Restauratie Nikko STA-4030
Moderator: Beheerdersteam
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ok, ik ben dus begonnen met de eindversterkerprint te ontleden en het was nog erger dan ik dacht. Ik heb enkele foto's getrokken. Maar zoals je zult zien is de print of verschillende plekken volgens mij dus onherstelbaar beschadigd.... Of weten jullie hier een oplossing voor?
En kan ik anders in de service manual de layout van de print terugvinden? Dan kan ik ze laten hermaken. Dat zou natuurlijk wel veel beter zijn nog. De andere printen zien er allemaal ok uit, maar deze is dus echt gefolterd geweest....
Het is vooral heel erg aan de twee buitenste eindtrappen en de twee elco aansluitpunten.
En kan ik anders in de service manual de layout van de print terugvinden? Dan kan ik ze laten hermaken. Dat zou natuurlijk wel veel beter zijn nog. De andere printen zien er allemaal ok uit, maar deze is dus echt gefolterd geweest....
Het is vooral heel erg aan de twee buitenste eindtrappen en de twee elco aansluitpunten.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik denk dat je er maar beter een LM4780 of iets dergelijks in kunt zetten... 
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik zou hier geen moeite meer insteken eigenlijk. Geen heel bijzondere receiver, en wel heel erg mishandeld.
Ooit eens bijna een defecte Bryston versterker gekocht, maar toen ik die van binnen bekeek en ongeveer dezelfde ellende zag (en nog erger)...vriendelijk bedankt.
Ooit eens bijna een defecte Bryston versterker gekocht, maar toen ik die van binnen bekeek en ongeveer dezelfde ellende zag (en nog erger)...vriendelijk bedankt.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Tja, kzal niet anders kunnen zeker... de print is er echt erg aan toe..
Misschien kan ik er idd een LM4780 in plaatsen..
Ik had wel graag iets nostalgisch gehad. Zou het mogelijk zijn om alles te behouden en gewoon een andere eindversterker in te plaatsen? Ik zit natuurlijk met de vraag hoe zwaar mijn transfo is. De voedingsspanning bedraagt 23V (na afvlakking), en volgens mij asymmetrisch als ik het schema bekijk.
Ik ben het topic even aan het doorlezen, maar die LM4780 is een complete versterker als ik het goed opheb? Ik bedoel, ook voorversterker? Of niet?
Misschien kan ik er idd een LM4780 in plaatsen..
Ik had wel graag iets nostalgisch gehad. Zou het mogelijk zijn om alles te behouden en gewoon een andere eindversterker in te plaatsen? Ik zit natuurlijk met de vraag hoe zwaar mijn transfo is. De voedingsspanning bedraagt 23V (na afvlakking), en volgens mij asymmetrisch als ik het schema bekijk.
Ik ben het topic even aan het doorlezen, maar die LM4780 is een complete versterker als ik het goed opheb? Ik bedoel, ook voorversterker? Of niet?
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.
De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik denk dat de TS niet de spullen en kennis in huis heeft om zelf een nieuwe print te fabrieken... 
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Hij wil toch leren? tis een mooi oefen project zo.ray5150 schreef:Ik denk dat de TS niet de spullen en kennis in huis heeft om zelf een nieuwe print te fabrieken...
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik heb ook al met de gedachte gespeeld om een nieuwe print te maken. Een donor heb ik tot nu toe nog niet gevonden.
Maar één ding staat vast, ik wil idd echt bijleren. En het feit dat deze receiver misschien tot de wat goedkopere klasse behoort, geeft mij de kans om te experimenteren zonder dat het mij een bom geld kost.
Het klopt idd dat ik niet echt weet hoe zelf een print te fabriceren, ik heb er al wat over gelezen en weet het enkel in grote lijnen, maar als het loont om het zelf te leren wil ik dat wel doen.
Wat voor materiaal heb ik nodig en wat gaat dat mij kosten? (om te vergelijken of ik het kan uitbesteden of niet. Wat denken jullie?)
Ik moet wel toegeven dat ik graag mijn eigen printen zou kunnen maken
Maar één ding staat vast, ik wil idd echt bijleren. En het feit dat deze receiver misschien tot de wat goedkopere klasse behoort, geeft mij de kans om te experimenteren zonder dat het mij een bom geld kost.
Het klopt idd dat ik niet echt weet hoe zelf een print te fabriceren, ik heb er al wat over gelezen en weet het enkel in grote lijnen, maar als het loont om het zelf te leren wil ik dat wel doen.
Wat voor materiaal heb ik nodig en wat gaat dat mij kosten? (om te vergelijken of ik het kan uitbesteden of niet. Wat denken jullie?)
Ik moet wel toegeven dat ik graag mijn eigen printen zou kunnen maken
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Op het schema zelf vind ik geen spanningsaanduiding terug op de voeding die naar de eindversterker loopt. Als ik de code die op de trafo staat ingeef vind ik ook geen specifiek model terug. Tenzij die serie zelf natuurlijk voor iets staat: T-1-196 en 7-SK2-T-KMr Tube schreef:Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.
De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Printen maken is niet moeilijk:
De meest simpele manier is:
je koopt een stuk normaal printmateriaal met koperlaag
Daarna markeer je de boorgaatjes met een centerpunt (gebruikmakend van een papiertje met tekeningdie je er oplegt)
tekent met een watervaste stift de sporen op het koper
doet vervolgens de print in een etsbad dat verwarmd is en waarin stroming is (aqariumpompje)
daarna print goed afspoelen en schoonmaken (niet in de keuken!)
tenslotte de gaatjes boren.
Ik gebruikte vroeger altijd het witte etsmiddel dat in de bak uiteindelijk blauw kleurt, zorg dat het spul niet in aanraking komt met tapijt, kleding en metalen. Bewaren in kunststof of glazen flessen is veilig en de etsbak moet van kunsstof zijn of glas, in geen geval een pannetje op het gas! pannetje wordt ook wegge-etst.
Dits vrij primitief natuurlijk en het resultaat is niet altijd bevredigend, daarom wordt het printen etsen bij voorkeur fotografisch gedaan.
Je koopt een stuk fotogevoelig printmateriaal
Je maakt een ontwerp in een ontwerp programma (bijv Eagle Hobbyist)
Je print de layout op een transparant
daarna ga je de print belichten met een UVlamp ef een speciale belichtingsbak
daarna ontwikkelen en afspoelen en dan de etsbak in.
Je kan natuurlijk eerst een ontwerp maken en dan het etsen enzo uitbesteden, dan heb je dat geknoei met chemicalien niet.
De meest simpele manier is:
je koopt een stuk normaal printmateriaal met koperlaag
Daarna markeer je de boorgaatjes met een centerpunt (gebruikmakend van een papiertje met tekeningdie je er oplegt)
tekent met een watervaste stift de sporen op het koper
doet vervolgens de print in een etsbad dat verwarmd is en waarin stroming is (aqariumpompje)
daarna print goed afspoelen en schoonmaken (niet in de keuken!)
tenslotte de gaatjes boren.
Ik gebruikte vroeger altijd het witte etsmiddel dat in de bak uiteindelijk blauw kleurt, zorg dat het spul niet in aanraking komt met tapijt, kleding en metalen. Bewaren in kunststof of glazen flessen is veilig en de etsbak moet van kunsstof zijn of glas, in geen geval een pannetje op het gas! pannetje wordt ook wegge-etst.
Dits vrij primitief natuurlijk en het resultaat is niet altijd bevredigend, daarom wordt het printen etsen bij voorkeur fotografisch gedaan.
Je koopt een stuk fotogevoelig printmateriaal
Je maakt een ontwerp in een ontwerp programma (bijv Eagle Hobbyist)
Je print de layout op een transparant
daarna ga je de print belichten met een UVlamp ef een speciale belichtingsbak
daarna ontwikkelen en afspoelen en dan de etsbak in.
Je kan natuurlijk eerst een ontwerp maken en dan het etsen enzo uitbesteden, dan heb je dat geknoei met chemicalien niet.
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Dat is een goede samenvatting, ik ben juist alles aan het doornemen wat ik op het net vind. De methode met de stift is natuurlijk niet supernauwkeurig, maar om te beginnen lijkt me dit te doen. Samen met een printboor en een boorsetje van conrad is dit allemaal nog niet zo duurMr Tube schreef:Printen maken is niet moeilijk:
De meest simpele manier is:
je koopt een stuk normaal printmateriaal met koperlaag
Daarna markeer je de boorgaatjes met een centerpunt (gebruikmakend van een papiertje met tekeningdie je er oplegt)
tekent met een watervaste stift de sporen op het koper
doet vervolgens de print in een etsbad dat verwarmd is en waarin stroming is (aqariumpompje)
daarna print goed afspoelen en schoonmaken (niet in de keuken!)
tenslotte de gaatjes boren.
Ik gebruikte vroeger altijd het witte etsmiddel dat in de bak uiteindelijk blauw kleurt, zorg dat het spul niet in aanraking komt met tapijt, kleding en metalen. Bewaren in kunststof of glazen flessen is veilig en de etsbak moet van kunsstof zijn of glas, in geen geval een pannetje op het gas! pannetje wordt ook wegge-etst.
Dits vrij primitief natuurlijk en het resultaat is niet altijd bevredigend, daarom wordt het printen etsen bij voorkeur fotografisch gedaan.
Je koopt een stuk fotogevoelig printmateriaal
Je maakt een ontwerp in een ontwerp programma (bijv Eagle Hobbyist)
Je print de layout op een transparant
daarna ga je de print belichten met een UVlamp ef een speciale belichtingsbak
daarna ontwikkelen en afspoelen en dan de etsbak in.
Je kan natuurlijk eerst een ontwerp maken en dan het etsen enzo uitbesteden, dan heb je dat geknoei met chemicalien niet.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Heb ik ook niet gezien maar ik heb aan de hand van het vermogen en de luispreker impedantie de benodidgde voedingspanning berekendVintagelover schreef:Op het schema zelf vind ik geen spanningsaanduiding terug op de voeding die naar de eindversterker loopt. Als ik de code die op de trafo staat ingeef vind ik ook geen specifiek model terug. Tenzij die serie zelf natuurlijk voor iets staat: T-1-196 en 7-SK2-T-KMr Tube schreef:Als je dat ding goed wilt hebben zou ik gewoon een nieuwe print bakken en de zaak overzetten, dat geeft het meest bevredigende resultaat, wel nieuwe Elco's en weerstanden natuurlijk.
De voedingspanning moet minstens 35 a 40V zijn voor het opgegeven vermogen (18W in 8 Ohm), die 23V is voor het voorversterker deel achter wat filtering.
P = U*U/R of U = SQR P*R =SQR 18*8=12Vrms
12Vrms heeft een piek piek waarde van 2 wortel 2 dus wordt 33,84V
reken nog op wat verliezen dat zit je al meteen op 40V
Je kan het natuurlijk het beste even nameten, even alleen de voeding aansluiten en de rest afkoppelen.
En ik zou er meteen maar even een nieuwe Elco inzetten en dan meteen 6800uF of zo.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Heb je ook al gezocht op de "strijkbout en foto papier" methode ?Vintagelover schreef:Dat is een goede samenvatting, ik ben juist alles aan het doornemen wat ik op het net vind. De methode met de stift is natuurlijk niet supernauwkeurig, maar om te beginnen lijkt me dit te doen. Samen met een printboor en een boorsetje van conrad is dit allemaal nog niet zo duur
Dat is misschien ook interessant voor je om mee te experimenteren.
Heb je ook een schema van het eindversterker schema in PDF of Jpeg ?
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Een voorbeeld van een geschikte stift
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5289 ... e-08-mmWit
Die strijkmethode kende ik nog niet, lijkt me wel interessant maar je moet wel goed oefenen denk ik.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5289 ... e-08-mmWit
Die strijkmethode kende ik nog niet, lijkt me wel interessant maar je moet wel goed oefenen denk ik.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ik zou gewoon middels transparantjes belichten.
Dan forceer je je om even rustig de tijd te nemen om het schema in de pc over te nemen en te "bedraden". Dan even langs een copyshop als je geen fatsoenlijke printer hebt en daar een transparantje afdrukken.
Gezichtbruiner van MP,
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... uiner.html
En etsmiddel (natriumpersulfaat) en ontwikkelaar (natriumhydroxide) kost ook nog geen tientje, dickbest.nl
Mijn tips;
geen strijkmethode, maar middels transparantjes. Dats cheelt weer wat parameters. (welk papier, welke inkt, hoe hard drukken, hoe warm moet de bout)
Eagle gebruiken om je layout te teken, op Youtube staat een mooie tutorial serie
Niet met ontstopper en andere gekke middeltjes ontwikkelen en etsen, maar gewoon met natriumpersulfaat en natrium hydroxide. Wederom omdat je dan weer onnodig variabelen toevoegt
Meer fotoprinten kopen dan dat je nodig denkt te hebben. bungard.nl heeft 10 europrinten voor 20 euro, verzonden en al.
Dan forceer je je om even rustig de tijd te nemen om het schema in de pc over te nemen en te "bedraden". Dan even langs een copyshop als je geen fatsoenlijke printer hebt en daar een transparantje afdrukken.
Gezichtbruiner van MP,
http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en- ... uiner.html
En etsmiddel (natriumpersulfaat) en ontwikkelaar (natriumhydroxide) kost ook nog geen tientje, dickbest.nl
Mijn tips;
geen strijkmethode, maar middels transparantjes. Dats cheelt weer wat parameters. (welk papier, welke inkt, hoe hard drukken, hoe warm moet de bout)
Eagle gebruiken om je layout te teken, op Youtube staat een mooie tutorial serie
Niet met ontstopper en andere gekke middeltjes ontwikkelen en etsen, maar gewoon met natriumpersulfaat en natrium hydroxide. Wederom omdat je dan weer onnodig variabelen toevoegt
Meer fotoprinten kopen dan dat je nodig denkt te hebben. bungard.nl heeft 10 europrinten voor 20 euro, verzonden en al.
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Ook met lichtbakken moet je experimenteren om tot een goed resultaat te komen...
Afstand en belichtingsduur kun je niet van te voren bepalen, en daarna het ontwikkelen, water temperatuur, verhouding, tijdsduur...
Afstand en belichtingsduur kun je niet van te voren bepalen, en daarna het ontwikkelen, water temperatuur, verhouding, tijdsduur...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restauratie Nikko STA-4030
ray5150 schreef:Ook met lichtbakken moet je experimenteren om tot een goed resultaat te komen...
Afstand en belichtingsduur kun je niet van te voren bepalen, en daarna het ontwikkelen, water temperatuur, verhouding, tijdsduur...Kleur van het handdoekje........
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
OK, vele goede raad, maar verschillende adviezen. De vraag is nu wat gedaan....
Volgens mij kan ik de printlayout terugvinden in de service manual.
Wat is voor mij het beste? Als ik het op de normale nauwkeurige manier doe - met maken op eagle of iets gelijkaardigs, uitprinten op folie, belichten en etsen - waar haal ik dan mijn etsbak vandaan?
Ik heb gezien dat er stroming moet zijn, beluchting enz. En op conrad kost de goedkoopste bak 180 euro. Dus dat is wel veel geld. Volstaat een oude aquarium met pompje en een beluchting van conrad?
Ik vind dat strijken en de stift ook niet mis.
Sorry dat ik niet goed kan kiezen, maar alle drie lijkt het goed doenbaar. Wat is nu echt het beste als je prijs/kwaliteit/werk bekijkt?
Volgens mij kan ik de printlayout terugvinden in de service manual.
Wat is voor mij het beste? Als ik het op de normale nauwkeurige manier doe - met maken op eagle of iets gelijkaardigs, uitprinten op folie, belichten en etsen - waar haal ik dan mijn etsbak vandaan?
Ik heb gezien dat er stroming moet zijn, beluchting enz. En op conrad kost de goedkoopste bak 180 euro. Dus dat is wel veel geld. Volstaat een oude aquarium met pompje en een beluchting van conrad?
Ik vind dat strijken en de stift ook niet mis.
Sorry dat ik niet goed kan kiezen, maar alle drie lijkt het goed doenbaar. Wat is nu echt het beste als je prijs/kwaliteit/werk bekijkt?
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Conrad...
Zit er geen aquarium winkel bij je in de buurt ?
en anders : http://www.velleman.eu/products/view/?id=369500
Zit er geen aquarium winkel bij je in de buurt ?
en anders : http://www.velleman.eu/products/view/?id=369500
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
100 euro, dat heb ik er wel voor over!ray5150 schreef:Conrad...![]()
![]()
![]()
Zit er geen aquarium winkel bij je in de buurt ?
en anders : http://www.velleman.eu/products/view/?id=369500
Goede ervaringen hiermee?
Aquariumwinkel in de buurt niet direct, maar ik kan er wel aangeraken. Mijn broer deed dat vroeger als hobby, maar hij heeft niet zo'n smalle bak, enkel brede..
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt...Vintagelover schreef:
100 euro, dat heb ik er wel voor over!
Goede ervaringen hiermee?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restauratie Nikko STA-4030
Vnl voor anderen!ray5150 schreef:Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt...Vintagelover schreef:
100 euro, dat heb ik er wel voor over!
Goede ervaringen hiermee?
- Vintagelover
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33
Re: Restauratie Nikko STA-4030
ds23man schreef:Vnl voor anderen!ray5150 schreef:Mwoa, heb er al zo'n 100 printen mee gemaakt...Vintagelover schreef:
100 euro, dat heb ik er wel voor over!
Goede ervaringen hiermee?![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Haha
Even denken, wat heb ik nog nodig, een belichtingsbak (die gezichtsbruiner lijkt me wel wat), ik heb ook al de tip van de bungard.nl, nu enkel nog een goed tekenprogramma. Eagle is het meest gebruikt hier zeker? PS als ik een gezichtsbruiner uit België neem, waar moet ik dan op letten? (ik bedoel qua wattage enz) (voor de verzendingskosten liefst uit België)

