RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.
Moderator: Beheerdersteam
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Hier ook al 5 jaar taiwanees relais stappen volume regeling in gebruik zonder problemen.
Volgens mij kun je voor nog geen € 20 een 2 kanaals symmetrisch 256 stappen relais print in elkaar sleutelen en dan aansturen met een arduino of gewoon standaard logica.
2 x 8 relais sturen met ULN2803A en een hand vol weerstanden op een eurokaart formaat print.
Volgens mij kun je voor nog geen € 20 een 2 kanaals symmetrisch 256 stappen relais print in elkaar sleutelen en dan aansturen met een arduino of gewoon standaard logica.
2 x 8 relais sturen met ULN2803A en een hand vol weerstanden op een eurokaart formaat print.
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Gelukkig, kan ik rustig slapen wetende dat je niet van de Prozac hoeft te snoepen.ray5150 schreef:Zo gauw praat je mij de put niet in hoor, Huib. merkwaardig, dat probleem van jou.
Er zijn hier genoeg relaiXed bezitters hier op het forum, ik heb nog nooit iets gelezen over problemen met de relais.
Misschien kunnen zij hun ervaringen delen ?
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken)Ah!buis schreef:
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Hoe kom je daar nu bij ? ik kopiëer alleen iets bestaands. alles is al uitgewerkt door Jve.Pjotr schreef:Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken)
Ik heb nota bene nog geen enkele vraag gesteld...
Pjotr schreef:En eigenlijk voor -50 euries![]()
Zo goedkoop hoeft het ook weer niet, maar als jij liever 4 euro 20 betaald ipv 1.6 voor hetzelfde onderdeel, ga je gang.
Nee hoor, gewoon het origineel volgen.Pjotr schreef:En iets met een temperatuurmeter en vierkante wielen of zo..........
(maar dat schijnt een beetje onduidelijk te zijn, alhoewel ik dat al 3 keer had aangegeven.)
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Die komen nog welray5150 schreef:Hoe kom je daar nu bij ? ik kopiëer alleen iets bestaands. alles is al uitgewerkt door Jve.Pjotr schreef:Ray wil zijn eigen ontwerp (wat ie ons laat uitzoeken)
Ik heb nota bene nog geen enkele vraag gesteld...![]()
Dit is beslist geen makkelijk ding en Jos is er al heel lang mee bezig geweest. Waarom wil je het dan anders i.p.v. bij Jos de spullen (print en MCU) bestellen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
ray5150 schreef:een heikel punt is namelijk de prijs van het totale plaatje.
als je het namelijk helemaal "volgens het boekje" doet gaat de prijs al gauw richting de 400 euro.
en dan zit er nog niet eens een kast omheen. Alleen de (welliswaar prachtige) PCB set kost al zo'n 72 euro.
Dat kan dus wel wat minder. het motto van dit project is dus : " zuinig waar het kan, kwaliteit waar het moet."
.....
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
je was toch ook met een dac bezig ?
is integratie daarvan geen optie, scheelt weer een extra kastje in de stelling.
is integratie daarvan geen optie, scheelt weer een extra kastje in de stelling.
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Dat zal ongetwijfeld wel. vooralsnog heeft de documentatie van Jos mij al een heel eind op weg geholpen.Pjotr schreef:Die komen nog wel![]()
Een extra kast is geen enkel probleem.maikbike schreef:je was toch ook met een dac bezig ?
is integratie daarvan geen optie, scheelt weer een extra kastje in de stelling.
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Jos had destijds al het idee om de zelfontworpen DAC te koppelen aan de RelaiXed, en dan de besturingssoftware aan te passen.
Ik heb toen nog met hem er over zitten praten, over het hoe en wat.
Nu heeft hij weer een andere opzet, voor wat betreft een DAC.
De 4e generatie.
http://www.eijndhoven.net/jos/dacxpresso/index.html
Ik heb toen nog met hem er over zitten praten, over het hoe en wat.
Nu heeft hij weer een andere opzet, voor wat betreft een DAC.
De 4e generatie.
http://www.eijndhoven.net/jos/dacxpresso/index.html
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Die van mij is nu ook klein jaartje in gebruik en ook hier elke avond vrolijk en storingsvrij geklik. Dat geklik moet je overigens wel tegen kunnen. Sommige mensen vinden het bloedirritant maar ik stel het meestal één keer in en dan is het wel goed voor de rest van de avond.hannesie schreef:Het enige probleem was de prijs bij Farnell, maar die pijn is al lang over, en ze klikken nog steeds.
Scanspeakman
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Dat geklik is,denk ik,een stuk minder met reed-relais.Wel wat duurder
Een betaalbare bij ome Dick is 1€35 per stuk,heb je 20 van nodig/per kant voor de volumeregeling.
Kom je toch aan meer dan 50€ aan relais ,voor de paar (C-MOS)inverter-IC's die dan nog nodig zijn,zijn de kosten miniem.
Anne
Een betaalbare bij ome Dick is 1€35 per stuk,heb je 20 van nodig/per kant voor de volumeregeling.
Kom je toch aan meer dan 50€ aan relais ,voor de paar (C-MOS)inverter-IC's die dan nog nodig zijn,zijn de kosten miniem.
Anne
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Ik vermoed dat met een beetje akoestische demping dat wel een heel stuk terug te brengen is ?scanspeakman schreef:Dat geklik moet je overigens wel tegen kunnen. Sommige mensen vinden het bloedirritant.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Dat denk ik zeker. Ben nu met de kast bezig en laat dan zeker mijn bevindingen weten. Maar zelfs zo out in the open vond ik het geen probleem.
Scanspeakman
Scanspeakman
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?Ah!buis schreef:Het voorstel van mtb om analoge schakel-IC's te gebruiken is mogelijk bruikbaar voor de ingangen.Voor de verzwakker met de lage weerstandswaarden gaat dat niet.
Anne
Gezien het gezeur over de prijzen van de relais' heb ik de schakel-IC's als goedkoop alternatief verder doorgemeten.
Zowel de 74HC(T)/CD/TC/HEF405x doen het al redelijk vanaf +/- 3V, de 74HC(T) gaat maar tot +/- 5V, de anderen tot +/-10V, hoewel ik tot +/-15V gemeten heb en dat hebben ze overleefd!
De 74HCT vervormt ca. 0,1 % bij 1mA en bij 0m1A (1V over 10k) vrijwel onmeetbaar <0,01%.
De HEF vervormt bij +/-10V en 1mA maar 0,02% en de CD van Texas nog minder!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Dacht dat we het Quad 44 tijdperk in de HiFi wereld allang achter ons hadden gelaten...........mtb schreef:Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?Ah!buis schreef:Het voorstel van mtb om analoge schakel-IC's te gebruiken is mogelijk bruikbaar voor de ingangen.Voor de verzwakker met de lage weerstandswaarden gaat dat niet.
Anne
Gezien het gezeur over de prijzen van de relais' heb ik de schakel-IC's als goedkoop alternatief verder doorgemeten.
Zowel de 74HC(T)/CD/TC/HEF405x doen het al redelijk vanaf +/- 3V, de 74HC(T) gaat maar tot +/- 5V, de anderen tot +/-10V, hoewel ik tot +/-15V gemeten heb en dat hebben ze overleefd!
De 74HCT vervormt ca. 0,1 % bij 1mA en bij 0m1A (1V over 10k) vrijwel onmeetbaar <0,01%.
De HEF vervormt bij +/-10V en 1mA maar 0,02% en de CD van Texas nog minder!
Geen enkel serieus ontwerp maakt nog gebruik van die krengen sinds de rest van de keten in het 0,0001% gebied liggen qua prestaties!!!!!
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
De schakelaars in de volume-afdeling zien daar een weerstand van rond 350 ohm,nogal laag voor die mos.mtb schreef:Ik weet niet welke "lage" weerstanden je bedoelt, want in het schema begint de ingang met 10k (met eventueel 68k parallel) en verder nog een zwik weerstanden in serie, dus veel ingangsstroom kan er niet lopen, of heb ik iets gemist want jullie hebben het over de RelaiXed II ?
Zou mogelijk een stuk hoog-ohmiger kunnen,moet er wel een uit-buffer achter.
Anne
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Inderdaad Anne, in de RelaiXed II zitten de verzwakkers aan de uitgang om een constante ingangsimpedantie te krijgen, zie http://www.vaneijndhoven.net/jos/relaix ... 120128.pdf en dan zijn de weerstanden te laag.
Maar in het oorspronkelijke ontwerp zit de verzwakker voor de Op-Amp, de ingangsimpedantie loopt dan van 22k tot 110k, wat me geen bezwaar lijkt en het gebruik van de 4053 mogelijk maakt.
Maar in het oorspronkelijke ontwerp zit de verzwakker voor de Op-Amp, de ingangsimpedantie loopt dan van 22k tot 110k, wat me geen bezwaar lijkt en het gebruik van de 4053 mogelijk maakt.
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Omdat 't volgens de titel "anders" wordt moeten reed-relais daar wel onder vallen.
De minst dure van bij omeDick gaat bij +10 stuks naar 1€20 ,scheelt ook weer.
Die dingen hebben wel wat voordelen.
Ze zijn voor telekom signalen,dus geen reden om bang te zijn dat ze het voor audio niet goed zouden doen (kun je niet van elke relais zeggen)
Wegens de kleine stroom (15mA),zo uit de µC op 5V aan te sturen,geen buffer-IC nodig.
Je hoeft ook geen zorgen over oxyderende kontakten te hebben met die dingen.
Dat ze heel snel zijn heeft vermoedelijk ook zo z'n voordelen.
Nadelen zijn natuurlijk de prijs,kost ~ 2x zoveel.Dus alleen voor de volumeregeling.En de schakeling (print) is ingewikkelder.
Er is wel een extra IC nodig (74HC04) ,wel maar één per kant.
Anne
De minst dure van bij omeDick gaat bij +10 stuks naar 1€20 ,scheelt ook weer.
Die dingen hebben wel wat voordelen.
Ze zijn voor telekom signalen,dus geen reden om bang te zijn dat ze het voor audio niet goed zouden doen (kun je niet van elke relais zeggen)
Wegens de kleine stroom (15mA),zo uit de µC op 5V aan te sturen,geen buffer-IC nodig.
Je hoeft ook geen zorgen over oxyderende kontakten te hebben met die dingen.
Dat ze heel snel zijn heeft vermoedelijk ook zo z'n voordelen.
Nadelen zijn natuurlijk de prijs,kost ~ 2x zoveel.Dus alleen voor de volumeregeling.En de schakeling (print) is ingewikkelder.
Er is wel een extra IC nodig (74HC04) ,wel maar één per kant.
Anne
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Ik zou toch voor de 4053 kiezen en misschien ga ik het ook wel bouwen:
Dit is het ontwerp met de verzwakker aan de ingang, zodat er nauwelijks stroom door de CMOS-schakelaars loopt en de vervorming vrijwel ontmeetbaar is (<0,01%).
Het goedkoopst en het handigst is om voor Vd/Ve +/-5V te nemen, je kan dan de 74HC(T)4053 gebruiken, die je direct met de PIC kan aansturen en met een goede R2R (Rail to Rail) Op-Amp (bijv. de TS922) heb je toch bijna 10Vtt maximale uitsturing.
Ik heb wel P1 toegevoegd om de versterking te kunnen beperken en een klip-detector met de 555 om de uitgang in de gaten te houden. De LED gaat ca. een halve seconde aan als de uitgang ook maar even boven de ca. 4V komt.
Je kan natuurlijk alleen voor de Op-Amp een hogere voedingsspanning nemen, maar dan heb je weer een extra voeding nodig.
Ook CD/HEF/TC4053's kunnen gebruikt worden tot +/-10V, maar dan heb je voor de PIC-signalen een levelshifter (bijv. de CD4504) nodig voor de aansturing.
Het goedkoopst en het handigst is om voor Vd/Ve +/-5V te nemen, je kan dan de 74HC(T)4053 gebruiken, die je direct met de PIC kan aansturen en met een goede R2R (Rail to Rail) Op-Amp (bijv. de TS922) heb je toch bijna 10Vtt maximale uitsturing.
Ik heb wel P1 toegevoegd om de versterking te kunnen beperken en een klip-detector met de 555 om de uitgang in de gaten te houden. De LED gaat ca. een halve seconde aan als de uitgang ook maar even boven de ca. 4V komt.
Je kan natuurlijk alleen voor de Op-Amp een hogere voedingsspanning nemen, maar dan heb je weer een extra voeding nodig.
Ook CD/HEF/TC4053's kunnen gebruikt worden tot +/-10V, maar dan heb je voor de PIC-signalen een levelshifter (bijv. de CD4504) nodig voor de aansturing.
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Min of meer ; "RelaiXed II,maar dan anders.ray5150 schreef:Ik ging toch een RealiXed bouwen![]()
![]()
Hoever kan je met dat "anders" te ver gaan
Zolang er nog relais inzitten (enkel ingangs-keus bijv.) of alles moet met relais schakelen
Het moest niet te duur worden,lukt met relais denk ik niet echt.Als je ze kiest op basis van de lage prijs is het helemaal niet zeker dat ze bij de (heel) kleine stroompjes betrouwbaar (blijven)schakelen
Anne
Re: RelaiXed II, maar dan anders.
Ik neem gewoon het originele schema 1 op 1 over.
Het "anders" houd in dat ik zelf de PCB's maak. niks meer, en niks minder.
Wie problemen heeft met het originele schema cq componentkeuze, gaat maar klagen bij Jos.
Het "anders" houd in dat ik zelf de PCB's maak. niks meer, en niks minder.
Wie problemen heeft met het originele schema cq componentkeuze, gaat maar klagen bij Jos.
