[Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Yup, zo veel, :D :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ds23man »

hsmeets schreef:
Yup, zo veel, :D :mrgreen:
Dan zou ik helemaal niet gaan klooien met boutjes en moertjes! :lol: :lol:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Gisteravond even een beeld dat door mijn hoofd schoot vastgelegd: ruw schetsje van de mogelijk toekomstige achterwand.
P7-backpanel.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Je hebt toch maar 1 digitale ingang? Of ga je wat doen met relais voor meerdere ingangen?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Je hebt toch maar 1 digitale ingang? Of ga je wat doen met relais voor meerdere ingangen?
Ja, ik heb maar 1 bron op dit moment (SQB Touch) en dat zal ook wel zo blijven maar je weet nooit of dat zo blijft.

Alvast een paar gaatjes extra in de achterwand zijn de kosten niet mocht ik bv toch overstappen van toslink naar spdif of USB.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Lekker bezig hoor. Denk je trouwens dat gebalanceerd beter klinkt dan ongebalanceerd? Ik zit zelf namelijk te denken aan een 9 pin connector om de versterkers aan te sturen. Het zijn namelijk wel heel veel kabels die naar je speakers gaan. Of vloek ik nu in de kerk?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Dan schreef:
Lekker bezig hoor. Denk je trouwens dat gebalanceerd beter klinkt dan ongebalanceerd? Ik zit zelf namelijk te denken aan een 9 pin connector om de versterkers aan te sturen. Het zijn namelijk wel heel veel kabels die naar je speakers gaan. Of vloek ik nu in de kerk?
De reden is simpel: de UcD's hebben van nature een gebalanceerde ingang en aangezien de AF/DAC naast de single-ended ook gebalanceerde uitgangen heeft lag dat wat mij betreft voor de hand om het zo aan te sluiten. Of het beter klinkt was geen overweging in het besluit om het zo te doen.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Ah, oke. Duidelijk.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Wie o wie is genegen om de aan deze post attached gerber files in zijn/haar gerber viewer te bekijken om te dubbelchecken dat er niks mis mee is? Zo ver ik kan zien niet maar een paar extra ogen zien altijd meer.
CAM output.rar
(72.88 KiB) 44 keer gedownload
Vandaag bericht van Itead dat de PCB prints vrijdag j.l. op de HK post zijn gegaan. Ben benieuwd of de douane ze er nog uitvist en hoe de printjes er uitzien.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Oehoeee, spannend :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Ik zie niets geks.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Ik zie niets geks.
Dankjewel.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Zat afgelopen weekend nog even te hikken over de controller print voor de UcD's. In principe kun je de eenvoudige logica die nodig is ook wel met een handjevol aan logische poorten en een NE555 timer realiseren maar dan zitten er best wel veel componenten op de print. Rekening houdende dat er ook nog een trafo/voeding op die print moet, de eagle 8x10 beperking en zeker niet op de laatste plaats mijn eigen wens/eis om de print zo klein mogelijk te houden...is de ucontroller aanpak nog niet eens zo buitenissig.

Zit wel nog een beetje te dubben op de aanpak:

of een attiny84/atmega88 nemen en met de var-gcc toolchain programmeren

of een shield maken voor een Arduino nano/mini/micro waarop een voeding zit en nog wat ondersteunende hardware voor de interfacing met de buitenwereld.

of een het schema van Arduino nano/mini/mega strippen tot het minimale en een nieuw PCB ontwerp maken (en een ucontr kopen waar 'n Arduino bootloader al in zit).

ik voel het meeste voor optie 2. Optie 1 heeft nogal een steile leercurve, optie 3 draagt wat risico's in zich met fouten in schema/pcb. Bij optie twee kun je de zaak op een breadboard testen en dan het breadboard quasie vervangen door een net printje waarop ook een voeding zit.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door knuisje »

Ik zit nog eens te denken, kun je niet de enable van de SMPS-en sturen met de triggeruitgang van de controller/jouw standby print?

Spanning op de dac: controller initialiseert, triggeruitgang gaat hoog en de dsp/dac en UcD's gaan aan. Na 3 seconde worden de muterelais bekrachtigd (los van massa gehaald). Geen plop.
Dac naar standby: muterelais wordt onbekrachtigd (aan de massa), triggeruitgang gaat laag en de dsp/dac en UcD gaan uit. Geen plop.
Dac uit standby: Triggeruitgang gaat hoog en de dsp/dac en UcD's gaan aan. Na 3 seconde worden de muterelais bekrachtigd (los van massa gehaald). Geen plop.
Spanningverlies: controller brownout detectie laat direct de poorten zweven, door pulldown weerstanden muterelais direct onbekrachtigd, dsp/dac en UcD's gaan ook uit. Geen plop.

Je moet dan alleen de triggeruitgang via een inverter (zie plaatje) de SMPS-enable laten aansturen omdat deze laatste bij een aangeboden spanning juist in standby gaat.
Bijlagen
Transistor_Inverter.JPG
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Tuurlijk kan dat :D en het kan nog simpeler (inclusief 2 status LED's):
P7-trigger-simpel.JPG
Aanname is dat de ingangsweerstand van 2 SMPS ON/Standby aansluiting parallel geschakeld ('n SMPS 400/400 en een SMPS 400/180) nog steeds zo hoog is dat de spanningsdeling met R1+LED geen punt is.

Maar ja, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :-) :-)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Vanmorgen nog even met de Arduino liggen spelen en wat code geschreven.

http://youtu.be/kOoepjV-j5M

De Arduino start op (ik druk op de reset) en gaat in de ON stand. Na het opstarten doet de arduino de eerste paar seconden (nu 5 seconden, straks 30) niks met het triggersignaal pas daarna neemt hij het triggersignaal over. In dit geval is er geen triggersignaal en de arduino schakelt de standby van de SMPS in (moeilijk te zien maar voor nu is dat het gele SMD ledje onder de blauwe led. Twee LED's geven de status aan: de bovenste is ON en de onderste de Standby (en brandt dan minder fel. De enable naar de SMPS (gele led) volgt de triggeringang direct maar de twee status LED's veranderen vloeiend. In standby (niet zo te zien in de video) pulseert de LED ook een kleinbeetje. Een en ander is allemaal zonder gebruik van de delay functie geschreven zodat de smps enable de trigger ingang zo goed als onmiddelijk volgt (na een software debounce).

Volgende stap is nog twee sense ingangen monitoren of de twee SMPS'en wel ingeschakeld zijn als ze dat moeten zijn: zo niet gaat een derde, error led aan.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Geacht forum,

Van het weekend de farnell/mouser/etc etc websites afgespeurd naar de volgende headers (zoals die ook op de arduino prints zit voor de GPIO aansluitingen).
P7-connector.JPG
Door het overweldigende aanbod aan headers etc etc heb ik ze eigenlijk niet kunnen vinden..... :oops: :evil: grrr.

Wie heeft een URL naar dit soort headers?
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door mischa72 »

Misschien heb je hier iets aan:
125479220.png
Dan heb je in elk geval een idee in welke hoek je het zoeken moet :wink:

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Mischa, Hannesie: hier kom ik wel mee verder! mucho gracias.

en ja, de arduino BoM had ik zelf ook kunnen bedenken :oops:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door BertDB »

hier vind je deze headers ook:

http://www.samenkopen.net/action_products/167071/149502

per 10 verpakt, maar kost geen hol.
10x6, 10x8 en 10x10
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door ray5150 »

En wederom heeft Ome Dick de oplossing !
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1564
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door Dan »

Ik heb net een paar van die dingen gekocht voor mijn OEM UCD400. Dubbelrijig, dat wel bij ome Dick. Die wil ze vast wel in een envelopje doen met een postzegel van een euro. Conrad heeft ze trouwens ook, dan moet je wel verzendkosten betalen onder de 20€
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
En wederom heeft Ome Dick de oplossing !
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1564
mhmm, zijn deze wel de beste keus om daar de verhoudingsgewijs massieve pennen van de arduino print in te steken? Zou je niet beter af zijn met die vierkante waar een veer mechaniekje binnenin zit?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [Longterm] MiniSharc + AFDAC2 + UcD

Bericht door hsmeets »

Post uit Kong-Kong arriveerde gisteren:
p7-10.jpg
Prints zien er wat mij betreft prima uit.

Morgen de componenten voor de mini-sharc voeding en af-dac stand-by voeding maar eens bestellen.
Plaats reactie