Phonodude in opbouw

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

disco

Bericht door disco »

TubeHead schreef:
pio's kunnen idd ook een grote rol spelen inderdaad... niet aan gedacht.
Papier in olie koppelcondensatoren

Papier is een dielektricum dat t.o.v. lucht veel absorptie kent. De kombinatie olie/papier
absorbeert minder, terwijl binnen condensatoren verschillen bestaan tussen toegepaste olies
en papierdikte. Ook de wikkelmethode is van belang i.v.m. paracitaire inductie.

Al met al zijn PIO's geen gelukkige keuze voor het doorgeven van audiosignalen van kleine
amplituden, zoals hier afkomstig van de anode van de 5755 (0,1 volt?). De gevolgen zijn
ontbreken van microdetails en een mankerende hoogweergave.

Voor de koppeling van een triode eindbuis is een PIO prima op zijn plaats. De signalen zijn
daar robuuster (vaak tientallen volts) en om de een of andere reden is absorptie minder
waarneembaar. Ervaringen en smaken lopen uiteen, bedenk dat veelal het ene euvel wordt
verhuld door de introductie van een ander mankement...

Groeten, Jaap
AatV

Bericht door AatV »

@disco,

De topicstarter gaf aan dat hij wat hoge tonen miste. Vandaaruit is geopperd dat het wel eens aan de Papier in olie C kan liggen.
Jij introduceert nu het begrip absorptie bij condensatoren: betekent dit dat dat hierbij hoge tonen met minder volume (bijvoorbeeld < 1dB) worden weergegeven als een "plastic"C met gelijke capaciteit en vergelijkbare parasitaire inductie? :? Zou hier graag de theoretische achtergrond van te weten komen.

groeten,
AatV
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Tis al goed gekomen. Had de 6N2P's vervangen door ECC83's en schakelaartje om... en voila !! stukken beter geluid.
disco

Bericht door disco »

Hai Aat,

Over dielectrical absorpsion is veel informatie te vinden. Fabrikanten vermelden ook aardige wetenswaardigheden, zoals bv Icar. De verliesfactor wordt soms vermeld door fabrikanten, er bestaan betrekkelijk grote verschillen. Deze eigenschap van de condensator zou wel eens de bepalende faktor kunnen zijn bij de verschillen die gehoormatig worden vastgesteld.

Vriendelijke groet, Jaap
AatV

Bericht door AatV »

@Disco,
Ik weet wat de DA van een condensator is, om hiermee echter de hoogafval in het frequentiebereik te verklaren van een condensator gaat me net een brug te ver. Ik heb nog geen berekening gevonden waarbij het percentage DA invloed heeft op het frequentieverloop binnen het audiobereik. (kan natuurlijk ook aan mij liggen :) )
De topicstarter heeft intussen een en ander opgelost, dus verder weer on topic.

groeten,
AatV
disco

Bericht door disco »

Hmm, je begrijpt me niet. Ik schreef "Ook de wikkelmethode is van belang i.v.m. paracitaire inductie." De inductie van een condensator vormt een low pass filter met de roosterlekweerstand van de volgende buis. Het beinvloedt de bandbreedte als volgt, f = 1/(2 pi t). De tijdconstante t=L/R.
Lees Valve Amplifiers (pag 33) er nog eens op na.

Jaap
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Gebruik de zelfde PIO's ook in mn eindversterker als vervangende. Klinkt gewoon goed.

Ohw wat ik ook was vergeten... heb deze nieuwe buizen niet echt ingespeeld.
Die ECC83's waren al oude gebruikte.

Misschien vandaar.

Kan het ook niet even laten om een mooie foto te maken van de 6N2P.
Dat Cyrilische tekst met Raketje afgedrukt heeft echt iets gaafs.
Bijlagen
DSC09451.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Hoe heb je die gaten zo rond gekregen?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”