Hulp gevraagd...
Moderator: Beheerdersteam
Hulp gevraagd...
Hoi,
Voor mijn aankomend project wil ik een sierrand maken . Ik wil een metaal of aluminiumplaat van zo`n 1 à 2 mm dik maken waarvan de buitendiameter 73 a 74 mm is en de binnendiameter ( zeg maar het gat ) 46 mm .een en ander is te zien op de bijlage. Ik heb al eens rondgesnuffeld op internet en kom uit op het eventueel ponsen ( stansen ) van metaalplaat. Ik heb een stuk of 6 van deze ringen nodig . Iedereen begrijpt wel dat het hiervoor aanschaffen van dit gereedschap een erg kostbare aangelegenheid wordt. Heeft iemand misschien een idee of kennis die zoiets als eens gemaakt heeft of zo ?
Alle tips zijn welkom.
Voor mijn aankomend project wil ik een sierrand maken . Ik wil een metaal of aluminiumplaat van zo`n 1 à 2 mm dik maken waarvan de buitendiameter 73 a 74 mm is en de binnendiameter ( zeg maar het gat ) 46 mm .een en ander is te zien op de bijlage. Ik heb al eens rondgesnuffeld op internet en kom uit op het eventueel ponsen ( stansen ) van metaalplaat. Ik heb een stuk of 6 van deze ringen nodig . Iedereen begrijpt wel dat het hiervoor aanschaffen van dit gereedschap een erg kostbare aangelegenheid wordt. Heeft iemand misschien een idee of kennis die zoiets als eens gemaakt heeft of zo ?
Alle tips zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Rogers op di 12 nov 2013, 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd...
Aluminium is het goed te bewerken met een bovenfrees, gewoon niet teveel frezen in 1 keer en dan gaat het goed met de juiste frees en toerental.
Re: Hulp gevraagd...
Hoi,
Bedoel je dan met een aluminium frees ? Op welk toerental laat je hem dan lopen ? Ik ben alleen bang (gezien de geringe diameter) dat het frezen niet echt mooi wordt, of vergis ik me dan ?
Bedoel je dan met een aluminium frees ? Op welk toerental laat je hem dan lopen ? Ik ben alleen bang (gezien de geringe diameter) dat het frezen niet echt mooi wordt, of vergis ik me dan ?
Laatst gewijzigd door Rogers op di 05 nov 2013, 7:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gevraagd...
Ik weet niet hoe je het precies gaat toepassen maar met twee gatzagen kom je ook een eind .
Wanneer je het van alu maakt is een bouwmarkt gatzaag vodoende.
Maar frezen lukt denk ik ook wel hoor,moet je wel even een mal maken .
De circel geleider gaat niet zo klein
Wanneer je het van alu maakt is een bouwmarkt gatzaag vodoende.
Maar frezen lukt denk ik ook wel hoor,moet je wel even een mal maken .
De circel geleider gaat niet zo klein
Re: Hulp gevraagd...
Hoewel het hier een zelfbouwforum betreft zou je kunnen overwegen om het te laten doen. Ik heb goede ervaringen met een bedrijf dat met waterstraalsnijden de meest idiote vormen kan uitsnijden, zonder warmte in het materiaal te brengen. Misschien zit er 1 bij jou in de buurt?
Re: Hulp gevraagd...
Probleem is vaak met dat soort bedrijven, dat de opstartkosten voor een paar stuks dusdanig hoog zijn dat de moed je al gauw in de schoenen zakt...
of je moet iemand kennen die bij zo'n bedrijf werkt en dat er even tussendoor wilt doen voor een doos gebak of een krat bier.
of je moet iemand kennen die bij zo'n bedrijf werkt en dat er even tussendoor wilt doen voor een doos gebak of een krat bier.
Re: Hulp gevraagd...
Hoi,
Dat ben ik helemaal met je eens. Meestal kost het opstarten meer dan je hele project bij elkaar.. Ik denk misschien zelf dat het boren met een rondegatenzaag de minst kostende is .
Dat ben ik helemaal met je eens. Meestal kost het opstarten meer dan je hele project bij elkaar.. Ik denk misschien zelf dat het boren met een rondegatenzaag de minst kostende is .
Re: Hulp gevraagd...
Met een gatenzaag (voor hout?) in aluminium een mooie cirkel uitzagen zal niet eenvoudig zijn. En al zeker niet uit de vrije hand; met een kolomboor misschien wel. Aluminium heeft last van een slecht karakter, het is zacht en taai, waarin een grove tand makkelijk vastloopt. Gatenzagen met zeer fijne tanden ken ik niet, misschien bestaan ze?
Ik zou met een fijn zaagje in de decoupeerzaag de diameter iets groter uitzagen en bijwerken met een fijn vijltje of met een Dremel. Dan glad afwerken met fijn schuurpapier op een blokje. Geduld en controle zijn je vrienden.
Voor de binnendiameter boor je een gat waar je zaagje doorheen kan. Alles werkt veel makkelijker als je de aluminiumplaat op een mdf paneel plakt met dubbelzijdig tape. De binnenzijde schuur je glad met schuurpapier gewikkeld rond een rondhout.
Het meest eenvoudig is lasersnijden.
Ik zou met een fijn zaagje in de decoupeerzaag de diameter iets groter uitzagen en bijwerken met een fijn vijltje of met een Dremel. Dan glad afwerken met fijn schuurpapier op een blokje. Geduld en controle zijn je vrienden.
Voor de binnendiameter boor je een gat waar je zaagje doorheen kan. Alles werkt veel makkelijker als je de aluminiumplaat op een mdf paneel plakt met dubbelzijdig tape. De binnenzijde schuur je glad met schuurpapier gewikkeld rond een rondhout.
Het meest eenvoudig is lasersnijden.
Re: Hulp gevraagd...
Het bedrijf dat ik ken (http://www.josklomp.nl), heeft mij nog niet eerder opstartkosten in rekening gebracht. Ik zou ook niet zo goed weten waarvoor. Ze laden de vorm in de computer, klemmen het aluminium op de machine en snijden maar.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Hulp gevraagd...
+1 !!!!!!!!ray5150 schreef:Klusje voor FreesKees :
http://techgraphix.nl/
vraag maar eens offerte op, vriendelijke prijzen, nog vriendelijker meneer
http://www.techgraphix.nl/
Re: Hulp gevraagd...
Hallo,
Door een kleine aanpassing heb ik de maten moeten aanpassen . Deze heb ik aangepast in mijn eerste post.... De afmetingen bedragen nu : binnen diameter van de ring 46 mm ,buitendiameter 73 a 74 mm.
Door een kleine aanpassing heb ik de maten moeten aanpassen . Deze heb ik aangepast in mijn eerste post.... De afmetingen bedragen nu : binnen diameter van de ring 46 mm ,buitendiameter 73 a 74 mm.
Re: Hulp gevraagd...
Ik zou het best willen doen maar tijd is hier een groot probleem. Alles bij elkaar denk ik dat een kleine serie met een draaibank heel goed te doen is, en er zullen waarschijnlijk meer mensen te vinden zijn met een draaibank dan met een CNC freesmachine.
Re: Hulp gevraagd...
Nou, Ik ken persoonlijk 2 forumleden met (een joekel van) een CNC Freesbank...
En maar eentje met een draaibankje.
En maar eentje met een draaibankje.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Hulp gevraagd...
Ben ik dat toevallig ook? Ik heb namelijk een CNC-frees, een draaibank en een laser tot mijn beschikking..ray5150 schreef:En maar eentje met een draaibankje.
(en anders ken je er nu twee)
Kees
Re: Hulp gevraagd...
Hoi
Ik heb al een oplossing gevonden waarmee ik het gewenste resultaat behaal Ik ga de gaten met een bimetaal gatenzaag boren De benodigde maat is leverbaar in de winkel.
Ik heb al een oplossing gevonden waarmee ik het gewenste resultaat behaal Ik ga de gaten met een bimetaal gatenzaag boren De benodigde maat is leverbaar in de winkel.
Re: Hulp gevraagd...
Kees ... niet voor één gat te vangenaudiomanics schreef:Ik heb namelijk een CNC-frees, een draaibank en een laser tot mijn beschikking..
Re: Hulp gevraagd...
Hoi
Ik heb al een oplossing gevonden waarmee ik het gewenste resultaat behaal Ik ga de gaten met een bimetaal gatenzaag boren De benodigde maat is leverbaar in de winkel.
en is het gelukt?
mvg bert
