C-Horn van Andrew Tilsley
Moderator: Beheerdersteam
C-Horn van Andrew Tilsley
Het is zover. Dankzij de hulp van diverse forumleden heb een groot deel van de kosten inzichtelijk. Rob Dingen is zelfs bereid om het MDF/Multiplex te frezen (Kees ook trouwens maar de plaatgrootte is groter als zijn machine)
Dus heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en de tekeningen bij Andrew (Creation Audio) gekocht.
Voor wie mijn topic in 'gevraagd' nog niet gezien heeft..
Zie bijeengesloten foto's van eerder bouwverslagen...
Nog voor ik de topic start heb ik al mijn eerste tegenslag. De plexiglasplaten die ik voor ogen had, zijn van verschillende fabrikanten en ook afwijkend van dikte. Namelijk 2x19,5mm en 2x21,5mm.
A.s. woensdag ga ik kijken als het tegenvalt dan ga ik alsnog voor de orginele 25mm.
Hopelijk blijven mij dat soort problemen gespaart.
Dus heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en de tekeningen bij Andrew (Creation Audio) gekocht.
Voor wie mijn topic in 'gevraagd' nog niet gezien heeft..
Zie bijeengesloten foto's van eerder bouwverslagen...
Nog voor ik de topic start heb ik al mijn eerste tegenslag. De plexiglasplaten die ik voor ogen had, zijn van verschillende fabrikanten en ook afwijkend van dikte. Namelijk 2x19,5mm en 2x21,5mm.
A.s. woensdag ga ik kijken als het tegenvalt dan ga ik alsnog voor de orginele 25mm.
Hopelijk blijven mij dat soort problemen gespaart.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Het is een kunstwerk, alleen hoort m.i. bij een extravagante vorm een extravagante kleur!
Voor de rest alle lof.
groet,
Aat
Voor de rest alle lof.
groet,
Aat
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Het nadeel is dat je wel alles ziet, en dan zou ik de kleur van de kabel en het wegwerken ervan ook belangrijk vinden.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Prachtig en heel speciaal. Ben ik jaloers op. Als ze ook even goed klinken als ze eruit zien.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
In het voorbeeld is de kabel volgens mij al 'weggefreesd' in het hout, is ook veel fraaier. Uitdaging dit, veel succes met bouwen!hannesie schreef:Het nadeel is dat je wel alles ziet, en dan zou ik de kleur van de kabel en het wegwerken ervan ook belangrijk vinden.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Gratis tip: koop een plumeau. Plexiglas trekt stof aan en aan de binnenkant kom je er moeilijk bij. Zo, weer terug naar mannenzaken.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Schittered dit. Alleen visueel al. Heel veel succes met de bouw.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Ik weet nog steeds niet te kiezen tussen MDF of Berken multiplex. Laatste kost het dubbele of meer zelfs.
Voor dat prijsverschil kan ik het mdf misschien wel laten spuiten. Maar ja MDF & spuiten/lakken
... Vraag me af of dat wijs is omdat hele forum bezaaid is met tips en horrorverhalen...
En dan nog wel met 30 of zelfs 38mm, is dat dan erger of is daar een hogere dichtheid gebruikt?
Om maar niet te spreken over stoken voor gelijkrichten van de laagjes. Ik ben de topic vergeten, maar ik meen me te herinneren dat bij veel lagen de het verschil tussen het uitzetten van de stok en het mdf, aardig roet in het eten gooide bij een forumlid. Nou heb ik gelukkig met minder lagen te maken, maar ik begin er nu aardig over te piekeren.
Is dat risico met multiplex minder? Ik zou zelf denken van wel.
Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden. Nog bij Gamma of bij Praxis. Toch zag ik ze vroeger.. Bij Karwei dan misschien? Wie weet het?
Voor dat prijsverschil kan ik het mdf misschien wel laten spuiten. Maar ja MDF & spuiten/lakken
En dan nog wel met 30 of zelfs 38mm, is dat dan erger of is daar een hogere dichtheid gebruikt?
Om maar niet te spreken over stoken voor gelijkrichten van de laagjes. Ik ben de topic vergeten, maar ik meen me te herinneren dat bij veel lagen de het verschil tussen het uitzetten van de stok en het mdf, aardig roet in het eten gooide bij een forumlid. Nou heb ik gelukkig met minder lagen te maken, maar ik begin er nu aardig over te piekeren.
Is dat risico met multiplex minder? Ik zou zelf denken van wel.
Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden. Nog bij Gamma of bij Praxis. Toch zag ik ze vroeger.. Bij Karwei dan misschien? Wie weet het?
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Maar als je dan toch alles in een egale kleur wilt hebben, wat heeft het dan nog voor nut om de laagjes-methode te gebruiken
Kun je (om de MDF barst-problemen te voorkomen) dan niet beter gaan denken aan een oplossing die gebruik maakt van een frame met beplating
Er zitten wel wat scherpe bochten in waar mogelijk een crea-bea oplossing voor moet worden bedacht.
Of ... wel de laagjes in MDF opbouwen en hier over een laag beplating
Er zitten wel wat scherpe bochten in waar mogelijk een crea-bea oplossing voor moet worden bedacht.
Of ... wel de laagjes in MDF opbouwen en hier over een laag beplating
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
De berken multiplex gelaagd vind ik ook wat hebben
de vraag is dus gelaagde multiplex of gespoten mdf..
de vraag is dus gelaagde multiplex of gespoten mdf..
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Hmm navraag gedaan op de vraag hoeveel het spuiten zou moeten kosten. +/- 1000 euro
&!^!!%$%
Keuze wordt wel heel makkelijk zo!!
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Welke breedbanders ga je toepassen?
Die Lowthers zitten in de prijsklasse van het spuitwerk...
Die Lowthers zitten in de prijsklasse van het spuitwerk...
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Waarom zou je ze een cm dik nemen? Als ze ze verkopen van 9mm of 8 of 12 kun je die toch ook gewoon gebruiken.. Die vectoren zet je in het freesprogramma zo om naar een kleinere of grotere diameter.. en die berken stokken liggen gewoon bij de gamma in het profielrek. Wel even de rechte er uit halen..DKM schreef:Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden.
Kees
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Nou ik zag ze gewoon niet liggen, wel die gladde maar die met ribprofiel niet.audiomanics schreef:Waarom zou je ze een cm dik nemen? Als ze ze verkopen van 9mm of 8 of 12 kun je die toch ook gewoon gebruiken.. Die vectoren zet je in het freesprogramma zo om naar een kleinere of grotere diameter.. en die berken stokken liggen gewoon bij de gamma in het profielrek. Wel even de rechte er uit halen..DKM schreef:Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden.
Kees
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Vandaag door half Nederland gereden.
Eerst de plexiplaten opgehaald in Doetinchem en deze weer gedropped in Gorinchem voor het laseren. En daarna door naar Boskoop voor de berken multiplexplaten.
Onderweg ook nog bij hornbacht en ja hoor de beuken deuvels...
Ben benieuwd of dat wel in het geheel in een keer bij Rob krijg. Er moeten nog 6 x 40mm platen erbij
Echt een verspilling van hout als je weet wat ervan overblijft.
Eerst de plexiplaten opgehaald in Doetinchem en deze weer gedropped in Gorinchem voor het laseren. En daarna door naar Boskoop voor de berken multiplexplaten.
Onderweg ook nog bij hornbacht en ja hoor de beuken deuvels...
Ben benieuwd of dat wel in het geheel in een keer bij Rob krijg. Er moeten nog 6 x 40mm platen erbij
Echt een verspilling van hout als je weet wat ervan overblijft.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
EhhLucas82 schreef:Waarom met dun rondhout en niet aanspannen met draadeind?
Misschien omdat je tegen de werking in gaat? Misschien dat er een kans is dat het plexiglas scheurtjes dan gaat vertonen?
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Als je nog niet weet welke breedbanders je gaat gebruiken is met misschien handig om het ontwerp een heel klein beetje aan te passen. Niet het hoornverloop zelf, maar meer ruimte achter de driver zou mooi zijn, dat geeft je veel meer mogelijkheid om te experimenteren. Je kunt het volume altijd verkleinen door er bv knikkers in te kieperen later. Het lijkt me niet typisch een kast om een beyma 10ag/n in te gebruiken (maar die doet het juist wél goed zonder compressie kamer).
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Tok schreef:Als je nog niet weet welke breedbanders je gaat gebruiken is met misschien handig om het ontwerp een heel klein beetje aan te passen. Niet het hoornverloop zelf, maar meer ruimte achter de driver zou mooi zijn, dat geeft je veel meer mogelijkheid om te experimenteren. Je kunt het volume altijd verkleinen door er bv knikkers in te kieperen later. Het lijkt me niet typisch een kast om een beyma 10ag/n in te gebruiken (maar die doet het juist wél goed zonder compressie kamer).
De Fostex 206E heb ik hier op de plank liggen en is een beproefde speaker in deze behuizing..
Nou maar hopen dat het mij ook kan bekoren.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
Eerlijk gezegd ken ik de C hoorn helemaal niet, maar het ging me meer om het idee. Je kunt een compressiekamer altijd nog volstorten, maar je kunt geen kamer creeren als je het stiekem toch nodig blijkt te hebben. De "aanbevolen BLH" voor de 206e heeft een kamer van ruim 10 liter geloof ik.
Re: C-Horn van Andrew Tilsley
De naam C horn dankt zijn naam aan de cosmetische C holte onder de luidspreker kamer.
