterkant te zetten, gaat niet lukken, daar is de trompetmonding te breed voor.
Dré kwam met het idee om ze rechtopstaand in de bodemplaat te zetten, net zoals bij de LBVS.
Lijkt me helemaal niet zo'n gekke suggestie.
Ook niet omdat ze met de achterkant vrij dicht tegen de muur komen te staan.
IMG_0314.JPG

(ja, ik heb zowaar weer eens een beetje opgeruimd... :shock: )
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door fritzie »

(ja, ik heb zowaar weer eens een beetje opgeruimd... )
ben ook begonnen met de schuur wat een bende zeg :sure:


bert
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Is dit de 70mm versie of zelfs de 100mm?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

De buis is de 70 mm versie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

de 100mm versie heb ik ook nog liggen,die zijn inderdaad enorm. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Enige nadeel van deze Jetset poorten is het dunne kunststof van de flens met de 6 boutgaatjes. Beetje strak aandraaien en er komen dan zeker kleine haarscheurtjes in.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

kwestie van de juiste schroeven walter..............

geen verzonken schroeven gebruiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik gebruik nette inbus schroeven, dit geeft ook hetzelfde probleem. Wellicht dat een stukje tochtstrip eronder wel zou kunnen helpen, dat heb ik nooit geprobeerd...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door dre »

hier echt geen last.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het is dan wel bijna winter, vandaag was het de hele dag droog....Spiekerboksen bouwen dus ! :rock: :rock:

Een tijdje geleden is het laatste pakket van Arno binnegekomen, waardoor het "bouwpakket" nu kompleet is.
Eerst is de BR pijp aan de beurt. Ik wilde deze liever niet in het zicht hebben.
Echter, omdat de kasten vrij dicht tegen de achterliggende muur komen te staan is aan de achterkant geen optie.
Dat kon technisch ook niet door de grote doorsnede van de uitlaten, die groter zijn dan de breedte van de achterzijde.

Na overleg met Dre heb ik besloten om ze onderop te maken, feitelijk hetzelfde principe als bij de LBVS.
Een bijkomend voordeel is dat de grote gaten in de berkenmultiplex spanten 70 mm zijn, daar past de pijp precies doorheen.

Wel zal de BR pijp aan de achterkant komen ipv de voorkant, maar ik ga er van uit dat dat verder qua klank of meten geen problemen gaat geven.

Voor die enorme uitlaten moet er wel het een en ander worden uitgefreesd. dus daar eerst mee begonnen.
Ik heb de cirkelmal weer van stal gehaald en met een beetje kunst en vliegwerk is het aardig gelukt.
IMG_0351.JPG
IMG_0353.JPG
IMG_0352.JPG
IMG_0355.JPG
IMG_0354.JPG
IMG_0356.JPG
IMG_0357.JPG
IMG_0366.JPG
IMG_0365.JPG
Vervolgens een begin gemaakt met het samenbouwen van de kasten/frames :
IMG_0370.JPG
IMG_0372.JPG
IMG_0374.JPG
IMG_0373.JPG
IMG_0378.JPG
IMG_0375.JPG
Als de lijm is uitgehard ga ik met een kanten frees de koppen van de voor en achterzijde vlakfrezen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

En eerlijk zeggen, dit is veel leuker werk dan weer een printje maken toch?

:lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik vraag me wel af hoe je nu de lengte van de BR kan tunen? Deze lijkt nu aan de brace vast te komen te zitten. Zeker met de poort zo dicht bij de zijwanden en achterkant zal de poort fors korter moeten worden dan theoretisch berekend.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
En eerlijk zeggen, dit is veel leuker werk dan weer een printje maken toch?
Wel, beiden hebben zo hun charme, maar solderen heeft vooralsnog de voorkeur. :mrgreen:
Walt schreef:
Ik vraag me wel af hoe je nu de lengte van de BR kan tunen? Deze lijkt nu aan de brace vast te komen te zitten. Zeker met de poort zo dicht bij de zijwanden en achterkant zal de poort fors korter moeten worden dan theoretisch berekend.
Dat was dus mijn volgende vraag, de pijp met de in en uitlaat heeft nu een totale lengte van 29 centimeter.
Hoeveel korter zou die dan moeten worden ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Valt niks zinnig over te zeggen, eigenlijk moet je meten, inkorten, meten etc. En precies dit precies wordt lastig/onmogelijk als je de pijp op deze manier aan de brace gaat vastmaken.

Het zou me niet verbazen als de lengte ongeveer 2x korter moeten worden dan theoretisch, dit i.v.m. de koppeling met de grond en de nabijheid van de zijwanden en achterplaat.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

ray5150 schreef:
de pijp met de in en uitlaat heeft nu een totale lengte van 29 centimeter.
Hoeveel korter zou die dan moeten worden ?
Hoe kwam je aan 29cm?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Zo kreeg ik hem van Dre, het is een tweedehandsje. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik neem aan dat je al wel een theoretische lengte hebt berekend?

Die bracing zal toch ook op een bepaalde plek moeten komen, dus zomaar een buis van 29cm erin zetten gaat hem echt niet worden zo...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vergeet je niet dat ik net zoveel verstand heb van luidsprekers ontwerpen, als jij van versterkers bouwen ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Je kunt Basta! gebruiken om wat te rekenen aan je kast. De standaardinstellingen voor de BR-pijp geven je vrij betrouwbare resultaten. Met WinISD (alpha) gaat het ook.
[Edit]
Ik kom uit op een kast van zo'n 48-50 liter en een BR-poort afgestemd op 30Hz (zonder extra Rs, bronweerstand). Bij een inwendige doorsnede van de poort van 70mm kom ik op een lengte van 180mm (inclusief flares). En een mooi resonantiepiekje op 450Hz natuurlijk...
H1252 in 48l.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Zo kreeg ik hem van Dre, het is een tweedehandsje. :mrgreen:
deze toch?
Bijlagen
Jetset70.~png.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

wat lager afgestemd gaat ook mooi hoor, 50 liter op 22 à 23Hz (neem ff 0.3ohm mee ivm seriespoel) ziet er netjes uit, ook GD verloopt mooi. en laat dat nou net de afstemming zijn die een complete jetset70 met de poort onderaan en de 1m hoge kast op 20mm van de vloer oplevert :mrgreen: soms zit t mee 8)
X-Ray met jetset70 volle lengte.png
markbakk schreef:
En een mooi resonantiepiekje op 450Hz natuurlijk...
met de poort naar beneden en de kast niet te ver van de vloer ga je er niet zo veel van horen lijkt me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

wat lager afgestemd gaat ook mooi hoor, 50 liter op 22 à 23Hz (neem ff 0.3ohm mee ivm seriespoel) ziet er netjes uit, ook GD verloopt mooi. en laat dat nou net de afstemming zijn die een complete jetset70 met de poort onderaan en de 1m hoge kast op 20mm van de vloer oplevert :mrgreen: soms zit t mee 8)
X-Ray met jetset70 volle lengte.png
markbakk schreef:
En een mooi resonantiepiekje op 450Hz natuurlijk...
met de poort naar beneden en de kast niet te ver van de vloer ga je er niet zo veel van horen lijkt me.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ha, fijn, bedankt voor de hulp. dan ga ik het zo uitvoeren.

Gisteren heb ik alle kopse kanten afgewerkt. helaas geen foto's van. accuutje's van camera waren leeg... :oops:
Tegen de tijd dat ze opgeladen waren was het alweer donker buiten. :lol:

Eerst heb ik de kopse kanten met een decoupeerzaag teruggebracht tot zo'n 2 mm overstek. daarna met de frees erlangs.
voor de zekerheid heb ik ze eerst aan de achterkant gedaan, beetje onwennig nog...
Daarna pas aan de voorkant. is heel netjes geworden. ben er best wel trots op hoe het gaat worden. :mrgreen:

Volgende week ga ik me met het plaatsen van dikke multiplex tussenschotten bezig houden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”