Paranello, de bouw van een 803D kloon
Moderator: Beheerdersteam
Jasper, het is onzin om slechts één B110B te gebruiken om meer reserve in de bas te hebben. Dat redt ie gewoon niet, met slechts 55 cm2 oppervlak. Je zult ze dus alledrie goed samen moeten laten werken. Dus als dat het argument is, is de enige optie om er minimaal twee of liefst gewoon drie te gebruiken. Als je er slechts één kan krijgen, kun je volgens mij net zo goed 3 stuks B110A gebruiken dan heb je dat gedoe met verschillende compartimenten ook niet.
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Jeroen, dat gedoe heb je sowiso niet, want als je naar de tunings kijkt, zie je dat dat prima samen gaat, alles in een kast, rond de 38 Hz tunen gaat prima werken. Daarnaast is er nog wel een voordeel van die eene woofer met van het beter belastbare type, namelijk de manier waarop je de zooi aansluit. Alle drie parallel geeft wel een heel lage impedantie, sluit je er twee in serie, en hang je de 3e daar parallel aan, dan zal dat al een stuk beter werken (eventueel kun je ze ook niet allemaal gelijk filteren, 2.5 weg ofzo...). Zo kun je de minder belastbare woofers in serie zetten, zodat deze samen grofweg net zo belasbaar zijn als de andere die je daar weer parallel aan zet.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Dat klopt ook wel, en 3 stuks blijft hoe dan ook de bedoeling, maar ik ben gewoon beperkt in mijn aanbod. Die B110's liggen nou niet bepaald voor het oprapen, laat staan dat ik 3 setjes bij elkaar kan verzamelen die goed matchen...
Ik heb gisterochtend en middag eens uitgebreid gekeken met Deepspace naar mijn project, en kwamen tot de gelukkige conclusie dat het allemaal goed te doen is. Ook wat de frequentie van de kast betreft en de lengte en soort baspijp, komt het allemaal aardig in orde..
Het plan is nu in ieder geval om de 3 B110's dus wel met elkaar te laten samenwerken, en de B110A naast de B110B te gebruiken. Door het testen en luisteren zal duidelijk moeten worden of het echt een groot verschil is of dat het te doen is. Volgens de specifikaties scheelt het in ieder geval allemaal niet zo bijster veel..
Ik heb gisterochtend en middag eens uitgebreid gekeken met Deepspace naar mijn project, en kwamen tot de gelukkige conclusie dat het allemaal goed te doen is. Ook wat de frequentie van de kast betreft en de lengte en soort baspijp, komt het allemaal aardig in orde..
Het plan is nu in ieder geval om de 3 B110's dus wel met elkaar te laten samenwerken, en de B110A naast de B110B te gebruiken. Door het testen en luisteren zal duidelijk moeten worden of het echt een groot verschil is of dat het te doen is. Volgens de specifikaties scheelt het in ieder geval allemaal niet zo bijster veel..
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Nog even de eerste pagina doorgenomen en toen viel mij de volgende opmerking pas op:

Had je mijn eerste "klei" werkje eens moeten zienJasper Joppe Geers schreef:Dit is mijn eerste zelfbouwprojectje en dan wil je het ook graag zo goed als mogelijk doen natuurlijk!
Laatst gewijzigd door SARK op ma 22 jan 2007, 6:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Wat die mallen betreft:
Ik zit er over te denken om ze in bruikleen mee te geven met andere bouwers mochten ze er gebruik van willen maken. Dan heb ik ze niet alleen voor mezelf gebruikt, maar kunnen anderen er ook plezier van hebben!
Bovendien, ik merk dat ik aan het bouwen zoveel plezier beleef dat een stel bijbehorende monitorspeakers, een center en een dikke sub niet uit kunnen blijven!
Mijn vrouw gaf me trouwens het idee mee om er op latere termijn een platenkast van te maken.. over meedenken gesproken
Ik zit er over te denken om ze in bruikleen mee te geven met andere bouwers mochten ze er gebruik van willen maken. Dan heb ik ze niet alleen voor mezelf gebruikt, maar kunnen anderen er ook plezier van hebben!
Bovendien, ik merk dat ik aan het bouwen zoveel plezier beleef dat een stel bijbehorende monitorspeakers, een center en een dikke sub niet uit kunnen blijven!
Mijn vrouw gaf me trouwens het idee mee om er op latere termijn een platenkast van te maken.. over meedenken gesproken
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Zo! Vandaag was een beetje een spannende dag.. Ik heb met een kameraad van me de eerste speaker in de mallen gezet, en de wanden eromheen gelijmd.
Bij het begin van de middag was het nog aardig gecontroleerd weer. Dit was belangrijk, omdat ik bij het verlijmen heb gekozen voor hoogwaardige konstructie kit. een soort twee komponenten lijm waaraan behoorlijke eisen gesteld kunnen worden.. Zodoende dat we de mal met workmate en al buiten klaargezet hadden.
We hebben eerst zonder lijm de platen samen met de matrix in de mal gezet, om te kijken hoe dat het ging werken. Het bleek dat door het gewicht van het hele verhaal het vrij lastig was om met de hendeltjes van de workmate de mallen naar elkaar toe te draaien en zodoende de platen goed tegen de matrix aan te persen. Ik had gelukkig al voorzien dat hier toch lijmklemmen en spanbanden bij nodig waren, en dat bleek later niet ongunstig!
Toen de platen en matrix goed in de mallen zaten geklemd hebben we eerst het overtollige materiaal aan de bovenkant weggezaagd, dat zat toch alleen maar in de weg, en het was overtollig gewicht..
Hierboven kun je ook goed zien waar de open naden en kieren gingen ontstaan zonder lijmklemmen.. Op zich niet zo gek, het zijn 6 platen buig MDF van 8 mm, dus de wand word uiteindelijk 48 mm dik (de dikte van de lijmfilm niet eens meegerekend)
Helaas begon het weer ons toen parten te spelen en dwong een regen bui ons om in het schuurtje te gaan werken. Op zich niet zo'n probleem, maar de ruimte was beperkt.. Hieronder staat de mal definitief klaar voor gebruik, met de spanbanden op maat gemaakt..
Toen was het dan eindelijk tijd om te gaan lijmen. Volgens de beschrijving van de lijm hadden we bij 20? Celsius maar 45 minuten de tijd om de lijm te verwerken. We moesten dus doorwerken. We hadden afgesproken dat ik de platen in de lijm zou zetten, en met zijn tweeën de plaat meteen in de mal te leggen. De lijm kwam aan de gladde kant van de plaat, zodat de overtollige lijm zich een weg zou kunnen vinden in de groeven van de daarvoorgaande plaat.. Bij de tweede speaker hoop ik hier ook wat foto's van te kunnen maken, dan wordt het wat duidelijker.
Het is uiteindelijk gelukt, en we hebben alle 6 de platen er goed ingekregen, mooi passend om de matrix. Het bleek dat door onnauwkeurig werken bij het zagen er toch hier en daar wat gaten en kiertjes bleken te zitten, maar die vul ik later met een mengseltje van die lijm en MDF stof, en soort gupa wordt dat..
En voila! Eindelijk zijn we zover. de lijmklemmen zitten erop, de spanbanden met spijkertjes strak gezet, en nu maar 24 uur zo in de klemmen laten zitten.. Dit heeft ook te maken met de keus trouwens van de lijm. Houtlijm heeft namelijk de eigenschap om te drogen bij contact met lucht. Vandaar dat je dus ook 2 tot 3 minuutjes moet wachten tot hij zijn plak functie begint te krijgen. Daarnaast heeft houtlijm niet altijd een vullende functie, hoewel daar wel speciale houtlijm of bruislijm voor te krijgen is.
Deze 2 komponenten lijm echter droogt niet zozeer, maar wordt hard. Er zit dus een deel epoxyhars in, en een bepaalde hoeveelheid harder. Als die lijm nou opgesloten zit in de groeven van het buig MDF kan het gewoon hard worden, en is het alleen maar een kwestie van tijd. Houtlijm zou in principe altijd nat blijven, en is daardoor geen garantie om de spanning van het buig MDF op te vangen.
Maar goed, vanavond er eens een lekker biertje op gepakt, en van het weekend haal ik hem pas uit de klemmen, dan weet ik zeker dat het verhaal goed afloopt. Aankomende maandag staat de tweede speaker op de planning!
Bij het begin van de middag was het nog aardig gecontroleerd weer. Dit was belangrijk, omdat ik bij het verlijmen heb gekozen voor hoogwaardige konstructie kit. een soort twee komponenten lijm waaraan behoorlijke eisen gesteld kunnen worden.. Zodoende dat we de mal met workmate en al buiten klaargezet hadden.
We hebben eerst zonder lijm de platen samen met de matrix in de mal gezet, om te kijken hoe dat het ging werken. Het bleek dat door het gewicht van het hele verhaal het vrij lastig was om met de hendeltjes van de workmate de mallen naar elkaar toe te draaien en zodoende de platen goed tegen de matrix aan te persen. Ik had gelukkig al voorzien dat hier toch lijmklemmen en spanbanden bij nodig waren, en dat bleek later niet ongunstig!
Toen de platen en matrix goed in de mallen zaten geklemd hebben we eerst het overtollige materiaal aan de bovenkant weggezaagd, dat zat toch alleen maar in de weg, en het was overtollig gewicht..
Hierboven kun je ook goed zien waar de open naden en kieren gingen ontstaan zonder lijmklemmen.. Op zich niet zo gek, het zijn 6 platen buig MDF van 8 mm, dus de wand word uiteindelijk 48 mm dik (de dikte van de lijmfilm niet eens meegerekend)
Helaas begon het weer ons toen parten te spelen en dwong een regen bui ons om in het schuurtje te gaan werken. Op zich niet zo'n probleem, maar de ruimte was beperkt.. Hieronder staat de mal definitief klaar voor gebruik, met de spanbanden op maat gemaakt..
Toen was het dan eindelijk tijd om te gaan lijmen. Volgens de beschrijving van de lijm hadden we bij 20? Celsius maar 45 minuten de tijd om de lijm te verwerken. We moesten dus doorwerken. We hadden afgesproken dat ik de platen in de lijm zou zetten, en met zijn tweeën de plaat meteen in de mal te leggen. De lijm kwam aan de gladde kant van de plaat, zodat de overtollige lijm zich een weg zou kunnen vinden in de groeven van de daarvoorgaande plaat.. Bij de tweede speaker hoop ik hier ook wat foto's van te kunnen maken, dan wordt het wat duidelijker.
Het is uiteindelijk gelukt, en we hebben alle 6 de platen er goed ingekregen, mooi passend om de matrix. Het bleek dat door onnauwkeurig werken bij het zagen er toch hier en daar wat gaten en kiertjes bleken te zitten, maar die vul ik later met een mengseltje van die lijm en MDF stof, en soort gupa wordt dat..
En voila! Eindelijk zijn we zover. de lijmklemmen zitten erop, de spanbanden met spijkertjes strak gezet, en nu maar 24 uur zo in de klemmen laten zitten.. Dit heeft ook te maken met de keus trouwens van de lijm. Houtlijm heeft namelijk de eigenschap om te drogen bij contact met lucht. Vandaar dat je dus ook 2 tot 3 minuutjes moet wachten tot hij zijn plak functie begint te krijgen. Daarnaast heeft houtlijm niet altijd een vullende functie, hoewel daar wel speciale houtlijm of bruislijm voor te krijgen is.
Deze 2 komponenten lijm echter droogt niet zozeer, maar wordt hard. Er zit dus een deel epoxyhars in, en een bepaalde hoeveelheid harder. Als die lijm nou opgesloten zit in de groeven van het buig MDF kan het gewoon hard worden, en is het alleen maar een kwestie van tijd. Houtlijm zou in principe altijd nat blijven, en is daardoor geen garantie om de spanning van het buig MDF op te vangen.
Maar goed, vanavond er eens een lekker biertje op gepakt, en van het weekend haal ik hem pas uit de klemmen, dan weet ik zeker dat het verhaal goed afloopt. Aankomende maandag staat de tweede speaker op de planning!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Vandaag dan eindelijk de speaker uit de mallen gehaald, en ik ben meer dan tevreden met het resultaat! Ik heb meteen even het overtollige materiaal weggehaald zover, en later in de week ga ik de kopse kanten en boven en onderzijde mooi gelijk maken.
Maar nu heb ik even jullie advies nodig.
Kijk even naar onderstaande foto:
Dan zie je dus dat er door de platen tegen elkaar aan te lijmen allemaal losse kanaaltjes ontstaan. Ik heb de wand even gecheckt, en kwam tot de conclusie dat ze nagenoeg allemaal keurig hol zijn van binnen.
Mijn vraag aan jullie is:
Met welk materiaal kan ik die kanaaltjes het beste opvullen:
A. MDF plamuur
B. siliconenkit
C. zand
D. De 2 komponentenlijm zoals ik die al eerder gebruikt heb.
E. Anders, namelijk:
Natuurlijk is het dan ook een kwestie van uitdokteren hoe ik het beste die kanaaltjes kan opvullen, en hoeveel ik nodig heb, maar even los hiervan.
Als ik MDF plamuur gebruik, dan wordt de wand steeds meer een gelijksoortige massa. Bij siliconenkit komt er tussen het MDF een soort rubber te zitten wat volgens mij uitstekend dempt. Zand zou in die zin ook wel een mooie oplossing zijn denk ik, en die 2 komponentenlijm zou de wand juist knalhard maken!
Mochten er nog andere suggesties zijn ben ik zeer benieuwd!
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Na het verlijmen van de wanden er epoxyhars tussen gieten, wordt ook keihard.
Ik zou niet gaan knoeien met siliconenkit, dat is rotzooi en geeft alleen maar problemen met de afwerking in een later stadium. Ook lijkt het me niet handig combineren met hout en plaatmateriaal.
Maar ik zou er eigenlijk verder niet veel aan doen, een 48 mm dikke wand is al extreem dik en de gebogen vorm geeft ook nog extra stevigheid.
Ik zou niet gaan knoeien met siliconenkit, dat is rotzooi en geeft alleen maar problemen met de afwerking in een later stadium. Ook lijkt het me niet handig combineren met hout en plaatmateriaal.
Maar ik zou er eigenlijk verder niet veel aan doen, een 48 mm dikke wand is al extreem dik en de gebogen vorm geeft ook nog extra stevigheid.
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Nou ja, wat noem je dood...
Op zich is stilstaande lucht wel een goede isolator, maar nog geen goede demper. Kijk, het is misschien wel een dike wand, maar door al die luchtkanaaltjes wel poreus om het zo maar te zeggen.
Op het moment dat ik al die kanaaltjes zou gaan vullen met epoxyhars bijvoorbeeld, dan pas wordt die wand knal en knal hard. (en niet meer te tillen)
Op zich is stilstaande lucht wel een goede isolator, maar nog geen goede demper. Kijk, het is misschien wel een dike wand, maar door al die luchtkanaaltjes wel poreus om het zo maar te zeggen.
Op het moment dat ik al die kanaaltjes zou gaan vullen met epoxyhars bijvoorbeeld, dan pas wordt die wand knal en knal hard. (en niet meer te tillen)
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel

