Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
MKP of Styroflex. Die laatste kan ik naar je toesturen indien gewenst.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Is het niet te overwegen om hem dubbel-mono op te bouwen op 2 identieke printen?ray5150 schreef:Ja, Hans, dat doe ik ook nog wel eens, zo af en toe...![]()
Uitgangspunt is dat alle wisselspanningen zoveel mogelijk links zitten, en alle audio uitgangen aan de rechterkant.
De afstand tussen de uitgangstrap en de chassisdelen zal maar een paar centimeter zijn.
Eventueel plaats ik ook nog een strookje massief koper in het midden ter afscherming.
Ben inmiddels al aardig opgeschoten met de layout van de uitgangstrap.
Ik heb geprobeerd zo min mogelijk draadbruggen in te zetten voor de audio lijnen, en waar nodig deze te gebruiken voor de spanningslijnen.
Vraag voor Knuisje : wat voor soort adviseer jij voor de 2N2 condensator ? (MKT,MKP oid.)
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Dat kan, maar wat voor voordeel zie jij daarin ?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Wat voor steekmaat mogen die Styroflex zijn ?knuisje schreef:MKP of Styroflex. Die laatste kan ik naar je toesturen indien gewenst.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Styroflex is een uitstekende keuze, anders zilver mica. Het gaat hier vooral om goede HF eigenschappen want dat moet ie wegfilteren.
steekmaat van een styroflex is minimaal 10mm, mag best iets meer ook, het is een axiale condensator.
Er bestaan ook exemplaren in een vierkant blokje waarvan de pootjes in een raster van 5mm schuin staan
steekmaat van een styroflex is minimaal 10mm, mag best iets meer ook, het is een axiale condensator.
Er bestaan ook exemplaren in een vierkant blokje waarvan de pootjes in een raster van 5mm schuin staan
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
De styroflexjes van mij zijn axiaal en hebben een body van 10mm lang en een diameter van 6mm.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Okee, heldere info. dan gaan we die op de boodschappenlijst zetten.
Welke footprint gebruik jij daarvoor ?
Welke footprint gebruik jij daarvoor ?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ik denk dat ik er wel zo'n beetje ben, op-en-aanmerkingen zijn welkom.
En in close-up.
En in close-up.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Is het niet beter om onder je opamp een gnd vlak te hebben?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Hè bah,en dan bedoel ik niet die draadbruggen of dat Duits
.Dat de citoënman,ondank de trillingen,nog zo goed kan tellen
.
Nee,het zijn weer de massa-verbindingen.Zoiets had je ook al bij die filterprint
.
Massa's van één IC zoveel mogelijk bij elkaar niet een deel hier en dan de rest via een omweg er uiteindlijk ook nog aan.
Elk printspoor heeft verliezen,toestand begin niet toestand ander einde.Worden ontkoppelingen minder goed en als er nog stroom van een ander deel doorgaat wordt dat bij een ingang opgeteld.
Bijv.de ontkoppeling min-lijn zit aan een kant,die van de plus-lijn aan de overkant en dan de weerstand van de +ingang nog verder weg
.
Anne
Nee,het zijn weer de massa-verbindingen.Zoiets had je ook al bij die filterprint
Massa's van één IC zoveel mogelijk bij elkaar niet een deel hier en dan de rest via een omweg er uiteindlijk ook nog aan.
Elk printspoor heeft verliezen,toestand begin niet toestand ander einde.Worden ontkoppelingen minder goed en als er nog stroom van een ander deel doorgaat wordt dat bij een ingang opgeteld.
Bijv.de ontkoppeling min-lijn zit aan een kant,die van de plus-lijn aan de overkant en dan de weerstand van de +ingang nog verder weg
Anne
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
In de datasheet van de OPA1632 (MSOPPowerPAD versie) staat daar wel iets over aangegeven, dan moet het huisje contact maken met het koper (thermal pad) om de opamp beter te kunnen koelen.Kappa7 schreef:Is het niet beter om onder je opamp een gnd vlak te hebben?
als ik het goed begrijp geldt dat niet voor de SOIC versie die ik heb.
Dan kan ik grofweg 3 dingen doen. of ik leg meer draadbruggen tussen de diverse massavlakken, of ik maak meer draadbruggen in de audio en spanningslijnen, om zo een groter en homogener kopervlak te krijgen. of ik haal het massavlak weg, en maak aparte sporen voor de massa naar de voedingsconnector. (stermassa)Ah!buis schreef:Hè bah,en dan bedoel ik niet die draadbruggen of dat Duits.Dat de citoënman,ondank de trillingen,nog zo goed kan tellen
.
Nee,het zijn weer de massa-verbindingen.Zoiets had je ook al bij die filterprint.
Massa's van één IC zoveel mogelijk bij elkaar niet een deel hier en dan de rest via een omweg er uiteindlijk ook nog aan.
Elk printspoor heeft verliezen,toestand begin niet toestand ander einde.Worden ontkoppelingen minder goed en als er nog stroom van een ander deel doorgaat wordt dat bij een ingang opgeteld.
Bijv.de ontkoppeling min-lijn zit aan een kant,die van de plus-lijn aan de overkant en dan de weerstand van de +ingang nog verder weg.
Anne
Even kijken wat Mr tube en knuisje hierover te zeggen hebben.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Ik zou voor optie 2 gaan, dus meer draadbruggen en een meer gesloten massa vlak.
of anders dubbelzijdig gaan
En ik zou de opamps een kwartslag draaien, voedingslijnen helemaal aan de buitenrand houden en met draadbruggen naar de opamps voeren.
bij de signalen heb je genoeg weerstanden die als brug kunnen dienen.
of anders dubbelzijdig gaan
En ik zou de opamps een kwartslag draaien, voedingslijnen helemaal aan de buitenrand houden en met draadbruggen naar de opamps voeren.
bij de signalen heb je genoeg weerstanden die als brug kunnen dienen.
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
En houd dat je tegen om je mening te geven ? 
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
't Spul van dichterbij bekeken.Enige op/aan-merkingen.
R21 en R23 verwisselt tov schema.
Niet LMA499... LME
Ontkoppel C's van 100µF ?? ,doe er maar een nulletje af.
Er zit een pin van de OPA aan de massa,maar volgens TI;
The output common-mode voltage pin sets the dc
output voltage of the OPA1632. A voltage applied to
the VOCM pin from a low-impedance source can be
used to directly set the output common-mode voltage.
For a VOCM voltage at mid-supply, make no
connection to the VOCM pin.
dus zou ik zeggen gooi los.
Waarom het niet ongeveer zo doen ,
Anne
R21 en R23 verwisselt tov schema.
Niet LMA499... LME
Ontkoppel C's van 100µF ?? ,doe er maar een nulletje af.
Er zit een pin van de OPA aan de massa,maar volgens TI;
The output common-mode voltage pin sets the dc
output voltage of the OPA1632. A voltage applied to
the VOCM pin from a low-impedance source can be
used to directly set the output common-mode voltage.
For a VOCM voltage at mid-supply, make no
connection to the VOCM pin.
dus zou ik zeggen gooi los.
Waarom het niet ongeveer zo doen ,
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 14 okt 2013, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28477
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
http://www.vocm-online.nl/ray5150 schreef:What the hell is een VOCM ?
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
Dat heb ik direkt over genomen van het schema dat een paar pagina's terug staat vermeldt.Ah!buis schreef:Ontkoppel C's van 100µF ?? ,doe er maar een nulletje af.
Zelf vind ik 100 uF ook nogal aan de hoge kant. 10 tot 22 is veel gebruikelijker bij opamps.
Het zal wel weer een vorm van overkill zijn...
Re: Ray gaat weer met een goedkope DAC aan de slag...
VOCM iets van Voltage Output Common Mode of zo.
Je hebt er twee (uitgangen),als de een naar de plus gaat dan gaat de ander evenveel naar de min.
Op welke spanning staan de uitgangen als ze gelijk zijn? Dat regel je via de pin 2.
Datablad zegt dat die open moet (mag?) voor 0volt uit in rust.Knuisje wil pin 2 aan massa.Denk dat 't niet veel uitmaakt en dat die pin van zichzelf al op nul zit,nul aan massa zetten doet niks.
Anne
Je hebt er twee (uitgangen),als de een naar de plus gaat dan gaat de ander evenveel naar de min.
Op welke spanning staan de uitgangen als ze gelijk zijn? Dat regel je via de pin 2.
Datablad zegt dat die open moet (mag?) voor 0volt uit in rust.Knuisje wil pin 2 aan massa.Denk dat 't niet veel uitmaakt en dat die pin van zichzelf al op nul zit,nul aan massa zetten doet niks.
Anne
