Concaeve SATelite

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

bijpassende tweeters

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/r3004_602010.pdf


Aangezien Scan Speak de Tymphany groep heft verlaten hebben zij nu ook hun eigen webpage gereleased, nml www.scan-speak.dk
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zaph had ook een van die kleintjes getest en die deed het best goed.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel te zien waar je je inspiratie vandaan hebt :lol:

Afbeelding

maar gaat dat lukken qua wanddikte?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

en zo zien ze er in 'het echt ' uit.
Bijlagen
341 [800x600].JPG
339 [800x600].JPG
342 [800x600].JPG
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Zaph had ook een van die kleintjes getest en die deed het best goed.
waar dan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Gewoon bij de tweeter metingen, zoeken op Scan-Speak 602010 :)
Is wel zonder puntje erop, maar ach zo verschil zou dat nu ook weer niet uitmaken.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Henkjan schreef:
wel te zien waar je je inspiratie vandaan hebt :lol:

Afbeelding

maar gaat dat lukken qua wanddikte?
Dat zou wel moeten lukken als je werkt met je het juiste materiaal. In mdf gaat dat niet lukken. Er zijn wel andere materialen te bedenken waarin zo'n vorm haalbaar is.

De vraag is alleen: heeft het zin om het te doen en gaat het effectief het gewenste resultaat geven? Als we de juiste parameters van de hoorns weten zouden we eens kunnen proberen uittekenen en dan beoordelen.

wat denken de deskundigen van het idee?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

b_force schreef:
Gewoon bij de tweeter metingen, zoeken op Scan-Speak 602010 :)
Is wel zonder puntje erop, maar ach zo verschil zou dat nu ook weer niet uitmaken.
dat is de D3004,
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_602010.pdf
en niet de ringradiator!
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

lekker verwarrend met dezelfde type nummers :roll: :?
(behalve die R dan)

Maargoed verschil is volgens mij enkel dat de een een ringradiator is. Motor etc zal hetzelfde zijn lijkt me ?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

test en experimeneerbordje voor de units om in te spelen.

Zoals te zien op de achterzijde van de frontplaat, is er niet veel materiaal over om de unit te bevestigen zonder dat de vrije luchtstroom wordt belemmerd.
Bijlagen
355 [800x600].JPG
352 [800x600].JPG
343 [800x600].JPG
WMC
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 16:56
Locatie: Eindhoven

Bericht door WMC »

De 6 gaten in de magneet van de woofer, zijn dat schroefgaten?
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

WMC schreef:
De 6 gaten in de magneet van de woofer, zijn dat schroefgaten?
nee, de gaten zijn ongeveer 2mm diameter, maar er zit geen schroefdraad in.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Dat is toch geen optie om de units in een kast op te spannen of wel ?
Een leuke feature anders :!:
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Volgens mij komen die gaatjes uit in de gap om de spoel te koelen. Lijkt me dus niet zo verstandig om deze af te dichten met boutjes, laat staan er draad in te gaan tappen.

Wat eventueel wel zou kunnen is de 3 boutjes waarmee de stator vast zit aan de basket vervangen door 'verlengboutjes' (geen idee hoe die dingen officieel heten, boutjes met een vrij hoge kop waar langs binnen weer schroefdraad in getapt is) en op die manier de driver van langs de achterkant in de behuizing opspannen.

Eerlijk gezegd zie ik het nut daarvan niet echt in bij een degelijke luidspreker als je deze al met behulp van boutjes en inslagmoeren stevig kunt vastzetten in de baffle.
Gebruikersavatar
robbiedobbie
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
Locatie: antwerpen

Bericht door robbiedobbie »

Iedereen bedankt voor alle input die ik mocht ontvangen via PM! Op basis hiervan afgezien van het 'uitgewerkte' idee en verder gegaan met het originele idee. Teven ook de juiste maten gehanteerd voor de mid-unit.

Het geheel zou dus opgebouwd kunnen worden uit 3 schijven en een onder/boven-kant.

Het geheel heb ik uitgetekend in Sketch-up. Het geeft een aardig idee van de compactheid van het geheel. De schijven met de twee hoorns zijn elk 10mm dik, in totaal 12 schijven. De 'tussenschijven' zijn 1,5mm. Deze voorkomen luchtstroming tussen de hoofschijven onderling. Volgens mijn idee zouden de hoofdschijven steeds om en om worden opgestapeld.
Bijlagen
duo horn 2d bovenaanzicht.jpg
duo horn 2d vooraanzicht.jpg
duo horn 2 schijven op elkaar (2).jpg
duo horn 2 schijven op elkaar.jpg
duo horn 2d 4 schijven.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Nu nog iets verzinnen voor onder en bovenzijde! :twisted: :wink:
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1577
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 22:27
Locatie: Rotterdam

Bericht door Paul »

gewoon de achterkant 90 graden omhoogklappen :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de drivers staan nu een paar dagen te spelen, gefiltert op 4 khz, 1ste orde en gemanipuleerd met de Lyngdorf DSP.

Het dipool geluid heeft wel iets. Fluppie was zondag hier en vond het geluidsbeeld heeel erg breed. Zelf vind ik dat ook het dieptebeeld duidelijk groter is geworden tov de A4's. Stemmen komen soms akelig dichtbij.

Ben benieuwd hoe het straks gaat evolueren als er een kastje achter komt.

Ed.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

RobertJan,

lees nog eens goed de voorwaarden door voor zowel de kast en de hoorn.

Belangrijk zijn:
- de kastinhoud
- diffractie aan de voorkant
- grootte mondopening
- lengte hoorn
- schrikeffect (overgang kast naar hoorn)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De 12MU gemeten met ATB op 1 meter afstand.

De kronkel tussen 200 en 2000 hz komt door de kleine open baffle.
Het aanbrengen van een karton rond de frontplaat trok de boel wat rechter.

Op 5000 hz volgt het membraan niet langer het ingangssignaal.
Het geplande overnamepunt op 4000 hz zal daardoor niet zonder problemen verlopen.
Bijlagen
12MU Mag open baffle [800x600].png
Laatst gewijzigd door asterduc op di 19 mei 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

asterduc schreef:
Op 5000 hz volgt het membraan niet langer het ingangssignaal.
Het geplande overnamepunt op 4000 hz zal daardoor niet zonder problemen verlopen.
breedbandertje proberen? Afbeelding
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Henkjan schreef:
asterduc schreef:
Op 5000 hz volgt het membraan niet langer het ingangssignaal.
Het geplande overnamepunt op 4000 hz zal daardoor niet zonder problemen verlopen.
breedbandertje proberen? Afbeelding
[-X
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou überhaupt overname punt niet zo hoog leggen.
Denk dat het net niet helemaal lekker komt ivm afstraal gedrag, ondanks dat de midwoofer redelijk klein is, maar daarvoor zul je bv even moeten simuleren in boxsim oid (ik weet dat je LSPCad vaak gebruikt, volgens mij kan het daarin ook).

Kijkend naar de lineaire uitslag en de Fs, zal 2500, 3khz moeten lukken.
Wellicht lager, moet je even zelf onder een hoge output spanning de vervorming meten.
Waarom zou je het laten als de tweeter het gewoon kan?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

b_force schreef:
Ik zou überhaupt overname punt niet zo hoog leggen.
Denk dat het net niet helemaal lekker komt ivm afstraal gedrag, ....
kan prima mits de mid niet te veel bundelt hoor, zie bv de Hans daar gaat het ook prima

b_force schreef:
Kijkend naar de lineaire uitslag en de Fs, zal 2500, 3khz moeten lukken.
Wellicht lager, moet je even zelf onder een hoge output spanning de vervorming meten.
Waarom zou je het laten als de tweeter het gewoon kan?
op blz 1, asterduc schreef:
en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
dat zal zoiets gaan worden ja. Ik laat de metingen en de luisterervaring straks wel beslissen.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Vaak is het juist wenselijk om je mid-woofer verder door te laten lopen, je hebt hierdoor minder last van diffractie aan de zijkanten van jouw behuizing die normaal gesproken door de brede afstraling van de tweeter worden veroorzaakt. Daarom klinken luidsprekers (tweewegjes met een laaag x-over punt) die on-axis linear zijn afgestemd een beetje schreewend in het middengebied.
Dit zul je niet hebben als je de midwoofer verder door laat lopen.

Misschien is het een idee twee filters te maken en dan door een luistersessie te bepalen welke de voorkeur heeft. Dit zal in dit geval ook bepaald worden door de luisterruimte.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”