Nou, hij zat ook in een EH doosje. Zegt ook niks natuurlijk, maar wie weetDalojan schreef:Mijn ervaring met TUNGSOL is dat het prima kwaliteit is en goed klinkt. Ik heb een beetje het vermoeden dat ze in de zelfde fabriek geboren worden als de buizen van EH.
Groetsz,
Jan
Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wat huisvlijt verricht.Hoe krijg je wat versterking uit zo'n 6SN7 en daarbij ook nog wat fut.
En dan niet met fet's of zo
.Wel een diode die in bedrijf niet meedoet,enkel nodig als de voeding niet vertraagd opkomt om de Vgk niet te hoog te laten oplopen.
Anne
En dan niet met fet's of zo
Anne
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Komt voor zover ik weet allemaal uit Saratov. De merken zijn 'opgekocht' door New Sensor. Je kan hier de specifieke datasheets vinden voor de door NS Saratov geproduceerde buizen. Ik dacht niet dat google ze vindt:Barry2001 schreef:Nou, hij zat ook in een EH doosje. Zegt ook niks natuurlijk, maar wie weetDalojan schreef:Mijn ervaring met TUNGSOL is dat het prima kwaliteit is en goed klinkt. Ik heb een beetje het vermoeden dat ze in de zelfde fabriek geboren worden als de buizen van EH.
Groetsz,
Jan
http://svetlana.com/TubeSpecification.aspx
Jan Geert
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Deze schakeling gebruikt bootstrapping om een zo hoog mogelijke andode impedantie te creëren waardoor de versterking tot een waarde bijna gelijk aan de mu van de triode te bereiken. De mu van een 6SN7 is 20 dus is maximaal een versterking van 20 maal haalbaar. De gegeven in en uitgangs spanning suggereren een versterking van 33 maal (ingang spanning effectief en uitgangs spanning in top top waarde moet dus door 2xwortel 2 gedeeld worden). Het lijkt me dat dit niet voldoende extra versterking gaat opleveren. De diode is er alleen voor beveiliging van de buis voor zolang de gloeidraad nog niet op temperatuur is. Die zorgt er voor de Ugk niet te hoog word.
Groetsz,
Jan
Groetsz,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Krijg net de bestelde voetjes binnen, ha fijn, mooi tijd ervoor dit weekend om te proberen, heb ik de verkeerde voetjes besteld. Octal 8p, maar het moet natuurlijk die 8p grote uitvoering zijn. Nieuwe poging...
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wat de versterking van die twee schakelingen betreft,
De linkse heeft idd bootstrap van de anodeweerstand,geeft samen met het verlies van de kathodevolger ong.17x versterking.2,5x17x1,4x2=119Vtt
Het rechtse geval van 2Veff naar 120Vtt komt van een versterking 120/(2x1,4x2)=21,5x.
Normaal mag je rond 15x verwachten (versterking eerste trap x verzwakking kathodevolger) maar door 1/40ste van de uitgang terug te koppelen naar ingang (meekoppeling) krijg je meer.
Met de bootstrap verandert de stroom door de buis nauwelijks,heeft een ontkoppeling van de kathodeweerstand geen zin.
Voor de meekoppeling mag de kathodeweerstand niet ontkoppeld,wordt door die meekoppeling (over)gecompenseerd.
In beide gevallen geen elco nodig
.
Anne
De linkse heeft idd bootstrap van de anodeweerstand,geeft samen met het verlies van de kathodevolger ong.17x versterking.2,5x17x1,4x2=119Vtt
Het rechtse geval van 2Veff naar 120Vtt komt van een versterking 120/(2x1,4x2)=21,5x.
Normaal mag je rond 15x verwachten (versterking eerste trap x verzwakking kathodevolger) maar door 1/40ste van de uitgang terug te koppelen naar ingang (meekoppeling) krijg je meer.
Met de bootstrap verandert de stroom door de buis nauwelijks,heeft een ontkoppeling van de kathodeweerstand geen zin.
Voor de meekoppeling mag de kathodeweerstand niet ontkoppeld,wordt door die meekoppeling (over)gecompenseerd.
In beide gevallen geen elco nodig
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
De buisvoetgoden zijn me niet goed gezind... pakje is bij de buren afgeleverd die vervolgens enkele dagen de deur uit waren. Toen ik het pakje wel in handen kreeg bleek het de printmontage uitvoering te zijn
Naja, toch even een voetje van gebasteld om te kunnen testen, zo voor tijdelijk.
1V rms erin levert 21.4V op achter de 6SN7, die staat z'n best te doen. Op de anode van de 300B meet ik 69,4V. Achter de UGT op de uitgang is dit gedeeld door 25 (volgens eerder genoemde formule) 2.8V.
1V rms erin levert 21.4V op achter de 6SN7, die staat z'n best te doen. Op de anode van de 300B meet ik 69,4V. Achter de UGT op de uitgang is dit gedeeld door 25 (volgens eerder genoemde formule) 2.8V.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Na Ray ook al op de duitsche toerBarry schreef:De buisvoetgoden zijn me niet goed gezind... pakje is bij de buren afgeleverd die vervolgens enkele dagen de deur uit waren. Toen ik het pakje wel in handen kreeg bleek het de printmontage uitvoering te zijnNaja, toch even een voetje van gebasteld om te kunnen testen, zo voor tijdelijk.
1V rms erin levert 21.4V op achter de 6SN7, die staat z'n best te doen. Op de anode van de 300B meet ik 69,4V. Achter de UGT op de uitgang is dit gedeeld door 25 (volgens eerder genoemde formule) 2.8V.
Gedeeld door 25
2,8V bij 8 ohm is nog geen 600mW
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Bastelen ze niet daar in Belgie?? 5k/8 Ohm UGT ja. Ik meet die 2.8V ook, dat klopt wel.Ah!buis schreef:Na Ray ook al op de duitsche toerBarry schreef:De buisvoetgoden zijn me niet goed gezind... pakje is bij de buren afgeleverd die vervolgens enkele dagen de deur uit waren. Toen ik het pakje wel in handen kreeg bleek het de printmontage uitvoering te zijnNaja, toch even een voetje van gebasteld om te kunnen testen, zo voor tijdelijk.
1V rms erin levert 21.4V op achter de 6SN7, die staat z'n best te doen. Op de anode van de 300B meet ik 69,4V. Achter de UGT op de uitgang is dit gedeeld door 25 (volgens eerder genoemde formule) 2.8V.![]()
Gedeeld door 25,is de trafo dan 5k/8 ohm
![]()
2,8V bij 8 ohm is nog geen 600mW![]()
Anne
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
In Belgiê zoeken ze 't meer in de Franse hoek (tweetalig tot voor kortBarry2001 schreef:Bastelen ze niet daar in Belgie?? 5k/8 Ohm UGT ja. Ik meet die 2.8V ook, dat klopt wel.
Die 5k voor een 300B lijkt me rijkelijk hoog
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
5K anode impedantie voor een 300B is wel aan de hoge kant, minder vermogen maar ook minder vervorming is het resultaat. Volgens mij is het meest gebruikelijk iets in de buurt van 3K a 3K5 anode impedantie.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Zoiets,vind 3k zat
Maar de redenering van minder vervorming zie ik niet zo zitten.Bij volle uitsturing ja,maar als je het max.vermogen bij 5k er met een 3k uit haalt hou je reserve over en nog niet de grotere vervorming van bij volledige uitsturing.
Anne
Maar de redenering van minder vervorming zie ik niet zo zitten.Bij volle uitsturing ja,maar als je het max.vermogen bij 5k er met een 3k uit haalt hou je reserve over en nog niet de grotere vervorming van bij volledige uitsturing.
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ik heb het zelf niet geprobeerd maar bij een triode is de vervorming lager als de anode impedantie hoger is bij gelijke uitgangsspanning. Bij een hogere impedantie is dan wel het vermogen lager en dat zal je dan weer moeten compenseren door een hogere uitgangsspanning. Of het in het totaal ook een lagere vervorming oplevert hangt denk ik sterk af van hoe ver je van het maximum vermogen af zit. Overigens draagt de vervorming van de driver ook bij tot het totaal. Ook niet te verwaarlozen is de invloed van de impedantie van de belasting die in vele gevallen ook niet ohms en frequentie onafhankelijk is. Al met al is het in de praktijk moeilijk voorspelbaar. Gemeten met een vaste ohmse belasting geeft vaak de mooiste cijfers en dan is het ook vergelijkbaar met andere versterker die op een gelijke wijze gemeten is.Ah!buis schreef:Zoiets,vind 3k zat![]()
Maar de redenering van minder vervorming zie ik niet zo zitten.Bij volle uitsturing ja,maar als je het max.vermogen bij 5k er met een 3k uit haalt hou je reserve over en nog niet de grotere vervorming van bij volledige uitsturing.
Anne
Groet, Jan
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Er zijn wat metingen gepubliceerd van een 300B/4300 van STC.
Ik zou het bij 400 Volt houden op 3,5K. : groet,
Aat
Ik zou het bij 400 Volt houden op 3,5K. : groet,
Aat
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Lijkt me ook een goeie keus
Ze zijn wel de min vergeten bij de dB-waarde
Dat sterretje voor de laatste mogelijkheden zou met de JJ-buis wel kunnen vervallen,zelfs met wat meer stroom.
Ze geven Va=450W Pa=40W als max. tegenover vroeger 400V/36W.
Anne
Ze zijn wel de min vergeten bij de dB-waarde
Dat sterretje voor de laatste mogelijkheden zou met de JJ-buis wel kunnen vervallen,zelfs met wat meer stroom.
Ze geven Va=450W Pa=40W als max. tegenover vroeger 400V/36W.
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
De JJ 300B is een fijne buis, is wat fors van afmeting maar dat maakt het wel een prachtige buis om te zien. De EH 300B Gold is ook een fijne buis die zelfs nog iets goedkoper is en ik vind hem persoonlijk nog net wat gedetailleerder en wat 'frisser' klinken dan de JJ. De EH is ook wat kleiner van formaat. het is allemaal een kwestie van smaak.
Groetsz,
Jan
Groetsz,
Jan
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Tsja, het verschil in vermogen is 2W, tussen een 3k5 en een 5k trafo, verder is het niet zoveel anders. De 5k UGT blijft er gewoon in zitten trouwens.AatV schreef:Er zijn wat metingen gepubliceerd van een 300B/4300 van STC.
Ik zou het bij 400 Volt houden op 3,5K. : groet,
Aat
Oja, heb de 6SN7 gewoon met AC gegloeid, wat goed lijkt te gaan met brom. Ik zou 'm wel eens willen meten in deze configuratie, ik kom met m'n spullen thuis niet verder dan een toonfiets en scoop. De mu stage is nog steeds de 6AG7, niet veranderd, en die is minder stijl dan een D3A die Dick in z'n ontwerpen gebruikt, of de FET's waar Dalojan goede resultaten mee haalt.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wat zou je willen meten dan?Barry2001 schreef:Ik zou 'm wel eens willen meten in deze configuratie, ik kom met m'n spullen thuis niet verder dan een toonfiets en scoop.
Vervorming en dergelijke?
Met Arta kan je een heel eind komen.
Je hebt geloof ik zelfs nog een printje om een meetkast te maken
Mocht je eens willen kijken hoe dat gaat ben je natuurlijk van harte welkom om je versterker eens door te meten.
Groetjes George
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Ja THD e.d., gewoon om eens een idee te krijgen. En wat er nog te winnen valt, met een andere voortrap bv.. bedankt voor je aanbod George, maar kreeg al een berichtje van Jan, om de boel eens aan zijn Clio systeem te hangen, is al geregeld!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
De afgelopen zondag ben ik bij Jan op bezoek geweest. Was weer erg gezellig, nogmaals dank voor je tijd, moeite en koffie Jan!
Voyager is op de pijnbank gelegd, en het ziet er goed uit. De (enkele) 6SN7 staat flink te trappen, hij lust daardoor wel wat ingangssignaal. De voorversterker wordt iets 'Classic Three' achtigs, waar iets van 4 Volt verwacht wordt uit te komen. Door de eerder genoemde 5k UGT zal het vermogen iets van 7W max worden, bij een 3 of 3.5k UGT zou dit iets van 9W kunnen worden, maar ik vind het prima zo.
Enkele metingen, FFT bij 4V in: Frequentie kar. bij 4V in: Lineariteit: THD vs vermogen: Onmisbaar om dit zelf te kunnen meten in de versterkerbouw, ik zal me gaan orienteren op een setje voor hier thuis.. ik ga een 3e en laatste poging doen om de juiste voetjes te bestellen, er moet eigenlijk (door de direkt verhitte gelijkricht buizen) nog iets van een inschakelvertraging op en dan kan de aandacht volledig op de preamp worden gevestigd
Voyager is op de pijnbank gelegd, en het ziet er goed uit. De (enkele) 6SN7 staat flink te trappen, hij lust daardoor wel wat ingangssignaal. De voorversterker wordt iets 'Classic Three' achtigs, waar iets van 4 Volt verwacht wordt uit te komen. Door de eerder genoemde 5k UGT zal het vermogen iets van 7W max worden, bij een 3 of 3.5k UGT zou dit iets van 9W kunnen worden, maar ik vind het prima zo.
Enkele metingen, FFT bij 4V in: Frequentie kar. bij 4V in: Lineariteit: THD vs vermogen: Onmisbaar om dit zelf te kunnen meten in de versterkerbouw, ik zal me gaan orienteren op een setje voor hier thuis.. ik ga een 3e en laatste poging doen om de juiste voetjes te bestellen, er moet eigenlijk (door de direkt verhitte gelijkricht buizen) nog iets van een inschakelvertraging op en dan kan de aandacht volledig op de preamp worden gevestigd
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wat in de frequentie karakteristiek dat ding op 600Hz ?
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Wauw mooi grafiekje ! Denk dat mijn bak niet zo mooi eruit ziet
@Molekuul.. ik gok op een resonantie van wat onderdelen die samen spelen.
@Molekuul.. ik gok op een resonantie van wat onderdelen die samen spelen.
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Mooie meetresultaten!
Ter vergelijking een THD vs vermogen curve die ik eens gemaakt heb: Het lijkt wel erg veel op elkaar, het ontwerp is echter heel anders Simpeler gaat niet
Dit was een eerder ontwerp, uiteindelijk heb ik de 300BXLS op 90mA ingesteld. Het werd aangestuurd door een Benchmark DAC1, die kan ruim 10V leveren, de Lundahl 7905 ingangstrafo kan secundair maximaal 54V leveren, genoeg om de 300B direct aan te sturen.
Gerrit
Ter vergelijking een THD vs vermogen curve die ik eens gemaakt heb: Het lijkt wel erg veel op elkaar, het ontwerp is echter heel anders Simpeler gaat niet
Gerrit
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15174
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Bouw 300B Single Ended versterker 'VOYAGER'
Molekuul, dat fiebeltje bij 600Hz, ik heb er geen verklaring voor. Als iemand het weet mag 'ie het zeggen...
grappig idee Gerrit, 54V gaat goed. Ik vereacht 4V uit de vv te halen, met 21x versterking uit de 6SN7 zit ik op 80V. De impedantiek van mijn UGT is groter, daar verlies i (edit, k-tlf met kleine toetsjes
)k meer.
Maar luister je er nog naar? Bevallen ze?
grappig idee Gerrit, 54V gaat goed. Ik vereacht 4V uit de vv te halen, met 21x versterking uit de 6SN7 zit ik op 80V. De impedantiek van mijn UGT is groter, daar verlies i (edit, k-tlf met kleine toetsjes
Maar luister je er nog naar? Bevallen ze?
