Restauratie Nikko STA-4030

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Vintagelover schreef:
PS als ik een gezichtsbruiner uit België neem, waar moet ik dan op letten? (ik bedoel qua wattage enz) (voor de verzendingskosten liefst uit België)
Waarom zou je er een uit België moeten nemen ? :think:
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Verzendingskosten. Of als ik één in mijn buurt vind kan ik er zo om gaan :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Ga eens kijken bij een kringloopwinkel.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
Ga eens kijken bij een kringloopwinkel.
Heb ik juist gedaan, geen gevonden. Maar deze is wel heel dicht bij mij in de buurt, is dit ok? http://www.2dehands.be/beauty-gezondhei ... htsbruiner

Moet er geen plexiplaat voor de lampen zitten zodat de print erop kan liggen?

En nog iets; Betreft de printboor. Enige suggesties hierop?
Jullie mening hierover:
Conrad:http://www.conrad.be/ce/nl/product/5236 ... m-x-150-mm + http://www.conrad.be/ce/nl/product/5236 ... ggest=true

Velleman: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=459291
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Vintagelover schreef:
ray5150 schreef:
Ga eens kijken bij een kringloopwinkel.


Moet er geen plexiplaat voor de lampen zitten zodat de print erop kan liggen?
Dat wel handig, neem gewoon glas, dat krast minder snel en blijft helder.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door nl3prc »

Ja en dan zou je het glas plaatje van een oude scanner kunnen nemen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Sterker nog, het is gebruikelijk om dat ding in een oude flat-bed scanner te bouwen.
Die staan ook bij de kringloopwinkel. :mrgreen:

Zo heb je altijd dezelfde afstand tussen lampen en printplaat.

Voor dat boormachientje denk ik dat je het beste die van Okaphone kunt nemen. is veel completer, en goedkoper.
Maar, met uit de hand boren is de kans wel groot op gebroken boortjes. persoonlijk zou je beter een Proxxon of Dremel met een standaard kunnen nemen. die zijn echter wel weer een stuk duurder.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ok, bedankt voor de tip, dat met die flatbed-scanner en die gezichtsbruiner kan ik wel regelen.

Ivm met die boor heb ik een tweedehandsboorstandaard gevonden. Zou het mogelijk zijn die handboor in zo'n standaard te plaatsen zoals deze:

http://www.2dehands.be/hobby/handvaardi ... ereedschap
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Dan kun je beter deze nemen :

http://www.kruis.nl/artikelen/728606/pr ... 140-s.html

en :

http://www.kruis.nl/artikelen/728510/pr ... -50-e.html

Zo ben je net zoveel kwijt als voor dat andere ding. maar dan zit er wel een machientje bij... :D

Er moet wel nog een netspannings adapter bij, die zijn ongeveer 25 euro. dus totaal rond de 100 euro.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Dat ziet er goed uit, bedankt :D

Nu nog even tvrouwke overtuigen... :lol: Tja, om mijn eerste print te maken, met alle mijn materiaal erin gaat het mij toch wel zo'n 250 euro kosten.

Of wat overuurkes draaien opt werk :D

Ik ben bezig met de nikko aan het strippen terwijl ik overal van goede foto's neem om het mij te herinneren.
Het is niet te geloven hoeveel draden daar aanliggen... Ik trek wel foto's, maar zou ik enkel met het schema al de juiste verbindingen kunnen leggen? Of is dit niet zo? Het lijkt echt een warboel en als ik het terug monteer zou ik graag hebben dat het wat overzichtelijker lijkt...
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door nl3prc »

Het is wel leuk om zelf printen te kunnen maken maar om nu voor 1 printje al die onkosten te maken vindt ik nogal wat
Kan je het print niet beter laten maken door een bedrijfje die dat voor je doet

Heb je ook niet al die rotzooi
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ja, nu misschien voor die ene print zal ik ze bestellen. Maar ik zal zeker nog in de toekomst printen maken :)
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030n

Bericht door Vintagelover »

Ondertussen ben ik volop bezig met hem uit elkaar te halen om het chassis een grondige reinigingsbeurt te geven. Maar terwijl ik even de bedrading volgens schema controleerde (want het is echt een warboel) heb ik gezien dat deze twee stukken de voeding krijgen die nrml naar de eindversterker moet gaan. Zijn dit een soort van zekeringen? Wat stelt dit voor? Het schema geeft wel iets aan maar de waarde is 2.5 A en geen 1.6 A.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Ps bedraden jullie dat helemaal opnieuw bij restauratie of wat raden jullie me aan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

Automatische zekeringen?????
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Waw, automaten voor die tijd... :D

Maar hoe komt het dan dat de waarde niet overeenkomt met die van het schema?

Zou ik deze eruit laten of niet?

En qua bedrading is het in de omgeving rond de volumepot en ingangskeuzeschakelaar nogal een warboel naar mijn mening. Zou ik dit helemaal opnieuw doen volgens schema, of raden jullie me aan om het zo te laten?
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ik zit met oude Toshiba 1B2Z1 gelijkrichters. Twee aparte, één voor de + en één voor de -.

Ik heb wel enkele gelijkrichters liggen, maar niet zoals deze, apart. De print is er natuurlijk naar gemaakt en zo kan ik dit niet veranderen.

Zou ik ze vertrouwen om te laten zitten of niet? Ze vertonen lichte verbrande sporen dus dit lijkt me nok. Maar wat is dan een goed alternatief? Ik heb al zitten zoeken maar vind niet echt iets.
Het feit is ook dat ik er nu een 6800µF afvlakcondensator aan ga hangen, dus die zal ook meer stroom trekken dan de vorige daar hij de dubbele waarde heeft van de oude.

Foto's komen ze zo aan.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat daar met wat kunst en vlieg werk best wel een normale brugcel in te proppen is.

Het mooist zou zijn om er zo een te nemen :
brug.jpg
brug.jpg (7.22 KiB) 284 keer bekeken
En die dan bevestigen met een M3 boutje en een afstandbusje op dat gaatje in de PCB, zodat hij niet tegen de print aangedrukt zit.

Paar losse draadjes met krimpkousjes naar de oorspronkelijke draadjes toe, en klaar ben je...
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door SuperR »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Dat kan waarschijnlijk ook, moet TS even kijken of ze pincompatible zijn.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Als ik goed naar de foto kijk dan zie ik nog wat gaatjes extra rond die gelijkricht diodes, wellicht past zo'n vierkante brugcel daar zo in.

Maar waarom moeilijk doen? gewoon die blokjes vervangen door losse diodes, je hebt maar twee diodes per blokje nodig oftewel 4 in totaal.

die dubbel diodes zijn natuurlijk ook prima, een common cathode en een common anode
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ik ben bezig met de eindversterkerprint te hertekenen en ontwerpen in Eagle. Kan iemand mij helpen met het volgende:

De basis van transistor Q709 (type 2SC945) wijst met een pijl naar R23. Maar wordt hiermee bedoelt dat die basis normaal aan de verbinding van de tegenkoppelweerstand R701 ligt?

En gewoon ter info, heeft iemand de transistoren die hier in dit schema staan in voorraad?

Betreft:

2SC945
2SC853
2SC789
2SA545
2SA499

Voor sommige van deze transistoren heb ik vervangtypes gevonden via alltransistors.com maar voor sommige niet.
Ik zou ze kunnen testen en hergebruiken, maar sowieso ontbreken er enkele op de print (kapotgeknipt).

Is dit ook niet erg als ik een vervangtype met een veel hogere stroomversterking neem? Komt de schakeling daardoor niet uit balans?
Vele van deze transistoren hebben slechts een Hfe van +- 75 terwijl hun vervangtypes meestal 120 of meer hebben.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Vintagelover schreef:
En gewoon ter info, heeft iemand de transistoren die hier in dit schema staan in voorraad?

Betreft:

2SC945
2SC853
2SC789
2SA545
2SA499

Voor sommige van deze transistoren heb ik vervangtypes gevonden via alltransistors.com maar voor sommige niet.
Kijk ook eens hier :
http://english.electronica-pt.com/db/cr ... erence.php
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Bedankt,

Ik heb voor allemaal vervangtypes gevonden, behalve de PNP eindtor. Maar ik heb ze zojuist voorzichtig uitgesoldeerd en alle eindtorren doen het goed bij de diodetest, dus dat is een meevaller.

Betreffende mijn vraag over transistor Q709, zie de link naar het schema.

http://www.hifiengine.com/library/nikko/sta-4030.shtml
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Niemand die mij kan helpen met dit probleem?

Als ik naar de oude print kijk, lijkt het schema aan een kant niet te kloppen, wat ik raar vindt, want het is nochtans de Nikko STA 4030.
In elk geval heb ik de service manual besteld.

Dus nogmaals het probleem:

(Bias?) Transistor Q709 (2SC945) zijn basis is verbonden met een pijl in het schema. Maar ik zie niet waar de connectie is waar naar wordt verwezen.

Verder zie ik ook staan R23 500 naar waar die pijl wijst. Dit is nogal een rare benaming aangezien alle weerstanden R7.. (bv R725) zijn bv.

Het schema kan je gratis afhalen in de link hier boven in de thread.
Plaats reactie