Eerste projectje
Moderator: Beheerdersteam
Eerste projectje
Hallo,
Ik ga beginnen met mijn eerste zelfbouw speakertje.
Het idee is om het zo simpel mogelijk te houden. Hoe simper, hoe minder er fout kan gaan.
Eerst maar eens behoorlijk geluid, daarna eens gaan kijken naar afwerking.
Het leek mij leuk om deze na te bouwen
Mijn vraag:
Ik snap dat alle onderdelen van het filter een eigen waarde hebben en dat het niet handig is om van deze waarde af te wijken.
Maakt het veel uit welk soort/merk weerstand, spoel of condensator ik gebruik?
Ik ga uit van dit filter.
Groeten,
Koss
Ik ga beginnen met mijn eerste zelfbouw speakertje.
Het idee is om het zo simpel mogelijk te houden. Hoe simper, hoe minder er fout kan gaan.
Eerst maar eens behoorlijk geluid, daarna eens gaan kijken naar afwerking.
Het leek mij leuk om deze na te bouwen
Mijn vraag:
Ik snap dat alle onderdelen van het filter een eigen waarde hebben en dat het niet handig is om van deze waarde af te wijken.
Maakt het veel uit welk soort/merk weerstand, spoel of condensator ik gebruik?
Ik ga uit van dit filter.
Groeten,
Koss
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
als dat t zelfde spul is dat ik onder t laminaat heb liggen, is dat vrij dicht.. mss dat je wat op de wand kan doen en dat het helpt trillen van de kast te verminderen, maar dan moet je wel het volume van dat spul compenseren door de kast groter te maken.
voor volume demping iets wol achtigs, zoals het genoemde sonofil, dat lijkt nog het meest op afzuigkapfilter of van dat spul voor in een aquariumfilter
voor volume demping iets wol achtigs, zoals het genoemde sonofil, dat lijkt nog het meest op afzuigkapfilter of van dat spul voor in een aquariumfilter
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Misschien is een sandwitch met dit spul wel effectief?
Het is tenslotte de bedoeling dat het contactgeluid verminderd met 10dB.
(ik zie het als een tv die een verdieping hoger wat te hard staat)
Deze vezelige boards dempen toch echt behoorlijk, ook reflectiegeluid heb ik gemerkt. Tijdens het leggen van laminaat in een totaal lege kamer (20m2) lag er eerst betonvloertje, en alles was zo hol klinkend als maar kon.
Daarna alles met ondertegels vol gelegd, en er was totaal geen echo meer etc...
Het is tenslotte de bedoeling dat het contactgeluid verminderd met 10dB.
(ik zie het als een tv die een verdieping hoger wat te hard staat)
Deze vezelige boards dempen toch echt behoorlijk, ook reflectiegeluid heb ik gemerkt. Tijdens het leggen van laminaat in een totaal lege kamer (20m2) lag er eerst betonvloertje, en alles was zo hol klinkend als maar kon.
Daarna alles met ondertegels vol gelegd, en er was totaal geen echo meer etc...
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Is er dan een beetje objectieve manier om dat te meten?
Vaak als ik iets verander heb ik meestal zoiets van "het klinkt anders... maar of het nou beter is weet ik niet"
ik was al van plan om 2 setjes kasten te maken (4 kasten dus). De eerste "pruts" kasten om er een beetje in te komen, daarna een setje met verstek gezaagde planken ed.
Is het dan een goede test om de eerste set zonder, en de 2e set met de onderplaten te bekleden?
Of zijn er beter manieren?
Als iemand in de buurt van Groningen met de onderplaten wil testen kan hij zo een paar op halen, ik heb er nog een stuk of 10.
Vaak als ik iets verander heb ik meestal zoiets van "het klinkt anders... maar of het nou beter is weet ik niet"
ik was al van plan om 2 setjes kasten te maken (4 kasten dus). De eerste "pruts" kasten om er een beetje in te komen, daarna een setje met verstek gezaagde planken ed.
Is het dan een goede test om de eerste set zonder, en de 2e set met de onderplaten te bekleden?
Of zijn er beter manieren?
Als iemand in de buurt van Groningen met de onderplaten wil testen kan hij zo een paar op halen, ik heb er nog een stuk of 10.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Hobby hifi heeft een paar jaar geleden gewerkt met van die groene ondervloer platen, waren ze enthousiast over maar wordt nu niet meer gebruikt.
Laatst waren ze weer te spreken over (lei)stenen tegels erin, daarna demping 10 erover.
Loodbitumen was een poosje hot, en regelmatig kom ik het advies: hoogpolig tapijt (relatief erg geodkoop) of dik vilt gebruiken.
Die vloerplaten heb ik ook wel gebruikt. Meettechnisch heb ik verschil gezien, maar dit heb ik niet vergeleken met een ander dempmateriaal.
Het 'neemt' wel redelijk veel inhoud, tegenover een weinig breedbandige demping - zegt mijn gevoel.
Laatst waren ze weer te spreken over (lei)stenen tegels erin, daarna demping 10 erover.
Loodbitumen was een poosje hot, en regelmatig kom ik het advies: hoogpolig tapijt (relatief erg geodkoop) of dik vilt gebruiken.
Die vloerplaten heb ik ook wel gebruikt. Meettechnisch heb ik verschil gezien, maar dit heb ik niet vergeleken met een ander dempmateriaal.
Het 'neemt' wel redelijk veel inhoud, tegenover een weinig breedbandige demping - zegt mijn gevoel.
Lekker Prutsen :)
Ik zal nog even een verslagje van mijn gepruts hier neerzetten, met wat foto's ter ondersteuning 
Het idee om mijn eerste projectje simpel te houden was een goed idee, als ik er gelijk iets moeilijks van had gemaakt was het nooit goed gekomen.
Op een manier heb ik het voor elkaar gekregen om de 4 zijkanten op de volgende manier te zagen: (plaatjes zijn 'clickable')
Zoek de verschillen! 
Niets ernstigs, nieuwe zaag gekocht (wilde ik toch al hebben) en heb binnenkort het laatste plankje ook klaar.
Wegens tekorte lijmklemmen zit er ergens toch een naatje, nu snap ik ook waarom iedereen zoveel lijmklemmen gebruikt
bijna goed
Verder lekker aan het ouwehoeren met het solderen, ben ik ook niet geoefend in, maar het gaat steeds beter.
Filters en Drivers
2e kastje ook in de lijmklemmen
EDIT: HO! dat was even wat te snel gepost
Het idee om mijn eerste projectje simpel te houden was een goed idee, als ik er gelijk iets moeilijks van had gemaakt was het nooit goed gekomen.
Op een manier heb ik het voor elkaar gekregen om de 4 zijkanten op de volgende manier te zagen: (plaatjes zijn 'clickable')
Niets ernstigs, nieuwe zaag gekocht (wilde ik toch al hebben) en heb binnenkort het laatste plankje ook klaar.
Wegens tekorte lijmklemmen zit er ergens toch een naatje, nu snap ik ook waarom iedereen zoveel lijmklemmen gebruikt
Verder lekker aan het ouwehoeren met het solderen, ben ik ook niet geoefend in, maar het gaat steeds beter.
EDIT: HO! dat was even wat te snel gepost
Laatst gewijzigd door Koss op ma 04 mei 2009, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Danielv: Zuidhorn ken ik zeker wel!
Ik heb een paar jaar geleden daar een basisschool schoongemaakt als bijbaantje.
Over het project:
Op school was ik goed in meetkunde-achtige vakken, maar nu pruts ik alles bij elkaar
.
De binnenmaten horen te zijn: 95 X 195 X 400 MM.
Bij mij zijn ze: 95 X 220 X 400 MM. (precies 2 lagen MDF)
@Henkjan (of iemand anders natuurlijk
)
Ik heb nog geen verstand van TL's, maar gaat dit mij problemen opleveren?
Zoja: wat kan ik er tegen doen, gewoon een baffle van 3 lagen mdf maken?
Ik heb een paar jaar geleden daar een basisschool schoongemaakt als bijbaantje.
Over het project:
Op school was ik goed in meetkunde-achtige vakken, maar nu pruts ik alles bij elkaar
De binnenmaten horen te zijn: 95 X 195 X 400 MM.
Bij mij zijn ze: 95 X 220 X 400 MM. (precies 2 lagen MDF)
@Henkjan (of iemand anders natuurlijk
Ik heb nog geen verstand van TL's, maar gaat dit mij problemen opleveren?
Zoja: wat kan ik er tegen doen, gewoon een baffle van 3 lagen mdf maken?
je wilt zeggen dat ze iets breder zijn:
laten we gaan rekenen:
de binnenmaten horen te zijn: 95 X 220 400 MM = 7410000 mm3 = 7.410 dm3 = 7.4L
jij hebt: 95*220*400 =8360000 cm3 = 8.36 dm3= 8.36 Liter, ja dit maakt uit je inhoud van je kast is nu groter
gooi dit hout gewoon weg en zaag een nieuwe bij de gamma bijvoorbeeld ( met pasje is gratis) dan is het kaarsrecht (wel zeggen dat het recht moet) en betaal je alleen voor het hout
en wat is de dikte van die platen??
laten we gaan rekenen:
de binnenmaten horen te zijn: 95 X 220 400 MM = 7410000 mm3 = 7.410 dm3 = 7.4L
jij hebt: 95*220*400 =8360000 cm3 = 8.36 dm3= 8.36 Liter, ja dit maakt uit je inhoud van je kast is nu groter
gooi dit hout gewoon weg en zaag een nieuwe bij de gamma bijvoorbeeld ( met pasje is gratis) dan is het kaarsrecht (wel zeggen dat het recht moet) en betaal je alleen voor het hout
en wat is de dikte van die platen??
Hehe nee ik krijg geen korting, maar ben wel op de hoogte van artikelen die eruit gaan (en dus afgeprijst worden). En ik weet wie ik moet vragen voor informatie (en wie nietdanielv schreef:hornbach medewerkerkrijg je ook korting op hout dan?
maar je kan het oplossen door 2 platen dus in de diepte te zetten, als je poort alleen wel openblijft dan want anders is het geen transmissielijn luidspreker meer
Maar ik denk dat ik het al weet hoe ik dit ga oplossen. Ipv de baffle VOOR alle andere platen valt hij er nu tussen, dan 2 platen dik maken. Zo heb ik een dikkere baffle die ik ook beter kan frezen.
Zo kan ik ook nu verder met de kasten.
Lekker verder kunnen prutsen (deze keer in positieve zin)
Ik zou en moest er vanavond nog geluid uit krijgen!
Plaatjes zijn clickable:
Foto van Driver met het filter eraan gesoldeerd.
Eerste box met de tijdelijke baffle.
Box VS. Open baffle!
Deze laatste opstelling was ook een hele goede manier om aan mijn vriendin het verschil met en zonder kast te demonstreren
Begin er steeds meer lol in te krijgen, binnenkort de 2e kast afmaken en nieuwe baffles bouwen... daarna wordt het veeeeel schuren denk ik
Ik zou en moest er vanavond nog geluid uit krijgen!
Plaatjes zijn clickable:
Deze laatste opstelling was ook een hele goede manier om aan mijn vriendin het verschil met en zonder kast te demonstreren
Begin er steeds meer lol in te krijgen, binnenkort de 2e kast afmaken en nieuwe baffles bouwen... daarna wordt het veeeeel schuren denk ik
Het volgende is gequote uit een andere thread:

Ik heb het schetsje aangepast en de hele kast omgedraaid, zal dit tot verbetering lijden? ik ga het zowiezo testen maar heb helaas (nog) geen meet apparatuur, hopen dat het hoorbaar verschil maaktHenkjan schreef:het enige voordeel dat ik van de liggende config kan bedenken is dat de backwave van de driver mooi in de demping beland, bij de staande config niet.
Het zou makkelijk uitkomen met de aansluitterminals aan de achterkant onderin.
verder weinig voordeel, vroeg het me gewoon af gezien jou opmerking in de thread waarin de speaker ontworpen werd.
Heb vandaag m'n nieuwe zaagje gehaald en heb alle plankjes op lengte, kom binnenkort met meer foto's
Vinden mensen het trouwens prettig werken met die kleine thumbnails, of kan ik het maar beter met attachments doen?
verder weinig voordeel, vroeg het me gewoon af gezien jou opmerking in de thread waarin de speaker ontworpen werd.
Heb vandaag m'n nieuwe zaagje gehaald en heb alle plankjes op lengte, kom binnenkort met meer foto's
Vinden mensen het trouwens prettig werken met die kleine thumbnails, of kan ik het maar beter met attachments doen?
