RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door koifarm »

Hier ook al 5 jaar taiwanees relais stappen volume regeling in gebruik zonder problemen.

Volgens mij kun je voor nog geen € 20 een 2 kanaals symmetrisch 256 stappen relais print in elkaar sleutelen en dan aansturen met een arduino of gewoon standaard logica.

2 x 8 relais sturen met ULN2803A en een hand vol weerstanden op een eurokaart formaat print.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Ah!buis »

Over volumeregeling met relais hebben we 't hier al over gehad :o .
Anne
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door hsmeets »

ray5150 schreef:
Zo gauw praat je mij de put niet in hoor, Huib. merkwaardig, dat probleem van jou.
Er zijn hier genoeg relaiXed bezitters hier op het forum, ik heb nog nooit iets gelezen over problemen met de relais.
Misschien kunnen zij hun ervaringen delen ?
Gelukkig, kan ik rustig slapen wetende dat je niet van de Prozac hoeft te snoepen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Over volumeregeling met relais hebben we 't hier al over gehad :o .
Anne
Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken) :lol: En eigenlijk voor -50 euries :mrgreen: En iets met een temperatuurmeter en vierkante wielen of zo..........
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door koifarm »

En Ik ben het wat betreft het geld helemaal met Ray eens. :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken) :lol:
Hoe kom je daar nu bij ? ik kopiëer alleen iets bestaands. alles is al uitgewerkt door Jve.
Ik heb nota bene nog geen enkele vraag gesteld... :roll:
Pjotr schreef:
En eigenlijk voor -50 euries :mrgreen:

Zo goedkoop hoeft het ook weer niet, maar als jij liever 4 euro 20 betaald ipv 1.6 voor hetzelfde onderdeel, ga je gang.
Pjotr schreef:
En iets met een temperatuurmeter en vierkante wielen of zo..........
Nee hoor, gewoon het origineel volgen.
(maar dat schijnt een beetje onduidelijk te zijn, alhoewel ik dat al 3 keer had aangegeven.)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Pjotr schreef:
Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken) :lol:
Hoe kom je daar nu bij ? ik kopiëer alleen iets bestaands. alles is al uitgewerkt door Jve.
Ik heb nota bene nog geen enkele vraag gesteld... :roll:
Die komen nog wel :mrgreen:

Dit is beslist geen makkelijk ding en Jos is er al heel lang mee bezig geweest. Waarom wil je het dan anders i.p.v. bij Jos de spullen (print en MCU) bestellen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
een heikel punt is namelijk de prijs van het totale plaatje.
als je het namelijk helemaal "volgens het boekje" doet gaat de prijs al gauw richting de 400 euro.
en dan zit er nog niet eens een kast omheen. Alleen de (welliswaar prachtige) PCB set kost al zo'n 72 euro.

Dat kan dus wel wat minder. het motto van dit project is dus : " zuinig waar het kan, kwaliteit waar het moet."
.....
maikbike
Berichten: 438
Lid geworden op: za 06 okt 2012, 14:58
Locatie: Randstad

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door maikbike »

je was toch ook met een dac bezig ?
is integratie daarvan geen optie, scheelt weer een extra kastje in de stelling.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Die komen nog wel :mrgreen:
Dat zal ongetwijfeld wel. vooralsnog heeft de documentatie van Jos mij al een heel eind op weg geholpen.
maikbike schreef:
je was toch ook met een dac bezig ?
is integratie daarvan geen optie, scheelt weer een extra kastje in de stelling.
Een extra kast is geen enkel probleem. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door hannesie »

Jos had destijds al het idee om de zelfontworpen DAC te koppelen aan de RelaiXed, en dan de besturingssoftware aan te passen.
Ik heb toen nog met hem er over zitten praten, over het hoe en wat.
Nu heeft hij weer een andere opzet, voor wat betreft een DAC.

De 4e generatie. :mrgreen:
http://www.eijndhoven.net/jos/dacxpresso/index.html
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door scanspeakman »

hannesie schreef:
Het enige probleem was de prijs bij Farnell, maar die pijn is al lang over, en ze klikken nog steeds. 8)
Die van mij is nu ook klein jaartje in gebruik en ook hier elke avond vrolijk en storingsvrij geklik. Dat geklik moet je overigens wel tegen kunnen. Sommige mensen vinden het bloedirritant maar ik stel het meestal één keer in en dan is het wel goed voor de rest van de avond.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Ah!buis »

Dat geklik is,denk ik,een stuk minder met reed-relais.Wel wat duurder :(
Een betaalbare bij ome Dick is 1€35 per stuk,heb je 20 van nodig/per kant voor de volumeregeling.
Kom je toch aan meer dan 50€ aan relais ,voor de paar (C-MOS)inverter-IC's die dan nog nodig zijn,zijn de kosten miniem.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ray5150 »

scanspeakman schreef:
Dat geklik moet je overigens wel tegen kunnen. Sommige mensen vinden het bloedirritant.
Ik vermoed dat met een beetje akoestische demping dat wel een heel stuk terug te brengen is ?
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door scanspeakman »

Dat denk ik zeker. Ben nu met de kast bezig en laat dan zeker mijn bevindingen weten. Maar zelfs zo out in the open vond ik het geen probleem.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Het voorstel van mtb om analoge schakel-IC's te gebruiken is mogelijk bruikbaar voor de ingangen.Voor de verzwakker met de lage weerstandswaarden gaat dat niet.
Anne
Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?
Gezien het gezeur over de prijzen van de relais' heb ik de schakel-IC's als goedkoop alternatief verder doorgemeten.
Zowel de 74HC(T)/CD/TC/HEF405x doen het al redelijk vanaf +/- 3V, de 74HC(T) gaat maar tot +/- 5V, de anderen tot +/-10V, hoewel ik tot +/-15V gemeten heb en dat hebben ze overleefd!
De 74HCT vervormt ca. 0,1 % bij 1mA en bij 0m1A (1V over 10k) vrijwel onmeetbaar <0,01%.
De HEF vervormt bij +/-10V en 1mA maar 0,02% en de CD van Texas nog minder!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ds23man »

mtb schreef:
Ah!buis schreef:
Het voorstel van mtb om analoge schakel-IC's te gebruiken is mogelijk bruikbaar voor de ingangen.Voor de verzwakker met de lage weerstandswaarden gaat dat niet.
Anne
Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?
Gezien het gezeur over de prijzen van de relais' heb ik de schakel-IC's als goedkoop alternatief verder doorgemeten.
Zowel de 74HC(T)/CD/TC/HEF405x doen het al redelijk vanaf +/- 3V, de 74HC(T) gaat maar tot +/- 5V, de anderen tot +/-10V, hoewel ik tot +/-15V gemeten heb en dat hebben ze overleefd!
De 74HCT vervormt ca. 0,1 % bij 1mA en bij 0m1A (1V over 10k) vrijwel onmeetbaar <0,01%.
De HEF vervormt bij +/-10V en 1mA maar 0,02% en de CD van Texas nog minder!
Dacht dat we het Quad 44 tijdperk in de HiFi wereld allang achter ons hadden gelaten...........

Geen enkel serieus ontwerp maakt nog gebruik van die krengen sinds de rest van de keten in het 0,0001% gebied liggen qua prestaties!!!!!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Ah!buis »

mtb schreef:
Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?
De schakelaars in de volume-afdeling zien daar een weerstand van rond 350 ohm,nogal laag voor die mos.
Zou mogelijk een stuk hoog-ohmiger kunnen,moet er wel een uit-buffer achter.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door mtb »

Inderdaad Anne, in de RelaiXed II zitten de verzwakkers aan de uitgang om een constante ingangsimpedantie te krijgen, zie http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaix ... 120128.pdf en dan zijn de weerstanden te laag.
Maar in het oorspronkelijke ontwerp zit de verzwakker voor de Op-Amp, de ingangsimpedantie loopt dan van 22k tot 110k, wat me geen bezwaar lijkt en het gebruik van de 4053 mogelijk maakt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Ah!buis »

Omdat 't volgens de titel "anders" wordt moeten reed-relais daar wel onder vallen.
De minst dure van bij omeDick gaat bij +10 stuks naar 1€20 ,scheelt ook weer.
Die dingen hebben wel wat voordelen.
Ze zijn voor telekom signalen,dus geen reden om bang te zijn dat ze het voor audio niet goed zouden doen (kun je niet van elke relais zeggen)
Wegens de kleine stroom (15mA),zo uit de µC op 5V aan te sturen,geen buffer-IC nodig.
Je hoeft ook geen zorgen over oxyderende kontakten te hebben met die dingen.
Dat ze heel snel zijn heeft vermoedelijk ook zo z'n voordelen.
Nadelen zijn natuurlijk de prijs,kost ~ 2x zoveel.Dus alleen voor de volumeregeling.En de schakeling (print) is ingewikkelder.
Er is wel een extra IC nodig (74HC04) ,wel maar één per kant.
Anne
Bijlagen
RlXd.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door mtb »

Ik zou toch voor de 4053 kiezen en misschien ga ik het ook wel bouwen:
RLX.PNG
Dit is het ontwerp met de verzwakker aan de ingang, zodat er nauwelijks stroom door de CMOS-schakelaars loopt en de vervorming vrijwel ontmeetbaar is (<0,01%).
Het goedkoopst en het handigst is om voor Vd/Ve +/-5V te nemen, je kan dan de 74HC(T)4053 gebruiken, die je direct met de PIC kan aansturen en met een goede R2R (Rail to Rail) Op-Amp (bijv. de TS922) heb je toch bijna 10Vtt maximale uitsturing.
Ik heb wel P1 toegevoegd om de versterking te kunnen beperken en een klip-detector met de 555 om de uitgang in de gaten te houden. De LED gaat ca. een halve seconde aan als de uitgang ook maar even boven de ca. 4V komt.
Je kan natuurlijk alleen voor de Op-Amp een hogere voedingsspanning nemen, maar dan heb je weer een extra voeding nodig.
Ook CD/HEF/TC4053's kunnen gebruikt worden tot +/-10V, maar dan heb je voor de PIC-signalen een levelshifter (bijv. de CD4504) nodig voor de aansturing.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ray5150 »

Ik ging toch een RealiXed bouwen :?: :idea: :think:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door dre »

Projecten kunnen veranderen Ray! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Ik ging toch een RealiXed bouwen :?: :idea: :think:
Min of meer ; "RelaiXed II,maar dan anders. :?
Hoever kan je met dat "anders" te ver gaan :o .
Zolang er nog relais inzitten (enkel ingangs-keus bijv.) of alles moet met relais schakelen :-s .
Het moest niet te duur worden,lukt met relais denk ik niet echt.Als je ze kiest op basis van de lage prijs is het helemaal niet zeker dat ze bij de (heel) kleine stroompjes betrouwbaar (blijven)schakelen :( .
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan anders.

Bericht door ray5150 »

Ik neem gewoon het originele schema 1 op 1 over.
Het "anders" houd in dat ik zelf de PCB's maak. niks meer, en niks minder.

Wie problemen heeft met het originele schema cq componentkeuze, gaat maar klagen bij Jos. :mrgreen:
Plaats reactie