LBVS zuiltjes

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Hoi Beste mensen,

Ik heb mij toch maar aangemeld naar al wat langer te hebben zitten lezen op dit forum.
En het begon toch wel erg te kriebelen naar alle mooie showcases en andere bouwwerken dat ik graag zelf ook een paar speakers wou gaan bouwen en dit leek mij een mooi begin als beginnend zelfbouwer.

Dus de spullen zijn besteld bij europe audio en Rumoh nu alleen nog wachten op de spullen.

Het hout had ik laten zagen door een Multimate bouwmarkt timmerman, hij had echt heel erg zijn best gedaan om het zo netjes mogelijk te zagen en bij sommige planken nog een 1mmtje eraf en weer kijken tot het goed was, na een praatje bleek dat de man zelf ook helemaal gek was van audio en luidsprekers bouwen.
Hij zei ook dat die multimate zaag eigenlijk waardeloos was voor dit soort werk en vaak eerder verkracht werd dan dat er normaal mee omgegaan werd.

Kasten zitten voor het grootste gedeelte al in elkaar met deuvels en veel houtlijm, en naar weer meerdere keren naar de multimate gereden te hebben heel veel lijmklemmen :shock:

Nu had ik eigenlijk een paar vraagjes.

Ik wou het filter hardwire opbouwen op een plankje maar wat voor hout kan ik daar het beste voor gebruiken? 4mm mdf lijkt mij slap?

En de wanden van de kast moesten met vilt bekleed worden: nu wou ik dit bekleden met dit spul Cloth mat
http://www.rumoh.eu/nl/damping-material ... h-mat.html
Is dat spul goed genoeg?

Verder ga ik eerst de meeste gedeeltes van de wanden beplaken met bitumen en ook her en der Pritex 4cm dik en der komt wat sonofil in.

Ik zag ook in andere topics over de speaker dat somige het middengedeelde achter de woofer en daaronder vol proppen met BAF, maar moet het pad richting de basreflex buis niet open blijven?
100_5980.JPG
100_5981.JPG
100_5982.JPG
Laatst gewijzigd door fluffypuf op do 03 okt 2013, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Henkjan »

Welkom!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

Welkom, en succes met de bouw verder.

De filters zou ik op een reststukje MDF zetten, 4mm is geen probleem lijkt mij.
(met een stukje schuim eronder om trillingen te voorkomen na de montage is een extra optie.

Een vraagje, je hebt alles laten zagen, maar onder verstek was dat niet mooier/netter geweest?

Veel plezier van je LBVS!
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Bedankt voor jou antwoord, is 4 mm mdf ook sterk genoeg als ik er gaatjes in boor, om het filter netjes te maken.

Ja in eerste instantie wou ik het in verstek laten zagen, maar dat konden ze daar niet nauwkeurig genoeg en het kosten ook heel wat meer tijd en geld.

Ik had in Edo zijn topic gelezen dat je er 4 mm mdf overheen kan lijmen en dan de kanten af frezen dat je er dan bijna niets meer van ziet.
Het moest ook goedkoop blijven voor de fun, maar de kosten stijgen al snel met alles wat je nodig hebt :D

Trouwens in plaats van kruizen had ik gewoon gaten van 100mm geboord in de bracings plankjes, zal dat goed genoeg zijn?

Nu hoop ik nog of iemand mij een antwoord kan geven over dat cloth mat spul van rumoh of dat goed is om alle wanden mee te bekleden? er staat bij voor subwoofers? http://www.rumoh.eu/nl/damping-material ... h-mat.html
Het is dikker als dat damping 10 spul en een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door markbakk »

Al schaadt dat 'vilt' niet, heel veel baat heb je er ook niet bij. Investeer liever in akoestisch schuim van 5-6cm dik of minerale wol (steenwol jeukt minder). Daarmee kun je vrij effectief het geluid in de kast dempen.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Hoi, heb jij daar meschien een link van wat dan goed akoestisch schuim is?

bedoel jij dit? http://www.bax-shop.nl/absorbers/dap-as ... tails.html
of dit http://shop.merford.nl/particulier_nede ... -1573.html

Ik heb wel al weet ik hoeveel soorten dempings materiaal gezien, alleen nu zie ik door de bomen het bos niet meer.
En is het echt zo belangrijk?> of is het zwaar overdreven en volstaat simpel cloth mat ook? :?

Want ik heb ook zelfbouw luidsprekers gezien waar bijna geen dempings materiaal in zat alleen wat pritex en baf.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

Ik zou de kast dempen met eenvoudig wasemkapfilter materiaal,
kost niet veel! (euro per zak +/-) te koop in elke supermarkt of budget winkel als de action.

Zeker geen duur studioschuim in je speakers gaan stoppen!
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door markbakk »

Dat wasemkapschuim is weinig effectief wanneer je je kast er niet tot de nok mee vult. Echt, minerale wol is qua prijs/kwaliteit veruit onovertroffen. En ja, het is ook belangrijk, zeker in een open tweewegsysteem.
Als je de jeuk niet wil, dan is Akotherm van Merford een goed alternatief.
Zeker geen duur studioschuim in je speakers gaan stoppen!
Nee, en wel foliecondensatoren, luchtspoelen, monsterkabel en vergulde connectoren zeker... :rofl:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

markbakk schreef:
Zeker geen duur studioschuim in je speakers gaan stoppen!
Nee, en wel foliecondensatoren, luchtspoelen, monsterkabel en vergulde connectoren zeker... :rofl:
Het is toch een LBVS ? (low budget nog wat...)

Het is inderdaad een open kast, mijn fout, die kun je natuurlijk niet helemaal volproppen!
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

bartsegers schreef:
markbakk schreef:
Zeker geen duur studioschuim in je speakers gaan stoppen!
Nee, en wel foliecondensatoren, luchtspoelen, monsterkabel en vergulde connectoren zeker... :rofl:
Het is toch een LBVS ? (low budget nog wat...)

Het is inderdaad een open kast, mijn fout, die kun je natuurlijk niet helemaal volproppen!

haha bedankt voor de antwoorden.

Het word natuurlijk wel een Lbvs! alleen je wil toch wel een beetje goede spullen gebruiken en het zo goedkoop mogelijk houden :lol: het kan ook wel LBVS heten maar ik vind het een leuke speaker om te zien, met een mooie afwerking doet die niks onder voor andere mooie speakers, ik weet alleen niet hoe ze gaan klinken dat word de verrassing.

Maar ik hoop toch dat deze straks de strijd aan kunnen met jamo s606 zuilen.
http://www.wehkamp.nl/beeld-geluid/hifi ... Ii&BAC=ALG
En dan bedoel ik niet wat het meeste herrie geeft en disco gevoel, maar ik wil gewoon een speaker die mooi zuiver en goed te volgen is met muziek.
Daar zijn die jamo's nou niet echt goed in, ook word het geluid aangevuld met een subwoofer.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

Wie gaat er nu PET flessen in zn speakers duwen ?? :mrgreen: :mrgreen:
Akotherm is gemaakt van polyestervezels afkomstig van gerecyclede pet-flessen.
Zonder gekheid, het is inderdaad niet héél duur. (de basic uitvoering)


Werken eenvoudige vezelplaten wellicht ook ? (weer een IKEA speaker item erbij :-s )

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80018082/
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik denk dat ik het maar hou op bitumen, cloth mat, Akotherm® Basic op bepaalde plekken, pritex en sonofil baf.

Nu nog wachten op europe audio,tweeter en jantzen luchtspoelen staan nog steeds in afwachting van de leverancier.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

MBVS dus :)

Medium budget vloer staander.

Ik heb zelf eigenlijk nooit echt verschillen gehoord tussen soorten demping.
(1 op 1 test tussen twaron wol en goedkope wasemkapfilters)

Geeft wellicht wel een beter gevoel als je alles toepast wat je omschrijft.
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

hartstikke bedankt voor jullie input iedergeval.

ja je kan het beter mbvs noemen denk ik, als je alles een beetje netjes wil hebben met mooie condensators en een mooie afwerking.
Ik hou me nu maar ff rustig kan toch niet verder.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door RobertD »

Leuk project en leuk opgepakt.
Ik vind persoonlijk de gaten in de bracings wel wat klein. Het worden nu allemaal kleine, gepoorte segmenten. Voor mijn gevoel, ik zeg met nadruk gevoel - ik kan het niet onderbouwen, zouden de openingen wat groter moeten zijn.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

Helemaal vergeten te melden nog inderdaad, die "gaten"

De LBVS, is ontworpen als een mass loaded TL, (staande golf principe)
Ik zou dus niet alleen het pad naar de BR buis open laten, maar de gehele kast open werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Henkjan »

je kan wel in het stuk bovenin helemaal vullen met BAF of wol
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

hmm toen ik alles in elkaar had gelijmt dacht ik ook al, wel een beetje kleine gaten ik hoop dat het goed is.
Ik vond die kruizen niet erg mooi en dacht dat dit sterker is.

Nu heb ik wel een probleem :mrgreen: want je kan er niet echt goed bij met een accutol om er een paar gaten bij te boren. nou ja meschien lukt het wel, beetje k :-# maar ik heb het weer is aanmezelf te danken.

Mijn simpele gedachte was eigenlijk dat de baspoort maar 73mm was en mijn gaten 100mm groot zijn dat het wel groot genoeg was :oops:
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Gisteren nog de halve dag bezig geweest met een gatenboor setje van de action voor wat extra rondje's.
Ik hoop dat het zo goed is?
100_6011.JPG
100_6012.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Walt »

Lijkt mij prima zo met die extra gaten erbij!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door Henkjan »

fluffypuf schreef:
.... met een gatenboor setje van de action ....
:rock: de Action begint zo langzaamaan de Ikea te verdringen als zba-huisleverancier :lol: is dat wat, ik zag ze liggen toen ik wat kokers bruislijm aan het halen was en moest me bedwingen (bij de universele afstandsbediening annex sleutelhanger voor €1 lukte dat niet meer)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door ray5150 »

Ik heb er van de week nog 4 potten witte houtlijm gekocht (kwart liter voor 1.59 :lol: ) ....kijken of dat een beetje wil plakken. :D
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door bartsegers »

Die witte houtlijm gebruik ik ook al regelmatig.
Werkt dus prima! (nooit echt iets getest op treksterkte natuurlijk, maar het lijmt prima)
fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door fluffypuf »

Ik had ook duurdere betere gatenzagen maar die waren net te lang om er nog goed tussen te komen, met die van de action kon het net aan beetje schuin boren, alleen kwa het hout blokje wat dan in de boor achter blijft die krijg je er bijna niet meer uit.
Maarja wat wil je het setje koste 4 euro nog wat.

Trouwens ik had nog een heel klein potje sencys universelen houtlijm van de praxis over.
2 plankjes 18mm gepakt ene plankje gewoon plat en de andere met de kopse kant erop gelijmt nachtje laten drogen en getest op sterkte ik kreeg het met geen mogelijkheid van elkaar af. sterk spul, ik heb alleen bison gebruikt voor de kasten.

Houtlijm koop ik nog altijd bison of pattex maar wie weet is die van de action net zo goed.
bison of pattex zal wel betere samenstellingen gebruiken lijkt mij.

Ik had is motorolie gekocht bij de action, in een koker gedaan en in de vriezer gelegd -20 samen met nog 2 andere duurdere bekende merken, allemaal zelfde waarde 5w40.
Maar die van de action wou als je de koker op de kop hield echt niet meer gaan kruipen en was bijna bevroren.
terwijl die andere 2 merken echt nog goed vloeibaar waren. lijkt mij dan toch niet zo best om action olie in je duure auto te gooien in een koud land. het is maar een voorbeeld,
net als een pot snoepjes van de action, naar 2 weken waaren alle snoepjes een bonk verklonterde suiker geworden.

dus in veel producten zit wel kwaliteits verschil. maar in dit geval de action saves the day! ik heb gaten :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: LBVS zuiltjes

Bericht door RobertD »

fluffypuf schreef:
Gisteren nog de halve dag bezig geweest met een gatenboor setje van de action voor wat extra rondje's.
Ik hoop dat het zo goed is?
100_6011.JPG
100_6012.JPG
Lijkt mij prima zo!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”