vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Moderator: Beheerdersteam
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Blijkbaar ben je nog niet klaar. Ik zou maar oppassen met de luidsprekers van je vriendin. Of je moet een aanleiding hebben om voor haar een paar mooie zelfbouwluidsprekers te gaan bouwen.
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Het is wel mijn bedoeling er voorzichtig mee te zijn ja. Hoopte dat ik hier nog wat tips kon krijgen over hoe ik dat dan doe
.
Ga nu de condensatoren die voor mijn luidspreker zitten vervangen, maar deze waardes verkopen ze niet meer. Waarde was 3300 / 40. Iemand een idee waarvoor ik deze kan vervangen? En of een ander voltage of andere capaciteit kwaad kan? En kan je dan beter hoger of lager nemen?
Ga nu de condensatoren die voor mijn luidspreker zitten vervangen, maar deze waardes verkopen ze niet meer. Waarde was 3300 / 40. Iemand een idee waarvoor ik deze kan vervangen? En of een ander voltage of andere capaciteit kwaad kan? En kan je dan beter hoger of lager nemen?
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Capaciteit zoveel mogelijk hetzelfde houden. spanning mag hoger, nooit lager.
Deze is een goede keus :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2754
Deze is een goede keus :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2754
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Terug van vakantie dus het project versterker weer opgepakt
Heb de condensatoren vervangen (dank voor de tip ray), maar hier is het probleem helaas niet mee opgelost. Linker kanaal is alleen maar zwakker geworden. Dus de speurtocht gaat verder...iemand hier die mij weer verder kan sturen? SuperR heb je nog meer geduld?
Ik weet in ieder geval dat het niet in de podmeter zit en ook niet in een los contactje, deze heb ik allemaal opnieuw gesoldeerd en contactspray op gespoten...wellicht een of meerdere van de transistoren van het linkerkanaal kapot?
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Je versterker bestaat uit een paar groepen waar we het al over hebben gehad
De eindversterker
De voeding
De input/toonregeling/volumeregeling
...
De voeding heb je al naar gekeken zei je en een falende voeding zou een gedrag produceren wat naar verwachting identiek is over de twee kanalen. Mee eens?
Dan ben ik nu geïnteresseerd in in de bron van de rare klank. Zou het probleem in de eindversterker zitten of ergens anders?
Je hebt een verschil in prestaties tussen de kanalen. Mooi!
Als je de signalen uit de input/toonregeling/volume-print naar de eindversterkers zou omwisselen kunnen er twee dingen veranderen;
-Het probleem blijft links en rechts is nog steeds goed
-Het probleem wisselt van kanaal (R->L en L->R)
Dit is een toetsmethode waarvoor je geen elektronica kennis nodig hoeft te hebben.
-Ergens gaat iets fout
-Waar zit het probleem?
-Je vormt een theorie; "wellicht een of meerdere van de transistoren van het linkerkanaal kapot"
-Hoe kan ik testen of het überhaupt in de eindversterker zit?
-Een signaal naar de eindversterker sturen waarvan ik zeker weet dat het werkt (iPod bijvoorbeeld)
-Hmmz, weinig zin om een 3.5mm jack kabel kapot te knippen.
-Hoe kan ik dan een signaal aanbieden waarvan ik weet dat het werkt?
-Ah, het signaal wat naar het rechter kanaal gaat lijkt goed te zijn want dat kanaal klinkt normaal!
De eindversterker
De voeding
De input/toonregeling/volumeregeling
...
De voeding heb je al naar gekeken zei je en een falende voeding zou een gedrag produceren wat naar verwachting identiek is over de twee kanalen. Mee eens?
Dan ben ik nu geïnteresseerd in in de bron van de rare klank. Zou het probleem in de eindversterker zitten of ergens anders?
Je hebt een verschil in prestaties tussen de kanalen. Mooi!
Als je de signalen uit de input/toonregeling/volume-print naar de eindversterkers zou omwisselen kunnen er twee dingen veranderen;
-Het probleem blijft links en rechts is nog steeds goed
-Het probleem wisselt van kanaal (R->L en L->R)
Dit is een toetsmethode waarvoor je geen elektronica kennis nodig hoeft te hebben.
-Ergens gaat iets fout
-Waar zit het probleem?
-Je vormt een theorie; "wellicht een of meerdere van de transistoren van het linkerkanaal kapot"
-Hoe kan ik testen of het überhaupt in de eindversterker zit?
-Een signaal naar de eindversterker sturen waarvan ik zeker weet dat het werkt (iPod bijvoorbeeld)
-Hmmz, weinig zin om een 3.5mm jack kabel kapot te knippen.
-Hoe kan ik dan een signaal aanbieden waarvan ik weet dat het werkt?
-Ah, het signaal wat naar het rechter kanaal gaat lijkt goed te zijn want dat kanaal klinkt normaal!
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Klinkt als wederom een kandidaat voor een grondige Overhaulin'... 
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Mee eens dat het niet de voeding is. Dacht even de twee afvlak condensatoren...maar heb die vervangen en dat was het dus niet.
De input is het volgens mij ook niet. Ik heb een invert knop en als ik die indruk wisselt het probleem om van links naar rechts. Als ik de stekker van de input omwissel blijft het probleem wel aan dezelfde kant. Dus ik concludeer eindversterker of potmeter. (of pod?)
Potmeter had een vriend van mij afgeschreven als optie...maar vandaag toch even doorgemeten. De potmeters zijn een twee in één, dus één voor naar links en één voor naar rechts. En deze geven twee compleet verschillende waardes. Dus wellicht dat daar toch een oorzaak in zit, verschillende weerstand is verschillend signaal lijkt me...morgen die dus maar eens vervangen.
Voordat ik dit concludeerde heb ik ook de transistoren van het linkerkanaal doorgemeten en deze gaven weliswaar niet de waardes die ik verwachtte, maar wel dezelfde als die voor het rechterkanaal, dus die lijken me in orde.
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Zit er een invert knop op je versterker? Zo ja, bedenk dan waar naw het signaal wordt omgedraaid. Op de plek waar alle toonregeling/balance/volume wordt geregeld of na de versterker module. Ik zou mijn geadviseerde experiment toch even uitvoeren.De input is het volgens mij ook niet. Ik heb een invert knop en als ik die indruk wisselt het probleem om van links naar rechts. Als ik de stekker van de input omwissel blijft het probleem wel aan dezelfde kant. Dus ik concludeer eindversterker of potmeter.
Dat dingen vervangen kan in ieder geval geen kwaad.Dus wellicht dat daar toch een oorzaak in zit, verschillende weerstand is verschillend signaal lijkt me...morgen die dus maar eens vervangen.
Meet je ze in het circuit of haal je ze er uit als je meet?Voordat ik dit concludeerde heb ik ook de transistoren van het linkerkanaal doorgemeten en deze gaven weliswaar niet de waardes die ik verwachtte, maar wel dezelfde als die voor het rechterkanaal, dus die lijken me in orde.
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Zit er een invert knop op je versterker? Zo ja, bedenk dan waar naw het signaal wordt omgedraaid. Op de plek waar alle toonregeling/balance/volume wordt geregeld of na de versterker module. Ik zou mijn geadviseerde experiment toch even uitvoeren.
Owja..die zit gewoon gelust aan de volumeknop dus hieruit kan ik alleen concluderen dat het niet in de boxen zit
Zal je experiment uitvoeren zodra ik de potmetertjes er weer op heb zitten. Hier heb ik wel een probleem mee, want mijn potmeter voor het volume heeft volgens de man in de winkel een loudness regelaar en die hebben ze daar niet. Dus Ray...jij hebt hier vast een website voor? Het is overigens ook een lineaire..wat ik vreemd vind voor een volume regelaar. 100kohm ln..
Meet ze in het circuit..
Owja..die zit gewoon gelust aan de volumeknop dus hieruit kan ik alleen concluderen dat het niet in de boxen zit
Meet je ze in het circuit of haal je ze er uit als je meet?[/quote]Voordat ik dit concludeerde heb ik ook de transistoren van het linkerkanaal doorgemeten en deze gaven weliswaar niet de waardes die ik verwachtte, maar wel dezelfde als die voor het rechterkanaal, dus die lijken me in orde.
Meet ze in het circuit..
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Zo eindelijk weer even rustig de tijd om aan mijn project te zitten
Heb een minijack opengeknipt en wilde deze aansluiten op de eindversterker om te kijken of daar het probleem zit. Echter heeft mijn minijack drie kabels en nu raak ik in verwarring. Ze zijn rood, wit en een onbeschermde kabel. Lijkt me dat rood en wit links en rechts zijn en de onbeschermde de -. Er gaan twee kabels naar mijn eindversterker welke mij logischerwijs de + en - lijken te zijn. Voordat ik kortsluiting maak in mijn onwetendheid wil ik toch even zeker weten dat ik het goed doe
Kan ik gewoon de onbeschermde van de minijack op de - doen en rood of wit op de plus?
Kan ik gewoon de onbeschermde van de minijack op de - doen en rood of wit op de plus?
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Je schrijft kabels, maar bedoeld aders ?
Voor foutzoeken is dit een stuk handiger :
http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=9360
Voor foutzoeken is dit een stuk handiger :
http://www.vellemanprojects.eu/products/view/?id=9360
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Heb je een multimeter en google?
Misschien wat flauw, maar om aan te geven dat niet ieder probleem lastig is.
http://lmgtfy.com/?q=mini+jack+pinout
Misschien wat flauw, maar om aan te geven dat niet ieder probleem lastig is.
http://lmgtfy.com/?q=mini+jack+pinout
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
hehe zie nu pas je lmgtfy link
oké ik ga hem aansluiten en eens kijken wat er dan uit mijn speakers komt...
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Nou heb m'n ipad aangesloten op de eindversterker en dan komt er prima geluid uit! Probleem zit dus in de toonregelaar of de potmeters...
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
Potmeters doorgemeten en hier bleek inderdaad de treble kapot te zijn. Deze vervangen en nou doet die het duidelijk een stuk beter! Helaas nu dit probleem is opgelost dient het volgende zich aan..ineens komt er een constante brom uit mijn speakers. Hij is hoorbaar bij volume nul en wordt harder naarmate het volume hoger gaat. Iemand een idee waar dit vandaan komt?
Re: vintage versterker (goodmans) werkende krijgen
hmm..heb alle aardingen opnieuw gesoldeerd en dacht dat het probleem hiermee opgelost was want ik hoorde de ruis niet meer. Toen de versterker weer op mijn audiomeubel gezet en de ruis was weer terug!
Lekt er dus toch nog ergens stroom of kan het ook iets anders zijn? En als ik het oplos door een draadje aan mijn versterker vast te maken en die te aarden, is dat een goede geimprovisseerde oplossing of heb ik hiermee kans dat er toch iets mis gaat?
Lekt er dus toch nog ergens stroom of kan het ook iets anders zijn? En als ik het oplos door een draadje aan mijn versterker vast te maken en die te aarden, is dat een goede geimprovisseerde oplossing of heb ik hiermee kans dat er toch iets mis gaat?
