C-Horn van Andrew Tilsley

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Tok schreef:
Eerlijk gezegd ken ik de C hoorn helemaal niet, maar het ging me meer om het idee. Je kunt een compressiekamer altijd nog volstorten, maar je kunt geen kamer creeren als je het stiekem toch nodig blijkt te hebben. De "aanbevolen BLH" voor de 206e heeft een kamer van ruim 10 liter geloof ik.
Nou ben ikzelf een nitwit wat betreft de berekeningen van een behuizing, maar die vraag had ik Andrew ook gesteld. "Of de tekeningen nog aanpassingen nodig had aangezien het berekend is op
de Lowther DX3. Maar nee dat zou niet nodig zijn". Uiteraard was ik skeptisch, maar aangezien er ook threads te vinden zijn van uitvoeringen met de Fostex ben ik minder bevreesd.
So which of the three drivers is your favorite?
Lowther DX3 first.

The 206 Fostex is still a great all rounder...I consider it to be the best bang-for-buck driver out there.
The Visaton yields the better bass of the other two...and is only marginally behind in mid range and treble.
A good option would be one of the special Fostex (ESR?) drivers that they make occasionally.
http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=521467


Zelf zou ik ook verschillende speakers willen uitproberen, maar ja het is een beetje prijzig dat hout. MDF kan wel een stuk goedkoper maar ik betwijfel of Rob een tweede set daarvoor zou willen frezen. :mrgreen:

Als je het ontwerp met 1/4 zou inkrimpen en daarbij 16cm breedbanders bij zou gebruiken, dan zou het al een stuk goedkoper moeten zijn. 1cm plexiglasplaten zijn niet alleen goedkoper maar is ook gangbaarder. Maar ja dat zal wel te simpel gedacht zijn. :hide:
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Tok »

DKM schreef:
:mrgreen:

De naam C horn dankt zijn naam aan de cosmetische C holte onder de luidspreker kamer.
Precies. Alleen C osmetisch, en misschien zelfs problemen gevend. Die ruimte kan je juist gebruiken voor de kamer :idea:
´Compressie kamer´ is waarschijnlijk niet de juiste term. In een FLH is de ruimte achter de driver de compressie kamer, in een BLH is de ruimte achter de driver ... uhm ... de ´ruimte achter de driver´.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Tok schreef:
DKM schreef:
:mrgreen:

De naam C horn dankt zijn naam aan de cosmetische C holte onder de luidspreker kamer.
Precies. Alleen C osmetisch, en misschien zelfs problemen gevend. Die ruimte kan je juist gebruiken voor de kamer :idea:
´Compressie kamer´ is waarschijnlijk niet de juiste term. In een FLH is de ruimte achter de driver de compressie kamer, in een BLH is de ruimte achter de driver ... uhm ... de ´ruimte achter de driver´.

Het blijft een dure gok (gevoelig voor WAF faktor), geef ik onmiddelijk toe. Ik weet ook niet hoeveel de Lowther en de Fostex qua specs elkaar ontlopen...
Laatst gewijzigd door DKM op vr 18 okt 2013, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Tok »

DKM schreef:
Uiteraard was ik skeptisch, maar aangezien er ook threads te vinden zijn van uitvoeringen met de Fostex ben ik minder bevreesd.
Terecht, want die Fostex klinkt heel prettig!
DKM schreef:
Zelf zou ik ook verschillende speakers willen uitproberen, maar ja het is een beetje prijzig dat hout. MDF kan wel een stuk goedkoper maar ik betwijfel of Rob een tweede set daarvoor zou willen frezen. :mrgreen:
Dat is het punt. Je begint met de Fostex 206E, dan wil je de Audio Nirvana Super 8, en daarna toch eens kijken of die Lowther inderdaad zoveel beter is :D
Die cosmetische C weglaten, en die ruimte gebruiken voor experimenten later ... ach, het is maar een suggestie hoor.
DKM schreef:
Als je het ontwerp met 1/4 zou inkrimpen en daarbij 16cm breedbanders bij zou gebruiken, dan zou het al een stuk goedkoper moeten zijn. 1cm plexiglasplaten zijn niet alleen goedkoper maar is ook gangbaarder. Maar ja dat zal wel te simpel gedacht zijn. :hide:
Helemaal niet gek gedacht, maar je levert aardig wat laag in.
Ken je trouwens de Carfrae Little Big Horn? Die is misschien ook heel fraai met plexiglas zijkanten.

Edit: hierzo http://www.creationaudio.com.au/Carfrae.html
Zie dat zij ook de term compressiekamer verkeerd gebruiken. Doet me deugd :D Maar wel een flexiblele ruimte dus!
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

tok schreef:
Dat is het punt. Je begint met de Fostex 206E, dan wil je de Audio Nirvana Super 8, en daarna toch eens kijken of die Lowther inderdaad zoveel beter is :D
Die cosmetische C weglaten, en die ruimte gebruiken voor experimenten later ... ach, het is maar een suggestie hoor.
Dat gaat helaas niet, daarvoor zou ik ook het plexiglas tekeningen aangepast moeten worden en eerlijk gezegd vind ik het idd mooier met.
tok schreef:
Ken je trouwens de Carfrae Little Big Horn? Die is misschien ook heel fraai met plexiglas zijkanten.
Wel gezien maar laten we maar eerst dit project afronden. Ik heb nu zoveel thuis staan met nu een nieuwe op komst. Dat wordt echt niet gewaardeerd. Ik zal toch wat weg moeten doen...
Laatst gewijzigd door DKM op vr 18 okt 2013, 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Tok »

...de vrouw. Scheelt ook een hoop geld.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Tijd gaat vlug zo... Dat kan ik niet zeggen over de inkopen.

Zit even wat tegen. Dat berken multiplex is verre van goedkoop. En in de dikte van 30mm of zelfs 40mm niet 1,2 3 te vinden.
Een plaat van 305cm x 150cm til je niet even. Ook niet met 3 man. En ze zaag die heeft het ook geweten, die fikte door....
Het wachten is op een grotere zaag want ongezaagt past ie niet in mijn bakkie :mrgreen:

Hier wat foto's van de plexiglasplaten. Hier en daar een krasje in de folie. Hopelijk zit het niet in het materiaal. Dat wordt een verrassing.

Het meest werk heeft Rob gedaan zie sketchuptekening. En tjemig wat ben ik jaloers op die man! en dat is een understatement.
Wie bij hem is geweest weet wel waar ik het over heb!
Bijlagen
Plexiglas Gelaserd-1.jpg
Plexiglas Gelaserd-2.jpg
Sketchup).JPG
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door hrscharft »

twee platen van 18 is ook 36 ;)

makkelijker te tillen beter verkrijgbaar en je zaag overlijd er niet van :P
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Berre »

DKM schreef:
Hmm navraag gedaan op de vraag hoeveel het spuiten zou moeten kosten. +/- 1000 euro :shock: &!^!!%$% :shock: Keuze wordt wel heel makkelijk zo!!
Hangt voor een belangrijk deel af van de verf. Een project als dit vraagt een speciale afwerking. Als prijs geen rol speelt zou ik resoluut gaan voor de beste parelmoerlak, afgewerkt met een clear coat. Dat zijn zeer dure lakken. 2K kan helaas alleen in een professionele omgeving omwille van de giftigheid. Het is ook lang geen makkelijk werkstuk. In en achter die hoeken en kanten spuiten tot een egale dekking zonder druipers is niet voor de beginner.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Berre »

DKM schreef:
En ze zaag die heeft het ook geweten, die fikte door....
Het wachten is op een grotere zaag want ongezaagd past ie niet in mijn bakkie :mrgreen:
Met een gezond widia zaagblad (72 tanden) mag dat niet het minste probleem zijn.

Terloops: oppervlakkige krasjes in plexi kan je wegpolijsten met koperpoets.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door hrscharft »

Helemaal waar natuurlijk.

ik moest hier voor de verbouwing vuren latten in de lengte en onder een hoek doorzagen. Het bladje dat er standaard op zat (en al de nodige mdf platen en groene vezelplaat had gezien) had er de grootste moeite mee.

Eenmaal een nieuw bladje er op vloog ie er doorheen als door boter.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Nou het is gelukt! Weer 5 x 40mm platen bij Rob afgeleverd.
Wel gezellig, misschien te.... Geen werk verzet en toch om half drie thuis.. :proost:

Heb ik nog 1 plaat nodig.
Zonde maar ik moet dan toch maar weer een hele plaat halen...
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door metabaron »

Supergaaf project
Zeker een visueel hoogstandje.
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door MickRS »

Uber 8)

Ben echt heel erg benieuwd naar het vervolg!
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Vorige week de laatste plaat opgehaald. (hoop ik). Deze moest ter plekke verzaagd worden. En omdat de verkoper geen zaagmateriaal claimde te hebben behalve een handzaag had ik maar mijn tafelzaag meegenomen.

Geen foto gemaakt van het geklungel in de motregen. Uiteindelijk is de plaat verzaagd met een decoupeerzaag :cry:

Hier foto's van het reststukje (misschien iets voor een open baffle projectje)... Kan je bedenken hoe vol het geleende VW Golf zat. Zaagtafeltje (zo'n oud Beckumpje) moest er als eerste in want anders lukt het niet..

Ik zit overigens te denken aan deze torx schroeven..



Wellicht dat volgende week kunnen beginnen... Fingers crossed [-o<
Bijlagen
Restant.jpg
Restant2.jpg
schroef.JPG
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door richard »

DKM schreef:
Ik zit overigens te denken aan deze torx schroeven..
Om de plexiglas platen te bevestigen?

Lijkt me zonde, die kun je beter met verzonken kop schroeven vast zetten. Dan gebruik je gepolijste rvs schroeven.
Wel oppassen dat je ze niet te strak draait, plexiglas moet een beetje kunnen werken, anders scheurt het op de schroefgaten.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Verzonken? Ik ben als de dood bang dat het plexiglas gaat scheuren.
Deze lijken mij veilig en nog enigzins om aan te zien.
Ik heb ook totaal geen idee hoe zwaar het houtpakket wordt als het gefreesd is.
Nu is het echt niet te vervoeren in mijn karretje, moet echt in twee delen.

Heb je een foto?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door richard »

DKM schreef:
Heb je een foto?
Ga in een jachthaven kijken. In de jaren '70 en '80 werden de plexiglas vensters van zeilboten op die manier vastgezet.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

richard schreef:
DKM schreef:
Heb je een foto?
Ga in een jachthaven kijken. In de jaren '70 en '80 werden de plexiglas vensters van zeilboten op die manier vastgezet.

Dat zijn iets andere plexiglasplaten met mindere kracht erop, maar goed je weet mijn interesse wel te wekken..
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door richard »

DKM schreef:
richard schreef:
DKM schreef:
Heb je een foto?
Ga in een jachthaven kijken. In de jaren '70 en '80 werden de plexiglas vensters van zeilboten op die manier vastgezet.

Dat zijn iets andere plexiglasplaten met mindere kracht erop, maar goed je weet mijn interesse wel te wekken..
Misschien wat dunner, maar de krachten moet je niet onderschatten. Een overkomende golf water kan een behoorlijke belasting voor een venster zijn.
Maar ook door temperatuurverschillen kunnen behoorlijke krachten op plexiglas ontstaan als je deze te strak vast zet. Bij dergelijke vensters een veel voorkomende oorzaak van scheuren als deze onjuist werden gemonteerd.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door hrscharft »

Maar ook door temperatuurverschillen kunnen behoorlijke krachten op plexiglas ontstaan als je deze te strak vast zet. Bij dergelijke vensters een veel voorkomende oorzaak van scheuren als deze onjuist werden gemonteerd.
Met alle gevolgen van dien :P, lekkerij, inwatering, verotte opbouw whehe praat me er niet van :P
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door audiomanics »

Ik denk dat een paar inbusboutjes RVS verzinken met een rubberringetje onder de kop en een paar moerbussen of rampamoeren in het hout optisch het mooiste resultaat gaat geven:
PlexiOpHout.jpg
Kees
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Mooie oplossing met een rubberen ringetje, maar waar haal je die combi vandaan?

(Bij de sanitair boer?)
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door audiomanics »

DKM schreef:
maar waar haal je die combi vandaan?
De gemiddelde, zichzelf respecterende, ijzerboer heeft dat gewoon op voorraad..
Mocht het een probleem zijn, dan wil ik wel even voor je naar mijn handelaar toe fietsen (Buijtendijk in Den Helder)
Zeg niet dat het de goedkoopste oplossing is, maar die RVS boutjes kun je wel hoogglans polijsten.
In dit plaatje zie je die klembussen(messing) en Rampamoeren(staal). Bij de klembussen is de lengte van de bout redelijk belangrijk. Bij de rampamoeren is dat allemaal wat eenvoudiger (als het gat maar diep genoeg is)
Mocht je voor Rampamoeren gaan, dan kun je dat hulpstukje dat ik zelf gemaakt heb om die rampamoeren eenvoudig recht in het hout te schroeven wel even van me lenen.
Klembus_Rampa.JPG
Ik zou de moeren dan ook tot ca 2mm onder het oppervlak indraaien en dan, met een boutje er in, weer wegplamuren en afschilderen.. dan zie je er ook nog eens niets van later..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op ma 18 nov 2013, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”