Hulp gevraagd...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Hulp gevraagd...

Bericht door Rogers »

Hoi,

Voor mijn aankomend project wil ik een sierrand maken . Ik wil een metaal of aluminiumplaat van zo`n 1 à 2 mm dik maken waarvan de buitendiameter 73 a 74 mm is en de binnendiameter ( zeg maar het gat ) 46 mm .een en ander is te zien op de bijlage. Ik heb al eens rondgesnuffeld op internet en kom uit op het eventueel ponsen ( stansen ) van metaalplaat. Ik heb een stuk of 6 van deze ringen nodig . Iedereen begrijpt wel dat het hiervoor aanschaffen van dit gereedschap een erg kostbare aangelegenheid wordt. Heeft iemand misschien een idee of kennis die zoiets als eens gemaakt heeft of zo ?

Alle tips zijn welkom.
Bijlagen
diafragma.jpg
Laatst gewijzigd door Rogers op di 12 nov 2013, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door EppeRRR »

Aluminium is het goed te bewerken met een bovenfrees, gewoon niet teveel frezen in 1 keer en dan gaat het goed met de juiste frees en toerental.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Rogers »

Hoi,

Bedoel je dan met een aluminium frees ? Op welk toerental laat je hem dan lopen ? Ik ben alleen bang (gezien de geringe diameter) dat het frezen niet echt mooi wordt, of vergis ik me dan ?
Laatst gewijzigd door Rogers op di 05 nov 2013, 7:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door ray5150 »

Klusje voor FreesKees :
http://techgraphix.nl/
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door rikpost »

Ik weet niet hoe je het precies gaat toepassen maar met twee gatzagen kom je ook een eind .
Wanneer je het van alu maakt is een bouwmarkt gatzaag vodoende.
Maar frezen lukt denk ik ook wel hoor,moet je wel even een mal maken .
De circel geleider gaat niet zo klein
swblom
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 10:16

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door swblom »

Hoewel het hier een zelfbouwforum betreft zou je kunnen overwegen om het te laten doen. Ik heb goede ervaringen met een bedrijf dat met waterstraalsnijden de meest idiote vormen kan uitsnijden, zonder warmte in het materiaal te brengen. Misschien zit er 1 bij jou in de buurt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door ray5150 »

Probleem is vaak met dat soort bedrijven, dat de opstartkosten voor een paar stuks dusdanig hoog zijn dat de moed je al gauw in de schoenen zakt...
of je moet iemand kennen die bij zo'n bedrijf werkt en dat er even tussendoor wilt doen voor een doos gebak of een krat bier.
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Rogers »

Hoi,

Dat ben ik helemaal met je eens. Meestal kost het opstarten meer dan je hele project bij elkaar.. Ik denk misschien zelf dat het boren met een rondegatenzaag de minst kostende is .
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Berre »

Met een gatenzaag (voor hout?) in aluminium een mooie cirkel uitzagen zal niet eenvoudig zijn. En al zeker niet uit de vrije hand; met een kolomboor misschien wel. Aluminium heeft last van een slecht karakter, het is zacht en taai, waarin een grove tand makkelijk vastloopt. Gatenzagen met zeer fijne tanden ken ik niet, misschien bestaan ze?

Ik zou met een fijn zaagje in de decoupeerzaag de diameter iets groter uitzagen en bijwerken met een fijn vijltje of met een Dremel. Dan glad afwerken met fijn schuurpapier op een blokje. Geduld en controle zijn je vrienden.

Voor de binnendiameter boor je een gat waar je zaagje doorheen kan. Alles werkt veel makkelijker als je de aluminiumplaat op een mdf paneel plakt met dubbelzijdig tape. De binnenzijde schuur je glad met schuurpapier gewikkeld rond een rondhout.

Het meest eenvoudig is lasersnijden. ;)
swblom
Berichten: 29
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 10:16

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door swblom »

Het bedrijf dat ik ken (http://www.josklomp.nl), heeft mij nog niet eerder opstartkosten in rekening gebracht. Ik zou ook niet zo goed weten waarvoor. Ze laden de vorm in de computer, klemmen het aluminium op de machine en snijden maar.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
Klusje voor FreesKees :
http://techgraphix.nl/
+1 !!!!!!!!

vraag maar eens offerte op, vriendelijke prijzen, nog vriendelijker meneer :mrgreen:

http://www.techgraphix.nl/
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Rogers »

Hallo,

Door een kleine aanpassing heb ik de maten moeten aanpassen . Deze heb ik aangepast in mijn eerste post.... De afmetingen bedragen nu : binnen diameter van de ring 46 mm ,buitendiameter 73 a 74 mm.
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Leon »

Daar pak je toch gewoon een draaibank voor?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door ray5150 »

Jij biedt je dus aan, Leon ? :wink:
Leon
Berichten: 401
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:09

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Leon »

Ik zou het best willen doen maar tijd is hier een groot probleem. Alles bij elkaar denk ik dat een kleine serie met een draaibank heel goed te doen is, en er zullen waarschijnlijk meer mensen te vinden zijn met een draaibank dan met een CNC freesmachine.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door ray5150 »

Nou, Ik ken persoonlijk 2 forumleden met (een joekel van) een CNC Freesbank...
En maar eentje met een draaibankje. :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door audiomanics »

ray5150 schreef:
En maar eentje met een draaibankje. :lol:
Ben ik dat toevallig ook? Ik heb namelijk een CNC-frees, een draaibank en een laser tot mijn beschikking..
(en anders ken je er nu twee)

Kees
Gebruikersavatar
Rogers
Berichten: 192
Lid geworden op: za 30 jun 2012, 14:43

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door Rogers »

Hoi

Ik heb al een oplossing gevonden waarmee ik het gewenste resultaat behaal Ik ga de gaten met een bimetaal gatenzaag boren De benodigde maat is leverbaar in de winkel.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door SARK »

audiomanics schreef:
Ik heb namelijk een CNC-frees, een draaibank en een laser tot mijn beschikking..
Kees ... niet voor één gat te vangen :rock:
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door fritzie »

Hoi

Ik heb al een oplossing gevonden waarmee ik het gewenste resultaat behaal Ik ga de gaten met een bimetaal gatenzaag boren De benodigde maat is leverbaar in de winkel.

en is het gelukt?


mvg bert
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hulp gevraagd...

Bericht door ray5150 »

:foto:
Plaats reactie