Passief in-line filter... met brom!!??

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

avdboom

Passief in-line filter... met brom!!??

Bericht door avdboom »

Oke, was er al even mee bezig, maar de voortgang ging erg langzaam, dus nu alles maar in 1, met meteen eerste vraag/probleem.

N.a.v. deze draadjes:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=19070
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18818

Had ik besloten om ook een in-line subsonic/100Hz filter te maken. Dit voor de DD8 (subsoon) of Alpair 5 (100Hz).
Meteen hierbij heb ik het signaal gesplit en een 2e uitgang als pass-trough, zodat de crappy Calibber splitters er tussenuit kunnen. Deze kan ik in het begin gebruiken om met 1x overprikken te kunnen vergelijken, en later om me subje voor bij de Alpair5 aan te koppelen.

Standaard is het een 100Hz filter, en met 4 jumpers kan ik een paar condensators bijkoppelen zodat het een subsoonfilter wordt.
Door de grote :shock: 82nF condensators is het kastje nogal fors uitgevallen hier voor, maar ik had toch ruimte nodig om alles fatsoenlijk aan te kunnen koppelen, en nu lopen niet alle draden door elkaar maar langs elkaar. De bedrading is gemaakt van VAN DAMME microfoonkabel (geleiders), de pass-trough is gewoon met afscherming.

Achteraf toen ik al aan het bouwen bedacht ik me dat een behuizing met alle aansluitingen achter veel handiger was geweest, ik denk een beetje een mind-fuck van het idee in-line (in-uit) dat ik het zo bedacht had. Maar als het bevalt kan ik het altijd nog veranderen, eerst maar eens zien wat het me opleverd. De behuizing moet nog zwart worden.

Ik heb ook nog 2 setjes interlinks gemaakt met deze kabel.

Ik heb hem vanavond aangekoppeld en getest, heel snel... alle aansluitingen kloppen en werkt. De pass trough werkt zoals verwacht, en standaard mis ik meteen het laag. Na het plaatsen van de jumpers klinkt het weer meer zoals gewend (eerste indruk met de DD8). Later maar eens goed luiseren wat dit doet.

Maar iets viel mij plotsling op...
Als ik de behuizing van het filter aanraak hoor ik een brom, ook met het volume op de versterker helemaal uit. Dit geld voor het hout, de aluminium montageplaat voor de connectors en ook als ik een grote condensator aanraak. Als ik de behuizing gewoon daar neer leg hoor ik niets wat er eerder niet was, als ik een massa aansluiting van een RCA connector beet pak ook niets, als ik het doosje tegen andere apparatuur aan leg ook niets....

Wat veroorzaakt dit, en kan ik het makkelijk verhelpen? Maakt het uit zolang ik het niet aanraak? Zo op het gehoor niet :-s
Bijlagen
2013-09-25 21.31.01.jpg
2013-09-29 15.10.38.jpg
2013-10-16 10.55.40.jpg
2013-10-16 11.59.07.jpg
2013-10-18 20.07.05.jpg
2013-10-18 20.07.48.jpg
CoenvanDongen
Contacteer:

Re: Passief in-line filter... met brom!!??

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb die brom ook in mijn doosje, is wel heel erg zacht dus niet storend voor de muziek. Als er een oplossing is hoor ik het graag :)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je hele behuizing en de grote condensators zijn gevoelig voor het oppikken van brom en storing. Leg in ieder geval het aluminium deel van de behuizing aan massa, dat zal een stuk schelen. De hele behuizing van aluminium en dan aan massa is nog beter.

Je kunt dit eenvoudig realiseren door de twee ingangen links/rechts niet geïsoleerd te monteren. Je moet dit aan de ingangen doen, omdat die verbonden zijn met de laagohmige uitgang van je voorversterker.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Beste is om dit soort dingen in een geheel metalen kastje te bouwen. Kan in een blikken koek/snoep trommeltje maar er zijn ook mooie spuitgiet alu kastjes in allerlei maten voor. En dan de aarde van alle cinch chassisdelen direct met het kastje verbinden door ze niet geïsoleerd er in te schroeven.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=500
ray5150

Bericht door ray5150 »

Waarom condensatoren gebruikt die maximaal 2kV kunnen hebben ?

Met de beste wil van de wereld gaat er niet meer dan een volt of 5-6 doorheen.. :roll:
Beetje onpraktisch formaat ook...Zou beter deze nemen, kan het kastje ook een stuk kleiner.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=2874
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik zou één massapunt aan de afschermende behuizing maken en dat verbinden aan de 0/afscherming van de RCA-ingangen. Dus zoals Jeroen adviseert.
avdboom

Bericht door avdboom »

Ok, thanks voor de antwoorden :goeie:

Ik was er al een beetje bang voor, ik had in een van de draadjes die ik eeder noemde al geopperd om de boel met aluminiumfolie af te schermen. Maar ik dacht dat het misschien toch zou meevallen of overkill zou zijn, en was ook een beetje bang dat los folie kortsluiting zou kunnen maken als het los komt. Maar even for the reccord, zou het van binnen afschermen met aluminiumfolie en die dan met de montage platen aan de massa van de ingangen leggen voldoende zijn?

Ik wist nog niet zeker hoe e.e.a. zou uitpakken, dus ik wilde het eerst in een houten kistje proberen, maar samen met eerdere bevinding dat het handiger is alle aansluitingen aan 1 zijde te hebben is het een goed idee om het kistje later (als ik weer wat meer tijd heb :-# ) eens opnieuw te maken van zo'n spuitgiet alu kastje, die had ik wel al gezien bij DB Peter, maar bedankt dat je me er op wijst :wink: .
En Ray, waarom 2kV caps? Ach, het was precies de gewenste waarde, en DB had toevallig een "goede kwaliteit" cap hier in. Had wel gezien dat ze wat groter zouden zijn, maar even niet gerealiseerd "hoe veel" groter :roll: :rofl: . Maarja, het gaat me niet om de grootte van het kastje, maar wellicht dat als ik hem in een alu kastje overbouw ik toch een paar kleine varianten combineer :-$ .

Het goede nieuws is dat als ik er met me jatten van af blijf :mrgreen: er zo op het eerste gehoor niets hoorbaar is. Dus ik ga eerst eens luisteren of het echt een verbetering brengt, en genoeg om een herbouw te rechtvaardigen? Ik ben benieuwd :D

Ik zal de montageplaten wel aan de massa van de ingangen leggen volgens suggestie van Jeroen en Mark, kijken of dat al wat beter wordt.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Ik zou één massapunt aan de afschermende behuizing maken en dat verbinden aan de 0/afscherming van de RCA-ingangen. Dus zoals Jeroen adviseert.
Waarom zou je dat doen? Maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee door alle aarddraadjes apart te moeten leggen. Beste blijft gewoon alles in een geheel gesloten metalen kastje bouwen en alles direct daarop te aarden. Blijft anders tobben.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je wilt toch niet dat je signaal via je behuizing loopt. De behuizing wil je alleen als massapunt, niet als signaalgeleider. Bovendien, al die draadjes zijn al gelegd. Volgens mijn advies hoeft de TS slechts zijn ingangen niet meer geïsoleerd te monteren en hij is klaar.

Wel is het inderdaad beter om de hele behuizing metaal te maken, maar dat zei ik ook al in mijn eerste reactie dus daar zijn we het eens.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Waarom zou dat niet willen? Dat is geen wetmatigheid.

Het is geen versterker waar dikke signaal en voeding aardstromen kunnen lopen die in de weg kunnen zitten door een verkeerde routing. Het kastje zelf heeft gewoon de laagste impedantie voor de aardverbindingen. En dat is wat je in dit geval wil.

En verder, het mag dan nu wel vrijwel niet meer brommen zo in dat houten doosje, dat wil nog niet zeggen dat er geen storing van netkabels en HF rommel naar binnen waait. Is ook een reden om een geheel gesloten metalen kastje te gebruiken.
ray5150

Bericht door ray5150 »

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
Waarom zou dat niet willen? Dat is geen wetmatigheid.
Nee, het is geen wetmatigheid, zeker niet bezien vanuit rationeel oogpunt dat het niet uitmaakt via wat voor materiaal je signaal loopt. Vanuit audiofiel oogpunt gezien zou ik niet willen dat het signaal via het aluminium kastje loopt, want in het geval van een ongebalanceerde verbinding loopt het signaal net zo hard door de massadraad als door de signaaldraad. Het is volgens mij hoorbaar en je kan beter ook de massa doorverbinding in het kastje van nette signaalkabel maken en dus slechts op 1 enkel punt met de behuizing verbinden.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Gut, gut.... Binnen de AES is er eindelijk de consensus dat alle signaalaardes direct bij de aansluiting waar die in of uit gaat aan de kast gelegd moeten worden. Weten de audiofielen het weer beter! :lol: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, audiofiel kun je alle kanten op. Maar daarmee blijft het een gok wat de goede is.

Zullen we nou gewoon maar eens met ordentelijk engineeren beginnen en een fatsoenlijk kastje maken voordat we onze fantasieën er op los laten? Het gaat hier tenslotte om een simpel RC netwerkje in een kastje.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:

Zullen we nou gewoon maar eens met ordentelijk engineeren beginnen en een fatsoenlijk kastje maken voordat we onze fantasieën er op los laten? Het gaat hier tenslotte om een simpel RC netwerkje in een kastje.
+1
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dan stel ik voor om voortaan het massavlak van je PCB ook in aluminium uit te voeren!!! :rofl: :rofl: :rofl:

Er is niets mis met mijn voorstel en dat van markbakk, ook niet vanuit het oogpunt van engineering. We zijn het allang met elkaar eens dat beter een volledig metalen kastje kan worden genomen, dus ik begrijp niet dat daar voortdurend op terug wordt gekomen.
Walt

Bericht door Walt »

Als nou eerst Jeroen zijn oplossing wordt geprobeerd, dan weten we in ieder geval of dat goed genoeg kan werken, dan hebben we iets geleerd...

Groetjes Walter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Dan stel ik voor om voortaan het massavlak van je PCB ook in aluminium uit te voeren!!! :rofl: :rofl: :rofl:
Goed idee, maar dan ook alle en ook werkelijk alle condensatoren en elco's met alu folie eruit :P Die NCores kunnen zo nooit klinken natuurlijk.

:rofl:

Maarreh, is dit nu een ZBA forum om elkaar te helpen of een audiofiel kijkmijnou forum?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Volgens mij proberen we elkaar te helpen, met praktische oplossingen die binnen handbereik liggen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Meende laatst verschil te horen tussen een geanodiseerd en brut alu kastje te horen.......

Zal ze wel horen vliegen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Gut, gut...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoop dat er geen alu in je interlinks zit! :lol: :lol: :lol:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

...kijk mij nou. :wink:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
Wat, maak je interlinks met de handen op je rug?????????? :lol: :lol: :lol:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
jeroen_d schreef:
Wat, maak je interlinks met de handen op je rug?????????? :lol: :lol: :lol:
Ssssst, dat is geheim :-# :lol:

Wat een drukte weer om een simpel RC filter in een kastje met een bromprobleem. Krijg je gelijk een hoop audiofiele soesa over je heen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 19 okt 2013, 20:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”