Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Mr Tube schreef:
De OPA1632 kun je ook ongebalanceerd aansturen, het IC zorgt zelf voor een gebalanceerd uitgangsignaal. Gooi er nog wel wat versterking tegen aan plus een gaincontrol, eventueel een peak led aanbrengen om aan te geven wanneer je ADC overstuurd wordt.
De ADC heeft zelf clipping leds, dan lijkt het mij niet zo zinvol om die nog eens extra toe te voegen. Ik kan dan de -ingang gewoon aan massa leggen?
Mr Tube schreef:
Ik vind die 1K weerstanden niet echt zinvol op de ongebruikte inputs, met kortsluiten is het signaal wel weg maar ik vraag me af of het gezond is voor sommige apparaten als de uitgang wordt kortgesloten. Voordat je het weet zit je een opamp te koken.
Dat laatste was meteen de reden om er een weerstand tussen te knopen. Dat de waarde op dit moment 1k is, is puur omdat ik ze uit een ander deel van het schema gekopieerd heb.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Zijn die BD139 niet wat overkill? Is een ULN200x geen optie?, hoef je ook zelf geen vrijloopdiode te voorzien.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Is een optie, ik zal er morgen eens naar kijken. Bedankt voor de tip :wink:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

Ik zou de aansturing van de relais toch anders doen, met deze opzet heb je een hoop onnodige dissipatie in de BD en er blijft wellicht te weinig spanning over op de relais waardoor ze twijfelachtig gaan schakelen. De vraag is of het IC wel 5V uitstuurt (kan best wel eens 4,5 zijn) en dan verlies je nog eens 0,6V aan BE spanning, ik zou gewoon een transistor tussen de GND schakelen als open collector uitgang en dan een weerstandje in de basis. Kun je ook meteen een 12V relais gebruiken.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Mr Tube schreef:
Ik zou de aansturing van de relais toch anders doen, met deze opzet heb je een hoop onnodige dissipatie in de BD en er blijft wellicht te weinig spanning over op de relais waardoor ze twijfelachtig gaan schakelen. De vraag is of het IC wel 5V uitstuurt (kan best wel eens 4,5 zijn) en dan verlies je nog eens 0,6V aan BE spanning, ik zou gewoon een transistor tussen de GND schakelen als open collector uitgang en dan een weerstandje in de basis. Kun je ook meteen een 12V relais gebruiken.
mhmm, ja, als je 12V hebt (ik zie het nu in het schema) dan zou ik bij de relais ook voor de 12v versies kiezen en in de collector hangen (zoals je bij een ULN200x ook moet doen) en niet als emitter volger en een BD139 die onnodig staat te dissiperen zoals Mr. Tube ook schrijft.

Valt mij nog iets op: ik weet niet waar de je portexpander op de I2C bus wilt aankoppelen maar tussen Controller en DAC print loopt die bus op 3.3V en niet op 5V.
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 11 nov 2013, 8:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Als ik een ULN2004 ga gebruiken, heb ik daar toch ook geen last van? Scheelt ook weel plek op de pcb.

Die 12V kan ook een 15V zijn. Ik heb zowieso +15V en -15V nodig voor het analoge deel voor de ADC. Daar kan ik dus gemakkelijk een andere spanning van maken. Zie dit schema maar als een globale indruk, waardes kunnen nog wijzigen.
Dat van die I2C ga ik even uitdiepen. Dank je voor de tip Huib.

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

In jou opzet met de BD139 in emittervolger zal de transistor de spanning aan de basis (minus BE overgang van 0,7) op de Emiter zetten en niet in verzadiging gaan maar tussen C en E staat dan wel grofweg een spanning van 12 - 5 - 0,7 = 6,3 volt, vermenigvuldig dat met de stroom die het relais trekt en je weet wat de BD139 moet wegstoken.

In de opzet waar je het relais in de collector schakelt heb je dat niet, dan is de dissipatie maar 0,7V maal de stroom door het relais. Dus kom je met een ULN ook weg. Je moet dan wel voedingspanning en relais spanning op elkaar aanpassen.

ik denk dat een ULN minder ruimte op de PCB vraagt dan een rits torren omdat ook de vrijloop dioden al in de ULN zitten.
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 11 nov 2013, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

Ik zou de ULN2003 gebruiken.

De I2C bus van de AFDAC draait op de controller op 5V en op de dacprint op 3.3V. Op de controller zit een levelconverter om dit mogelijk te maken. Je kunt dus kiezen op welk signaalniveau (voor of na de levelconverter) je de I2C expander wil koppelen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

knuisje schreef:
Ik zou de ULN2003 gebruiken.

De I2C bus van de AFDAC draait op de controller op 5V en op de dacprint op 3.3V. Op de controller zit een levelconverter om dit mogelijk te maken. Je kunt dus kiezen op welk signaalniveau (voor of na de levelconverter) je de I2C expander wil koppelen.
de 3.3 zit op de connector en lijkt mij het handigste om daar op voort te borduren, de 5V zou je ergens van de PCB moet oppikken en dus iets moeten bij-braaijen, toch?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

Ja voor 5V moet je direct aftappen van de onderzijde van het IC-voetje van de Atmel. Maar dan kun je wel de I2C expander laten meelopen op de voeding van de controller. Het is net wat handig is in deze situatie.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Dank voor het meedenken mannen :goeie: . Zo gauw ik weer tijd heb om te tekenen ga ik de adviezen in de tekening zetten. Het aftakken van de I2C zal ik op de 5V doen, dan hoef ik verder niks in het schema aan te passen 8) .

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Dank voor het meedenken mannen :goeie: . Zo gauw ik weer tijd heb om te tekenen ga ik de adviezen in de tekening zetten. Het aftakken van de I2C zal ik op de 5V doen, dan hoef ik verder niks in het schema aan te passen 8) .

Gr. Mischa
Ja, door op 5v af te takken blijft de bus onder spanning, zou je namelijk op de I2C connector hebben aangesloten, waar ook 3.3v voeding op zit, zou je de 3.3v verliezen als je de DAC print/voeding in standby zet.

En als je niet wilt braaien: voor 3 tientjes heb je een aangepaste controller print waar je de naast de 3.3 ook een 5V bus zou kunnen maken, twee printsporen en 1 extra molex is alles wat nodig is. (Wellicht een idee voor knuisje om ooit mee te nemen in een revisie?)
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Haha, ben gewend om te braaien, komt goed :wink: .
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

Hier de update met de ULN2003. Ik heb deze nog nooit gebruikt, daarom dus de vraag of ik deze op de juiste manier toegepast heb.
ADC_Channel_Selection_v2.png
O ja, wat doe ik met de ongebruikte pinnen van de ULN ?

Groeten,
Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Ik zou het zelf niet anders gedaan hebben. Moet wel zeggen dat ik de io exp niet ken, misschien is nog iets van een pullup weerstand nodig, daar zou de datasheet uitsluitsel over moeten geven.

De ongebruikte aansluitingen? Gewoon zo laten.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

Prima zo!

je kan de ongebruikte ingangen gewoon openlaten
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

Mischa, waarom heb je P7 aan 5V gehangen?
R27-R28 kun je weglaten, de pullup weerstanden zitten al op de controller.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

@allen: bedankt, dan laat ik hem zo.

@Peter: P7 hangt aan de 5V omdat dat de common is. Ik heb uit de datasheet begrepen dat je op één pen sappie moet zetten om de andere uit te sturen. Of heb ik dat verkeerd begrepen. Ik weet ook niet precies of ik met de 5V van de uitgangen van de PCF8574 de ULN2003 goed aanstuur. Dit is voor mij een beetje een grijs gebied omdat ik de datasheet nog niet 100% bekeken heb. Dat ga ik eerst nog doen. R27 en R28 verwijder ik dan :wink: .

Gr. Mischa
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door hsmeets »

Uit de TI datasheet:

"The ULN2003A and ULQ2003A have a 2.7-k Ω series base resistor for each Darlington pair for operation directly with TTL or 5-V CMOS devices."

Als je naar het block diagram kijkt zie je ook dat de basis(sen) van elke darlington via twee weerstanden aan massa ligt zodat zwevende ingangen ook geen punt moet zijn (tijdens opstarten als de poorten van de IO exp nog niet in output mode zijn gezet).

In de darlington CE overgang verlies je ongeveer 1.3V maar bij een 12v voeding en 12v relais hoeft dat geen punt te zijn, 'n relais trekt toch al bij een lagere spanning aan.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

mischa72 schreef:
@Peter: P7 hangt aan de 5V omdat dat de common is. Ik heb uit de datasheet begrepen dat je op één pen sappie moet zetten om de andere uit te sturen. Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Ik denk dat je abuis bent, P7 moet je loshalen van Vdd.
mischa72 schreef:
Ik weet ook niet precies of ik met de 5V van de uitgangen van de PCF8574 de ULN2003 goed aanstuur. Dit is voor mij een beetje een grijs gebied omdat ik de datasheet nog niet 100% bekeken heb.
Gaat prima.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

P7 is geen common, kan wel als dusdanig gebruikt worden als een matrix aanstuurt maar dat is nu niet het geval.
Er hoeft dus geen 5V op
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door mischa72 »

@Huib: Ik kan eventueel ook met een hogere spanning voeden. Ik heb zowieso +/- 15V nodig voor het analoge deel. Ik kan hier ook een extra voeding van maken om de relais voldoende aan te sturen mocht dit nodig zijn.

@Peter: Je hebt gelijk, ik had ergens in een voorbeeld gezien dat een poort gebruikt werd om een voeding erop te zetten. Ook uit de datasheet blijkt dit niet. Ik heb het inmiddels aangepast.

Heeft iemand nog tips betreffende de geschakelde ingangen? Ik bedoel dus de weerstanden die voorkomen dat de ingangen naar massa kortgesloten worden. Of kan ik deze gewoon open laten als ze niet geselecteerd worden?

Groeten,
Mischa
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door Mr Tube »

Ik zou de weerstanden van 1K weglaten, hebben weinig zin volgens mij
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door knuisje »

Ik zou Panasonic TQ2 5V relais gebruiken. Je hebt er toch maar 1 tegelijkertijd bekrachtigd en dan kun je deze ook gewoon op de 5V voeding aansluiten.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Uitgebreide Preamp (ADC+DAC)

Bericht door John P »

Is het zinvol om ook de aarde te ontkoppelen om "antenne-storing" te voorkomen of is dat een bruingoedverkopers fabeltje.
Plaats reactie