vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Weer eens een beetje aan het tekenen geweest ,blijft lastig om die ronde vorm te combineren met dat hoekige.
En goed overweg met Sketchup kunnen is al een project op zich :(

Denk dat dit wel aardig is .

Ik denk dan de bol antreciet te maken en de steun van geschuurd rvs , of inderdaad iets met carbon wrapping (idee van Animall)
Wanneer ik het gat er uit laat zou ik hem ook van hout kunnen maken .
Wel wat makkelijker dan RVs ,dat trekt als een gek met lassen .

Het baffeltje met de mid en tweet moet minimalistiser worden .
En wellicht kwa kleur en matariaal wat meer integreren met de bol en de steun.
luidspreker.jpg
werkmodel laatste uitvoering 3.skp
(333.88 KiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Shadow »

Als het toch netjes moet, zou ik die steun uit alu laten frezen...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Lijkt net of die grote bol een baard heeft gekregen :mrgreen:

Persoonlijk vind ik het zo niet echt mooi (tenminste vanuit deze hoek gezien dan)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Shadow schreef:
Als het toch netjes moet, zou ik die steun uit alu laten frezen...
Dat zou natuurlijk inderdaad het mooiste zijn maar dat is natuurlijk onbetaalbaar :(
Walt schreef:
Lijkt net of die grote bol een baard heeft gekregen :mrgreen:


Persoonlijk vind ik het zo niet echt mooi (tenminste vanuit deze hoek gezien dan)

Groetjes Walter
Klopt frontje moet anders ,feit blijft wel dat ik die units er nog wel in kwijt moet .
Dat is dus nog een uitdaging.
Ideeën :?:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door CoenvanDongen »

rikpost schreef:
Klopt frontje moet anders ,feit blijft wel dat ik die units er nog wel in kwijt moet .
Dat is dus nog een uitdaging.
Ideeën :?:
het frontje "open baffle" maken?
heb je alleen nog maar een plankje nodig... wel mooi denk ik, maar volgens mij zijn de drivers er niet zo geschikt voor.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

CoenvanDongen schreef:
rikpost schreef:
Klopt frontje moet anders ,feit blijft wel dat ik die units er nog wel in kwijt moet .
Dat is dus nog een uitdaging.
Ideeën :?:
het frontje "open baffle" maken?
heb je alleen nog maar een plankje nodig... wel mooi denk ik, maar volgens mij zijn de drivers er niet zo geschikt voor.
Neen he!!! , Niet weer open baffle ......Gerrhardd!!!!!!!!!!!!!!! :rofl:
Maar zonder gekheid ,ik moet ze toch ergens aan vast maken en het blijven grote dingen.
ik zit hier een beetje met een designers block :mrgreen:
Misschien een ovale baffle er onder los van de bol :think:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hrscharft »

Beetje met dat dikke blok onder de bol voor je gespeeld.

Alstu.
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
6.jpg
3.JPG
4.jpg
5.jpg
7.jpg
8.jpg
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hoe heb je dat nu in vredensnaam zo snel voor elkaar gekregen'is dat ook met sketchup?
Geeft wel wat meer lucht zo ,vermoedelijk wat coen ook bedoelde O:)
Units hebben overigens een eigen kamer dus er hoeft niets achter ,maar die halve bollen maken het wel af.

Word wel weer een beetje blij zo als ik dit zo zie.
Bedankt man :rock:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hrscharft »

Zo veel werk was het niet hoor :) het meeste had jij al gedaan. Puur een kwestie van een beetje copy-pasten en de boel een beetje goed in groepen en componenten indelen en daarna ff inkleuren.

De renders zijn gemaakt met indigo renderer idd voor sketchup de demo voldoet prima en kun je samen met de plugin wel ergens van het net plukken.

Onderaan het .skp bestand bijgevoegd.
Bijlagen
werkmodel laatste uitvoering 3.skp
(10.86 MiB) 88 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

rikpost schreef:
CoenvanDongen schreef:
rikpost schreef:
Klopt frontje moet anders ,feit blijft wel dat ik die units er nog wel in kwijt moet .
Dat is dus nog een uitdaging.
Ideeën :?:
het frontje "open baffle" maken?
heb je alleen nog maar een plankje nodig... wel mooi denk ik, maar volgens mij zijn de drivers er niet zo geschikt voor.
Neen he!!! , Niet weer open baffle ......Gerrhardd!!!!!!!!!!!!!!! :rofl:
Maar zonder gekheid ,ik moet ze toch ergens aan vast maken en het blijven grote dingen.
ik zit hier een beetje met een designers block :mrgreen:
Misschien een ovale baffle er onder los van de bol :think:
You rang M'lord???? :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Mr Tube »

wellicht ter inspiratie
Luna-Bronze1.jpg
EBB.jpg

Ik zou zelf denk ik meer kiezen om de baffle met tweeter en hoogmid niet te laten aansluiten op de bol maar als een zwevende unit er tussen laten hangen, ik vind het mooier als de bol vrij hangt.
De baffle zou ik dan ook langs de randen rond afwerken in wat dikker materiaal, dit zal het afstraalgedrag verbeteren en ook lijkt me de meer organische vorm beter passen bij de bol.
OK een kwestie van smaak misschien, dit gaat in elk geval heel mooi worden dus blijf het volgen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Mr Tube »

rikpost schreef:
Misschien een ovale baffle er onder los van de bol :think:
Dat bedoelde ik in de vorige post eigenlijk ook, lijkt me mooier.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

Mr Tube schreef:
wellicht ter inspiratie
EBB.jpg
OK een kwestie van smaak misschien,
Zeg dat wel.

Is het voor de vormgeving en afstraling niet fraaier om de tweeter en middendome ook in een bolvormige behuizing te stoppen? Dan krijg je in ieder geval een minder gekunsteld ontwerp.
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hans_b »

hrscharft schreef:
Beetje met dat dikke blok onder de bol voor je gespeeld.

Alstu.
Gave renders! Erg mooi!
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hrscharft schreef:
Zo veel werk was het niet hoor :) het meeste had jij al gedaan. Puur een kwestie van een beetje copy-pasten en de boel een beetje goed in groepen en componenten indelen en daarna ff inkleuren.

De renders zijn gemaakt met indigo renderer idd voor sketchup de demo voldoet prima en kun je samen met de plugin wel ergens van het net plukken.

Onderaan het .skp bestand bijgevoegd.
Most appriciated :goeie: :goeie: :goeie:
Mr Tube schreef:
rikpost schreef:
Misschien een ovale baffle er onder los van de bol :think:
Dat bedoelde ik in de vorige post eigenlijk ook, lijkt me mooier.
Ga ik naar kijken miester tube ,maare die insperatie voorbeelden ehhhhhh........nee.
Bedankt voor het meedenken natuurlijk weer :goedzo:
richard schreef:
Mr Tube schreef:
wellicht ter inspiratie
EBB.jpg
OK een kwestie van smaak misschien,
Zeg dat wel.

Is het voor de vormgeving en afstraling niet fraaier om de tweeter en middendome ook in een bolvormige behuizing te stoppen? Dan krijg je in ieder geval een minder gekunsteld ontwerp.
Heb ik ook al geprobeerd maar met al die ronde vormen word het net een barbapappa en als je die bollen dan in elkaar over laat lopen word het net een gesmolte barbapappa.

Maar los daar van is alleen de bol ehhhh.....rond!.
Moet volgens mij prima te combineren zijn met scherpe lijnen ,ovale baffle ga ik wel overwegen.
Maar volgens mij is het ook niet verstandig om de afstand tussen de units groter te maken dan de halve sinuslengte van de wissel frequentie.
Dat moet ik even na kijken :-s
vind hrscharft zijn inbreng zo gek nog niet ,de kleur van de matarialen doet ook veel.
Maar mocht je leuke ideeen hebben download dan het file,ver :mrgreen: ras me
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hans_daudio schreef:
hrscharft schreef:
Beetje met dat dikke blok onder de bol voor je gespeeld.

Alstu.
Gave renders! Erg mooi!
Was ik ook van onder de indruk O:)
Misschien iets voor jullie folder , of op de site zulke plaatjes .
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Vraagje :mrgreen:
Wanneer ik mijn hoog mid in een halfronde baffle plaats van zeg 160mm en mijn tweeter ook .
En ik stel mijn wisselfrequentie in op 4300 hrtz dan heb ik geen balle differentiatie bij zowel de midhoog als de tweeter .
En gedraagd de midhoog zich als 4pi en de tweeter als 2pi.
Of zie ik het nu te simplistisch.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Als de afmeting boven 1/3 van de golflengte zit, dan begin je al significant af te wijken van 4pi. Dat is bij 160mm al bij 700Hz.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

:think: :think: :think: Pffffffff.
Oke !,Ik ga wel wat expirimenteren met vormen en dan meten.
ik dacht twee halve bollen voor de mid en hoog te gebruiken dus zodat de sinus alleen de frontplaat +iets extra's ziet.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Als je diffractie-effecten wil minimaliseren op een vlakke baffle (want daar heb je het toch over met twee halve bollen die naar de achterkant gaan), dan is het toch het beste om golden ratio verhoudingen te gebruiken. Een alternatief is experimenteren met schuine zijdes. Voor de midwoofer maakt het niet uit, die heeft met zo'n kleine baffle geen last van diffractie. De tweeter blijft de uitdaging.

Met een baffle van 160mm breed en 260mm hoog, met het centrum van de tweeter op 5cm van de bovenkant gaat het heel goed. Met een overnamepunt vanaf 3kHz kun je dan lekker filteren.

Uitgaande van zo'n baffle kun je voor het optische wat schuine zijden toevoegen.

-edit- ik was even vergeten dat het hier om een dome mid gaat. Maar ook dan zit je met de golden ratio verhoudingen natuurlijk goed. Plaatje bijgevoegd. ik zou zeggen, download The Edge even, kun je zelf experimenteren.
Bijlagen
rikpost.png
rikpost2.png
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Hoi Jeroen.
Sorry ik ben niet helemaal duidelijk geweest met wat ik bedoel vrees ik .

Ik dacht eigenlijk twee halve bollen onder de laag mid bol te maken .
Dus dat de diameter net iets groter is dan de units,beetje ruimte om er een radiusje aan te maken.

Dit omdat ik die baffle niet zo geslaagd vind bij het ontwerp zoals nu getekend.
Dan is het wat meer in harmonie met de laag mid bol en geeft wat meer lucht in het geheel.

De mid is uit mijn hoofd 155mm en de tweeter 145.
Vandaar dat ik zat te rekenen met de golflengte.

Differactie blijft een moeilijk verhaal de ene bouwt zijn systeem er op ,de ander zegt weer je meet het wel maar je hoord het niet.

Soms verzuip je in alle info op het web ,en wie heeft nu gelijk.

Vooralsnog bedankt voor de moeite natuurlijk O:)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Probleem is wel dat je diffractie maximaliseert met een cirkel als baffle.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

:boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos:
Snap er geen zak meer van!
Als ik het zo lees dan ziet de golf de baffle niet waneer de baffle keiner is dan de golflengte.
Wat is het dat ik het over het hoofd zie CQ niet begrijp??
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door markbakk »

Jeroen schreef toch echt:
jeroen_d schreef:
Als de afmeting boven 1/3 van de golflengte zit, dan begin je al significant af te wijken van 4pi. Dat is bij 160mm al bij 700Hz.
En dat is een vuistregel die je prima kunt gebruiken. Probleem van een halve bol is de scherpe rand tussen bolvlak en snijvlak. Die zit bij jouw voorstel overal op precies dezelfde afstand van het hart van het speakermembraan. Dat is een goed recept voor flinke diffractie-interferentie óp de luisteras. Off-axis is dat natuurlijk een ander verhaal, maar een halve bol is geen betere vorm dan een vierkant kastje.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

.http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/twee ... ction.html
Ik had dit verhaal gelzen en dacht dan geen last te hebben van differentatie om dat ik met de golflengte binnen de frontplaat blijf wanneer ik op 4300 hrtz filter
GOLFLENGTE.jpg
En bij de mid doom met de golflengte buiten de frontplaat blijf maar ja als je al bij een derde van de golflente problemen krijgt dan gaat dat voor de mid niet werken .

Maar is mij theorie bij de tweeter ook niet goed dan?

Ergo ik zal vanavond the edge eens downloaden en wat schuiven neem aan dat je daar ook frequenties in kunt vullen .
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”