Emerald Physics CS1 kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Vanavond de ene luidspreker die klaar is aangesloten en gemeten.
Precies zo als verwacht. Beneden de 65 Hz een sterke afval, een behoorlijke hobbel rond de 2 a 2,5Khz en een beetje aflopend hoog. Niets wat niet gecorrigeerd kan worden. Ik heb de curve rechtgetrokken met de DCX2496 en toen even gespeeld. Hij begint bij 35Hz en speelt recht door tot boven de 20khz. Verrassend is dat hij niet zo afhankelijk is van de plaatsing tov de muur. Het origeneel moet toch minstens 90cm van de muur staan. Bij mij kan hij gerust 30cm van de muur, aan het laag veranderd niets. Dit komt waarschijnlijk door de open kast achter de baffle. Ik ben zeer tevreden.

Impressie:

Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.

Als volgende wil ik de luidsprekers voorzien van een passief filter en dan aansturen met een behringer inuke 6000 dsp. Dit is een versterker met ingebouwde DSP voor de nodige correcties.
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door ff lunche »

Delivers 2 x 3000 Watts into 4 Ohms, 2 x 1500 Watts into 8 Ohms and weighs less than 12 lbs / 5.5 kg

wat ga je doen, een stadion met geluid vullen of zo ?
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door VT67 »

koifarm schreef:
Vanavond de ene luidspreker die klaar is aangesloten en gemeten.
Precies zo als verwacht. Beneden de 65 Hz een sterke afval, een behoorlijke hobbel rond de 2 a 2,5Khz en een beetje aflopend hoog. Niets wat niet gecorrigeerd kan worden. Ik heb de curve rechtgetrokken met de DCX2496 en toen even gespeeld. Hij begint bij 35Hz en speelt recht door tot boven de 20khz. Verrassend is dat hij niet zo afhankelijk is van de plaatsing tov de muur. Het origeneel moet toch minstens 90cm van de muur staan. Bij mij kan hij gerust 30cm van de muur, aan het laag veranderd niets. Dit komt waarschijnlijk door de open kast achter de baffle. Ik ben zeer tevreden.

Impressie:

Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.

Als volgende wil ik de luidsprekers voorzien van een passief filter en dan aansturen met een behringer inuke 6000 dsp. Dit is een versterker met ingebouwde DSP voor de nodige correcties.
Begin al bijna spijt te krijgen dat ik ze niet zelf gebouwd heb. :?

Groeten
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

ff lunche schreef:
Delivers 2 x 3000 Watts into 4 Ohms, 2 x 1500 Watts into 8 Ohms and weighs less than 12 lbs / 5.5 kg

wat ga je doen, een stadion met geluid vullen of zo ?
Dat is ook wel een behoorlijke overkill. Ik bedoelde de Inuke 3000 DSP. Het kleinere broertje. Er is ook een Inuke 1000 DSP maar deze heeft net iets te weinig vermogen om het laag te corrigeren.

Walter, spijt komt altijd na die tijd. Ook bij lage volume's klinkt de luidspreker heel lekker.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Passieve filters zijn klaar. 12 db laag doorlaat op 1100hz en 18db hoog doorlaat op 1850 Hz.
Hierdoor is de piek rondom de 2 khz nagenoeg weg. Hoog ook 13db afgezwakt.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Eindelijk tijd gehad om de luidsprekers af te werken.
Ik had het filter al geoptimeerd zodat alleen nog maar een actieve bass boost nodig was en geen verdere actieve correcties.
Gebruikersavatar
VT67
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 15:26
Locatie: Belgie

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door VT67 »

Das een mooi "speakertje" geworden Ronny.

Groeten
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door ronnydepony »

prachtig, hoe klinkt dit ??????????????
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Zoals ik al had beschreven.

Zeer strak en dynamisch laag. Grote klappen.
Slag knalt als geweer schoten.
Basgitaar goed te volgen over het gehele bereik.
Piano en trompet vervormings vrij en zeer live.
Hoge tonen van bekkens klinken echt en maar niet te schel.
Stemmen duidelijk plaatsbaar en mooi in balans.
Ik vind het een echte performer, net of je er live bij bent op de ideale plaats.
En hij speelt snoeihard vervormings vrij, ik had bijna onze chinchila's om zeep geholpen.

Als toevoeging wat ik was vergeten, gitaar muziek alsof je vooraan staat bij een liveconcert.
Ik had hiervoor goed vergelijkings materiaal want ik stond op Retropop afgelopen juni vooraan bij Status Quo. 1,5 uur gitaar geweld puur.



Ik ben zeer verrast door de Selenium tweeter. ondanks dat je iets meer bundeling hebt door de hoorn constructie, klink hij heel natuurlijk en in balans.
Laatst gewijzigd door koifarm op di 01 okt 2013, 18:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door Walt »

Heftige speaker geworden, 2x15" per kant dat wil wel natuurlijk. Selenium is overigens een gerespecteerde fabrikant die maken echt geen rotzooi. Het merk is hier alleen niet zo bekend.

Lijkt me wel een zeer geschikte speaker voor de grote zaal in Breda op de volgende luisterdag.

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door Martijn M »

Dezelfde hoorn en Selenium heb ik ook gebruikt voor mijn Olympus. Die hoorn is prima; de Selenium is okay, mits goed gecorrigeerd.

Heb je nog buitenmetingen gedaan om het afstraalgedrag in kaart te brengen? Ik ben wel benieuwd hoe goed en over welke bandbreedte het U-frame werkt.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Walter, of ik in Breda kom weet ik niet. Wel neem ik ze mee naar Beesterzwaag.

Martijn, ik heb buiten geen metingen gedaan. Maar over het afstraalgedraag binnen bij mij kan ik het volgende zeggen. Het gebied beneden de 1khz is zeer mooi linear op bijna alle posities bij mij in de kamer. Dit gebied lijkt nauwlijks direct uit de luidsprekers te komen. Verder is de afstand tot de achtermuur nauwlijks van invloed.

Ik heb wel metingen gedaan om het filter te optimaliseren. Maar het finetunen gaat bij mij altijd op gehoor.
Laatst gewijzigd door koifarm op zo 14 jul 2013, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door MechanicalAnimal »

geweldig gaaf :goeie:

hoe heb je ze verder afgewerkt? soort laminaatstrips in steensoort ofzo? kan het niet goed zien, ziet er wel erg fraai uit :D
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

De achterkant was een tip van mijn vrouw. Deze gebruikt dit wel vaker.
Het is vliesbehang in steigerplanken motief, gewoon er op geplakt.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door MechanicalAnimal »

Slim! ziet er goed uit in elk geval en het past er goed bij, zo met die zwarte baffle :D
Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door hans_b »

Ik ben benieuwd hoe ze klinken in Beesterszwaag. Ik probeer er zaterdag bij te zijn.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Ik ben net zo benieuwd hoe ze spelen in een grote ruimte, we zullen het zaterdag horen.
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door Berre »

Vergeef me mijn ontwetendheid, maar als je toch al die moeite doet om er een open kast achter te hangen, wat is dan het voordeel daarvan t.o.v. een gesloten kast? Maakt dat achterwandje de zaak ineens niet véél makkelijker.

(Ik ben helaas een adept van de gesloten kast.)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door markbakk »

We hebben een D
We hebben een I
We hebben een P
We hebben een O
We hebben een ...
;)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
We hebben een D
We hebben een I
We hebben een P
We hebben een O
We hebben een ...
;)
http://www.bol.com/nl/p/o-b-procomfort- ... 005194645/


:rofl: :rofl: :rofl:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Emerald Physics CS1 kloon

Bericht door koifarm »

Berre schreef:
Vergeef me mijn ontwetendheid, maar als je toch al die moeite doet om er een open kast achter te hangen, wat is dan het voordeel daarvan t.o.v. een gesloten kast? Maakt dat achterwandje de zaak ineens niet véél makkelijker.

(Ik ben helaas een adept van de gesloten kast.)
Ik zal het proberen uit te leggen wat mijn beweeg redenen waren.

Het gebruik van grote luidsprekers units gaat vaak gepaard met grote kast volumes. Een OB systeem heeft deze liters niet nodig. Verder had ik al vaker naar OB systemen geluisterd en vondt de dynamiek, klank en ruimtelijkheid anders klinken als bij gesloten systemen. Verder hebben de luidspreker units in dit systeem een heel hoog rendement waardoor een klein versterkertje hierop heel groot en volwassen kan klinken. En ik vindt het leuk om de techniek achter de luidpsreker te zien.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”