Topic mag dicht/weg
Moderator: Beheerdersteam
Topic mag dicht/weg
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Tweeters kraken
In dit geval zullen de tweeters waarschijnlijk met slechts 6 dB gefilterd zijn, dus met slechts een condensator in serie, hierdoor komen er dus nog te veel lage tonen bij de tweeters.
minimaal een 12 dB filter zal dit probleem voor een groot deel weg nemen. je krijgt dan een condensator in serie met de tweeter en een spoel parallel aan de tweeter.
minimaal een 12 dB filter zal dit probleem voor een groot deel weg nemen. je krijgt dan een condensator in serie met de tweeter en een spoel parallel aan de tweeter.
Of je hoort een clippende versterker. Te laag gefilterde tweeters overlijden vaak in relatieve stilte.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
heb je nog wat andere speakers liggen waarmee je wat kan testen? kleine breedbander ofzo?
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Lijkt me een geval van kortsluiting ofzo, ik heb ook wel eens gehad dat als het volume open ging hoorbaar werd dat iets niet goed zat. Zachtjes had de versterker er nog geen moeite mee. Wat verhelderend zou kunnen werken is het caraudio setje aansturen met een andere autoradio of hifi versterker.
-
Ik zou bijna zeggen dat het filter in het kastje een goed moet worden doorgesoldeerd.
Maak er eens een paar scherpe foto's als je het kastje open hebt.
Maak er eens een paar scherpe foto's als je het kastje open hebt.
Misschien domme vraag maar zit de boel niet andersom aangesloten.
Omdat je aangeeft dat de tweeter ook veel te hard speeld.
En je hebt wel bas zeg je maar je hebt geen refferentie van een goed en dezelfde set.
Zo,n woofer geeft misschien best nog wel wat laag met zo,n slap filter.
Je zult het wel nagekeken hebben ,maar het is maar en idee.
En weet je zeker dat de tweeter bijhet composet hoord?
Omdat je aangeeft dat de tweeter ook veel te hard speeld.
En je hebt wel bas zeg je maar je hebt geen refferentie van een goed en dezelfde set.
Zo,n woofer geeft misschien best nog wel wat laag met zo,n slap filter.
Je zult het wel nagekeken hebben ,maar het is maar en idee.
En weet je zeker dat de tweeter bijhet composet hoord?
Ik zeg 30W aan 4Ω, ik zeg 'lage impedantie', ik zeg: clippende versterker!The_Maxx schreef:En hogere volumes: ik moet wel wat fatsoenlijk kunnen horen met een gangetje van 130 op de snelweg.
-
als het nieuw is zou ik even teug naar de winkel gaan met het spul ,tenzij het erg versleuteld is met inbouwen.
Maar dan nog het zijn geen kerstboom lampjes .
Je mag gewoon verwachten dat het goed werkt.
Maar dan nog het zijn geen kerstboom lampjes .
Je mag gewoon verwachten dat het goed werkt.
-
- bartsegers
Filtertje wat in mijn ogen wel een upgrade kan gebruiken
(als je daar waarde aan hecht natuurlijk)
Moet ook altijd maar in je deur passen...
Een gekke vraag, woofer en tweeter uit je auto halen, en aansluiten op je thuisversterker ??
(als je daar waarde aan hecht natuurlijk)
Moet ook altijd maar in je deur passen...
Een gekke vraag, woofer en tweeter uit je auto halen, en aansluiten op je thuisversterker ??
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
Heel simpel, als je de speakerset op je hifi aansluit, en je hoort geen kraak is het dus je autoradio.
weet je zeker dat die nergens kortsluiting maakt ??
(ijzeren bak waar die inzit, geschuurde kabels achterop etc etc)
Ik heb precies ditzelfde euvel gehad namelijk, en het was een speakerkabel die achter de radio langs een scherpe rand schuurde. (om vervolgens contact te maken, en dan schoot de radio in de stress)
Ik zet 95% in op de radio of kabels.
weet je zeker dat die nergens kortsluiting maakt ??
(ijzeren bak waar die inzit, geschuurde kabels achterop etc etc)
Ik heb precies ditzelfde euvel gehad namelijk, en het was een speakerkabel die achter de radio langs een scherpe rand schuurde. (om vervolgens contact te maken, en dan schoot de radio in de stress)
Ik zet 95% in op de radio of kabels.
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.
Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.ray5150 schreef:Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
- bartsegers
Wij weten niet wat er achter jouw dashbord past natuurlijk.
(ik denk HEEL weinig)
deze past misschien wel onder je stoelen...
http://link.marktplaats.nl/731081682
of zoiets
http://link.marktplaats.nl/735984278
kwaliteit is prima van die "oudjes"
(ik denk HEEL weinig)
deze past misschien wel onder je stoelen...
http://link.marktplaats.nl/731081682
of zoiets
http://link.marktplaats.nl/735984278
kwaliteit is prima van die "oudjes"
Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.FR_Aad schreef:Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.
Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer.
ray5150 schreef:Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.FR_Aad schreef:Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.
Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer.