Restauratie Nikko STA-4030

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ok, ik ben dus begonnen met de eindversterkerprint te ontleden en het was nog erger dan ik dacht. Ik heb enkele foto's getrokken. Maar zoals je zult zien is de print of verschillende plekken volgens mij dus onherstelbaar beschadigd.... Of weten jullie hier een oplossing voor?

En kan ik anders in de service manual de layout van de print terugvinden? Dan kan ik ze laten hermaken. Dat zou natuurlijk wel veel beter zijn nog. De andere printen zien er allemaal ok uit, maar deze is dus echt gefolterd geweest....

Het is vooral heel erg aan de twee buitenste eindtrappen en de twee elco aansluitpunten.
DSCF4556.JPG
DSCF4557.JPG
DSCF4558.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat je er maar beter een LM4780 of iets dergelijks in kunt zetten... :hide:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Bertje »

Ik zou hier geen moeite meer insteken eigenlijk. Geen heel bijzondere receiver, en wel heel erg mishandeld.

Ooit eens bijna een defecte Bryston versterker gekocht, maar toen ik die van binnen bekeek en ongeveer dezelfde ellende zag (en nog erger)...vriendelijk bedankt.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Tja, kzal niet anders kunnen zeker... de print is er echt erg aan toe..

Misschien kan ik er idd een LM4780 in plaatsen..

Ik had wel graag iets nostalgisch gehad. Zou het mogelijk zijn om alles te behouden en gewoon een andere eindversterker in te plaatsen? Ik zit natuurlijk met de vraag hoe zwaar mijn transfo is. De voedingsspanning bedraagt 23V (na afvlakking), en volgens mij asymmetrisch als ik het schema bekijk.

Ik ben het topic even aan het doorlezen, maar die LM4780 is een complete versterker als ik het goed opheb? Ik bedoel, ook voorversterker? Of niet?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door hannesie »

Alleen eindtrap.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.

De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat de TS niet de spullen en kennis in huis heeft om zelf een nieuwe print te fabrieken... :?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

ray5150 schreef:
Ik denk dat de TS niet de spullen en kennis in huis heeft om zelf een nieuwe print te fabrieken... :?
Hij wil toch leren? tis een mooi oefen project zo.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

Donor zoeken?
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Ik heb ook al met de gedachte gespeeld om een nieuwe print te maken. Een donor heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Maar één ding staat vast, ik wil idd echt bijleren. En het feit dat deze receiver misschien tot de wat goedkopere klasse behoort, geeft mij de kans om te experimenteren zonder dat het mij een bom geld kost.

Het klopt idd dat ik niet echt weet hoe zelf een print te fabriceren, ik heb er al wat over gelezen en weet het enkel in grote lijnen, maar als het loont om het zelf te leren wil ik dat wel doen.

Wat voor materiaal heb ik nodig en wat gaat dat mij kosten? (om te vergelijken of ik het kan uitbesteden of niet. Wat denken jullie?)

Ik moet wel toegeven dat ik graag mijn eigen printen zou kunnen maken :)
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Mr Tube schreef:
Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.

De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
Op het schema zelf vind ik geen spanningsaanduiding terug op de voeding die naar de eindversterker loopt. Als ik de code die op de trafo staat ingeef vind ik ook geen specifiek model terug. Tenzij die serie zelf natuurlijk voor iets staat: T-1-196 en 7-SK2-T-K
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Printen maken is niet moeilijk:

De meest simpele manier is:

je koopt een stuk normaal printmateriaal met koperlaag
Daarna markeer je de boorgaatjes met een centerpunt (gebruikmakend van een papiertje met tekeningdie je er oplegt)
tekent met een watervaste stift de sporen op het koper
doet vervolgens de print in een etsbad dat verwarmd is en waarin stroming is (aqariumpompje)
daarna print goed afspoelen en schoonmaken (niet in de keuken!)
tenslotte de gaatjes boren.

Ik gebruikte vroeger altijd het witte etsmiddel dat in de bak uiteindelijk blauw kleurt, zorg dat het spul niet in aanraking komt met tapijt, kleding en metalen. Bewaren in kunststof of glazen flessen is veilig en de etsbak moet van kunsstof zijn of glas, in geen geval een pannetje op het gas! pannetje wordt ook wegge-etst.

Dits vrij primitief natuurlijk en het resultaat is niet altijd bevredigend, daarom wordt het printen etsen bij voorkeur fotografisch gedaan.

Je koopt een stuk fotogevoelig printmateriaal
Je maakt een ontwerp in een ontwerp programma (bijv Eagle Hobbyist)
Je print de layout op een transparant
daarna ga je de print belichten met een UVlamp ef een speciale belichtingsbak
daarna ontwikkelen en afspoelen en dan de etsbak in.

Je kan natuurlijk eerst een ontwerp maken en dan het etsen enzo uitbesteden, dan heb je dat geknoei met chemicalien niet.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Mr Tube schreef:
Printen maken is niet moeilijk:

De meest simpele manier is:

je koopt een stuk normaal printmateriaal met koperlaag
Daarna markeer je de boorgaatjes met een centerpunt (gebruikmakend van een papiertje met tekeningdie je er oplegt)
tekent met een watervaste stift de sporen op het koper
doet vervolgens de print in een etsbad dat verwarmd is en waarin stroming is (aqariumpompje)
daarna print goed afspoelen en schoonmaken (niet in de keuken!)
tenslotte de gaatjes boren.

Ik gebruikte vroeger altijd het witte etsmiddel dat in de bak uiteindelijk blauw kleurt, zorg dat het spul niet in aanraking komt met tapijt, kleding en metalen. Bewaren in kunststof of glazen flessen is veilig en de etsbak moet van kunsstof zijn of glas, in geen geval een pannetje op het gas! pannetje wordt ook wegge-etst.

Dits vrij primitief natuurlijk en het resultaat is niet altijd bevredigend, daarom wordt het printen etsen bij voorkeur fotografisch gedaan.

Je koopt een stuk fotogevoelig printmateriaal
Je maakt een ontwerp in een ontwerp programma (bijv Eagle Hobbyist)
Je print de layout op een transparant
daarna ga je de print belichten met een UVlamp ef een speciale belichtingsbak
daarna ontwikkelen en afspoelen en dan de etsbak in.

Je kan natuurlijk eerst een ontwerp maken en dan het etsen enzo uitbesteden, dan heb je dat geknoei met chemicalien niet.
Dat is een goede samenvatting, ik ben juist alles aan het doornemen wat ik op het net vind. De methode met de stift is natuurlijk niet supernauwkeurig, maar om te beginnen lijkt me dit te doen. Samen met een printboor en een boorsetje van conrad is dit allemaal nog niet zo duur :)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Vintagelover schreef:
Mr Tube schreef:
Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.

De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
Op het schema zelf vind ik geen spanningsaanduiding terug op de voeding die naar de eindversterker loopt. Als ik de code die op de trafo staat ingeef vind ik ook geen specifiek model terug. Tenzij die serie zelf natuurlijk voor iets staat: T-1-196 en 7-SK2-T-K
Heb ik ook niet gezien maar ik heb aan de hand van het vermogen en de luispreker impedantie de benodidgde voedingspanning berekend

P = U*U/R of U = SQR P*R =SQR 18*8=12Vrms
12Vrms heeft een piek piek waarde van 2 wortel 2 dus wordt 33,84V
reken nog op wat verliezen dat zit je al meteen op 40V

Je kan het natuurlijk het beste even nameten, even alleen de voeding aansluiten en de rest afkoppelen.
En ik zou er meteen maar even een nieuwe Elco inzetten en dan meteen 6800uF of zo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Vintagelover schreef:
Dat is een goede samenvatting, ik ben juist alles aan het doornemen wat ik op het net vind. De methode met de stift is natuurlijk niet supernauwkeurig, maar om te beginnen lijkt me dit te doen. Samen met een printboor en een boorsetje van conrad is dit allemaal nog niet zo duur :)
Heb je ook al gezocht op de "strijkbout en foto papier" methode ?
Dat is misschien ook interessant voor je om mee te experimenteren.

Heb je ook een schema van het eindversterker schema in PDF of Jpeg ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Een voorbeeld van een geschikte stift

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5289 ... e-08-mmWit

Die strijkmethode kende ik nog niet, lijkt me wel interessant maar je moet wel goed oefenen denk ik.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door SuperR »

Ik zou gewoon middels transparantjes belichten.

Dan forceer je je om even rustig de tijd te nemen om het schema in de pc over te nemen en te "bedraden". Dan even langs een copyshop als je geen fatsoenlijke printer hebt en daar een transparantje afdrukken.

Gezichtbruiner van MP,
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... uiner.html
En etsmiddel (natriumpersulfaat) en ontwikkelaar (natriumhydroxide) kost ook nog geen tientje, dickbest.nl

Mijn tips;
geen strijkmethode, maar middels transparantjes. Dats cheelt weer wat parameters. (welk papier, welke inkt, hoe hard drukken, hoe warm moet de bout)
Eagle gebruiken om je layout te teken, op Youtube staat een mooie tutorial serie
Niet met ontstopper en andere gekke middeltjes ontwikkelen en etsen, maar gewoon met natriumpersulfaat en natrium hydroxide. Wederom omdat je dan weer onnodig variabelen toevoegt
Meer fotoprinten kopen dan dat je nodig denkt te hebben. bungard.nl heeft 10 europrinten voor 20 euro, verzonden en al.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Ook met lichtbakken moet je experimenteren om tot een goed resultaat te komen...
Afstand en belichtingsduur kun je niet van te voren bepalen, en daarna het ontwikkelen, water temperatuur, verhouding, tijdsduur... :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Ook met lichtbakken moet je experimenteren om tot een goed resultaat te komen...
Afstand en belichtingsduur kun je niet van te voren bepalen, en daarna het ontwikkelen, water temperatuur, verhouding, tijdsduur...Kleur van het handdoekje........ :sure:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

OK, vele goede raad, maar verschillende adviezen. De vraag is nu wat gedaan.... :D

Volgens mij kan ik de printlayout terugvinden in de service manual.

Wat is voor mij het beste? Als ik het op de normale nauwkeurige manier doe - met maken op eagle of iets gelijkaardigs, uitprinten op folie, belichten en etsen - waar haal ik dan mijn etsbak vandaan?

Ik heb gezien dat er stroming moet zijn, beluchting enz. En op conrad kost de goedkoopste bak 180 euro. Dus dat is wel veel geld. Volstaat een oude aquarium met pompje en een beluchting van conrad?

Ik vind dat strijken en de stift ook niet mis.

Sorry dat ik niet goed kan kiezen, maar alle drie lijkt het goed doenbaar. Wat is nu echt het beste als je prijs/kwaliteit/werk bekijkt?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Conrad... :-& :-& :-&

Zit er geen aquarium winkel bij je in de buurt ?
en anders : http://www.velleman.eu/products/view/?id=369500
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ray5150 schreef:
Conrad... :-& :-& :-&

Zit er geen aquarium winkel bij je in de buurt ?
en anders : http://www.velleman.eu/products/view/?id=369500
100 euro, dat heb ik er wel voor over! :D

Goede ervaringen hiermee?

Aquariumwinkel in de buurt niet direct, maar ik kan er wel aangeraken. Mijn broer deed dat vroeger als hobby, maar hij heeft niet zo'n smalle bak, enkel brede..
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ray5150 »

Vintagelover schreef:

100 euro, dat heb ik er wel voor over! :D

Goede ervaringen hiermee?
Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt... :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Vintagelover schreef:

100 euro, dat heb ik er wel voor over! :D

Goede ervaringen hiermee?
Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt... :lol:
Vnl voor anderen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Vintagelover schreef:

100 euro, dat heb ik er wel voor over! :D

Goede ervaringen hiermee?
Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt... :lol:
Vnl voor anderen! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Haha :lol: ok, dat wordt hem ;)
Even denken, wat heb ik nog nodig, een belichtingsbak (die gezichtsbruiner lijkt me wel wat), ik heb ook al de tip van de bungard.nl, nu enkel nog een goed tekenprogramma. Eagle is het meest gebruikt hier zeker? PS als ik een gezichtsbruiner uit België neem, waar moet ik dan op letten? (ik bedoel qua wattage enz) (voor de verzendingskosten liefst uit België)
Plaats reactie