Voeding voor NAD pp2
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Voeding voor NAD pp2
Op dit moment maak ik nog gebruik van een NAD PP2 phono amp. Niet geweldig, maar voor nu ok. Ik heb de gain al wat aangepast voor de Beogram. Maar ik denk dat het ding al veel beter zal spelen met een betere voeding. Nu zit er een 24v wandtrafo bij. Ik zit zelf te denken aan een 24v accu. En een druppellader als ie niet in gebruik is. Alleen kan ik niet echt gemakkelijk een 24v accuutje vinden
Ik kan natuurlijk altijd nog 2 12v accus gebruiken, maar vroeg mij af of iemand nog een leuk alternatief weet...
Re: Voeding voor NAD pp2
Ik zou eerst eens kijken wat voor spanningsregelaar er in zit :
(dat ding op dat zwarte koelblokje.
)
(dat ding op dat zwarte koelblokje.
Ik denk dat als je voor accu's wilt gaan dat 2 scooter gel accu's in serie de beste optie zal zijn.
let er wel op dat je het beste dan kan laten laden met 2 12V laders waarvan je dan beiden accu's een eigen lader geeft.
Als je met een 24V lader beide accu's gaat laden en 1 van de twee accu's wordt langzaam maar zeker minder dan de ander (gesulfateerd door ontlading bijv.) dan raakt het geheel uit balans. De betere accu met een lagere inwendige weerstand pakt dan de meeste troom van de lader waardoor die beter geladen wordt ten koste van de slechte. De slechtere accu gaat dan nog verder achteruit t.o.v. de betere accu en dan herhaalt het zich weer. Binnen no-time heb je dan 1 accu die flink in capaciteit is terug gelopen en 1 goede. Als je de slechte dan vervangt gebeurt het omgekeerde, want de nieuwe is natuurlijk beter dan de "goede" oude en begin je weer opnieuw. Je zou dan beiden accu's moeten vervangen wil je weer een tijd vooruit kunnen.
Als beiden accu's een eigen lader hebben voorkom je dit en blijven beiden accu's in top conditie.
let er wel op dat je het beste dan kan laten laden met 2 12V laders waarvan je dan beiden accu's een eigen lader geeft.
Als je met een 24V lader beide accu's gaat laden en 1 van de twee accu's wordt langzaam maar zeker minder dan de ander (gesulfateerd door ontlading bijv.) dan raakt het geheel uit balans. De betere accu met een lagere inwendige weerstand pakt dan de meeste troom van de lader waardoor die beter geladen wordt ten koste van de slechte. De slechtere accu gaat dan nog verder achteruit t.o.v. de betere accu en dan herhaalt het zich weer. Binnen no-time heb je dan 1 accu die flink in capaciteit is terug gelopen en 1 goede. Als je de slechte dan vervangt gebeurt het omgekeerde, want de nieuwe is natuurlijk beter dan de "goede" oude en begin je weer opnieuw. Je zou dan beiden accu's moeten vervangen wil je weer een tijd vooruit kunnen.
Als beiden accu's een eigen lader hebben voorkom je dit en blijven beiden accu's in top conditie.
Ik heb een tijdje mn B1 preamp buffer een tijdje op batterijen laten draaien. Werkt prima, maar na een tijdje leek t me toch 'makkelijker' om op een gestabiliseerde voeding te draaien (was eigenlijk ook een excuus om een projectje te doen
)
Ik heb toen deze in elkaar gezet: http://www.amb.org/audio/sigma11/
Satefan
Ik heb toen deze in elkaar gezet: http://www.amb.org/audio/sigma11/
Satefan
Hmmm, keuzes keuzes...
Zal eerst eens kijken naar de spanningsregelaar. Het accu-idee is leuk, maar door 24v al wel weer minder asntrekkelijk. Wie weet wordt het dan toch een nette voeding. Wat was je zon beetje kwijt voor die voeding, Satefan?
Zal eerst eens kijken naar de spanningsregelaar. Het accu-idee is leuk, maar door 24v al wel weer minder asntrekkelijk. Wie weet wordt het dan toch een nette voeding. Wat was je zon beetje kwijt voor die voeding, Satefan?
Oh, en in de Beogram 4002 zit al de volledige pcb van de optionele phono versterker! Kijken of ik het schema kan vinden. Wie weet ga ik deze gewoon maken... 
Of accu's veel beter zijn dan een goed ontworpen voeding is nog maar de vraag.
Accu's ruizen ook. Het is immers een elektro-chemisch proces waarbij de stroom beschikbaar komt en dat gebeurt ook niet zo heel regelmatig.
Accu's ruizen ook. Het is immers een elektro-chemisch proces waarbij de stroom beschikbaar komt en dat gebeurt ook niet zo heel regelmatig.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
+1
Wordt het laadcircuit niet meegerekend, dan is een accu een eenvoudige manier om tot een relatief schone voeding te komen. De ruisvloer komt echter nooit lager te liggen dan de eigen ruisbijdrage, welke afhangt van een onregelmatig proces én variëert met de belasting. Bij rechtstreekse stroomafname mogelijk dus ook met variaties in het te versterken signaal. Ook de afgegeven spanning variëert naar gelang de stroomafname, wat te danken is aan de inwendige weerstand (nee, geen audiofiel exemplaar
) waar de stroom in de accu doorheen loopt.
Een fatsoenlijke, vaste voeding is stabieler. Een juist gedimensioneerd, ruisarm ontwerp maakt bovendien een extreem lage ruisdrempel haalbaar.
Wordt het laadcircuit niet meegerekend, dan is een accu een eenvoudige manier om tot een relatief schone voeding te komen. De ruisvloer komt echter nooit lager te liggen dan de eigen ruisbijdrage, welke afhangt van een onregelmatig proces én variëert met de belasting. Bij rechtstreekse stroomafname mogelijk dus ook met variaties in het te versterken signaal. Ook de afgegeven spanning variëert naar gelang de stroomafname, wat te danken is aan de inwendige weerstand (nee, geen audiofiel exemplaar
Een fatsoenlijke, vaste voeding is stabieler. Een juist gedimensioneerd, ruisarm ontwerp maakt bovendien een extreem lage ruisdrempel haalbaar.
En moet er dan iets met een accu gedaan worden, zou ik eerder kiezen voor in serie geschakelde Penlite NiMi accu's ipv gel-of loodaccu's.
De stroomopname van zo'n voorversterkertje is dusdanig laag dat je met die penlite wekenlang kan plaatjes draaien.
De stroomopname van zo'n voorversterkertje is dusdanig laag dat je met die penlite wekenlang kan plaatjes draaien.
Als je een klasse A schakeling gebruikt dan is je stroom afname toch constant ongeacht de modulatie.Marp schreef:+1
Wordt het laadcircuit niet meegerekend, dan is een accu een eenvoudige manier om tot een relatief schone voeding te komen. De ruisvloer komt echter nooit lager te liggen dan de eigen ruisbijdrage, welke afhangt van een onregelmatig proces én variëert met de belasting. Bij rechtstreekse stroomafname mogelijk dus ook met variaties in het te versterken signaal. Ook de afgegeven spanning variëert naar gelang de stroomafname, wat te danken is aan de inwendige weerstand (nee, geen audiofiel exemplaar) waar de stroom in de accu doorheen loopt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Uiteraard George. Daarom schreef ik "mogelijk dus ook".Kappa7 schreef:Als je een klasse A schakeling gebruikt dan is je stroom afname toch constant ongeacht de modulatie.