Speaker bouwen voor beginner
Moderator: Beheerdersteam
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Speaker bouwen voor beginner
Hoi,
Ik ben Twan en 14 jaar oud. Ik wil graag een speaker maken maar dit is mijn eerste keer. Van mijn ouders mag ik 2 keer een setje auto speakers gebruiken dus in totaal 4 boxjes (op de foto's in de bijlage kan je zien welke boxjes het zijn). En ik mocht 2 keer een setje woon kamer speakers gebruiken ook in totaal 4 boxen (van deze speakers staan ook foto's in de bijlage). Ik wil graag 2 keer een 4 hoek speaker maken die je aan elkaar kan koppelen en dan heb je een 6 hoek speaker (in de bijlage staat uit getekend hoe ik bedoel) En ik had bedacht dat ik deze dingen nodig zou hebben:
Speakers:
6x tweeter
6x woofer
6x sub woofer
Accessoires:
1x Bluetooth zender
Accu
6x wielen
2x handvat
2x klemmen
Ik vroeg me af of wat ik zou willen maken wel mogelijk is en wat voor speakers en accu ik nodig zou hebben. En hoe duur het ongeveer zou zijn ik wil zo goed koop mogelijk kwijt willen zijn door zoveel mogelijk van de speakers die ik heb te kunnen hergebruiken en de rest tweede hands willen kopen welke speakers heb ik nog nodig om aan mijn wensen te voldoen? En hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn?
al vast bedankt Twan Hoefs
bijlage kan niet worden geopend wegens technische problemen laat je e-mail achter en ik stuur de bijlag per mail
Ik ben Twan en 14 jaar oud. Ik wil graag een speaker maken maar dit is mijn eerste keer. Van mijn ouders mag ik 2 keer een setje auto speakers gebruiken dus in totaal 4 boxjes (op de foto's in de bijlage kan je zien welke boxjes het zijn). En ik mocht 2 keer een setje woon kamer speakers gebruiken ook in totaal 4 boxen (van deze speakers staan ook foto's in de bijlage). Ik wil graag 2 keer een 4 hoek speaker maken die je aan elkaar kan koppelen en dan heb je een 6 hoek speaker (in de bijlage staat uit getekend hoe ik bedoel) En ik had bedacht dat ik deze dingen nodig zou hebben:
Speakers:
6x tweeter
6x woofer
6x sub woofer
Accessoires:
1x Bluetooth zender
Accu
6x wielen
2x handvat
2x klemmen
Ik vroeg me af of wat ik zou willen maken wel mogelijk is en wat voor speakers en accu ik nodig zou hebben. En hoe duur het ongeveer zou zijn ik wil zo goed koop mogelijk kwijt willen zijn door zoveel mogelijk van de speakers die ik heb te kunnen hergebruiken en de rest tweede hands willen kopen welke speakers heb ik nog nodig om aan mijn wensen te voldoen? En hoeveel zal ik ongeveer kwijt zijn?
al vast bedankt Twan Hoefs
bijlage kan niet worden geopend wegens technische problemen laat je e-mail achter en ik stuur de bijlag per mail
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Speaker bouwen voor beginner
Hallo Twan, welkom!
Wat voor melding kreeg je toen je de foto's probeerde te uploaden? mss waren ze te groot (2MB max). stuur ze anders maar naar zelfbouwaudio@gmail.com dan voeg ik ze wel bij
Ik mis in je lijstje een versterker, of heb je die al?
Wat voor melding kreeg je toen je de foto's probeerde te uploaden? mss waren ze te groot (2MB max). stuur ze anders maar naar zelfbouwaudio@gmail.com dan voeg ik ze wel bij
Ik mis in je lijstje een versterker, of heb je die al?
Re: Speaker bouwen voor beginner
Altijd weer leuk als de jonge generatie de toekomst verzekert!
Op dit forum ga je zeker hulp vinden.
Het eerste advies is: neem een ontwerp dat niet te ingewikkeld is en werk met geduld. Loopt het niet lekker, geef jezelf dan een pauze. Een teleurstelling kan de zin om verder te gaan verpesten. Laat je niet ontmoedigen. Alle doe-het-zelvers hebben fouten gemaakt. En wie ervaring zat heeft maakt er vaak nog.
Daar leren we van.
Succes ermee, benieuwd naar je vorderingen en het resultaat!
Het eerste advies is: neem een ontwerp dat niet te ingewikkeld is en werk met geduld. Loopt het niet lekker, geef jezelf dan een pauze. Een teleurstelling kan de zin om verder te gaan verpesten. Laat je niet ontmoedigen. Alle doe-het-zelvers hebben fouten gemaakt. En wie ervaring zat heeft maakt er vaak nog.
Succes ermee, benieuwd naar je vorderingen en het resultaat!
- muizenissen
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Speaker bouwen voor beginner
Dit inderdaad. Vaak zat stukken hout verknald, drivers gesloopt, of gewoon geld verspild wegens slechte voorbereiding, pech of stom werken.Berre schreef:Een teleurstelling kan de zin om verder te gaan verpesten. Laat je niet ontmoedigen. Alle doe-het-zelvers hebben fouten gemaakt. En wie ervaring zat heeft maakt er vaak nog.Daar leren we van.
Rustig blijven ademhalen, doorzetten, en morgen verder gaan. Iedereen maakt inderdaad wel eens een foutje. Het wordt alleen erger naarmate het gebeurt verderop in het bouwproces...
Heel misschien heb ik nog wel wat oude drivertjes waar je mee mag spelen/proberen als je dat wil/mag van je ouders. Zo ben ik ook begonnen, en dat houdt het betaalbaar.
Re: Speaker bouwen voor beginner
Als 15-jarige (héél lang geleden) oefende ik met gratis drivertjes die ik sloopte uit versleten TV toestellen. Vaak klonk dat, zelfs zonder filter, al heel behoorlijk.
Re: Speaker bouwen voor beginner
Welkom, ik sluit me bij het bovenstaande aan. Een rondje langs de kringloop kan je voor weinig geld trouwens ook leuke speakertjes opleveren!
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
heb ik nog meer nodig dan wat ik al had bedacht en een versterker?
Laatst gewijzigd door twan hoefs op zo 20 okt 2013, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Hier is de bijlage met het plan en de spullen die ik denk nodig te hebben en de foto's van de speakers die ik al heb. Wat ik me afvroeg was dat de boxen die in de woonkamer bij ons stonden of je die speakers er uit kon halen en in een ander formaat kast stoppen?
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
waar moet ik dan op letten als ik daar boxen ga halen moeten ze allemaal evenveel watt hebben of hoeveel moeten ze minimaal hebben?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Speaker bouwen voor beginner
dat maakt niet zo veel uit, het zegt in elk geval helemaal niets over hoe ze samen gaan klinken, hooguit of ze op het zelfde moment kapot gaan als je te hard speelttwan hoefs schreef:waar moet ik dan op letten als ik daar boxen ga halen moeten ze allemaal evenveel watt hebben of hoeveel moeten ze minimaal hebben?
- muizenissen
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re:
Is het niet makkelijker voor jou om gewoon een leuke autoradio te zoeken met bluetooth/usb? Die zijn vaak niet heel duur, en je kan dan je systeem makkelijk uitbreiden met een vette meerkanaals versterker als blijkt dat de radio niet sterk genoeg is.twan hoefs schreef:heb ik nog meer nodig dan wat ik al had bedacht en een versterker?
De meeste autoradio's hebben een 4x 40W versterker ingebouwd (die kunnen vaak wel ca. 10W per kanaal leveren zonder al te grote problemen; dat gaat hard zat). Je kan dat makkelijk op 12V aansluiten (auto accu pakken, bijvoorbeeld, jij gaat toch geen klein speakertje maken zo te zien). Een beetje autoradio heeft ook wel een lijn uitgang waar je dan een grotere/sterkere versterker op kan zetten voor de dikke speakers
Wat betreft je speakers: wat je kan doen, is je bestaande kasten open maken. Noteer van elke driver (woofer, tweeter, middentoner etc.) of er een typenummer op stond. Meet de binnenmaten van de kasten op waar ze uit komen, zodat je ongeveer weet hoeveel inhoud deze kasten hadden. Als je dat weet, kan je kijken naar een ontwerpje voor jouw eigen speaker.
Mocht je ergens in de buurt van Alphen a/d Rijn of Amersfoort wonen, dan wil ik je wel eens helpen (als je dat op prijs stelt). Misschien heb ik zowaar ook nog wel wat stevige wieltjes en/of handgreepjes over die je dan wel mag hebben (gratis is beter dan goedkoop!).
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Wat bedoel je met auto radio speakers zijn dat de tweeter woofer en subwoofer in een speaker? En ik zou graag die spullen over willen nemen alleen ik woon in Etten-leur ligt naast Breda dus zou je het kunnen opsturen alvast hartelijk dank
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
- muizenissen
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Speaker bouwen voor beginner
Ik zou als tip wel willen geven om je een béétje in te lezen over wat voor termen er rondvliegentwan hoefs schreef:Wat bedoel je met auto radio speakers zijn dat de tweeter woofer en subwoofer in een speaker? En ik zou graag die spullen over willen nemen alleen ik woon in Etten-leur ligt naast Breda dus zou je het kunnen opsturen alvast hartelijk dank
Een (goedkope) autoradio biedt alles in één apparaat:twan hoefs schreef:wat is het verschil dan tussen een autoradio en wat ik wil?
- versterker
- radio tuner
- cd speler
- bluetooth
- USB input met weergave op display (soms ook kaart ingangen zoals SD of zo)
Dat soort grappen hoef je dan nu niet zelf uit te vinden/uit te zoeken. Je kan dan later rustig op zoek naar een sterkere versterker, een andere bluetooth adapter of zoiets. Ik weet uit m'n hoofd niet of de bluetooth in dat soort radio's doet wat jij wil dat 't doet, maar ik denk 't wel.
Neem bijvoorbeeld deze:
http://tweakers.net/pricewatch/333477/s ... a50bt.html
76 euro voor een versterker/radio/cd/usb/bluetooth. Wel geld, maar goed, dat kosten losse onderdelen ook
http://www.redcoon.nl/B397657-Muse-M-16 ... d=bestlist
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
en hoeveel kosten een losse bleutooth zender en een goede maar niet al te dure versterker?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speaker bouwen voor beginner
goede versterker heb je al voor 2 tientjes op marktplaats.
Een goede oude degelijke Concord bijvoorbeeld. (staan hier ook op zelfbouw verkoop gedeelte)
met een 50w RMS heb je echt meer dan genoeg. (per kanaal)
Veel zwaarder trekt een accu snel leeg.
Radio heb ik evt voor je, staat in te koop gedeelte.
Prima kleine alleskunner.
Een goede oude degelijke Concord bijvoorbeeld. (staan hier ook op zelfbouw verkoop gedeelte)
met een 50w RMS heb je echt meer dan genoeg. (per kanaal)
Veel zwaarder trekt een accu snel leeg.
Radio heb ik evt voor je, staat in te koop gedeelte.
Prima kleine alleskunner.
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
ik heb deze versterkers gevonden op marktplaats http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr het zijn er twee omdat ik zeg maar twee helften maak. Zijn dit goede en hoeveel zijn ze ongeveer waard?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speaker bouwen voor beginner
echte oldschool concords!
3 of 4 tientjes waard. (wat de gek er voor geeft een beetje)
Re: Speaker bouwen voor beginner
Ik zie eigenlijk alleen nog niet waarom je zoveel chassis wil gaan gebruiken. Waarom koop je niet gewoon dit setje 2 of 4 keer? Sluit hier de eerder genoemde autoradio op aan en je kunt lekker knallen. Wil je meer of terug naar je eigen idee met de bluetooth ontvanger, plaats er dan 1 of 2 van deze versterkertrapjes in en je bent klaar.
Ik ben ook ooit begonnen met dit soort setjes en die klinken toch nog best goed.
Groeten,
Mischa
Ik ben ook ooit begonnen met dit soort setjes en die klinken toch nog best goed.
Groeten,
Mischa
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
Ik denk dat als ik het los via marktplaats koop of een andere tweedehands iets dat ik dan veel goedkoper uitkom en ook nog beter geluid en kwaliteit heb! Maar het idee wat ik heb passen daar deze versterkers op?mischa72 schreef:Ik zie eigenlijk alleen nog niet waarom je zoveel chassis wil gaan gebruiken. Waarom koop je niet gewoon dit setje 2 of 4 keer? Sluit hier de eerder genoemde autoradio op aan en je kunt lekker knallen. Wil je meer of terug naar je eigen idee met de bluetooth ontvanger, plaats er dan 1 of 2 van deze versterkertrapjes in en je bent klaar.
Ik ben ook ooit begonnen met dit soort setjes en die klinken toch nog best goed.
Groeten,
Mischa
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr
-
twan hoefs
- Berichten: 16
- Lid geworden op: vr 18 okt 2013, 19:50
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speaker bouwen voor beginner
een hoeveel volt accu moet ik gebruiken voor in de speaker en wat voor accu's kunnen er in een lood accu? een accu uit een auto?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Speaker bouwen voor beginner
hier kun je wat inspiratie op doen...
beetje uit de kluiten gewassen, maar het idee is hetzelfde.
12v accu (liefst een semitractie of gelaccu = duur) 20 ampere/uur moet lukken voor een uurtje of 4-5 muziek.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
beetje uit de kluiten gewassen, maar het idee is hetzelfde.
12v accu (liefst een semitractie of gelaccu = duur) 20 ampere/uur moet lukken voor een uurtje of 4-5 muziek.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=100
-
mitchellbrink81
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 13 nov 2012, 21:05
Re: Speaker bouwen voor beginner
hoi Twan,
Ik ben 16 en heb zelf ook een speaker gemaakt voor op de fiets dus dat was dan ook op een accu.
ik heb het ook geprobeerd met een autoradio maar zonder succes het aansluiten daarvan is lang niet zo gemakkelijk als een kleine autoversterker.
Ik heb deze versterker gebruikt kost ongeveer 30 euro op marktplaats. http://www.fusionelectronics.com/car/pr ... -Amplifier
ik sluit hem aan op me telefoon met een aux kabeltje deze kost 6.50 euro bij de mediamarkt: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/VI ... langId=-11
ik gebruikte een kleine accu (17AH) maar je kunt ook gewoon een autoaccu kopen op de sloop. Op die kleine accu kon ik ongeveer 3 uur vrij hard draaien totdat de accu leeg was.
En ik zou als ik jouw was het hout alvast op maat laten zagen bij de bouwmarkt meestal doen ze dit wel gratis.
Ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn speaker ik ben nu even niet thuis. ik hoop dat dit een beetje helpt.
Ik ben 16 en heb zelf ook een speaker gemaakt voor op de fiets dus dat was dan ook op een accu.
ik heb het ook geprobeerd met een autoradio maar zonder succes het aansluiten daarvan is lang niet zo gemakkelijk als een kleine autoversterker.
Ik heb deze versterker gebruikt kost ongeveer 30 euro op marktplaats. http://www.fusionelectronics.com/car/pr ... -Amplifier
ik sluit hem aan op me telefoon met een aux kabeltje deze kost 6.50 euro bij de mediamarkt: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/VI ... langId=-11
ik gebruikte een kleine accu (17AH) maar je kunt ook gewoon een autoaccu kopen op de sloop. Op die kleine accu kon ik ongeveer 3 uur vrij hard draaien totdat de accu leeg was.
En ik zou als ik jouw was het hout alvast op maat laten zagen bij de bouwmarkt meestal doen ze dit wel gratis.
Ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn speaker ik ben nu even niet thuis. ik hoop dat dit een beetje helpt.
Re: Speaker bouwen voor beginner
wat jij beschrijft heet een krat/kist radiomitchellbrink81 schreef:hoi Twan,
Ik ben 16 en heb zelf ook een speaker gemaakt voor op de fiets dus dat was dan ook op een accu.
ik heb het ook geprobeerd met een autoradio maar zonder succes het aansluiten daarvan is lang niet zo gemakkelijk als een kleine autoversterker.
Ik heb deze versterker gebruikt kost ongeveer 30 euro op marktplaats. http://www.fusionelectronics.com/car/pr ... -Amplifier
ik sluit hem aan op me telefoon met een aux kabeltje deze kost 6.50 euro bij de mediamarkt: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/VI ... langId=-11
ik gebruikte een kleine accu (17AH) maar je kunt ook gewoon een autoaccu kopen op de sloop. Op die kleine accu kon ik ongeveer 3 uur vrij hard draaien totdat de accu leeg was.
En ik zou als ik jouw was het hout alvast op maat laten zagen bij de bouwmarkt meestal doen ze dit wel gratis.
Ik zal morgen even een foto plaatsen van mijn speaker ik ben nu even niet thuis. ik hoop dat dit een beetje helpt.
goede voorbeelden hiervan zijn te vinden op:
[url]hier[/url] en hier
het idee ervan is eigenlijk dat je met een klasse d versterker op een relatief kleine accu lange speel duur kan hebben.
ik heb bijvoorbeeld 2 van de bekende blauwe li-ion packs van ebay, een ta2020, een losse voorversterker op basis van de circxuits online schakeling, 2 zonnecellen van dealextreme en 2 infinitie speakers. Dit in een formaatje smaller dan een krat bier en even breed en hoog.
fototje:
[img]http://i40.tinypic.com/ivlloh.jpg[/img]
