Zelfbouw Visaton Alto II

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aryante
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 12:33
Locatie: Enschede

Zelfbouw Visaton Alto II

Bericht door Aryante »

Na het wederom opblazen van een stel 2e hands speakers, net ietsje te hard en het rubberen randje van de 30 jaar oude speaker is dan verpulverd, leek het me verstandig om eens te bedenken of ik wederom oude speakers voor een paar euro op de kop wilde tikken of dat het misschien toch eens tijd werd om te kijken naar nieuwe speakers.

Heel gauw kwam ik erachter dat als ik kwaliteit(B&W achtige speakers) wilde dat het toch gauw duur ging worden, ook 2e hands. Een huisgenoot heeft zelfbouw speakers (TL) en die klinken toch heel goed. Dit heeft mij op het pad gezet om dan ook te kijken of ik zelf iets kan maken.

Na wat onderzoek heb ik geconcludeerd dat TL speakers toch wel veel werk is en dat ik zonder kennis van houtbewerking maar eerst kan beginnen met een Bass Reflex systeem. Nou zijn die gesloten speakers natuurlijk wel veel makkelijker maar met een klein beetje meer moeite (1 gat extra) zullen ze beter klinken. Aldus vertelt het internet mij; de behuizing van een driver wordt er schijnbaar voor ontworpen om het onderste bereik (frequentie) van de desbetreffende driver te vergroten, en natuurlijk om je bass lekkerder te laten klinken :)

Goed, na veel verder rondkijken en lezen leken Visaton drivers best ok te zijn en vrij populair in de DIY kringen. Ik was al bezig om dingen uit te rekenen voor BR speakers toen ik er achter kwam dat Visaton standaard ontwerpen heeft voor de behuizingen. Mijn oog is hierbij gevallen op de Visaton Alto II die gebruikt maakt van de W170S woofer, en de DT94 tweeter. Deze zijn niet te duur (bij BMM-electronics) en afgaande op de bijgaande grafiekjes maken ze ook nog eens voldoende geluid :). Ik geef hierbij wel voorrang aan mooi geluid dan hard geluid.

Ik controleer toch graag dingen en afgaande op de binnenmaten heeft de Alto II op de sheets een inhoud van 28 (76,2*19,2*19,2) liter. Maar ik ben aan het rekenen geweest met een excelsheet van diysubwoofers.org en die zegt dat de inhoud 28,8 liter moet zijn en ik weet niet of dat veel uitmaakt? Ik maak overigens gebruik van de gegevens over de drivers zoals die op de website van Visaton staan, hieronder heb ik een lijstje met links gemaakt.

Ook zit er een standaard BR-pijp van Visaton bij het ontwerp die te verkrijgen is via BMM maar die begint met een diameter van 6,2cm, en eindigt op 7,0 cm. Als ik de pijplengte van 14,7 cm wil hebben zoals die in het ontwerp is moet ik in het excel sheetje uitgaan van 7cm als diameter. Maar wat is nou precies de reden dat de pijp op 6,2 begint en op 7 eindigt? Zal het als een hoorn gaan werken? Maakt dat veel uit?

Ik ben ook nog niet echt zeker over het standaard ontwerp voor de filter, maar daar maak ik me wel weer zorgen om als ik meer begrijp over het ontwerp van de kast en waarom bijvoorbeeld de inhoud net ietsje afwijkt van wat ik uitreken en of het veel uitmaakt.

Alles op een rijtje;
Dit is het ontwerp dat ik wil gaan bouwen: Dit zijn de drivers die erbij horen: Mijn vragen (tot dusver ;)):
  • Hoe nauw zit dat als ik een behuizing maak van 28 liter terwijl ik aan de hand van de t/s parameters van de W170S een inhoud van 28,8 liter bereken?
  • Hoe werkt de bas reflex pijp als deze taps loopt?
  • Klopt het dat ik bij het berekenen van de lengte van een taps lopende pijp de buitendiameter moet aanhouden?
Als er nog onduidelijkheden zijn over mijn verhaal/vragen hoor ik het graag en zal ik het proberen op te helderen! :) thx!
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Bericht door RUben »

Die W170s units zijn best oke, ik heb ze twee jaar gehad in mijn zuilen. Ik had hier overigens wel twee W170s in zitten (MTM). De twee BR's had ik afgezaagd op 13cm als ik het mij goed kan herinneren.

Als je in een kleine kamer zit, zal ik twee woofers aanraden, anders zou één ook kunnen. Ik had namelijk een woofer en BR eruit gehaald en er een plak voor gezet met lijmklemmen, het laag was best minder aanwezig in een grote behuizing. Dus ik denk dat 20L voor een TM opstelling nog niet zo gek is!

Verder weet ik niet zeker of de afrondingen op een BR ook mee tellen, het helpt iig wel tegen poort ruis.

Succes verder!
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

tip: Zoek een ontwerp met een andere tweeter, de DT94 is geen fijne tweeter. De W170S is wel ok.
Gebruikersavatar
Aryante
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 12:33
Locatie: Enschede

Bericht door Aryante »

RUben schreef:
Die W170s units zijn best oke, ik heb ze twee jaar gehad in mijn zuilen. Ik had hier overigens wel twee W170s in zitten (MTM). De twee BR's had ik afgezaagd op 13cm als ik het mij goed kan herinneren.
Tjah, de lengte van de BR pijp is inderdaad afhankelijk ook van de literinhoud. Volgens de berekeningen met de W170S heb je in een 28,8 (de inhoud volgens een BB4 configuratie) liter kast een pijp van 14,7cm nodig met een diameter (ook heel belangrijk voor het berekenen van de lengte) 7cm
RUben schreef:
Als je in een kleine kamer zit, zal ik twee woofers aanraden, anders zou één ook kunnen. Ik had namelijk een woofer en BR eruit gehaald en er een plak voor gezet met lijmklemmen, het laag was best minder aanwezig in een grote behuizing. Dus ik denk dat 20L voor een TM opstelling nog niet zo gek is!
Mijn kamer is 24m2 groot, nou ja, eigenlijk zijn het 2 kamers met een gat in de muur ertussen, en de kamer waar ik eigenlijk altijd zit is een rechthoek van 14m2. Ik denk dat het ontwerp op zich goed genoeg is voor deze ruimte :)
GeertM2 schreef:
tip: Zoek een ontwerp met een andere tweeter, de DT94 is geen fijne tweeter. De W170S is wel ok.
Ik zou toch in principe in dezelfde behuizing een andere tweeter kunnenplaatsen? natuurlijk wel even de filter aanpassen, en natuurlijk een tweeter uitzoeken die bij de W170S past.

Ik had inderdaad wel meer gemixte reacties gelezen over de DT94, maar ik weet nog niet zeker welke er wel bij past. Ik zat te denken aan de [url=http://www.bmm-electronics.nl/Product.a ... ct_ID=2000]SC10N[url].
Ik ben in ieder geval al blij dat de eerste reacties over de W170S positief zijn :)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Let wel: de DT94 is voor ons audiofooben geen fijne tweeter. De meeste audio setjes die in huiskamers staan moeten het met veeeeel minder doen. Ik heb de DT94 toegepast in surround luidsprekers en daar zeker geen klachten over.

Wat wel zo is is dat de DT94 relatief duur is voor wat je krijgt. De tweeter kost iets van 20€ en voor net iets meer kun je redelijk veel beter en voor net iets minder weinig slechter. Commentaar krijg je dan alleen van je audiofobe vrienden die het vergelijken met veel duurdere tweeters

Als ik me niet vergis is er ook een model van visaton welke de W170S koppelt aan een SC20 (iets goedkoper) en dan heb je daar ook meteen een filter voor.

Wil je beter dan kun je een eenvoudige Seas tweeter nemen maar zit je met compleet opnieuw ontwikkelen van het filter of je moet een kant en klaar ontwerp kunnen vinden met de door jouw gewenste tweeter.
Gebruikersavatar
Aryante
Berichten: 3
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 12:33
Locatie: Enschede

Bericht door Aryante »

indoubt schreef:
Wat wel zo is is dat de DT94 relatief duur is voor wat je krijgt. De tweeter kost iets van 20€ en voor net iets meer kun je redelijk veel beter en voor net iets minder weinig slechter. Commentaar krijg je dan alleen van je audiofobe vrienden die het vergelijken met veel duurdere tweeters
Het is natuurlijk wel commentaar wat ik zeer op prijs stel! En ja, als het voor hetzelfde geld in combinatie met de W170S beter kan....
indoubt schreef:
Als ik me niet vergis is er ook een model van visaton welke de W170S koppelt aan een SC20 (iets goedkoper) en dan heb je daar ook meteen een filter voor.
Niet de SC10? of de G20SC?
indoubt schreef:
Wil je beter dan kun je een eenvoudige Seas tweeter nemen maar zit je met compleet opnieuw ontwikkelen van het filter of je moet een kant en klaar ontwerp kunnen vinden met de door jouw gewenste tweeter.
Zo'n filter kan boxsim volgens mij vrij netjes wel genereren, en anders zal het filter ontwerpen toch niet heel veel werk zijn vergeleken met wat het zou kunnen opleveren.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Aryante schreef:
Zo'n filter kan boxsim volgens mij vrij netjes wel genereren, en anders zal het filter ontwerpen toch niet heel veel werk zijn vergeleken met wat het zou kunnen opleveren.
Valt tegen, het levert een bruikbaar filter op maar het is zeker niet perfect. Het meet in de praktijk toch vaak net iets anders.

Persoonlijk zou ik wat verder zoeken voor een bouwplan, de goedkopere drivers van Visaton zijn eigenlijk nog aan de dure kant (voor de geleverde kwaliteit).

Dayton maakt leuke woofers, Seas maakt goedkope en leuke tweeters. Zoiets als dit of dit kost misschien iets meer dan die Alto, maar is van duidelijk betere kwaliteit.
Laatst gewijzigd door Ronkel op do 07 mei 2009, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door teacher »

Aryante schreef:
indoubt schreef:
indoubt schreef:
Als ik me niet vergis is er ook een model van visaton welke de W170S koppelt aan een SC20 (iets goedkoper) en dan heb je daar ook meteen een filter voor.
Niet de SC10? of de G20SC?
G20sc idd. Prima tweetertje voor het geld.
Heb zelf 2 TL's en 2 gesloten speakers met de W170 en de G20.

Wat voor TL's heeft je huisgenoot?
Dioot
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: do 20 mar 2008, 11:11

Bericht door Dioot »

Ik heb jarenlang geluisterd naar de grote broer van de Alto II, de Alto IIIc. De eerste jaren met een DT94 als tweeter. Later heb ik die vervangen door een G20SC en het filter daarop aangepast. Dat klinkt echt een stuk beter. De DT94 heeft een resonatie piek rond 10 kHz, waardoor het hoog erg scherp klinkt. Met de G20SC klinkt het een stuk rustiger.

Ik zou dan ook zeker kijken naar andere mogelijkheden voor de tweeter. De G20 is een goede kandidaat, maar een Seas tweeter kan ook prima en die zijn niet al te duur. Nadeel is dan wel dat je het filter moet aanpassen, maar dat geeft je dan wel de kans om de scheidingsfrequentie wat lager te leggen. Naar mijn mening is die bij het standaard Visaton filter aan de hoge kant, omdat die dicht bij de resonantie piek van de woofer zit.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Zelfbouw Visaton Alto II

Bericht door Chris_T »

Aryante schreef:
[*] Hoe nauw zit dat als ik een behuizing maak van 28 liter terwijl ik aan de hand van de t/s parameters van de W170S een inhoud van 28,8 liter bereken?
Ah daar zou ik me niet zo druk over maken. Wil je het echt netjes doen dan moet je de units ook zelf nauwkeurig meten omdat er altijd wel een spreiding zit in de t/s parameters.
Hoe werkt de bas reflex pijp als deze taps loopt?
Bedoel je taps naar binnen van beide kanten? Dus ongeveer 2 toeters aan elkaar?
Uit testen door Philips is gebleken dat het de meest ideale vorm is voor een BR-pijp.
Ten opzichte van de andere pijp/poort varianten (o.a de sleufpoort) heeft het de minste verliezen.
Dat is goed merkbaar bij hogere volumes, waarbij dan minder bass verloren gaat.
Klopt het dat ik bij het berekenen van de lengte van een taps lopende pijp de buitendiameter moet aanhouden?
Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik denk dat je uit mag gaan van de gemiddelde diameter.
Het gaat tenslotte om het in trilling gebrachte luchtvolume dat zich in de pijp bevindt.

Over tweets:
De SC10N is een leuke tweeter, hij heeft helaas last van een redelijke sterke resonantie rond de 2kHz (meting uit de HH 01/2008).
Laag crossen zonder daar last van te hebben zal lastig gaan.

In dezelfde testreeks staat ook de DT-99 (tegenhanger van de DT-94?) van Monacor en die meet heel goed.
Vrij van resonanties, lage vervorming en K3&k5 nemen nauwelijks toe bij hogere volumes (pas bij 15V komen die boven de 0.1% uit)
Ik heb deze zelf nog niet gehoord, maar dat is er eentje die op mijn 'luisterlijstje' staat :).
Prijs is ook iets van 20 euro.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik hoop niet dat ik je nu heel erg op een dwaalspoor zet, maar waarvoor de angst voor een TL? Naar mijn mening is dit niet extreem veel meer werk als een BR. Je zou eens kunnen kijken naar de Mivoc SB25JM. Volgens mij zijn er een paar mensen hier op het forum die ze gebouwd hebben en er zeer tevreden over zijn. Wil je bij Visaton blijven, ook die hebben een aantal leuke TL-ontwerpen.

Laat je niet gek maken met naakte cijfertjes. Ik heb zelf vaak genoeg mogen constateren dat zaken als een hoorbare verbetering na een modificatie maar met moeite hoorbaar is voor iemand die er niet dagelijks mee bezig is.

Van een ervaren Visaton-bouwer heb ik ook wel eens gehoord dat een procent of 10 weinig tot geen hoorbare afwijking geeft ten opzichte van een BR-ontwerp, een gesloten systeem is nog minder kritisch.

Vraag je vooral eerst af welke muziek je luistert voordat je een ontwerp kiest, dit om teleurstellingen achteraf te voorkomen.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Wat betreft de SC10 of G20SC bedoelde ik eerder de SC10 die iets goedkoper zou zijn. De G20SC is beter maar ook helaas bijna twee keer zo duur. De SC10 heeft ook enigzins problemen net als de DT94 maar dan op een andere frequentie.

Wat mij betreft is er een redelijk betaalbare tweet die het wint van zo ongeveer alles wat ermee vergeleken kan worden en dat is de Seas KT27F. Deze is goedkoper dan de G20SC maar wat mij betreft zeker een stuk beter.

Indien je zelf niet kunt meten is het raadzaam om te blijven bij een uitontwikkeld ontwerp. De voordelen wegen dan niet op tegen de nadelen en een goed filter ontwikkelen is essentieel voor het uiteindelijke resultaat. Dan kun je beter een uitontwikkeld ontwerp nemen met de G20SC indien dat er is, het ontwikkelen kost immers ook geld (en tijd)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

indoubt schreef:
De SC10 heeft ook enigzins problemen net als de DT94 maar dan op een andere frequentie.
je bedoeld de sc10n ? waar heeft deze last van dan?
mipo
Berichten: 588
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 19:26
Locatie: amsterdam

Bericht door mipo »

Ik heb nog een ongebruikt setje SC 10N voor je liggen als je wilt.
Ik ben voorlopig uitgebouwd vandaar.
(PB me )

Overigens:De sc10n is getest in de hobby hifi en daar kwamen ze uit op een fs van 1500 HZ. Inzetbaar vanaf 2500 Hz. Mooi "glad" verder.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hier staat ook nog wat over de sc10n
http://waldek4all.spaces.live.com/defau ... =112235134

(van de maker van loudmagnet.com)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De SC10 is al meerdere malen in hobby hifi getest. Qua vervorming prima tweeter, mits niet onder de 2,5/3 kHz gebruikt.
Vrij aardige en recht frequentie respons ook. Wel een soort dubbele resonantie piek.

De DT94 daarentegen loopt gigantisch op vanaf 12kHz. Ik kan me voorstellen dat zoiets niet echt gewenst is. De W170S heeft mij nooit echt kunnen bekoren.

Om heel eerlijk te zijn, zou ik persoonlijk niet voor een Alto 2 gaan.
Als tweeter zou je bv voor een Seas kunnen gaan, die nauwelijks duurder zijn. Ook voor woofers, als het budget moet, is de SDS164 nog steeds absoluut niet slecht. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Dayton RS180 of DA175.

Jah het is idd saai aan het worden, maar ik ben van mening dat er bepaalde drivers zijn die precies goed liggen qua prijs/kwaliteit verhouding.
Qua tweeters valt dan nog redelijk goed te variëren, maar je ziet duidelijk dat sommige woofers toch een stuk beter zijn dan andere voor hetzelfde bedrag.

De W170S is een tijd geleden ook getest in hobby hifi. Ik schrok een beetje van de hoogte van de vervorming. Rond 1% of erboven daarbij ook nog redelijk een maanlandschap qua freq respons en tevens een resonantie piek bij 4,8kHz. Dit maakt de woofer voor filteren rond de 3-3,5kHz onbruikbaar, of je moet heel erg gaan notchen. Dit geeft als gevolg dat je heel wat werk moet verrichten om deze netjes op bv een SC10 aan te laten sluiten.

Hierbij wil ik zeker niet het hele concept onder uit halen. Het is waar je van houdt en wat jij mooi vindt. Ik probeer hierbij even wat punten aan te geven die wellicht helpen in jou keuze.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”