Focal Dynaudio tweeweg.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo
Contacteer:

Focal Dynaudio tweeweg.

Bericht door pappaleo »

Zoals in mijn voorsteltopic al gemeld heb ik ooit eens een tweeweg basreflexkastje ontwikkeld met een Focal 5N412 en een Dynaudio D28AF. De 5N412 is een leuke Bas-midrange unit met een stevige magneet, lage Fs en een stevige spreekspoel (40mm). Met de Focal inverted dome hoog units heb ik nooit vrienden kunnen worden. De Dynaudio D28AF kende ik uit de Dynaudio Twynn die ik op dat moment als hoofdluidspreker gebruikte.

Het kastje heeft een inhoud van 7,5 liter en meet aan de buitenzijde 30 * 18,6 * 23,8 (HBD, 18mm MDF). De basreflexpoort zit aan de achterzijde, heeft een diameter van 5cm en een lengte van 12cm. Van dat kastje zijn een paar varianten gemaakt. In de laatste variant was de D28AF vervangen door een D260 Esotec.

Ik ben voorstander van rigide kasten. Er mag niks rammelen en kloppen op de wanden (echt een tic van mij) moet resulteren in een dood klinkend pokje; hol klinken is uit den boze. Ondanks het minimale formaat is precies tussen de speakers nog een kruis geplaatst (ook gezaagd uit een stukje MDF) dat de 4 wanden met elkaar verbindt. De binnenzijde werd beplakt met van die metaaltape waar je oude regenpijpen mee kon repareren. Twee lagen daarvan aan de binnenzijde maakte de kastwand weer wat doder klinken.

Diverse filters hebben de revue gepasseerd. Ik heb zelfs een keer een seriefilter geprobeerd, maar dat was niks. De soliditeit en kwaliteit van de D260 maakte 6dB filtering mogelijk en dat gaf klankmatig ook de beste resultaten. Het filter is theoretisch berekend en daarna gewoon op het gehoor geoptimaliseerd. Ietwat spelen met de waarde van de onderdelen en dan maar weer luisteren of het beviel. Daar ging een lange tijd overheen, want soms wist je het niet meer, op het verkeerde been gezet bijvoorbeeld door verschillen in opnamekwaliteit van het beluisterde materiaal. Een spectrum analyzer was in die tijd gewoon niet aan te komen voor een redelijke prijs.
Dynaudio_D260Eso.jpg
Die Dynaudio Esotec kwam op de zelfbouwmarkt beschikbaar in de tijd dat ook de Dynaudio Gemini geintroduceerd werd. Daarin zat een all-pass filter dat als time-delay gebruikt werd om de fase van de tweeter beter op die van de woofer aan te laten sluiten. Ik heb de twee varianten langdurig beluisterd en afgewisseld, maar ik kwam elke keer weer bij het filter met time-delay uit. Hoe dat meetkundig uitpakt weet ik dus niet. Ik zie in artikeltjes her en der wel negatieve berichten hierover, maar soms staat er in zo'n artikeltje ook wel eens aperte onzin, zodat ik dat negatieve commentaar dan maar op waarde schat. Uiteindelijk vertrouw ik maar op mijn eigen oren.

Ik was tevreden met het resultaat en heb de filteronderdelen op de achterwand gelijmd en hard-wired gesoldeerd. Toen de kast in elkaar gelijmd. Daar kon ik dus nooit meer bij. Als dempingsmateriaal deed een stuk bofoam dienst, een soort neopreen schuim van 1.5 cm dik met een gigantisch dempende werking. De afwerking werd beukenfineer en de boven en onderkant zwart formica, een combinatie die nu een beetje oubollig aandoet, maar toen goed bij mijn meubels paste.
Box2wegOpen2.jpg
Vlak voor "De Grote Stilte" (1999-2013) kreeg ik een paar Focal 5V4411 in handen. Zagen er precies zo uit als de 5N412, alleen het conusmateriaal was anders. Het lijkt op gecoat papier maar er zit een glasvezel of zoiets in verwerkt. Die heb ik natuurlijk even uitgeprobeerd en dat was andere koek. Het middengebied klonk nog niet perfect (weer een filteraanpassing) maar had een potentie...... :goeie:
Focal_5V4411.jpg
Ik heb een aangepast filter op een plankje gemaakt dat op de grond achter de speaker lag met de units aangesloten via draden die door de reflexpoort naar binnen liepen.
Afbeelding

Het gezinsleven eiste mijn aandacht op en alle projecten verdwenen in de kast of schuur. In 2012 begon het weer te kriebelen en heb ik de boel tevoorschijn gehaald. Na enige oriëntatie op de markt constateerde ik dat de Focal units en de Dynaudio units niet meer leverbaar zijn, zucht. Ik twijfelde echt of ik er wel weer aan zou beginnen. Is mijn kennis niet teveel verouderd?

Nou ja, natuurwetten wijzigen nog steeds niet en alle kant en klaar op de markt verkrijgbare audio klonk nog steeds rampzalig. Ik heb een houtpakketje laten zagen en heb losjes op de achterwand een nieuw filter in elkaar gezet. Het klonk geweldig. Ik eis thuis steeds meer audio tijd op ten koste van de TV tijd voor de kinderen. Die hebben alle herhalingen nu toch al 80 keer gezien. :wink:

Er moest ook weer buizen aansturing komen. Ik wil nog de Triode Dick eindversterkers bouwen, maar dat is geen korte termijn plan. Op marktplaats stonden een paar eindversterkertjes te koop met EL34 voor een redelijke prijs. Ik toog erheen met de kleine speakertjes (met de filters aan een draadje eraan bengelend) en werd door de verkoper, die ook een fervent zelfbouwer was, natuurlijk faliekant uitgelachen. Tot ie ze hoorde spelen. :lol: :lol:

Afbeelding

Ik ben met die buizenbakjes naar huis gegaan en het is echt een gelukkige combinatie met die kleine boxjes. Ik heb nog wel het bofoam eruit gehaald en vervangen door een stukje BAF. Ook een verbetering. Dat bofoam dempt zo sterk in een beperkt frequentiegebied, dat je gewoon een dip in je karakteristiek krijgt. Misschien leuk voor een unit waar je een probleem uit moet filteren op die frequentie; scheelt je een LC-kring in je filter. Mijn oorspronkelijke gedachtengang was: sterk dempen, maar toch genoeg beweeglijkheid houden in de luchtkolom in het kastje. Maar de dempingskarakteristiek van het materiaal is er achteraf gezien toch minder geschikt voor.

Het klinkt nu geweldig. Het geluidsbeeld staat volkomen los van de luidsprekers en strekt zich uit van ver voor tot ver achter de speakers en ook aan weerszijden daarbuiten. Bij goede opnamen is elk instrument apart aan te wijzen. Ik heb ook een opname waarbij er twee instrumenten op exact dezelfde plaats gemixt zijn. Dat valt direct op, dat klopt niet.

Ik ben nu de kastjes opnieuw aan het bouwen. Het plankje (dat de achterwand van de nieuwe kast was) is voorzien van een kruis en de onderdelen van het filter zijn definitief gemonteerd met polymeerkit. Ja, weer vast op de achterwand. Ik ben allergisch voor losse onderdelen in een luidsprekerkast. Het kastje is eromheen gelijmd.
Bouw02_Lijmen.jpg
Bouw03_Gelijmd.jpg
De foto's zijn in de schemer genomen met een vervangmobiel. Excuses voor de kwaliteit. :oops:

De fronten zijn gefreesd; ik had ooit mallen gemaakt voor deze units en die had ik nog niet weggegooid. :)
Bouw04_Fronten.jpg
Het metaaltape dat ik normaal aan de binnenkant plakte bleek nu alleen verkrijgbaar te zijn als aluminiumfolie met zwarte kit eraan. In een overmoedige bui heb ik een rol bladlood gekocht en dat erin gelijmd. Zo gooien we wat gewicht in de schaal. :rock:
Bouw05_Lood.jpg
Bouw06_Lood.jpg
Maar ja, nu moeten ze afgewerkt worden, en daar had ik natuurlijk nog niet over nagedacht. Weer formica en beukenfineer vond ik niet zo geslaagd. Ik heb licht essen fineer gekocht, maar hoe plak ik dat er op? Als de bovenkant gefineerd wordt, dan zijn die afgeronde hoeken geen gezicht. Tenzij ik schuine hoeken aan de voorkant van de kast maak, dan gaat het wel weer. Maar met de bouw had ik geen rekening gehouden met een schuine hoek aan de bovenkant. Er zitten geen schoorlatjes in en ik was bang dat schuin afzagen van de hoeken een te dunne verbinding tussen zijwanden en front zou veroorzaken. Nog afgezien van het feit dat het optisch niet mooi is als de schuine kant aan de bovenzijde tegen de tweeter aan begint. :-k
Bouw08_Gemonteerd.jpg
Ik heb er dus nog maar een laagje MDF omheen gelegd. 4mm aan de zijkanten en 8mm aan de boven en onderkant. Voor het zagen zelf was ik een beetje bang. De kast zit volledig in elkaar; één foutje en ik kan opnieuw beginnen. Mijn zaagtafel (te mooi woord voor dat ding) is er niet geschikt voor. Ik heb wat proefstukjes gezaagd en daardoor besloten om dat uit te besteden. Een kennis van mij, die meubelmaker is en ook ervaring heeft met luidsprekerbouw heeft ze nu en zou de schuine randen zagen.
TestHoeken.jpg
Als ik ze terugkrijg bouw ik ze eerst op voor een testluistersessie, en als alles ok is, dan fineer ik ze pas.
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 okt 2013, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Re: Focal Dynaudio tweeweg.

Bericht door richard »

Leuk reisverslag.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

richard schreef:
Leuk reisverslag.
Point taken. :-#

Kennis bleek forumlid Lostinmusic. Heeft heel netjes schuine randen gezaagd.
Bouw09_Gezaagd.jpg
Alvorens te fineren units gemonteerd om te controleren of alles ok is.
Bouw10_Units.jpg
En alles was ok. Het klinkt geweldig.
richard

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
richard schreef:
Leuk reisverslag.
Point taken. :-#
Dat ik het een reisverslag noem is niet negatief, maar min of meer figuurlijk bedoeld.

Zoals ik het las leek het een verslag van de zoektocht naar een nieuwe luidspreker met daarin allerlei overwegingen en keuzemogelijkheden doe je zoal kan maken. Verslagen als dit maken het forum juist interessant.

Bladlood op de binnenkant plakken heb ik ook een paar keer gedaan, maar dan lijm ik er nog een laagje vilt tussen en op het lood. Dan krijg je wel de massa maar wordt de trilling van het lood niet direct doorgegeven aan de kastwand. Een beetje zoals je een buigslappe voorzetwand zou gebruiken voor extra geluidsisolatie.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Focal :rock:
richard

Bericht door richard »

bas focal m180 schreef:
Maar alleen als bas. :goedzo:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het bladlood zit met kit gelijmd op de binnenkant van de kast, alleen om het hout doder te laten klinken. Lood heeft van nature een gigantische interne demping, het trilt absoluut niet na. Dit is er ingeplakt voordat ik de overweging maakte om er schuine kanten aan te (laten) zagen. Dat laatste heeft er weer toe geleid dat ik een laagje 4 mm MDF aan de buitenkant er op heb gelijmd. Nu is de wand 22mm dik, bestaat uit 2 lagen en is nog voorzien van lood aan de binnenzijde. Achteraf gezien een beetje overkill voor een kastje van 30cm hoog (uitwendig). Maar ik ga het er nu niet meer uitpulken.

Leuk is wel dat het kastje nu zowel akoestisch dood als super rigide is. Dat hoor je er overigens wel aan af.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
Jij bent een Focal kenner? Ik heb nog twee 5K412 units liggen. Wederom identiek aan de eerder in dit topic genoemde units, maar nu met Kevlar konus. Kan ik ook zo'n kastje voor maken, maar dan moet het filter waarschijnlijk weer anders. Ik weet nog niet hoe die klinkt in het middengebied. Laag zal niet zoveel afwijken, denk ik.
Focal5K412.jpg
Verder heb ik nog twee units van Focal waar de type aanduiding afgepeuterd is. Ze zijn van Clofis afkomstig, dus het is gegarandeerd Focal, ze zitten ook in de welbekende bruine Focal doosjes. Het lijkt op een 7K415, maar daar heb ik alleen een datasheet van in de latere uitvoering met het gegoten frame. Deze unit heeft nog een geperst plaatstalen frame. De spreekspoeldiameter is 40mm. Op de lijmresten van het afgepeuterde stickertje staat nog wel met pen geschreven: Fs 30Hz Qts 0,22.
Focal7K415a.jpg
Focal7K415b.jpg
Ga ik ook maar eens wat mee doen. Een 22 liter basreflex is een mogelijkheid, maar ook een medium transmissielijn. In het eerste geval kan ik volstaan met zo'n Dynaudio Esotec tweeter (heb ik nog een voorraadje van :) ); in het tweede geval zou er toch een midrange tussen moeten.

Ik denk er nog even over na. :-k :-k
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 06 okt 2013, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Sommige focal types zijn om te ruilen zijn , zelfs V en K , maar dat licht ook een beetje aan het filter waar scheidings frequentie ligt .

Sommige hebben nagenoeg zelfde parameters rendement etc etc

Van de 5K412 heb ik geen gegevens , van div 5K wel MAAR dat zijn hele andere drivers , die hebben fase plug .

Uiteraard kan je gewoon zonder enige aanpassing proberen , het kan zijn dat het filter niet klopt en er hoorbare fouten aanwezig zijn .
Maar met een beetje geluk geen echt probleem en kan je eruit halen of je de klank van een K mooier vindt dan een V , K is harder en zal meer details weergeven , een V is smoother .
bas focal m180
Contacteer:

pappaleo schreef:
bas focal m180 schreef:
Jij bent een Focal kenner? Ik heb nog twee 5K412 units liggen. Wederom identiek aan de eerder in dit topic genoemde units, maar nu met Kevlar konus.
Ze hebben zoveel units gemaakt dat ze soms bijna identiek zijn (parameters) , alleen een andere membraam .
Sommige lijken sprekend op elkaar maar hebben echt hele andere parameters .
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

bas focal m180 schreef:
Sommige focal types zijn om te ruilen zijn , zelfs V en K , maar dat licht ook een beetje aan het filter waar scheidings frequentie ligt .

Sommige hebben nagenoeg zelfde parameters rendement etc etc

Van de 5K412 heb ik geen gegevens , van div 5K wel MAAR dat zijn hele andere drivers , die hebben fase plug .

Uiteraard kan je gewoon zonder enige aanpassing proberen , het kan zijn dat het filter niet klopt en er hoorbare fouten aanwezig zijn .
Maar met een beetje geluk geen echt probleem en kan je eruit halen of je de klank van een K mooier vindt dan een V , K is harder en zal meer details weergeven , een V is smoother .
Ik vind de V erg mooi, de K probeer ik van de week even. Ik heb die nog niet zo lang in huis. Zijn wel in nieuwstaat overigens.

Ik ben wel benieuwd naar die 7" unit.

Maar ik heb zo'n berg projecten op stapel staan, dat ik keuzes moet maken. Veel te doen en weinig tijd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het wordt tijd om de kastjes te fineren. Ik had al 2 vellen essenfineer aangeschaft en een pot professionele tix lijm. Ik heb in het verleden wel meer gefineerd, heb altijd tix lijn gebruikt (eerst Bison tix en later Roberts Ankerwelt) met wisselend resultaat. Fineren met tix lijm heeft in ieder geval tot gevolg dat naden later zichtbaar worden:
FineerNaad.jpg
De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de wijze waarop ik een naad maakte ook niet echt handig was :lol: maar in het begin zag je hem niet. In de loop van de jaren kwam hij te voorschijn.

Ik heb ook wel eens een poging gedaan om met gewoon houtlijm te fineren, maar dat vereist de mogelijkheid tot persen en dat werd in mijn geval niet zo'n succes. Die methode had ik dus afgezworen. Op het forum hier vond ik echter een verwijzing naar een handleiding van de Arnhemse Fijnhouthandel en ik moet zeggen: daar staan goede tips in. Ik heb besloten om een paar proefstukjes te maken met de diverse methodes.

Eerst had ik een pers nodig. Ik heb een stuk 22mm MDF, dat ik nog had staan in 4 stukken gezaagd van 32 bij 52cm. Een paar stukken M10 draadeind er doorheen. De bovenste en de onderste plank heb ik met de schuurmachine enigszins bol gemaakt, om het effect van de bolgeschaafde latjes (als beschreven in de handleiding) na te bootsen. De binnenste platen zijn gewoon recht.
FineerPers.jpg
Ik heb een proefstukje gemaakt, de lijm met een verfrollertje héél gelijkmatig aangebracht en het stuk tussen de pers geplaatst. Tip voor mezelf voor de volgende keer: Eerst de moeren al ongeveer op de juiste hoogte plaatsen, anders is de lijm droog voor je ermee aan kan klemmen. Wel eens een moer over een meter draadeind gedraaid? De moeren worden zo strak aangedraaid dat de punten van het MDF elkaar net niet raken. De middelste platen blijven dan recht. Het proefstuk zit er nog in terwijl ik dit schrijf.
FineerPerstest.jpg
De tweede methode was de strijkbout. Had ik eigenlijk geen vertrouwen in. Deed me een beetje denken aan het kantenfineer van de Hubo vroeger.
Ik heb zowel fineer als plankje (een stukje afval dat voor freestesten is gebruikt :) ) ingesmeerd met lijm. Wederom met het verfrollertje, mooi gelijkmatig. Na een half uur was de lijm inderdaad droog en heb ik het stukje fineer erop gelegd. Stukje bakpapier eroverheen en de speciaal voor dit doel aangeschafte strijkbout op standje tussen wol en zijde in. Dat bleek een verrassing. Het fineer plakt in no time goed vast. Het plaatje MDF is maar 4mm dik, dus dat trok licht krom, maar dat mocht de pret niet drukken. Dat zal bij een in elkaar gezette luidsprekerkast van 30cm hoog en 22mm dikke wanden niet gebeuren :D :D .
FineerStrijk1.jpg
Ik heb na afkoeling direct de uitstekende randjes afgesneden en met een schuurpapiertje gelijk geschuurd aan de rand van het MDF. Het zit echt heel netjes. Deze methode is dus heel geschikt voor de schuine randjes aan de kast, want die kan ik niet persen.
FineerStrijk2.jpg
Heeft iemand hier ervaring met deze methode op grotere oppervlaktes?

Morgen ga ik aan de hand van het andere proefstuk uit de pers bepalen welke manier ik ga gebruiken. De strijkbout is duidelijk sneller.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

jep hier ervaring op grote oppervlaktes ;)

gaat eigenlijk ook gewoon erg goed
wel goed op letten dat er geen vuiltjes of andere oneffenheden onder sluipen want dan krijg je dus een luchtbel die er bijna niet uit te krijgen is.

Verder iets dat me opviel maar dat kan ook aan het fineer gelegen hebben is de krimp waardoor je naadjes kunt krijgen.
Bijlagen
oppervlak genoeg? ;)
oppervlak genoeg? ;)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Die tafel? :shock: Oeps, dat is echt een grote oppervlakte. Netjes gedaan hoor :goeie:

Ik zat te denken aan de zijwanden van een luidsprekerkast van max 25 bij 50. Het grootste dat ik met tix lijm gedaan heb is een luidsprekerkast van 1 m hoog en 28cm diep. De zijkanten van het front waren afgerond en het fineer liep door de hoek om. Vanwege de beperkte breedte van de vellen liep er een naad net achter het front, zoals goed te zien is op de foto:
Afbeelding
Die ronde hoek om kon eigenlijk alleen maar met tix lijm. Daar moest ik natuurlijk ook goed oppassen voor blaasjes en vuiltjes onder het fineer. Ik maakte die naad door het opgeplakte fineer aflopend weg te schuren op de rand en de volgende plak fineer daaroverheen te lijmen. Vervolgens werd het omhoog stekende randje weer vlak geschuurd. Ging prima, maar uiteindelijk zag je de lijmresten door de beits heen verschijnen.

De plakken fineer die ik nu heb zijn zo breed dat ik nu geen naden heb, behalve op de hoeken.

Vanwege de lange tijd dat ze in de pers zullen zitten verdient de strijkmethode dus eigenlijk de voorkeur? Of geeft koud lijmen en op natuurlijke wijze opdrogen nog een degelijker en houdbaarder resultaat?
Laatst gewijzigd door pappaleo op zo 20 okt 2013, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

het zal ook wel afhangen van t type fineer, maar ik vond bij de strijkbout methode het fineer nogal krimpen wat soms tot scheuren leidde. maar voor kleine stukjes of als je om de hoek moet zeer goed toepasbaar (ik heb zo een stuk rondhout gefineerd (staat ook ergens op t forum) en dat ging boven verwachting goed)
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Kijk eens goed naar de randen van mijn bureau ;) ronde hoeken gaan met de strijkbout ook heel best. Misschien zelfs nog wel beter dan met tix omdat je net even meer kan corrigeren.
Verder heb ik heel in het begin wel eens wat met tix gedaan maar dat spul gebruik ik echt niet weer.

A het is behoorlijk aan de prijs vergeleken met een busje houtlijm van de action.
B mijn ervaring was dat het op de hoekjes toch weer los ging laten na verloop van tijd en de verbinding altijd wat rubberig bleef.

Oja en het is veel lastiger weg te krijgen als je een beetje op de verkeerde kant van je fineer krijgt.

@ Henkjan,

Volgens mij komt de krimp vooral als je je strijkbout te heet hebt. Nou is het natuurlijk niet zo zeer krimp maar eerder het uitzetten van het fineer door het warm stoken en dat drukt het van elkaar. Als het dan afkoelt krimpt het weer en krijg je idd een kiertje. Wat ik zelf deed was het fineer ongeveer een halve mm tot een mm over elkaar leggen tijdens het strijken als het vervolgens weer een beetje kromp had je net precies geen naadje.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zou wel eens kunnen kloppen Harm

hier mijn rondhout topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1491804
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Aah ja dat stokje :) das al een oudje wel een leuk experiment.

Maar misschien dat onze houtmeester Arno zich nog wil/kan uitlaten over waar die Trek/krimp/uitzetting nou vandaan komt :)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Het proefstukje uit de pers zat net zo strak. Ik kan allebei de methodes door elkaar gebruiken. De schuine randen moeten sowieso met de strijkbout.

Ik heb twee vellen (nagenoeg) identiek fineer en kan de stukjes zo uitsnijden dat links en rechts hetzelfde patroon in de houtnerf hebben. Ik begin met de achterzijde. Als ik die verkloot, is dat minder erg dan het front. Eerst wordt de boel weer gedemonteerd en de units veilig opgeborgen.
Bouw11Demonteren.jpg
Bouw12Demonteren.jpg
Daarna met een schuimrollertje de witte lijm in een dun laagje op de achterkant en op het fineer uitgestreken. Fineer positioneren en vastdrukken. Velletje bakpapier erover en in de pers:
Bouw13Pers.jpg
In de handleiding staat dat de kast het best overnacht in de pers kan blijven zitten. Ik denk zelf dat een uurtje of 6 toch wel genoeg is. Dan kan ik vanavond achterkantje nummer 2 doen. :D
hrscharft

Bericht door hrscharft »

zo kan je de scheve kantjes ook doen natuurlijk ;)
Bijlagen
IMG_0022_1.jpg
dre

Bericht door dre »

inderdaad een makkelijke optie! :mrgreen:
SARK

Bericht door SARK »

Was het niet Asterduc die op een gegeven moment z'n plafond aan het opkrikken was tijdens het persen van zijn fineer :?: Hij had balken tussen de krik en het plafond geplaatst :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

hrscharft schreef:
zo kan je de scheve kantjes ook doen natuurlijk ;)
:lol: :lol: :lol: Erg inventief ! :lol: :lol: :lol:

Het eerste achterkantje zit er op. Superstrak. Mijn zelf in elkaar gefrutselde pers doet uitstekend zijn werk.

SARK schreef:
Was het niet Asterduc die op een gegeven moment z'n plafond aan het opkrikken was tijdens het persen van zijn fineer :?: Hij had balken tussen de krik en het plafond geplaatst :wink:
Bang dat hij persdruk te kort kwam :?: :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

@pappaleo. mag ik vragen waar jij je fineer koopt ?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
@pappaleo. mag ik vragen waar jij je fineer koopt ?
Haagse Fijnhouthandel aan de Binckhorstlaan 275
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”