Eerste projectje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Eerste projectje

Bericht door Koss »

Hallo,

Ik ga beginnen met mijn eerste zelfbouw speakertje.
Het idee is om het zo simpel mogelijk te houden. Hoe simper, hoe minder er fout kan gaan.
Eerst maar eens behoorlijk geluid, daarna eens gaan kijken naar afwerking.

Het leek mij leuk om deze na te bouwen

Mijn vraag:
Ik snap dat alle onderdelen van het filter een eigen waarde hebben en dat het niet handig is om van deze waarde af te wijken.
Maakt het veel uit welk soort/merk weerstand, spoel of condensator ik gebruik?

Ik ga uit van dit filter.

Groeten,
Koss
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

leuk dat je mijn ontwerp wil nabouwen 8) welke variant ga je doen, de staande of de liggende?

het merk van de filercomponenten maakt niets uit, wel zijn er verschillende types. de spoel bv moet je niet met een te dunne draad kiezen.
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ik ga voor de staande, maar kan nog veranderen :)

Hoe heb jij je filter gemaakt?
Ik zie maar een enkele spoel, maar wel meer weerstandjes/condesatoren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

:lol: ja dat was creatief met condensatoren... ik had toen niet precies 1 met de juiste waarde, toen heb ik wat gegrabbeld in de bak met kleintjes....
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Ah vandaar :)

Ik heb een aantal platen laminaat-ondervloer liggen, extra geluidwerend.
Is dit ook te gebruiken voor demping in de speakerkasten?
Hier heb ik namelijk nog zo'n 10 m2 van liggen, en ga de komende jaren niet verhuizen.
Bijlagen
Ondervloer
Ondervloer
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als dat t zelfde spul is dat ik onder t laminaat heb liggen, is dat vrij dicht.. mss dat je wat op de wand kan doen en dat het helpt trillen van de kast te verminderen, maar dan moet je wel het volume van dat spul compenseren door de kast groter te maken.

voor volume demping iets wol achtigs, zoals het genoemde sonofil, dat lijkt nog het meest op afzuigkapfilter of van dat spul voor in een aquariumfilter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Misschien is een sandwitch met dit spul wel effectief?
Het is tenslotte de bedoeling dat het contactgeluid verminderd met 10dB.

(ik zie het als een tv die een verdieping hoger wat te hard staat)

Deze vezelige boards dempen toch echt behoorlijk, ook reflectiegeluid heb ik gemerkt. Tijdens het leggen van laminaat in een totaal lege kamer (20m2) lag er eerst betonvloertje, en alles was zo hol klinkend als maar kon.
Daarna alles met ondertegels vol gelegd, en er was totaal geen echo meer etc...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik voel een test aankomen :lol:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dit zou best wel eens een succes kunnen worden inderdaad.

Panelen zijn hanteerbaar, en goed te verwerken
niet zo heel dik
stijf
dempen waarschijnlijk goed, misschien wel heel goed in een sandwich?
kosten vrij weinig, een paar €/m2

Ik zie al een soort box-in-a-box idee...
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Is er dan een beetje objectieve manier om dat te meten?

Vaak als ik iets verander heb ik meestal zoiets van "het klinkt anders... maar of het nou beter is weet ik niet"

ik was al van plan om 2 setjes kasten te maken (4 kasten dus). De eerste "pruts" kasten om er een beetje in te komen, daarna een setje met verstek gezaagde planken ed.
Is het dan een goede test om de eerste set zonder, en de 2e set met de onderplaten te bekleden?
Of zijn er beter manieren?

Als iemand in de buurt van Groningen met de onderplaten wil testen kan hij zo een paar op halen, ik heb er nog een stuk of 10.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Hobby hifi heeft een paar jaar geleden gewerkt met van die groene ondervloer platen, waren ze enthousiast over maar wordt nu niet meer gebruikt.

Laatst waren ze weer te spreken over (lei)stenen tegels erin, daarna demping 10 erover.

Loodbitumen was een poosje hot, en regelmatig kom ik het advies: hoogpolig tapijt (relatief erg geodkoop) of dik vilt gebruiken.

Die vloerplaten heb ik ook wel gebruikt. Meettechnisch heb ik verschil gezien, maar dit heb ik niet vergeleken met een ander dempmateriaal.

Het 'neemt' wel redelijk veel inhoud, tegenover een weinig breedbandige demping - zegt mijn gevoel.
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Lekker Prutsen :)

Bericht door Koss »

Ik zal nog even een verslagje van mijn gepruts hier neerzetten, met wat foto's ter ondersteuning :)

Het idee om mijn eerste projectje simpel te houden was een goed idee, als ik er gelijk iets moeilijks van had gemaakt was het nooit goed gekomen.

Op een manier heb ik het voor elkaar gekregen om de 4 zijkanten op de volgende manier te zagen: (plaatjes zijn 'clickable')

Afbeelding Zoek de verschillen! :)

Niets ernstigs, nieuwe zaag gekocht (wilde ik toch al hebben) en heb binnenkort het laatste plankje ook klaar.

Wegens tekorte lijmklemmen zit er ergens toch een naatje, nu snap ik ook waarom iedereen zoveel lijmklemmen gebruikt :)

Afbeelding bijna goed


Verder lekker aan het ouwehoeren met het solderen, ben ik ook niet geoefend in, maar het gaat steeds beter.

Afbeelding Filters en Drivers


Afbeelding 2e kastje ook in de lijmklemmen

EDIT: HO! dat was even wat te snel gepost :)
Laatst gewijzigd door Koss op ma 04 mei 2009, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

wat leuk:) ik zou je wel willen helpen met testen,, allen hebben we geen beschikking over meetapparatuur. Ik woon in Zuidhorn ( ken je vast wel)


groeten

Danielv
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Danielv: Zuidhorn ken ik zeker wel!
Ik heb een paar jaar geleden daar een basisschool schoongemaakt als bijbaantje.

Over het project:
Op school was ik goed in meetkunde-achtige vakken, maar nu pruts ik alles bij elkaar :(.

De binnenmaten horen te zijn: 95 X 195 X 400 MM.
Bij mij zijn ze: 95 X 220 X 400 MM. (precies 2 lagen MDF)

@Henkjan (of iemand anders natuurlijk :))
Ik heb nog geen verstand van TL's, maar gaat dit mij problemen opleveren?
Zoja: wat kan ik er tegen doen, gewoon een baffle van 3 lagen mdf maken?
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

je wilt zeggen dat ze iets breder zijn:

laten we gaan rekenen:

de binnenmaten horen te zijn: 95 X 220 400 MM = 7410000 mm3 = 7.410 dm3 = 7.4L

jij hebt: 95*220*400 =8360000 cm3 = 8.36 dm3= 8.36 Liter, ja dit maakt uit je inhoud van je kast is nu groter :wink:

gooi dit hout gewoon weg en zaag een nieuwe bij de gamma bijvoorbeeld ( met pasje is gratis) dan is het kaarsrecht (wel zeggen dat het recht moet) en betaal je alleen voor het hout

en wat is de dikte van die platen??
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

De kast is 25 MM dieper, Dikte van MDF is 12,5 MM

Ik werk zelf bij de Hornbach, ga niet zo snel naar andere doe-het-zelf zaken :)

Ik heb een gedeelte al in elkaar gelijmt. Zomaar weggooien is zonde en leer ik minder van :lol:
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

:o hornbach medewerker krijg je ook korting op hout dan?

maar je kan het oplossen door 2 platen dus in de diepte te zetten, als je poort alleen wel openblijft dan want anders is het geen transmissielijn luidspreker meer :wink:
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

danielv schreef:
:o hornbach medewerkerkrijg je ook korting op hout dan?

maar je kan het oplossen door 2 platen dus in de diepte te zetten, als je poort alleen wel openblijft dan want anders is het geen transmissielijn luidspreker meer :wink:
Hehe nee ik krijg geen korting, maar ben wel op de hoogte van artikelen die eruit gaan (en dus afgeprijst worden). En ik weet wie ik moet vragen voor informatie (en wie niet :lol:).

Maar ik denk dat ik het al weet hoe ik dit ga oplossen. Ipv de baffle VOOR alle andere platen valt hij er nu tussen, dan 2 platen dik maken. Zo heb ik een dikkere baffle die ik ook beter kan frezen.

Zo kan ik ook nu verder met de kasten.
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Lekker verder kunnen prutsen (deze keer in positieve zin)

Ik zou en moest er vanavond nog geluid uit krijgen! 8)

Plaatjes zijn clickable:

Afbeelding Foto van Driver met het filter eraan gesoldeerd.

Afbeelding Eerste box met de tijdelijke baffle.

Afbeelding Box VS. Open baffle! :)

Deze laatste opstelling was ook een hele goede manier om aan mijn vriendin het verschil met en zonder kast te demonstreren :D

Begin er steeds meer lol in te krijgen, binnenkort de 2e kast afmaken en nieuwe baffles bouwen... daarna wordt het veeeeel schuren denk ik :)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Ziet er leuk uit :D .

(zie ik nou evilplayer?)
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

thnx, maar we zijn er nog lang niet :D

Nope gewoon standaard winamp, maar dan met de classic skin.
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Het volgende is gequote uit een andere thread:
Henkjan schreef:
het enige voordeel dat ik van de liggende config kan bedenken is dat de backwave van de driver mooi in de demping beland, bij de staande config niet.
Ik heb het schetsje aangepast en de hele kast omgedraaid, zal dit tot verbetering lijden? ik ga het zowiezo testen maar heb helaas (nog) geen meet apparatuur, hopen dat het hoorbaar verschil maakt 8)
Bijlagen
baffle andersom, hele kast gedraaid
baffle andersom, hele kast gedraaid
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nee, dat gaat minder goed werken zo ben ik bang. want of je houd de demping en dan mis je veel laag, of je vermindert de demping en dan is het frequentieverloop een beetje zwitsers landschap...

waarom zou je het zo willen eigenlijk? zie zo 123 geen voordeel
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Koss »

Het zou makkelijk uitkomen met de aansluitterminals aan de achterkant onderin.

verder weinig voordeel, vroeg het me gewoon af gezien jou opmerking in de thread waarin de speaker ontworpen werd.

Heb vandaag m'n nieuwe zaagje gehaald en heb alle plankjes op lengte, kom binnenkort met meer foto's

Vinden mensen het trouwens prettig werken met die kleine thumbnails, of kan ik het maar beter met attachments doen?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Het maakt mij niet zoveel uit, al hoef je bij een attachment er niet op te klikken om het goed genoeg te zien. Maar ik zou liever attachen, want dan weet je zeker dat er geen rode kruisjes komen over een paar jaar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”