Topic mag dicht/weg

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Topic mag dicht/weg

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4780
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Tweeters kraken

Bericht door Olaf Analogue »

In dit geval zullen de tweeters waarschijnlijk met slechts 6 dB gefilterd zijn, dus met slechts een condensator in serie, hierdoor komen er dus nog te veel lage tonen bij de tweeters.
minimaal een 12 dB filter zal dit probleem voor een groot deel weg nemen. je krijgt dan een condensator in serie met de tweeter en een spoel parallel aan de tweeter.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeters kraken

Bericht door markbakk »

Of je hoort een clippende versterker. Te laag gefilterde tweeters overlijden vaak in relatieve stilte.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door Henkjan »

heb je nog wat andere speakers liggen waarmee je wat kan testen? kleine breedbander ofzo?
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeters kraken

Bericht door wouter »

Lijkt me een geval van kortsluiting ofzo, ik heb ook wel eens gehad dat als het volume open ging hoorbaar werd dat iets niet goed zat. Zachtjes had de versterker er nog geen moeite mee. Wat verhelderend zou kunnen werken is het caraudio setje aansturen met een andere autoradio of hifi versterker.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tweeters kraken

Bericht door wouter »

inderdaad, misschien iets in het filter... vaag
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeters kraken

Bericht door ray5150 »

Ik zou bijna zeggen dat het filter in het kastje een goed moet worden doorgesoldeerd.
Maak er eens een paar scherpe foto's als je het kastje open hebt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Tweeters kraken

Bericht door rikpost »

Misschien domme vraag maar zit de boel niet andersom aangesloten.
Omdat je aangeeft dat de tweeter ook veel te hard speeld.
En je hebt wel bas zeg je maar je hebt geen refferentie van een goed en dezelfde set.
Zo,n woofer geeft misschien best nog wel wat laag met zo,n slap filter.
Je zult het wel nagekeken hebben ,maar het is maar en idee.
En weet je zeker dat de tweeter bijhet composet hoord?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeters kraken

Bericht door markbakk »

The_Maxx schreef:
En hogere volumes: ik moet wel wat fatsoenlijk kunnen horen met een gangetje van 130 op de snelweg.
Ik zeg 30W aan 4Ω, ik zeg 'lage impedantie', ik zeg: clippende versterker! =; =; =;
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Tweeters kraken

Bericht door rikpost »

als het nieuw is zou ik even teug naar de winkel gaan met het spul ,tenzij het erg versleuteld is met inbouwen.
Maar dan nog het zijn geen kerstboom lampjes .
Je mag gewoon verwachten dat het goed werkt.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tweeters kraken

Bericht door bartsegers »

Filtertje wat in mijn ogen wel een upgrade kan gebruiken =;

(als je daar waarde aan hecht natuurlijk)

Moet ook altijd maar in je deur passen...

Een gekke vraag, woofer en tweeter uit je auto halen, en aansluiten op je thuisversterker ??
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tweeters kraken

Bericht door bartsegers »

Heel simpel, als je de speakerset op je hifi aansluit, en je hoort geen kraak is het dus je autoradio.

weet je zeker dat die nergens kortsluiting maakt ??
(ijzeren bak waar die inzit, geschuurde kabels achterop etc etc)

Ik heb precies ditzelfde euvel gehad namelijk, en het was een speakerkabel die achter de radio langs een scherpe rand schuurde. (om vervolgens contact te maken, en dan schoot de radio in de stress)

Ik zet 95% in op de radio of kabels.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Maxx
Berichten: 266
Lid geworden op: do 21 jul 2011, 23:04
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Tweeters kraken

Bericht door The_Maxx »

-
Laatst gewijzigd door The_Maxx op do 07 mar 2019, 1:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeters kraken

Bericht door ray5150 »

Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.

Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Tweeters kraken

Bericht door Berre »

ray5150 schreef:
Ja, en wat heb je zelf in die tussentijd gedaan om het probleem op te lossen ?
Op marktplaats en ebay zijn karrevrachten aan losse versterkers te vinden.

Aan goedkope meuk valt nu eenmaal niet veel te verbeteren.
"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Tweeters kraken

Bericht door FR_Aad »

"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
Laat Ray daar nu net een expert in zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tweeters kraken

Bericht door bartsegers »

Wij weten niet wat er achter jouw dashbord past natuurlijk.
(ik denk HEEL weinig)

deze past misschien wel onder je stoelen...

http://link.marktplaats.nl/731081682

of zoiets

http://link.marktplaats.nl/735984278

kwaliteit is prima van die "oudjes"
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeters kraken

Bericht door ray5150 »

FR_Aad schreef:
"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
Laat Ray daar nu net een expert in zijn :mrgreen:
Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.

Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer. O:)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Tweeters kraken

Bericht door FR_Aad »

:D
ray5150 schreef:
FR_Aad schreef:
"Meuk" hoeft niet duur om goed te zijn en duur is vaak geen garantie voor kwaliteit. Als je wat oplet kan je voor erg weinig geld goeie (2e hands-) meuk kopen. Dat is ook een vorm van creatief zijn.
Laat Ray daar nu net een expert in zijn :mrgreen:
Tja, je hebt meuk waar in potentie wel iets leuks van te maken is, en meuk die een bodemloze put is.
De kunst is om het verschil te kunnen herkennen.

Maar om nu te zeggen dat ik daar een expert in ben, is wel erg veel eer. O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”