C-Horn van Andrew Tilsley

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Het is zover. Dankzij de hulp van diverse forumleden heb een groot deel van de kosten inzichtelijk. Rob Dingen is zelfs bereid om het MDF/Multiplex te frezen (Kees ook trouwens maar de plaatgrootte is groter als zijn machine)
Dus heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en de tekeningen bij Andrew (Creation Audio) gekocht.

Voor wie mijn topic in 'gevraagd' nog niet gezien heeft..
Zie bijeengesloten foto's van eerder bouwverslagen...

Nog voor ik de topic start heb ik al mijn eerste tegenslag. De plexiglasplaten die ik voor ogen had, zijn van verschillende fabrikanten en ook afwijkend van dikte. Namelijk 2x19,5mm en 2x21,5mm.
A.s. woensdag ga ik kijken als het tegenvalt dan ga ik alsnog voor de orginele 25mm.

Hopelijk blijven mij dat soort problemen gespaart.
Bijlagen
IMG_3459.JPG
IMG_3458.JPG
IMG_3438.JPG
DSC_8843.jpg
DSC_0148.JPG
IMG_3721.JPG
IMG_3723.JPG
IMG_3726.JPG
IMG_3731.JPG
IMG_3732.JPG
IMG_3734.JPG
IMG_3738.JPG
IMG_3739.JPG
IMG_3743.JPG
IMG_3746.JPG
IMG_3947.JPG
IMG_3948.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door AatV »

Het is een kunstwerk, alleen hoort m.i. bij een extravagante vorm een extravagante kleur!
Voor de rest alle lof. :kwijl:

groet,
Aat
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Lucas82 »

VET :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door hannesie »

Het nadeel is dat je wel alles ziet, en dan zou ik de kleur van de kabel en het wegwerken ervan ook belangrijk vinden.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Berre »

Prachtig en heel speciaal. Ben ik jaloers op. Als ze ook even goed klinken als ze eruit zien.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door dre »

ik ben benieuwd hoe dat klinkt!

prachtig project! 8)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door bartsegers »

Fantastisch zeg!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Barry2001 »

hannesie schreef:
Het nadeel is dat je wel alles ziet, en dan zou ik de kleur van de kabel en het wegwerken ervan ook belangrijk vinden.
In het voorbeeld is de kabel volgens mij al 'weggefreesd' in het hout, is ook veel fraaier. Uitdaging dit, veel succes met bouwen!
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door John P »

Gratis tip: koop een plumeau. Plexiglas trekt stof aan en aan de binnenkant kom je er moeilijk bij. Zo, weer terug naar mannenzaken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door pappaleo »

Schittered dit. Alleen visueel al. Heel veel succes met de bouw.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Ik weet nog steeds niet te kiezen tussen MDF of Berken multiplex. Laatste kost het dubbele of meer zelfs.
Voor dat prijsverschil kan ik het mdf misschien wel laten spuiten. Maar ja MDF & spuiten/lakken :? ... Vraag me af of dat wijs is omdat hele forum bezaaid is met tips en horrorverhalen...
En dan nog wel met 30 of zelfs 38mm, is dat dan erger of is daar een hogere dichtheid gebruikt?

Om maar niet te spreken over stoken voor gelijkrichten van de laagjes. Ik ben de topic vergeten, maar ik meen me te herinneren dat bij veel lagen de het verschil tussen het uitzetten van de stok en het mdf, aardig roet in het eten gooide bij een forumlid. Nou heb ik gelukkig met minder lagen te maken, maar ik begin er nu aardig over te piekeren.
Is dat risico met multiplex minder? Ik zou zelf denken van wel.
Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden. Nog bij Gamma of bij Praxis. Toch zag ik ze vroeger.. Bij Karwei dan misschien? Wie weet het?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door SARK »

Maar als je dan toch alles in een egale kleur wilt hebben, wat heeft het dan nog voor nut om de laagjes-methode te gebruiken :?: Kun je (om de MDF barst-problemen te voorkomen) dan niet beter gaan denken aan een oplossing die gebruik maakt van een frame met beplating :idea:
Er zitten wel wat scherpe bochten in waar mogelijk een crea-bea oplossing voor moet worden bedacht.

Of ... wel de laagjes in MDF opbouwen en hier over een laag beplating :idea:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

De berken multiplex gelaagd vind ik ook wat hebben
de vraag is dus gelaagde multiplex of gespoten mdf..
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Hmm navraag gedaan op de vraag hoeveel het spuiten zou moeten kosten. +/- 1000 euro :shock: &!^!!%$% :shock: Keuze wordt wel heel makkelijk zo!!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door RobertD »

Welke breedbanders ga je toepassen?
Die Lowthers zitten in de prijsklasse van het spuitwerk...
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door audiomanics »

DKM schreef:
Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden.
Waarom zou je ze een cm dik nemen? Als ze ze verkopen van 9mm of 8 of 12 kun je die toch ook gewoon gebruiken.. Die vectoren zet je in het freesprogramma zo om naar een kleinere of grotere diameter.. en die berken stokken liggen gewoon bij de gamma in het profielrek. Wel even de rechte er uit halen..
Kees
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

audiomanics schreef:
DKM schreef:
Ik kon deze stokken (1cm diameter) niet vinden.
Waarom zou je ze een cm dik nemen? Als ze ze verkopen van 9mm of 8 of 12 kun je die toch ook gewoon gebruiken.. Die vectoren zet je in het freesprogramma zo om naar een kleinere of grotere diameter.. en die berken stokken liggen gewoon bij de gamma in het profielrek. Wel even de rechte er uit halen..
Kees
Nou ik zag ze gewoon niet liggen, wel die gladde maar die met ribprofiel niet.
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Vandaag door half Nederland gereden.

Eerst de plexiplaten opgehaald in Doetinchem en deze weer gedropped in Gorinchem voor het laseren. En daarna door naar Boskoop voor de berken multiplexplaten.
Onderweg ook nog bij hornbacht en ja hoor de beuken deuvels...

Ben benieuwd of dat wel in het geheel in een keer bij Rob krijg. Er moeten nog 6 x 40mm platen erbij 8-[
Echt een verspilling van hout als je weet wat ervan overblijft.
Bijlagen
Iets minder goedkoop als ik dacht. ex BTW
Iets minder goedkoop als ik dacht. ex BTW
Beuken Deuvels.jpg
Lucas82
Berichten: 108
Lid geworden op: di 13 aug 2013, 21:48
Locatie: Hoogezand

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Lucas82 »

Waarom met dun rondhout en niet aanspannen met draadeind?
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Lucas82 schreef:
Waarom met dun rondhout en niet aanspannen met draadeind?
Ehh :?: Omdat de Andrew het ook op die manier heeft gedaan?
Misschien omdat je tegen de werking in gaat? Misschien dat er een kans is dat het plexiglas scheurtjes dan gaat vertonen?
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Tok »

Als je nog niet weet welke breedbanders je gaat gebruiken is met misschien handig om het ontwerp een heel klein beetje aan te passen. Niet het hoornverloop zelf, maar meer ruimte achter de driver zou mooi zijn, dat geeft je veel meer mogelijkheid om te experimenteren. Je kunt het volume altijd verkleinen door er bv knikkers in te kieperen later. Het lijkt me niet typisch een kast om een beyma 10ag/n in te gebruiken (maar die doet het juist wél goed zonder compressie kamer).
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

Tok schreef:
Als je nog niet weet welke breedbanders je gaat gebruiken is met misschien handig om het ontwerp een heel klein beetje aan te passen. Niet het hoornverloop zelf, maar meer ruimte achter de driver zou mooi zijn, dat geeft je veel meer mogelijkheid om te experimenteren. Je kunt het volume altijd verkleinen door er bv knikkers in te kieperen later. Het lijkt me niet typisch een kast om een beyma 10ag/n in te gebruiken (maar die doet het juist wél goed zonder compressie kamer).

De Fostex 206E heb ik hier op de plank liggen en is een beproefde speaker in deze behuizing..
Nou maar hopen dat het mij ook kan bekoren.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door Tok »

Eerlijk gezegd ken ik de C hoorn helemaal niet, maar het ging me meer om het idee. Je kunt een compressiekamer altijd nog volstorten, maar je kunt geen kamer creeren als je het stiekem toch nodig blijkt te hebben. De "aanbevolen BLH" voor de 206e heeft een kamer van ruim 10 liter geloof ik.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door hrscharft »

;)

Afbeelding


C-sleutel ;)
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: C-Horn van Andrew Tilsley

Bericht door DKM »

:mrgreen:

De naam C horn dankt zijn naam aan de cosmetische C holte onder de luidspreker kamer.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”