Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoofer

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoofer

Bericht door JBHC »

Nadat ik een andere auto had gekocht heb ik de oude kast van mijn subwoofer bij het grof vuil gezet omdat deze behalve dat hij een veel te kleine inhoud had, ook nog eens totaal niet handig was qua vorm.

Nu rijd ik al een maand of 3 in een auto zonder subwoofer en ik moet zeggen dat ik hem toch behoorlijk mis. Zelfs zo erg dat ik besloten heb om toch maar eens een nieuwe te maken. Mijn huidige auto was voorheen de auto van mijn vrouw en ooit was ik al eens begonnen met het inbouwen van een sub (Nooit afgemaakt :[ ) Qua bekabeling hoeft er dus gelukkig niet zoveel meer te gebeuren omdat ik toendertijd alles al voorbereid heb.

Ik gebruik mijn auto als semi-bedrijfsauto en zodoende ligt er altijd behoorlijk wat gereedschap achterin en vaak nog een verhuisdoos voor de losse rommel.

Omdat ik de kofferbak nu eindelijk eens efficient wil gaan gebruiken ben ik eerst eens een middagje aan het puzzelen gegaan en ben tot een behoorlijk acceptabele indeling gekomen. De verhuisdoos was al enige tijd een doorn in mijn oog en ook de afmetingen daarvan kwamen niet echt uit. Dus zodoende heb ik vandaag eerst maar een verhuisdoosvervanger in elkaar gezet.

Overigens, omdat ik dit project zo low-budget mogenlijk wil houden gebruik ik zoveel mogenlijk hout wat ik hier in de loop der jaren heb verzameld. Zowel de verhuisdoosvervanger als de subwooferkist zijn dan dus ook samengesteld uit verschillende plankdiktes :) Voor de sub ga ik echter niet dunner dan 15mm want ik denk dat het met 12mm of minder niet goed gaat komen.
Bijlagen
De eerste plankjes
De eerste plankjes
Dichte zijkanten zijn als je de kist regelmatig moet verplaatsen natuurlijk niet echt handig dus daar gaat verandering in komen.
Dichte zijkanten zijn als je de kist regelmatig moet verplaatsen natuurlijk niet echt handig dus daar gaat verandering in komen.
De zijkanten voorzien van handvatten
De zijkanten voorzien van handvatten
Altijd fijn als je bijna klaar bent.
Altijd fijn als je bijna klaar bent.
Zo na een paar uurtjes meten, zagen, boren, verzinken, lijmen en schroeven ben ik behoorlijk tevreden met het eindresultaat.
Zo na een paar uurtjes meten, zagen, boren, verzinken, lijmen en schroeven ben ik behoorlijk tevreden met het eindresultaat.
Gelukkig, mijn meetwerk klopt en de boel zit nu precies zoals de bedoeling was.
Gelukkig, mijn meetwerk klopt en de boel zit nu precies zoals de bedoeling was.
Laatst gewijzigd door JBHC op ma 28 okt 2013, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Zo, nu de Kofferbak netjes is, is het tijd voor de volgende stap; De subwooferkast.

De kist zal enigzins in vorm zijn van de kofferbak maar niet te overdreven omdat dit mij veel te veel gedoe is. Mijn eerste idee was dan ook om de kast schuin te laten lopen in de vorm van de achterbank. Echter na enig passen, meten en denkwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze schuine ruimte veel beter kan gebruiken om de versterker te plaatsen.

De kast wordt dan ook redelijk vierkant behalve dan dat ik een uitsparing maak op de plek waar de rechter achterschokbreker geplaatst is. Ook bovenin de kast zal er een uitsparing gaan komen maar waar die voor is blijft nog even een verrassing.

De driver wordt de Pioneer TS-W306c
Deze heb ik een jaar of 8 geleden min of meer in een impuls gekocht en behalve dat de FS van mij wel wat lager had gemogen blijkt deze in combinatie met mijn 150Watt MTX versterker onverwoestbaar. Wat mij trouwens nooit eerder was opgevallen en wat ik pas laatst bij het uitbouwen zag is dat de conus compleet van kunststof is. (Het lijkt wel pvc)

De kast wordt ongeveer 70 Liter netto dit ga ik echter nog even nameten als ik de kast in elkaar heb zitten.

Vooralsnog simuleert de woofer mits er hij in een br kast wordt toegepast best behoorlijk in WinISD (-3 dB @ 28Hz ) dus ik kan eigenlijk niet wachten tot hij speelt :)
Bijlagen
De te gebruiken speaker
De te gebruiken speaker
De speaker van de Zijkant
De speaker van de Zijkant
Hier is de plastic conus redelijk te zien
Hier is de plastic conus redelijk te zien
Hier het plaatje van WinISD met een -3dB punt van ongeveer 28Hz
Hier het plaatje van WinISD met een -3dB punt van ongeveer 28Hz
Laatst gewijzigd door JBHC op ma 28 okt 2013, 0:14, 3 keer totaal gewijzigd.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Omdat de temperatuur vanavond helemaal niet verkeerd was heb ik nog maar een paar uurtjes in de schuur doorgebracht en ben begonnen met het zagen van alle planken. De onderkant bestaat uit 15mm multiplex evenals een zijkant. De rest is van 18mm multiplex.

Ik ben vooralsnog behoorlijk tevereden met het eindresultaat van al mijn inspanningen zeker omdat ik bij gebrek aan beter ik alles met een handzaag op maat zaag.

Helaas heb ik net niet genoeg hout liggen om de kast compleet te maken en zal morgen dus even langs de bouwmarkt moeten om een plaatje bij te kopen zodat ik ook de bovenkant kan gaan zagen.
Bijlagen
De eerste plaat is afgetekend.
De eerste plaat is afgetekend.
Work in progress
Work in progress
De basis van de kast :)
De basis van de kast :)
Bijna alle zijkanten gezaagd
Bijna alle zijkanten gezaagd
Alleen de deksel nog maar helaas is het hout op.
Alleen de deksel nog maar helaas is het hout op.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door bartsegers »

Is 70 liter niet veel te groot voor een autosubje?

Je kunt beter geen "perfecte" curve silmuleren in winisd. In de auto is er nog zoveel gain in het laag, dat een kleinere kast vaak strakker klinkt. (eigen ervaring)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door Henkjan »

nette krat :mrgreen:

maaruh: zorg je wel dat al dat spul niet gaat vliegen bij een aanrijding ofzo? Dat kan echt gelanceerd worden dan :!:
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

bartsegers schreef:
Is 70 liter niet veel te groot voor een autosubje?

Je kunt beter geen "perfecte" curve silmuleren in winisd. In de auto is er nog zoveel gain in het laag, dat een kleinere kast vaak strakker klinkt. (eigen ervaring)
WinISD komt zelf met een liter of 70 aanzetten. Waarschijnlijk wordt het wel wat minder. In mijn globale berekening heb ik de buitenmaten genomen en nog geen rekening gehouden met verliezen door sub, bracing en br poort.

Als ik een gesloten kist zou maken van 31Liter zoals WnISD voorstelt dan heb ik een -3dB punt van 57Hz. 30Hz zit dan op -11dB Dan kun je wel behoorlijk wat cabin gain hebben maar ik geloof nooit dat je de 30Hz dan nog hoort. Het is makkelijker om er achteraf wat laag uit te halen dan er wat bij te stoppen..... En het wat minder strakke laag neem ik dan wel voor lief :rock:

Henkjan schreef:
nette krat :mrgreen:

maaruh: zorg je wel dat al dat spul niet gaat vliegen bij een aanrijding ofzo? Dat kan echt gelanceerd worden dan :!:

Dat blijft altijd een risico met een sub in de auto en het blijft erg lastig om zoiets goed vast te zetten zonder een constructie aan je auto te lassen.....

Uiteindelijk denk ik dat ik me meer zorgen moet maken om de vouwladder op de achterbank :mrgreen:
Bijlagen
Simulatie met gesloten kast van 30 liter
Simulatie met gesloten kast van 30 liter
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Vandaag weer lekker aan het knutselen geweest.

Als eerste heb ik de schutting weer een beetje in model gehobbyd want die heeft de storm niet overleefd maar na wat schroeven en spanbanden :mrgreen: blijft die nog wel even staan tot het weekend.

Vervolgens bij de bouwmarkt een plaatje hout gehaald voor de bovenkant. In het kader van goedkoop bouwen is het 18mm MDF geworden omdat multiplex 3x zo duur was. Echter de vorige autosubwoofer was ook van MDF dus ik verwacht hier verder weinig problemen mee.

Uit de nieuwe plaat hout heb ik de bovenkant van de subwoofer gezaagd.
Hierna heb ik omdat ik en niet echt recht kan zagen en geen grote lijmklemmen heb alle platen voorgeboord en de gaten verzonken zodat ik de boel vast kon zetten met schroeven zonder dat ze uitsteken.

Toen ik daarmee klaar was heb ik de boel (uiteraard met veeeel te veel lijm) verlijmd en in elkaar geschroefd waarna ik nog een opzetje voor de bracing heb gemaakt.

Mijn idee voor de afwerking van de buitenkant is eigenlijk om er de allergoedkoopste vloerbedekking van de kwallehallen op te lijmen dus de schroefgaten ga ik verder ook niet opvullen.
Bijlagen
De kist met de deksel. De kist bestaat straks uit 3 verschillende soorten hout :)
De kist met de deksel. De kist bestaat straks uit 3 verschillende soorten hout :)
De kist in elkaar met verzonken schroefgaten
De kist in elkaar met verzonken schroefgaten
Kist helemaal in elkaat met een opzet voor de bracing.
Kist helemaal in elkaat met een opzet voor de bracing.
Om een idee te geven hoe groot de woofer eigenlijk is.....
Om een idee te geven hoe groot de woofer eigenlijk is.....
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door bartsegers »

Ik ben toch bang dat je VEEL groupdelay krijgt in een 70 liter basreflexkast.

Als je een gesloten kast hebt met een -3db punt rond de 40-45hz, dan knalt die 30hz er ook nog prima uit.

Te grote basreflex is echt geen prettige laagweergave, dat kan ik je verzekeren.
Heb zelf niet in winisd gekeken nog wat je er wellicht beter mee kan doen.

De eerste ingeving van Winisd is zeker niet altijd de beste namelijk.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Heb wel naar de group delay gekeken maar ik weet niet precies vanaf hoeveel ms en bij welke frequentie het als vervelend beschouwd gaat worden. Google was daar niet echt duidelijk over. :sure:

Heb even de eerste ingeving van winisd gepakt. Wordt dit vervelend?
Bijlagen
Group delay met 65l kast
Group delay met 65l kast
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door bartsegers »

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=6957

(jouw bult is gevoelsmatig dus aan de hoge kant)
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door MarcoSQ »

Niet om iemand aan te willen vallen, maar ik vraag me echt af waar die grote aandacht voor group delay bij (heel) veel mensen vandaan komt. Het is een heel leuk rekenkundig cijfertje, maar ik kan er met de beste wil van de wereld geen kwalitatieve waarde aan geven...

Als je bij deze kist, of welke subwoofer dan ook, een (niet opslingerend) subsonicfilter rond 30Hz zou inzetten.
Gaat die dan ineens 'trager' of 'zompiger' klinken ? Nee toch ? Ikzelf heb zoiets in ieder geval nog ervaren.
Toch schiet de group delay dan als een raket omhoog. Is ook heel gemakkelijk te beredeneren als je een klein beetje begrijpt wat het is. En dan begrijp je ook dat je niet onder die group delay uit komt, als je streeft naar een bepaalde respons. Respons, faseverloop en group delay zitten onwrikbaar aan elkaar vast. Op welke manier dan ook (dus ook met EQ, DSP etc).

Op dat vlak zie ik dus niks wat mij zorgen zou maken, @JBHC :).
Je zal inderdaad WEL een overschot aan sublaag hebben inclusief cabin gain.
Maar zoals je zelf zegt : wegsnijden is makkelijker dan bijknippen. En je knipt waarschijnlijk ook nog een stukje group delay weg ;-).
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door Bertje »

Mijn ervaring met veel Pioneer subs is dat ze in een gepoorte kist van rond de 30-40L prima diep gaan, zeker in een hatchback model auto (cabingain rond 50-55hz van 10-15dB). Dus die 70L is eigenlijk veel te groot, maar kist is al klaar denk ik, dus daar heeft ts niet veel meer aan.
Zolang het niet te hard gaat zal het wel goed gaan, maar anders inderdaad subsonic filter gaan gebruiken.
En daarbij...nooit de door winISD voorgestelde kastjes bouwen er zijn veel betere varianten hiermee te simuleren. :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door Henkjan »

gewoon eerst gesloten proberen die 70liter :rock:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door bartsegers »

Of een woofer erbij kopen :-$

gesloten zou ik zeker eerst proberen idd. +1
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Het is al enige tijd stil in het topic maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks meer gebeurt.

Helaas hebben diverse omstandigheden er voor gezorgd dat ik de laatste tijd veel minder klustijd en zin heb gehad dan ik had gehoopt.

Ook een punt van vertraging was dat ik toen ik een paar weken geleden de stekker uit het stopcontact in de schuur trok ik er helemaal klaar mee was dat ik de complete WCD weer eens in m'n handen had omdat deze al een paar jaar niet meer echt vast in de muur zit.

Ik besloot op dat moment om eerst maar eens de complete schuurelektra te vernieuwen en uit te breiden met de spullen die ik daar al een eeuwigheid voor had liggen. Ook heb ik de nieuwe armaturen die ik daar al een paar jaar voor op de plank had liggen gemonteerd om zodoende een beetje fatsoenlijk kluslicht te hebben.
Bijkomend voordeel is dat ik weer een beetje ruimte op de planken heb :)


Door met de Subwooferkist:

Uiteraard bleek de kist niet helemaal in de auto te passen omdat de kofferbak niet helemaal vlak is en er een stuk metaal van een cm of 2 hoog precies in een hoek onder kist omhoog stak.
Hier moest dus een uitsparing voor gemaakt worden.
Ook bovenop de kist moest er een uitsparing komen voor een ideetje wat ik heb.
Deze uitsparingen heb ik ondertussen gemaakt.
Uitsparing onderkant (1).jpg
Uitsparing onderkant (2).jpg
Uitsparing bovenkant.jpg
Bovenaanzicht met uitsparingen.jpg
Vulplaatje onderkant (1).jpg
Vulplaatje onderkant (2).jpg
Inzetstukje bovenkant (1).jpg
Inzetstukje bovenkant gemonteerd.jpg
Kist met deksel.jpg
Ook de bracing is ondertussen aangebracht. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om alleen de onderkant en zijkanten extra te verstevigen dit omdat er niet een echt heel groot deel bovenplaat is en omdat ik anders problemen voorzie met het aanbrengen van een eventuele BR-poort
Bracing aangebracht.jpg
Bracing compleet.jpg

Vervolgens heb ik de bovenkant tijdelijk geplaatst en deze met een zelfgemaakt hulpstukje de cirkel voor het gat van de subwoofer afgetekend. Daarna heb ik het gat voor de Subwoofer uitgezaagd.
Voorbereiding gat.jpg
Hulpstukje met stift.jpg
Cirkel.jpg
Decoupeerzaag in actie.jpg
Gat.jpg
Speaker ik gat.jpg
Laatst gewijzigd door JBHC op zo 24 nov 2013, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door bartsegers »

Echt maatwerk geworden zie ik, mooi!
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Dankjewel :D

Ik doe mijn best. Het enige wat uiteindelijk altijd tegenvalt is dat alles veel langer duurt dan ik in eerste instantie denk. :mrgreen: Maar dat heeft natuurlijk ook te maken met de manier van bouwen; als je eerst alles op papier bedenkt is het een kwestie van zagen en bouwen. Nu is inderdaad alles maatwerk en dat kost (veeeel) tijd.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Ondertussen heb ik toch wat vragen aan de experts hier op het forum:

De inhoud van de kast is ongeveer 64 Liter
Hier haal ik nog een liter vanaf voor de bracing en 3 liter voor de subwoofer zelf.
Dan kom ik op 61 Liter netto kastvolume (ogeveer)

Als ik met deze gegevens aan de slag ga met winISD kom ik op deze grafiek uit:
Gesloten Kast 61 Liter.png
Dit lijkt met 58Hz@-3dB natuurlijk kwa diepgang helemaal nergens op.

Als ik nu de door Bertje eerder aangehaalde cabingain van 10dB@50Hz erbij simuleer dan komt het -3db punt wel een stuk lager (-3db@33Hz) maar wordt het plaatje er eigenlijk niet veel beter op.

Dit wordt een verschrikkelijk gedreun in de auto:
Gesloten Kast 61 Liter met cabingain.png
Als ik als laatste het Subfilter van de Autoradio er nog bij simuleer krijg ik deze curve:
Gesloten Kast 61 Liter met cabingain en Subfilter.png
Op zich wel aardig maar ik zou toch graag willen dat de Sub een stukje lager komt.

Ik kom zelf tot een paar opties:

- Toch een BR-kast maken (Met als nadeel dat de boel helemaal piekerig wordt)
- Een Linkwitz Transform schakeling gaan gebruiken (met als nadeel een kachel in de kofferbak en dat dit weer een project opzich gaat worden (voeding, subsonic filter))
- Een mini-DSP toepassen (Mooie oplossing maar wel prijzig en eigenlijk zonde om het apparaat alleen als een mono "subfilter" toe te passen)


Zijn er mensen die hier ideeen over hebben?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door richard »

Eerst eens kijken hoe het in de praktijk klinkt voor je allerlei maatregelen gaat treffen? De lijntjes uit de grafieken zijn uiteindelijk ook niet meer dan pixels op een scherm.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door Vuurkat »

Cabin gain lijkt meer op een low shelving filter dan een piek op 50Hz. Daarmee zou de respons best mooi worden. Verder schijnt het juist goed als de laagste tonen wat 'te' hard zijn, om boven het geluid van de auto uit te komen.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

Verdikkeme,

Het is alweer een maand geleden sinds mijn laatste update. Om een of andere reden lopen mijn projecten altijd verschrikkelijk uit de hand voor wat betreft de tijdsduur :mrgreen:

Gelukkig houd het niet in dat het helemaal stil staat en langzaam maar zeker begint het op z'n eind te komen.

De binnenkant heb ik bekleed met tapijt aangezien ik iets te veel had gekocht.
Vloerbedekking (1).jpg
Eerst alle stukken op maat gemaakt en vervolgens gelijmd wat overigens niet erg makkelijk ging omdat de bracing aan alle kanten in de weg zat.
Vloerbedekking inwendig (1).jpg
Vloerbedekking inwendig (2).jpg
Inwendig lijm (1).jpg
Inwendig bekleed.jpg
Ook de bovenkand van de kast heb ik voorzien van een laagje.
Vloerbedekking Deksel.jpg
Daarna heb ik de bovenkant verlijmt met de rest van de kast.
Kast dicht.jpg
Toen dit in elkaar zat ben ik begonnen aan de buitenkant.
Zijkant Lijm.jpg
Bovenkant Lijm.jpg
Totaalplaatje.jpg
Ondertussen ben ik iets verder maar beide accu's van mn schroefmachine zijn leeg dus het was een mooi moment om dit topic even te updaten.
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door morca »

Netjes gemaakt !!

1 ding valt me op in bovenstaand gesprek,de Xmax word niet besproken.
Die zou ik toch even in de gaten houden
Deze driver is waarschijnlijk voor kleinere kisten als 61 liter

Ja gevonden:
Recommended Enclosure 0.85 ~ 1.75 Cubic Feet/24-50 liter
Bij 50 liter zal de Xmax wel tegen ze randje lopen vermoed ik.

WINisd berekend vaan op de total Q van het systeem.
Maar vergeet de Xmax,die moet je zelf in de gaten houden.
Met een JL driver geeft WINisd ook veel te grote kisten als voorbeeld.
Daar ging mijn woofer traag en sloom in klinken en teveel Xmaxen.
JBHC
Berichten: 268
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 10:33
Locatie: Zaanstreek

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door JBHC »

De Xmax....

Ik had dit vantevoren allemaal gecontroleerd en met de te gebruiken versterker van 150Watt zou dit geen enkel probleem moeten zijn.

Maar ik dacht; Ik zal het voor de zekerheid nog eens nazien.

Ik startte WinISD selecteerde de driver en klikte tien perongeluk op de parameters. Toen zag ik iets vreemds, de Sd was wel heel erg groot.

Ik zocht de sheet er bij en zag dat dat inderdaad niet klopte.
Ik paste de parameters aan en toen had ik even een rookpauze nodig.

:evil: :evil: :evil:

De conusuitslag was nogal veranderd:
WinisdPrtScr.png
- Roze is gesloten met de foute parameters
- Groen is gesloten met de goede parameters
- Blauw is BR met de goede parameters.


Ik denk dus dat ik er toch maar een BR van maak. Alleen dan wil ik ook even een subsonic filter inelkaar knutselen (nog meer werk)
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door morca »

Het is ook maar iets teveel.
Maar je hebt op 150 watt een gesloten kist berekend,je hebt een amp van 150 watt?
Ik probeer meestal die 400 aan te houden die de woofer aankan,en dan ook een amp van 400 rms
Daar de kist op berekend,dan speelt je woofer directer/sneller, beter rifjes enzo af met meer detail.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof

Bericht door Henkjan »

voor je gaat klussen, gan nou eerst luisteren, evt met subsonic filter (probeer eerst een flauwe helling), als je al op een goed geluid uitkomt dat voor jou hard genoeg gaat dan is nog harder toch helemaal niet nodig?
Plaats reactie