Digitale TV en mantelstroomfilter?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door scanspeakman »

Gisteren heb ik onze digitale TV decoder voor het eerst eens op de stereo aangesloten. Resultaat: hele dikke brom. TV-kabel even uit de decoder getrokken en weg is de brom. Kortom; aardlus. Nu begrijp ik dat je dit met een mantelstroom-filter kan oplossen. Weet iemand of dit goed werkt met digitale TV?

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door Pjotr »

Je kunt ook even kijken of er wel een aarddraad aan je AOP zit (die doos in de meterkast waar de kabel binnen komt).
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ray5150 »

Ervan uitgaande dat er een AOP in de meterkast zit. dat is niet altijd het geval.
Met name bij wat oudere woningen komt de kabel direct in de huiskamer binnen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door Kappa7 »

Ook gelijk even kijken of je AOP galvanisch gescheiden is.
De oudere types zijn dat vaak niet en hangen dus nog aan het potentiaal van de CAI kast.
mogelijk dus het aop vervangen, of deze dan nog geaard moet worden kan je dan proberen mogelijk geeft de extra aarde weer een ring.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door Pjotr »

En anders wordt het alsnog een mantelstroom filter. Of dat met digitale TV gaat werken zou ik niet weten maar ik zou ook niet weten waarom niet. Digitale TV kanalen zijn gewoon HF-kanalen in de TV band. Is wel gevoelig voor te veel verzwakking.

Er zijn wel 2 soorten van: Goedkope en duurdere. In de goedkope zitten 2 isolatie C'tjes en in de duurdere een isolatie trafo'tje.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ray5150 »

En zorg ook gelijk voor hoogwaardige, volledig afgeschermde stekkers, Hirschmann en Televes zijn aanraders.
Niet die witte plastic dingen van 30 cent gebruiken.

Scanspeakman, kun je aangeven waar je hoofdaansluiting zit, en wat dit voor merk en type aansluit doos dit is ?
IK kan eventueel wel wat nieuw aansluitspul voor je regelen.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door scanspeakman »

Dank voor het meedenken! Ik woon in een oude jaren dertig woning. De cai-kabel komt hier in de woonkamer binnen. Bij de overgang naar digitale TV heb ik het aop reeds vervangen door een hirschmann kastje en kabel naar de decoder van hetzelfde merk. Was daarvoor rommel van de bouwmarkt van de vorige bewoners. Dat kastje hangt niet aan de aarde in ons huis en neem dus aan wel met de aarde van de cai-kast. Vandaar het potentiaal-verschil met de brom als gevolg. Heb hier niet heel veel verstand van. Moet ik deze alsnog ergens met de aarde van het electra-net zien te verbinden? Hoe kan ik zien of het kastje voor een galvanische scheiding zorgt?

Scanspeakman
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door scanspeakman »

Ik heb nog even gekeken; ik heb een hirschmann edc1000 gebruikt. Lijkt volgens de specs galvanisch gescheiden. Maar direct aansluiten op de aarde in de meterkast is wat lastig aangezien dat ongeveer aan de andere kant van het huis is.

Scanspeakman
Laatst gewijzigd door scanspeakman op zo 03 nov 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ray5150 »

Zo te zien is dat een goed aansluitdoosje. uit je verhaal begrijp ik dat aansluiten op de aarde nogal omslachtig is.
Ik denk dat je het beste eens een mantelstroom filter kunt proberen. zo duur zijn ze niet. (ongeveer 5 euro)
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door fritzie »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ray5150 »

Staat erg leuk in je huiskamer, naast het kostbare design meubel... :lol:

Ik zit zelf in dat werk, kom ook regelmatig bij klanten thuis voor maken van nieuwe aansluitingen en het oplossen van storingen.
Je zal er nog verbaasd van zijn wat mensen een goedkope troep gebruiken om de boel mee aan te sluiten...en het vervolgens vreemd vinden dat het niet goed werkt... :?
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door Teigetje »

Ik ken het probleem... De UPC box is aangesloten op de HC set en gaf een duidelijke brom op de subwoofer te horen. Mantelstroomfilter ertussen en het probleem was weg. Ik zou het gewoon proberen...

Groet, Frank
Gebruikersavatar
DCLAudio
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 15:58
Locatie: Venray

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door DCLAudio »

Heb je Radiators.
Dan heb je ook aarde.
Verbind hem met een radiator.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ds23man »

DCLAudio schreef:
Heb je Radiators.
Dan heb je ook aarde.
Verbind hem met een radiator.

:shock:

Les 1 in de installatietechniek: nooit waterleidingen, gasleidingen en verwarmingsleidingen als aarde gebruiken........
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ray5150 »

Lekker makkelijk als je van die gietijzeren dingen met leeuwenpoten hebt staan. :lol:
126309.jpg
126309.jpg (4.55 KiB) 528 keer bekeken
Gaat niet passen nie...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Digitale TV en mantelstroomfilter?

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Lekker makkelijk als je van die gietijzeren dingen met leeuwenpoten hebt staan. :lol:
126309.jpg
Gaat niet passen nie...
Paar gietijzerelektrodes en de handel er aan bakken! :lol:
Plaats reactie