Concaeve SATelite
Moderator: Beheerdersteam
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Dat zou wel moeten lukken als je werkt met je het juiste materiaal. In mdf gaat dat niet lukken. Er zijn wel andere materialen te bedenken waarin zo'n vorm haalbaar is.Henkjan schreef:wel te zien waar je je inspiratie vandaan hebt![]()
maar gaat dat lukken qua wanddikte?
De vraag is alleen: heeft het zin om het te doen en gaat het effectief het gewenste resultaat geven? Als we de juiste parameters van de hoorns weten zouden we eens kunnen proberen uittekenen en dan beoordelen.
wat denken de deskundigen van het idee?
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
dat is de D3004,b_force schreef:Gewoon bij de tweeter metingen, zoeken op Scan-Speak 602010
Is wel zonder puntje erop, maar ach zo verschil zou dat nu ook weer niet uitmaken.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d3004_602010.pdf
en niet de ringradiator!
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Volgens mij komen die gaatjes uit in de gap om de spoel te koelen. Lijkt me dus niet zo verstandig om deze af te dichten met boutjes, laat staan er draad in te gaan tappen.
Wat eventueel wel zou kunnen is de 3 boutjes waarmee de stator vast zit aan de basket vervangen door 'verlengboutjes' (geen idee hoe die dingen officieel heten, boutjes met een vrij hoge kop waar langs binnen weer schroefdraad in getapt is) en op die manier de driver van langs de achterkant in de behuizing opspannen.
Eerlijk gezegd zie ik het nut daarvan niet echt in bij een degelijke luidspreker als je deze al met behulp van boutjes en inslagmoeren stevig kunt vastzetten in de baffle.
Wat eventueel wel zou kunnen is de 3 boutjes waarmee de stator vast zit aan de basket vervangen door 'verlengboutjes' (geen idee hoe die dingen officieel heten, boutjes met een vrij hoge kop waar langs binnen weer schroefdraad in getapt is) en op die manier de driver van langs de achterkant in de behuizing opspannen.
Eerlijk gezegd zie ik het nut daarvan niet echt in bij een degelijke luidspreker als je deze al met behulp van boutjes en inslagmoeren stevig kunt vastzetten in de baffle.
- robbiedobbie
- Berichten: 231
- Lid geworden op: ma 19 sep 2005, 21:21
- Locatie: antwerpen
Iedereen bedankt voor alle input die ik mocht ontvangen via PM! Op basis hiervan afgezien van het 'uitgewerkte' idee en verder gegaan met het originele idee. Teven ook de juiste maten gehanteerd voor de mid-unit.
Het geheel zou dus opgebouwd kunnen worden uit 3 schijven en een onder/boven-kant.
Het geheel heb ik uitgetekend in Sketch-up. Het geeft een aardig idee van de compactheid van het geheel. De schijven met de twee hoorns zijn elk 10mm dik, in totaal 12 schijven. De 'tussenschijven' zijn 1,5mm. Deze voorkomen luchtstroming tussen de hoofschijven onderling. Volgens mijn idee zouden de hoofdschijven steeds om en om worden opgestapeld.
Het geheel zou dus opgebouwd kunnen worden uit 3 schijven en een onder/boven-kant.
Het geheel heb ik uitgetekend in Sketch-up. Het geeft een aardig idee van de compactheid van het geheel. De schijven met de twee hoorns zijn elk 10mm dik, in totaal 12 schijven. De 'tussenschijven' zijn 1,5mm. Deze voorkomen luchtstroming tussen de hoofschijven onderling. Volgens mijn idee zouden de hoofdschijven steeds om en om worden opgestapeld.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
de drivers staan nu een paar dagen te spelen, gefiltert op 4 khz, 1ste orde en gemanipuleerd met de Lyngdorf DSP.
Het dipool geluid heeft wel iets. Fluppie was zondag hier en vond het geluidsbeeld heeel erg breed. Zelf vind ik dat ook het dieptebeeld duidelijk groter is geworden tov de A4's. Stemmen komen soms akelig dichtbij.
Ben benieuwd hoe het straks gaat evolueren als er een kastje achter komt.
Ed.
Het dipool geluid heeft wel iets. Fluppie was zondag hier en vond het geluidsbeeld heeel erg breed. Zelf vind ik dat ook het dieptebeeld duidelijk groter is geworden tov de A4's. Stemmen komen soms akelig dichtbij.
Ben benieuwd hoe het straks gaat evolueren als er een kastje achter komt.
Ed.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
De 12MU gemeten met ATB op 1 meter afstand.
De kronkel tussen 200 en 2000 hz komt door de kleine open baffle.
Het aanbrengen van een karton rond de frontplaat trok de boel wat rechter.
Op 5000 hz volgt het membraan niet langer het ingangssignaal.
Het geplande overnamepunt op 4000 hz zal daardoor niet zonder problemen verlopen.
De kronkel tussen 200 en 2000 hz komt door de kleine open baffle.
Het aanbrengen van een karton rond de frontplaat trok de boel wat rechter.
Op 5000 hz volgt het membraan niet langer het ingangssignaal.
Het geplande overnamepunt op 4000 hz zal daardoor niet zonder problemen verlopen.
Laatst gewijzigd door asterduc op di 19 mei 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Ik zou überhaupt overname punt niet zo hoog leggen.
Denk dat het net niet helemaal lekker komt ivm afstraal gedrag, ondanks dat de midwoofer redelijk klein is, maar daarvoor zul je bv even moeten simuleren in boxsim oid (ik weet dat je LSPCad vaak gebruikt, volgens mij kan het daarin ook).
Kijkend naar de lineaire uitslag en de Fs, zal 2500, 3khz moeten lukken.
Wellicht lager, moet je even zelf onder een hoge output spanning de vervorming meten.
Waarom zou je het laten als de tweeter het gewoon kan?
Denk dat het net niet helemaal lekker komt ivm afstraal gedrag, ondanks dat de midwoofer redelijk klein is, maar daarvoor zul je bv even moeten simuleren in boxsim oid (ik weet dat je LSPCad vaak gebruikt, volgens mij kan het daarin ook).
Kijkend naar de lineaire uitslag en de Fs, zal 2500, 3khz moeten lukken.
Wellicht lager, moet je even zelf onder een hoge output spanning de vervorming meten.
Waarom zou je het laten als de tweeter het gewoon kan?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
kan prima mits de mid niet te veel bundelt hoor, zie bv de Hans daar gaat het ook primab_force schreef:Ik zou überhaupt overname punt niet zo hoog leggen.
Denk dat het net niet helemaal lekker komt ivm afstraal gedrag, ....
b_force schreef:Kijkend naar de lineaire uitslag en de Fs, zal 2500, 3khz moeten lukken.
Wellicht lager, moet je even zelf onder een hoge output spanning de vervorming meten.
Waarom zou je het laten als de tweeter het gewoon kan?
op blz 1, asterduc schreef:dat zal zoiets gaan worden ja. Ik laat de metingen en de luisterervaring straks wel beslissen.en over de cross hoog/mid, wat noem je hoog crossen? boven de 4kHz, om zoveel mogelijk stemmen uit de mid te krijgen?
Vaak is het juist wenselijk om je mid-woofer verder door te laten lopen, je hebt hierdoor minder last van diffractie aan de zijkanten van jouw behuizing die normaal gesproken door de brede afstraling van de tweeter worden veroorzaakt. Daarom klinken luidsprekers (tweewegjes met een laaag x-over punt) die on-axis linear zijn afgestemd een beetje schreewend in het middengebied.
Dit zul je niet hebben als je de midwoofer verder door laat lopen.
Misschien is het een idee twee filters te maken en dan door een luistersessie te bepalen welke de voorkeur heeft. Dit zal in dit geval ook bepaald worden door de luisterruimte.
Dit zul je niet hebben als je de midwoofer verder door laat lopen.
Misschien is het een idee twee filters te maken en dan door een luistersessie te bepalen welke de voorkeur heeft. Dit zal in dit geval ook bepaald worden door de luisterruimte.


