Emerald Physics CS1 kloon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Vanavond de ene luidspreker die klaar is aangesloten en gemeten.
Precies zo als verwacht. Beneden de 65 Hz een sterke afval, een behoorlijke hobbel rond de 2 a 2,5Khz en een beetje aflopend hoog. Niets wat niet gecorrigeerd kan worden. Ik heb de curve rechtgetrokken met de DCX2496 en toen even gespeeld. Hij begint bij 35Hz en speelt recht door tot boven de 20khz. Verrassend is dat hij niet zo afhankelijk is van de plaatsing tov de muur. Het origeneel moet toch minstens 90cm van de muur staan. Bij mij kan hij gerust 30cm van de muur, aan het laag veranderd niets. Dit komt waarschijnlijk door de open kast achter de baffle. Ik ben zeer tevreden.
Impressie:
Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.
Als volgende wil ik de luidsprekers voorzien van een passief filter en dan aansturen met een behringer inuke 6000 dsp. Dit is een versterker met ingebouwde DSP voor de nodige correcties.
Precies zo als verwacht. Beneden de 65 Hz een sterke afval, een behoorlijke hobbel rond de 2 a 2,5Khz en een beetje aflopend hoog. Niets wat niet gecorrigeerd kan worden. Ik heb de curve rechtgetrokken met de DCX2496 en toen even gespeeld. Hij begint bij 35Hz en speelt recht door tot boven de 20khz. Verrassend is dat hij niet zo afhankelijk is van de plaatsing tov de muur. Het origeneel moet toch minstens 90cm van de muur staan. Bij mij kan hij gerust 30cm van de muur, aan het laag veranderd niets. Dit komt waarschijnlijk door de open kast achter de baffle. Ik ben zeer tevreden.
Impressie:
Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.
Als volgende wil ik de luidsprekers voorzien van een passief filter en dan aansturen met een behringer inuke 6000 dsp. Dit is een versterker met ingebouwde DSP voor de nodige correcties.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Delivers 2 x 3000 Watts into 4 Ohms, 2 x 1500 Watts into 8 Ohms and weighs less than 12 lbs / 5.5 kg
wat ga je doen, een stadion met geluid vullen of zo ?
wat ga je doen, een stadion met geluid vullen of zo ?
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Begin al bijna spijt te krijgen dat ik ze niet zelf gebouwd heb.koifarm schreef:Vanavond de ene luidspreker die klaar is aangesloten en gemeten.
Precies zo als verwacht. Beneden de 65 Hz een sterke afval, een behoorlijke hobbel rond de 2 a 2,5Khz en een beetje aflopend hoog. Niets wat niet gecorrigeerd kan worden. Ik heb de curve rechtgetrokken met de DCX2496 en toen even gespeeld. Hij begint bij 35Hz en speelt recht door tot boven de 20khz. Verrassend is dat hij niet zo afhankelijk is van de plaatsing tov de muur. Het origeneel moet toch minstens 90cm van de muur staan. Bij mij kan hij gerust 30cm van de muur, aan het laag veranderd niets. Dit komt waarschijnlijk door de open kast achter de baffle. Ik ben zeer tevreden.
Impressie:
Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.
Als volgende wil ik de luidsprekers voorzien van een passief filter en dan aansturen met een behringer inuke 6000 dsp. Dit is een versterker met ingebouwde DSP voor de nodige correcties.
Groeten
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Dat is ook wel een behoorlijke overkill. Ik bedoelde de Inuke 3000 DSP. Het kleinere broertje. Er is ook een Inuke 1000 DSP maar deze heeft net iets te weinig vermogen om het laag te corrigeren.ff lunche schreef:Delivers 2 x 3000 Watts into 4 Ohms, 2 x 1500 Watts into 8 Ohms and weighs less than 12 lbs / 5.5 kg
wat ga je doen, een stadion met geluid vullen of zo ?
Walter, spijt komt altijd na die tijd. Ook bij lage volume's klinkt de luidspreker heel lekker.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Passieve filters zijn klaar. 12 db laag doorlaat op 1100hz en 18db hoog doorlaat op 1850 Hz.
Hierdoor is de piek rondom de 2 khz nagenoeg weg. Hoog ook 13db afgezwakt.
Hierdoor is de piek rondom de 2 khz nagenoeg weg. Hoog ook 13db afgezwakt.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Eindelijk tijd gehad om de luidsprekers af te werken.
Ik had het filter al geoptimeerd zodat alleen nog maar een actieve bass boost nodig was en geen verdere actieve correcties.
Ik had het filter al geoptimeerd zodat alleen nog maar een actieve bass boost nodig was en geen verdere actieve correcties.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Zoals ik al had beschreven.
Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.
Als toevoeging wat ik was vergeten, gitaar muziek alsof je vooraan staat bij een liveconcert.
Ik had hiervoor goed vergelijkings materiaal want ik stond op Retropop afgelopen juni vooraan bij Status Quo. 1,5 uur gitaar geweld puur.
Ik ben zeer verrast door de Selenium tweeter. ondanks dat je iets meer bundeling hebt door de hoorn constructie, klink hij heel natuurlijk en in balans.
Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.
Als toevoeging wat ik was vergeten, gitaar muziek alsof je vooraan staat bij een liveconcert.
Ik had hiervoor goed vergelijkings materiaal want ik stond op Retropop afgelopen juni vooraan bij Status Quo. 1,5 uur gitaar geweld puur.
Ik ben zeer verrast door de Selenium tweeter. ondanks dat je iets meer bundeling hebt door de hoorn constructie, klink hij heel natuurlijk en in balans.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 01 okt 2013, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Heftige speaker geworden, 2x15" per kant dat wil wel natuurlijk. Selenium is overigens een gerespecteerde fabrikant die maken echt geen rotzooi. Het merk is hier alleen niet zo bekend.
Lijkt me wel een zeer geschikte speaker voor de grote zaal in Breda op de volgende luisterdag.
Groetjes Walter
Lijkt me wel een zeer geschikte speaker voor de grote zaal in Breda op de volgende luisterdag.
Groetjes Walter
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Dezelfde hoorn en Selenium heb ik ook gebruikt voor mijn Olympus. Die hoorn is prima; de Selenium is okay, mits goed gecorrigeerd.
Heb je nog buitenmetingen gedaan om het afstraalgedrag in kaart te brengen? Ik ben wel benieuwd hoe goed en over welke bandbreedte het U-frame werkt.
Heb je nog buitenmetingen gedaan om het afstraalgedrag in kaart te brengen? Ik ben wel benieuwd hoe goed en over welke bandbreedte het U-frame werkt.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Walter, of ik in Breda kom weet ik niet. Wel neem ik ze mee naar Beesterzwaag.
Martijn, ik heb buiten geen metingen gedaan. Maar over het afstraalgedraag binnen bij mij kan ik het volgende zeggen. Het gebied beneden de 1khz is zeer mooi linear op bijna alle posities bij mij in de kamer. Dit gebied lijkt nauwlijks direct uit de luidsprekers te komen. Verder is de afstand tot de achtermuur nauwlijks van invloed.
Ik heb wel metingen gedaan om het filter te optimaliseren. Maar het finetunen gaat bij mij altijd op gehoor.
Martijn, ik heb buiten geen metingen gedaan. Maar over het afstraalgedraag binnen bij mij kan ik het volgende zeggen. Het gebied beneden de 1khz is zeer mooi linear op bijna alle posities bij mij in de kamer. Dit gebied lijkt nauwlijks direct uit de luidsprekers te komen. Verder is de afstand tot de achtermuur nauwlijks van invloed.
Ik heb wel metingen gedaan om het filter te optimaliseren. Maar het finetunen gaat bij mij altijd op gehoor.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 14 jul 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Emerald Physics CS1 kloon
geweldig gaaf
hoe heb je ze verder afgewerkt? soort laminaatstrips in steensoort ofzo? kan het niet goed zien, ziet er wel erg fraai uit
hoe heb je ze verder afgewerkt? soort laminaatstrips in steensoort ofzo? kan het niet goed zien, ziet er wel erg fraai uit
Re: Emerald Physics CS1 kloon
De achterkant was een tip van mijn vrouw. Deze gebruikt dit wel vaker.
Het is vliesbehang in steigerplanken motief, gewoon er op geplakt.
Het is vliesbehang in steigerplanken motief, gewoon er op geplakt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Slim! ziet er goed uit in elk geval en het past er goed bij, zo met die zwarte baffle 
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik ben benieuwd hoe ze klinken in Beesterszwaag. Ik probeer er zaterdag bij te zijn.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik ben net zo benieuwd hoe ze spelen in een grote ruimte, we zullen het zaterdag horen.
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Vergeef me mijn ontwetendheid, maar als je toch al die moeite doet om er een open kast achter te hangen, wat is dan het voordeel daarvan t.o.v. een gesloten kast? Maakt dat achterwandje de zaak ineens niet véél makkelijker.
(Ik ben helaas een adept van de gesloten kast.)
(Ik ben helaas een adept van de gesloten kast.)
Re: Emerald Physics CS1 kloon
We hebben een D
We hebben een I
We hebben een P
We hebben een O
We hebben een ...

We hebben een I
We hebben een P
We hebben een O
We hebben een ...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Emerald Physics CS1 kloon
http://www.bol.com/nl/p/o-b-procomfort- ... 005194645/markbakk schreef:We hebben een D
We hebben een I
We hebben een P
We hebben een O
We hebben een ...
Re: Emerald Physics CS1 kloon
Ik zal het proberen uit te leggen wat mijn beweeg redenen waren.Berre schreef:Vergeef me mijn ontwetendheid, maar als je toch al die moeite doet om er een open kast achter te hangen, wat is dan het voordeel daarvan t.o.v. een gesloten kast? Maakt dat achterwandje de zaak ineens niet véél makkelijker.
(Ik ben helaas een adept van de gesloten kast.)
Het gebruik van grote luidsprekers units gaat vaak gepaard met grote kast volumes. Een OB systeem heeft deze liters niet nodig. Verder had ik al vaker naar OB systemen geluisterd en vondt de dynamiek, klank en ruimtelijkheid anders klinken als bij gesloten systemen. Verder hebben de luidspreker units in dit systeem een heel hoog rendement waardoor een klein versterkertje hierop heel groot en volwassen kan klinken. En ik vindt het leuk om de techniek achter de luidpsreker te zien.
