Waarom zou je er een uit België moeten nemen ?Vintagelover schreef:PS als ik een gezichtsbruiner uit België neem, waar moet ik dan op letten? (ik bedoel qua wattage enz) (voor de verzendingskosten liefst uit België)
Restauratie Nikko STA-4030
Moderator: Beheerdersteam
Re: Restauratie Nikko STA-4030
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Verzendingskosten. Of als ik één in mijn buurt vind kan ik er zo om gaan 
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Heb ik juist gedaan, geen gevonden. Maar deze is wel heel dicht bij mij in de buurt, is dit ok? http://www.2dehands.be/beauty-gezondhei ... htsbruinerray5150 schreef:Ga eens kijken bij een kringloopwinkel.
Moet er geen plexiplaat voor de lampen zitten zodat de print erop kan liggen?
En nog iets; Betreft de printboor. Enige suggesties hierop?
Jullie mening hierover:
Conrad:http://www.conrad.be/ce/nl/product/5236 ... m-x-150-mm + http://www.conrad.be/ce/nl/product/5236 ... ggest=true
Velleman: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459291
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Dat wel handig, neem gewoon glas, dat krast minder snel en blijft helder.Vintagelover schreef:ray5150 schreef:Ga eens kijken bij een kringloopwinkel.
Moet er geen plexiplaat voor de lampen zitten zodat de print erop kan liggen?
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ja en dan zou je het glas plaatje van een oude scanner kunnen nemen.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Sterker nog, het is gebruikelijk om dat ding in een oude flat-bed scanner te bouwen.
Die staan ook bij de kringloopwinkel.
Zo heb je altijd dezelfde afstand tussen lampen en printplaat.
Voor dat boormachientje denk ik dat je het beste die van Okaphone kunt nemen. is veel completer, en goedkoper.
Maar, met uit de hand boren is de kans wel groot op gebroken boortjes. persoonlijk zou je beter een Proxxon of Dremel met een standaard kunnen nemen. die zijn echter wel weer een stuk duurder.
Die staan ook bij de kringloopwinkel.
Zo heb je altijd dezelfde afstand tussen lampen en printplaat.
Voor dat boormachientje denk ik dat je het beste die van Okaphone kunt nemen. is veel completer, en goedkoper.
Maar, met uit de hand boren is de kans wel groot op gebroken boortjes. persoonlijk zou je beter een Proxxon of Dremel met een standaard kunnen nemen. die zijn echter wel weer een stuk duurder.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ok, bedankt voor de tip, dat met die flatbed-scanner en die gezichtsbruiner kan ik wel regelen.
Ivm met die boor heb ik een tweedehandsboorstandaard gevonden. Zou het mogelijk zijn die handboor in zo'n standaard te plaatsen zoals deze:
http://www.2dehands.be/hobby/handvaardi ... ereedschap
Ivm met die boor heb ik een tweedehandsboorstandaard gevonden. Zou het mogelijk zijn die handboor in zo'n standaard te plaatsen zoals deze:
http://www.2dehands.be/hobby/handvaardi ... ereedschap
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Dan kun je beter deze nemen :
http://www.kruis.nl/artikelen/728606/pr ... 140-s.html
en :
http://www.kruis.nl/artikelen/728510/pr ... -50-e.html
Zo ben je net zoveel kwijt als voor dat andere ding. maar dan zit er wel een machientje bij...
Er moet wel nog een netspannings adapter bij, die zijn ongeveer 25 euro. dus totaal rond de 100 euro.
http://www.kruis.nl/artikelen/728606/pr ... 140-s.html
en :
http://www.kruis.nl/artikelen/728510/pr ... -50-e.html
Zo ben je net zoveel kwijt als voor dat andere ding. maar dan zit er wel een machientje bij...
Er moet wel nog een netspannings adapter bij, die zijn ongeveer 25 euro. dus totaal rond de 100 euro.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Dat ziet er goed uit, bedankt 
Nu nog even tvrouwke overtuigen...
Tja, om mijn eerste print te maken, met alle mijn materiaal erin gaat het mij toch wel zo'n 250 euro kosten.
Of wat overuurkes draaien opt werk
Ik ben bezig met de nikko aan het strippen terwijl ik overal van goede foto's neem om het mij te herinneren.
Het is niet te geloven hoeveel draden daar aanliggen... Ik trek wel foto's, maar zou ik enkel met het schema al de juiste verbindingen kunnen leggen? Of is dit niet zo? Het lijkt echt een warboel en als ik het terug monteer zou ik graag hebben dat het wat overzichtelijker lijkt...
Nu nog even tvrouwke overtuigen...
Of wat overuurkes draaien opt werk
Ik ben bezig met de nikko aan het strippen terwijl ik overal van goede foto's neem om het mij te herinneren.
Het is niet te geloven hoeveel draden daar aanliggen... Ik trek wel foto's, maar zou ik enkel met het schema al de juiste verbindingen kunnen leggen? Of is dit niet zo? Het lijkt echt een warboel en als ik het terug monteer zou ik graag hebben dat het wat overzichtelijker lijkt...
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Het is wel leuk om zelf printen te kunnen maken maar om nu voor 1 printje al die onkosten te maken vindt ik nogal wat
Kan je het print niet beter laten maken door een bedrijfje die dat voor je doet
Heb je ook niet al die rotzooi
Kan je het print niet beter laten maken door een bedrijfje die dat voor je doet
Heb je ook niet al die rotzooi
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ja, nu misschien voor die ene print zal ik ze bestellen. Maar ik zal zeker nog in de toekomst printen maken 
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030n
Ondertussen ben ik volop bezig met hem uit elkaar te halen om het chassis een grondige reinigingsbeurt te geven. Maar terwijl ik even de bedrading volgens schema controleerde (want het is echt een warboel) heb ik gezien dat deze twee stukken de voeding krijgen die nrml naar de eindversterker moet gaan. Zijn dit een soort van zekeringen? Wat stelt dit voor? Het schema geeft wel iets aan maar de waarde is 2.5 A en geen 1.6 A.
Ps bedraden jullie dat helemaal opnieuw bij restauratie of wat raden jullie me aan?
Ps bedraden jullie dat helemaal opnieuw bij restauratie of wat raden jullie me aan?
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Waw, automaten voor die tijd...
Maar hoe komt het dan dat de waarde niet overeenkomt met die van het schema?
Zou ik deze eruit laten of niet?
En qua bedrading is het in de omgeving rond de volumepot en ingangskeuzeschakelaar nogal een warboel naar mijn mening. Zou ik dit helemaal opnieuw doen volgens schema, of raden jullie me aan om het zo te laten?
Maar hoe komt het dan dat de waarde niet overeenkomt met die van het schema?
Zou ik deze eruit laten of niet?
En qua bedrading is het in de omgeving rond de volumepot en ingangskeuzeschakelaar nogal een warboel naar mijn mening. Zou ik dit helemaal opnieuw doen volgens schema, of raden jullie me aan om het zo te laten?
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik zit met oude Toshiba 1B2Z1 gelijkrichters. Twee aparte, één voor de + en één voor de -.
Ik heb wel enkele gelijkrichters liggen, maar niet zoals deze, apart. De print is er natuurlijk naar gemaakt en zo kan ik dit niet veranderen.
Zou ik ze vertrouwen om te laten zitten of niet? Ze vertonen lichte verbrande sporen dus dit lijkt me nok. Maar wat is dan een goed alternatief? Ik heb al zitten zoeken maar vind niet echt iets.
Het feit is ook dat ik er nu een 6800µF afvlakcondensator aan ga hangen, dus die zal ook meer stroom trekken dan de vorige daar hij de dubbele waarde heeft van de oude.
Foto's komen ze zo aan.
Ik heb wel enkele gelijkrichters liggen, maar niet zoals deze, apart. De print is er natuurlijk naar gemaakt en zo kan ik dit niet veranderen.
Zou ik ze vertrouwen om te laten zitten of niet? Ze vertonen lichte verbrande sporen dus dit lijkt me nok. Maar wat is dan een goed alternatief? Ik heb al zitten zoeken maar vind niet echt iets.
Het feit is ook dat ik er nu een 6800µF afvlakcondensator aan ga hangen, dus die zal ook meer stroom trekken dan de vorige daar hij de dubbele waarde heeft van de oude.
Foto's komen ze zo aan.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik denk dat daar met wat kunst en vlieg werk best wel een normale brugcel in te proppen is.
Het mooist zou zijn om er zo een te nemen :
En die dan bevestigen met een M3 boutje en een afstandbusje op dat gaatje in de PCB, zodat hij niet tegen de print aangedrukt zit.
Paar losse draadjes met krimpkousjes naar de oorspronkelijke draadjes toe, en klaar ben je...
Het mooist zou zijn om er zo een te nemen :
En die dan bevestigen met een M3 boutje en een afstandbusje op dat gaatje in de PCB, zodat hij niet tegen de print aangedrukt zit.
Paar losse draadjes met krimpkousjes naar de oorspronkelijke draadjes toe, en klaar ben je...
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Dat kan waarschijnlijk ook, moet TS even kijken of ze pincompatible zijn.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Als ik goed naar de foto kijk dan zie ik nog wat gaatjes extra rond die gelijkricht diodes, wellicht past zo'n vierkante brugcel daar zo in.
Maar waarom moeilijk doen? gewoon die blokjes vervangen door losse diodes, je hebt maar twee diodes per blokje nodig oftewel 4 in totaal.
die dubbel diodes zijn natuurlijk ook prima, een common cathode en een common anode
Maar waarom moeilijk doen? gewoon die blokjes vervangen door losse diodes, je hebt maar twee diodes per blokje nodig oftewel 4 in totaal.
die dubbel diodes zijn natuurlijk ook prima, een common cathode en een common anode
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik ben bezig met de eindversterkerprint te hertekenen en ontwerpen in Eagle. Kan iemand mij helpen met het volgende:
De basis van transistor Q709 (type 2SC945) wijst met een pijl naar R23. Maar wordt hiermee bedoelt dat die basis normaal aan de verbinding van de tegenkoppelweerstand R701 ligt?
En gewoon ter info, heeft iemand de transistoren die hier in dit schema staan in voorraad?
Betreft:
2SC945
2SC853
2SC789
2SA545
2SA499
Voor sommige van deze transistoren heb ik vervangtypes gevonden via alltransistors.com maar voor sommige niet.
Ik zou ze kunnen testen en hergebruiken, maar sowieso ontbreken er enkele op de print (kapotgeknipt).
Is dit ook niet erg als ik een vervangtype met een veel hogere stroomversterking neem? Komt de schakeling daardoor niet uit balans?
Vele van deze transistoren hebben slechts een Hfe van +- 75 terwijl hun vervangtypes meestal 120 of meer hebben.
De basis van transistor Q709 (type 2SC945) wijst met een pijl naar R23. Maar wordt hiermee bedoelt dat die basis normaal aan de verbinding van de tegenkoppelweerstand R701 ligt?
En gewoon ter info, heeft iemand de transistoren die hier in dit schema staan in voorraad?
Betreft:
2SC945
2SC853
2SC789
2SA545
2SA499
Voor sommige van deze transistoren heb ik vervangtypes gevonden via alltransistors.com maar voor sommige niet.
Ik zou ze kunnen testen en hergebruiken, maar sowieso ontbreken er enkele op de print (kapotgeknipt).
Is dit ook niet erg als ik een vervangtype met een veel hogere stroomversterking neem? Komt de schakeling daardoor niet uit balans?
Vele van deze transistoren hebben slechts een Hfe van +- 75 terwijl hun vervangtypes meestal 120 of meer hebben.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Kijk ook eens hier :Vintagelover schreef:En gewoon ter info, heeft iemand de transistoren die hier in dit schema staan in voorraad?
Betreft:
2SC945
2SC853
2SC789
2SA545
2SA499
Voor sommige van deze transistoren heb ik vervangtypes gevonden via alltransistors.com maar voor sommige niet.
http://english.electronica-pt.com/db/cr ... erence.php
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Bedankt,
Ik heb voor allemaal vervangtypes gevonden, behalve de PNP eindtor. Maar ik heb ze zojuist voorzichtig uitgesoldeerd en alle eindtorren doen het goed bij de diodetest, dus dat is een meevaller.
Betreffende mijn vraag over transistor Q709, zie de link naar het schema.
http://www.hifiengine.com/library/nikko/sta-4030.shtml
Ik heb voor allemaal vervangtypes gevonden, behalve de PNP eindtor. Maar ik heb ze zojuist voorzichtig uitgesoldeerd en alle eindtorren doen het goed bij de diodetest, dus dat is een meevaller.
Betreffende mijn vraag over transistor Q709, zie de link naar het schema.
http://www.hifiengine.com/library/nikko/sta-4030.shtml
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Niemand die mij kan helpen met dit probleem?
Als ik naar de oude print kijk, lijkt het schema aan een kant niet te kloppen, wat ik raar vindt, want het is nochtans de Nikko STA 4030.
In elk geval heb ik de service manual besteld.
Dus nogmaals het probleem:
(Bias?) Transistor Q709 (2SC945) zijn basis is verbonden met een pijl in het schema. Maar ik zie niet waar de connectie is waar naar wordt verwezen.
Verder zie ik ook staan R23 500 naar waar die pijl wijst. Dit is nogal een rare benaming aangezien alle weerstanden R7.. (bv R725) zijn bv.
Het schema kan je gratis afhalen in de link hier boven in de thread.
Als ik naar de oude print kijk, lijkt het schema aan een kant niet te kloppen, wat ik raar vindt, want het is nochtans de Nikko STA 4030.
In elk geval heb ik de service manual besteld.
Dus nogmaals het probleem:
(Bias?) Transistor Q709 (2SC945) zijn basis is verbonden met een pijl in het schema. Maar ik zie niet waar de connectie is waar naar wordt verwezen.
Verder zie ik ook staan R23 500 naar waar die pijl wijst. Dit is nogal een rare benaming aangezien alle weerstanden R7.. (bv R725) zijn bv.
Het schema kan je gratis afhalen in de link hier boven in de thread.

