Passief in-line filter... met brom!!??

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Passief in-line filter... met brom!!??

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
...kijk mij nou. :wink:
Wat, maak je interlinks met de handen op je rug?????????? :lol: :lol: :lol:
Ssssst, dat is geheim :-# :lol:
Wat weet jij meer dan wij??? :?: :?: :?: :?:

:mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
...kijk mij nou. :wink:

Wat een drukte weer om een simpel RC filter in een kastje met een bromprobleem. Krijg je gelijk een hoop audiofiele soesa over je heen.
Inderdaad, wat een drukte. Het had na mijn reactie, de tweede in het topic, meteen klaar kunnen zijn. Als we het dan toch moeten hebben over het kijkmijnou gehalte, dan weet ik het wel. Gewoon helpen kan blijkbaar niet meer zonder dat een topic ontploft van de betweterij en flauwe grappen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:

Wat een drukte weer om een simpel RC filter in een kastje met een bromprobleem. Krijg je gelijk een hoop audiofiele soesa over je heen.
Inderdaad, wat een drukte. Het had na mijn reactie, de tweede in het topic, meteen klaar kunnen zijn. Als we het dan toch moeten hebben over het kijkmijnou gehalte, dan weet ik het wel. Gewoon helpen kan blijkbaar niet meer zonder dat een topic ontploft van de betweterij en flauwe grappen.
En van selectief diverse quotes bij elkaar plakken hou ik nou weer niet van!

Begint hier net SBS6 te worden...... :-&
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

"Het had na mijn reactie, de tweede in het topic, meteen klaar kunnen zijn"

Je had toch hopelijk toch wel een handoekje klaarliggen????? :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Over selectief quoten gesproken.......... :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Oftewel "IK HEB GELIJK" ? :shock: Jeroen hou eens op met gekissebis en kijk even in de spiegel.............. aan flauwiteiten doe je net zo hard zelf mee.

Ik gaf alleen aan dat een simpele montage net zo goed werkt en het beter in een ordentelijk afgeschermd kastje geplaatst kan worden. Komen er allerlei opmerkingen dat dat niet audiofiel is en die o.a. aluminium ter discussie gaan stellen.
avdboom

Bericht door avdboom »

Nou, inmiddels heb ik wat uitgebreider geluisterd.

1e luister sessie had ik het idee met de DD8 en sub-soon filter wat laag te missen, maar met de pass-trough ook :? . Denk dat me onderbewuste er iets van bakte.
Vandaag nog eens geluisterd en klinkt het met sub-soon filter eigenlijk wel lekker. Ik had niet meer het idee dat ik in het laag iets miste, en slechter klinkt het in ieder geval ook niet zo op het eerste gehoor. Selectief gekozen passages laten in ieder geval horen dat het laagste laag er nog is en alleen het sub-soon er uit gefilterd wordt.

Wat wel merkbaar was als ik echt bij de speaker luister is een lichte brom, vergelijkbaar met de brom zoals bij het beet houden van de behuizing, maar heel zacht. Op de luisterplek nouwelijk hoorbaar, maar toch reden genoeg dit probleem later beet te pakken als het een blijvertje wordt.
Manieren om dit te doen heb ik inmiddels zelfs keuze in, dus dat moet wel gaan lukken linksom of rechtsom.

Ik ben benieuwd hoe het met de Alpair 5 klinkt als ik die weer aankoppel! Ingesteld als -12dB/okt filter met -3dB op +/- 97Hz.
Daar over later meer als ik het weet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Aangezien ik de aanstichter ben van het gebruik van passieve T-netwerken, moet ik toch een paar kanttekeningen plaatsen.

In de eerste plaats moet je niet vergeten dat de uitgang van het netwerk hoogomig is, dus de enige goede plek is in het opvolgend apparaat! Alle bekabeling wat tussen het netwerk en de ingang zit is gevoelig voor het oppikken van brom en andere ellende! Om er een beetje mee te experimenteren is er op zich niks mis mee om het tijdelijk buiten het opvolgend apparaat te houden, maar gebruik in vredesnaam een afgeschermde kast die aan de signaalmassa ligt!
avdboom

Bericht door avdboom »

ds23man schreef:
Aangezien ik de aanstichter ben van het gebruik van passieve T-netwerken, moet ik toch een paar kanttekeningen plaatsen.

In de eerste plaats moet je niet vergeten dat de uitgang van het netwerk hoogomig is, dus de enige goede plek is in het opvolgend apparaat! Alle bekabeling wat tussen het netwerk en de ingang zit is gevoelig voor het oppikken van brom en andere ellende! Om er een beetje mee te experimenteren is er op zich niks mis mee om het tijdelijk buiten het opvolgend apparaat te houden, maar gebruik in vredesnaam een afgeschermde kast die aan de signaalmassa ligt!
Oke, het is dus ook wel gevoelig voor storing. Naja, ik probeer eerst even uit wat het me opleverd en als ik denk dat dit het rechtvaardigd maak ik eens een metalen behuizing, wellicht zo'n DB spuitgiet doos, of een Vinculum behuizing van alu plaat kloppen :-).

Het zou zomaar kunnen dat ik hem alleen voor de Alpair 5 ga gebruiken, waar hij initieel ook voor bedoeld was. Want in principe ben ik wel van zo min mogelijk componenten in de signaalweg filofofie. En behalve dat de DD8 geen subsoon meer hoeft weer te geven hoor ik verder niet echt een wereld van veschil. Kwaad kan het zeker niet, maar zonder kan ik ook prima.
Walt

Bericht door Walt »

Zolang je woofer niet regelmatig de x-max aantikt zou ik me totaal geen zorgen maken en het subsonic filter gewoon weglaten.

Groetjes Walter
avdboom

Bericht door avdboom »

Walt schreef:
Zolang je woofer niet regelmatig de x-max aantikt zou ik me totaal geen zorgen maken en het subsonic filter gewoon weglaten.

Groetjes Walter
Inmiddels besloten dit inderdaat te doen met de DD8 aangekopeld. Het was meer voor de leuk dat ik die mogelijkheid er ook in had gebouwd.

Na het aan massa leggen van ingangen nog stees brom (ook doorgekoppeld naar alu plaat waar uitgangen op zitten).
Ik denk dat het echt een volledig alu behuizing moet worden om succesvol te zijn. Duur voordat ik verdere moeite doe dit maar regelen. Dus bedacht me als ik weer eens wat bij DB bestel maar een behuizing mee te bestellen...

Totdat vandaag de oplossing zichzelf aandraagde :D . Toen ik de hond op de fiets aan het afmatten was zag ik een vierkant alu profiel in de kant liggen... die was dus voor Bassie :mrgreen: . Alleen nog een boven- en onderkant en voilla :D
Bijlagen
2013-11-05 13.17.09.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”