Topic mag dicht/weg
Moderator: Beheerdersteam
Topic mag dicht/weg
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Tweeters kraken
In dit geval zullen de tweeters waarschijnlijk met slechts 6 dB gefilterd zijn, dus met slechts een condensator in serie, hierdoor komen er dus nog te veel lage tonen bij de tweeters.
minimaal een 12 dB filter zal dit probleem voor een groot deel weg nemen. je krijgt dan een condensator in serie met de tweeter en een spoel parallel aan de tweeter.
minimaal een 12 dB filter zal dit probleem voor een groot deel weg nemen. je krijgt dan een condensator in serie met de tweeter en een spoel parallel aan de tweeter.
Re: Tweeters kraken
Of je hoort een clippende versterker. Te laag gefilterde tweeters overlijden vaak in relatieve stilte.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Tweeters kraken
heb je nog wat andere speakers liggen waarmee je wat kan testen? kleine breedbander ofzo?
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tweeters kraken
Lijkt me een geval van kortsluiting ofzo, ik heb ook wel eens gehad dat als het volume open ging hoorbaar werd dat iets niet goed zat. Zachtjes had de versterker er nog geen moeite mee. Wat verhelderend zou kunnen werken is het caraudio setje aansturen met een andere autoradio of hifi versterker.
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeters kraken
Ik zou bijna zeggen dat het filter in het kastje een goed moet worden doorgesoldeerd.
Maak er eens een paar scherpe foto's als je het kastje open hebt.
Maak er eens een paar scherpe foto's als je het kastje open hebt.
Re: Tweeters kraken
Misschien domme vraag maar zit de boel niet andersom aangesloten.
Omdat je aangeeft dat de tweeter ook veel te hard speeld.
En je hebt wel bas zeg je maar je hebt geen refferentie van een goed en dezelfde set.
Zo,n woofer geeft misschien best nog wel wat laag met zo,n slap filter.
Je zult het wel nagekeken hebben ,maar het is maar en idee.
En weet je zeker dat de tweeter bijhet composet hoord?
Omdat je aangeeft dat de tweeter ook veel te hard speeld.
En je hebt wel bas zeg je maar je hebt geen refferentie van een goed en dezelfde set.
Zo,n woofer geeft misschien best nog wel wat laag met zo,n slap filter.
Je zult het wel nagekeken hebben ,maar het is maar en idee.
En weet je zeker dat de tweeter bijhet composet hoord?
Re: Tweeters kraken
Ik zeg 30W aan 4Ω, ik zeg 'lage impedantie', ik zeg: clippende versterker!The_Maxx schreef:En hogere volumes: ik moet wel wat fatsoenlijk kunnen horen met een gangetje van 130 op de snelweg.
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeters kraken
als het nieuw is zou ik even teug naar de winkel gaan met het spul ,tenzij het erg versleuteld is met inbouwen.
Maar dan nog het zijn geen kerstboom lampjes .
Je mag gewoon verwachten dat het goed werkt.
Maar dan nog het zijn geen kerstboom lampjes .
Je mag gewoon verwachten dat het goed werkt.
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tweeters kraken
Filtertje wat in mijn ogen wel een upgrade kan gebruiken
(als je daar waarde aan hecht natuurlijk)
Moet ook altijd maar in je deur passen...
Een gekke vraag, woofer en tweeter uit je auto halen, en aansluiten op je thuisversterker ??
(als je daar waarde aan hecht natuurlijk)
Moet ook altijd maar in je deur passen...
Een gekke vraag, woofer en tweeter uit je auto halen, en aansluiten op je thuisversterker ??
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 2 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tweeters kraken
Heel simpel, als je de speakerset op je hifi aansluit, en je hoort geen kraak is het dus je autoradio.
weet je zeker dat die nergens kortsluiting maakt ??
(ijzeren bak waar die inzit, geschuurde kabels achterop etc etc)
Ik heb precies ditzelfde euvel gehad namelijk, en het was een speakerkabel die achter de radio langs een scherpe rand schuurde. (om vervolgens contact te maken, en dan schoot de radio in de stress)
Ik zet 95% in op de radio of kabels.
weet je zeker dat die nergens kortsluiting maakt ??
(ijzeren bak waar die inzit, geschuurde kabels achterop etc etc)
Ik heb precies ditzelfde euvel gehad namelijk, en het was een speakerkabel die achter de radio langs een scherpe rand schuurde. (om vervolgens contact te maken, en dan schoot de radio in de stress)
Ik zet 95% in op de radio of kabels.
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeters kraken
-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tweeters kraken
Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.
Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.
Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
Re: Tweeters kraken
"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.ray5150 schreef:Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.
Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
Re: Tweeters kraken
Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Tweeters kraken
Wij weten niet wat er achter jouw dashbord past natuurlijk.
(ik denk HEEL weinig)
deze past misschien wel onder je stoelen...
http://link.marktplaats.nl/731081682
of zoiets
http://link.marktplaats.nl/735984278
kwaliteit is prima van die "oudjes"
(ik denk HEEL weinig)
deze past misschien wel onder je stoelen...
http://link.marktplaats.nl/731081682
of zoiets
http://link.marktplaats.nl/735984278
kwaliteit is prima van die "oudjes"
Re: Tweeters kraken
Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.FR_Aad schreef:Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.
Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer.
Re: Tweeters kraken
ray5150 schreef:Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.FR_Aad schreef:Laat Ray daar nu net een expert in zijn"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.
Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer.
