ik heb nu een eindversterker met symmetrische (XLR) ingangen, en een DAC met symmetrische uitgangen is in aanbouw.
een ander punt is dat het ruis en brom niveau van mijn huidige (zelfgebouwde ) buizenvoorversterker te hoog is.
(en ik betwijfel of ik dat naar beneden kan krijgen.)
Ik ben niet de eerste die de relaiXed bouwt, maar ga het wel op mijn eigen manier doen.
een heikel punt is namelijk de prijs van het totale plaatje.
als je het namelijk helemaal "volgens het boekje" doet gaat de prijs al gauw richting de 400 euro.
en dan zit er nog niet eens een kast omheen. Alleen de (welliswaar prachtige) PCB set kost al zo'n 72 euro.
Dat kan dus wel wat minder. het motto van dit project is dus : " zuinig waar het kan, kwaliteit waar het moet."
ik ga dus zelf de printen tekenen en etsen. de relais gaan van Ebay komen (3 voor de prijs van één.
Ik kan aan Dale weerstanden komen via een forumlid.
Een gedeelte van de minder kritische componenten komt uit eigen voorraad. zo kan ik veel, heel veel geld besparen.
Uitganspunt is om eerst het geheel "op een plankje" draaiend te hebben, daarna wil ik eens gaan kijken naar de mogelijheden voor een nette kast en frontplaat.
Mijn bedoeling mettertijd is zo'n mooie Italiaanse kast met 10 mm dik front.
Okee, het zal mischien kwalitatief ietsje minder zijn (qua metingen) dan het origineel, maar wat wil je voor nog geen 100 euro ? (een topprestatie neerzetten, natuurlijk....
Met de kwaliteit van de halfgeleiders zit het dankzij sponsordeals met Texas Instruments, ST, Microchip, en Vishay wel snor.
Ik zal mij hier dan ook jubelend gaan uitlaten over de LM4562, en de LM49720...
90% van de benodigde onderdelen is ondertussen binnen, en bij elkaar gescharreld.
Speciale dank wil ik richten aan Knuisje, Henkjan en DS23man, voor de hulp hierbij.
Natuurlijk is het voor mij niet mogelijk om de PCB van Jos van Eindhoven exact na te maken. ben ik ook niet van plan.
Het geheel wordt in een aantal gedeelte's opgekinipt alwaar ik aparte printen voor ga maken.
Dat zijn :
- Een in-en-uitgangsboard waar de XLR delen op gemonteerd worden.
- Een voedings print met Analoge en Digitale schakelingen gescheiden.
- 2 losse printen met allebei een attenuator en opamp trap, deze worden gestapeld gemonteerd om ruimte te besparen.
- Een microcontroller print, ook deze word gestapeld met :
- De relais-aansturing, hierop komen alle logische IC's.
En tot slot een display print voor aan de frontplaat waar ook de IR sensor en de encoder op komen te zitten.
(zo goed, Robert ?
